Permalänk
Avstängd

Jag ska bygga en katapult

Hej
Har som rubriken säger att jag fått för mig att bygga en katapult. Men har ett problem, vad ska man använda för att spänna katapulten? vill ha något man kan spänna med handkraft. Katapulten ska inte vara så stor kanske runt 2-3 meter lång och kanske 1 meter bred.
Har gjort en bild i paint där den röda linjen är typ något elastiskt band och det gröna en låsmekanism.

Det material jag har hemma är plank, regler, bjälkar, trästolpar och plåt så ska försöka hålla mig till det.

Bilden jag gjorde i paint är inte alls lik den jag hade i huvet men ni får nöja er med den.

Permalänk
Medlem

Ptja... Bogserlina?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller har du tänkt helt fel? Du kommer ju aldrig kunna slunga iväg något störra om du ska använda en "elastisk lina". Skaffa en handwinch och en bilfjäder!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Avstängd

Vill helst inte lägga för mkt pengar på projektet... men en fjäder kan jag nog skramla fram, hur mkt kostar en winch? Kan kolla runt lite på biltema imorrn och se om jag kan hitta något användbart.

Permalänk
Medlem

kanske cykelslang funkar?

Permalänk
Medlem

Läs på lite först, så blir det roligare sen.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

läs inte på först så blir det roligare, se bara till så du gör allt tillräckligt stort för att du kan slunga iväg bilar med den, minst 1000m ska dom flyga

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Det där som du har ritat upp kommer inte att slunga iväg ett smack, det är en sak som är säker.

Permalänk

Katapult är rätt värdelös.. bygg en trebuchet istället

Finns två versioner men principen är den samma

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Katapult är rätt värdelös.. bygg en trebuchet istället

Finns två versioner men principen är den samma

Kul att du tog upp det, jag och en kompis började nämligen att bygga på en trebuchet i sommras, tyvärr hann vi inte få upp den 5m långa kastarmen.

Det behövs inte så mycket mer än en skog som man kan ta stockar ifrån. Om du ska använda stockar får du inte glömma att barka av de, annars kommer de inte att hålla speciellt länge innan de murknar.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

jag vill se en katapult som kan kasta över saker till danmark. så det bästa är nog att bygga den i titanium eller något annat starkt ämne. och så måste du nog skrota fjädersystem eller rep, du måste nog använda stora elektriska magneter eller tryckluft.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Musikälskare

Skön tråd, jävligt random

Youtuba-upp lite försök sen, gärna när du skickar iväg eldbollar mot en borg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Skön tråd, jävligt random

Youtuba-upp lite försök sen, gärna när du skickar iväg eldbollar mot en borg

mot danmark

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Musikälskare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bygg inte katabulten så förbenat stor till en början (1m), gör en miniatyrmodell först och se om den öht fungerar. Slipper ni bli besvikna sen.
Umm.. se till att räkna på det hela också och gör en riktig ritning, annars blir det bara svårt och det blir ju bara danskar glada över och det vill vi ju inte.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
jag vill se en katapult som kan kasta över saker till danmark. så det bästa är nog att bygga den i titanium eller något annat starkt ämne. och så måste du nog skrota fjädersystem eller rep, du måste nog använda stora elektriska magneter eller tryckluft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
mot danmark

Det var ju ett jävla hat mot Danmark! Vet du inte om att vi halvdanskar i Skåne hyllar deras pris på pilsner och fläskasvål??!?!?!?!?!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Gräv loss Skåne,
Putta iväg det mot Danmark,
Använd katapulten till att sänka Skåne,
Fortsätt operation eldbollarmotdanmark.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk

Jag har faktist haft lite planer på att bygga en liten Trubuchet med 'Floting arm'

Bara köpa 15M rejävla reglar och sen har lite lufta skrotutrustning och sen är man i princip klar.. 200M med 1kg elelr så bör inte vara helt omöjligt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

tror även att för att kunna slunga saker på danmark så måste du gjuta i marken, man kan ju ta bron som riktpunkt så kan man med några graders vinkel sikta in sig på Köpenhamn

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Gjuta i marken?

Såhär gör vi:

(1) Bygg lite diskret om ett av öresundsbrons torn till en större domkraft.
(2) Skapa kanaler för vajrarna att slutas under bron tillbaka till land.
(3) Fånga en (förslagsvis dansk) lastbil i kanten av bron.
(4) En kväll använder lag 1 domkraften, samtidigt som lag 2 lossar och kopplar om vajrarna. Det måste gå fort så ingen märker något!
(5) Spring tillbaka till land, dra i vajrarna riktigt hårt och snabbt så lastbilen slungas över mot danmark
(6) Profit??

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Gjuta i marken?

Såhär gör vi:

(1) Bygg lite diskret om ett av öresundsbrons torn till en större domkraft.
(2) Skapa kanaler för vajrarna att slutas under bron tillbaka till land.
(3) Fånga en (förslagsvis dansk) lastbil i kanten av bron.
(4) En kväll använder lag 1 domkraften, samtidigt som lag 2 lossar och kopplar om vajrarna. Det måste gå fort så ingen märker något!
(5) Spring tillbaka till land, dra i vajrarna riktigt hårt och snabbt så lastbilen slungas över mot danmark
(6) ???
(7) Profit!!

http://i50.tinypic.com/24do4f9.jpg

Förbättrade planen lite.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Katapult är rätt värdelös.. bygg en trebuchet istället

Finns två versioner men principen är den samma

Precis vad jag tänkte tjöta om, trebuchet är ballt. Byggde en av gem på jobbet med batterier som motvikt, men den behöver justeras lite....

Permalänk
Medlem

pscs3s bild går in i mitt arkiv "sweclockers bästa". Fukken saved.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Byggde själv en trebuchet i träslöjden i skolan, såg bra ut men sköt inte så långt pga för lätt motvikt och för mkt motstånd i "rörelsepunkten".
Men fin var den allt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Gjuta i marken?

Såhär gör vi:

(1) Bygg lite diskret om ett av öresundsbrons torn till en större domkraft.
(2) Skapa kanaler för vajrarna att slutas under bron tillbaka till land.
(3) Fånga en (förslagsvis dansk) lastbil i kanten av bron.
(4) En kväll använder lag 1 domkraften, samtidigt som lag 2 lossar och kopplar om vajrarna. Det måste gå fort så ingen märker något!
(5) Spring tillbaka till land, dra i vajrarna riktigt hårt och snabbt så lastbilen slungas över mot danmark
(6) Profit??

*Bild goes here*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
pscs3s bild går in i mitt arkiv "sweclockers bästa". Fukken saved.

Otroligt välgjord för en som nickar "pscs3" också hehe.

Skön tråd som fan asså, skall följas vidare mod slaget om.. ja sänkningen av danmark eller så.

Om ni börjar bygga en trebuchet så.. tar jag och gräver loss skåne från sverige om det är ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Gjuta i marken?

Såhär gör vi:

(1) Bygg lite diskret om ett av öresundsbrons torn till en större domkraft.
(2) Skapa kanaler för vajrarna att slutas under bron tillbaka till land.
(3) Fånga en (förslagsvis dansk) lastbil i kanten av bron.
(4) En kväll använder lag 1 domkraften, samtidigt som lag 2 lossar och kopplar om vajrarna. Det måste gå fort så ingen märker något!
(5) Spring tillbaka till land, dra i vajrarna riktigt hårt och snabbt så lastbilen slungas över mot danmark
(6) Profit??

http://i50.tinypic.com/24do4f9.jpg

Tänker mig att en trebuchet-variant borde fungera bättre, typ:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Otroligt välgjord för en som nickar "pscs3" också hehe.

Skön tråd som fan asså, skall följas vidare mod slaget om.. ja sänkningen av danmark eller så.

Om ni börjar bygga en trebuchet så.. tar jag och gräver loss skåne från sverige om det är ok?

Jag kan hjälpa dig att befria Skåne från Sverige. Jag kan fixa öl från Danmark

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbZzen
Jag kan hjälpa dig att befria Skåne från Sverige. Jag kan fixa öl från Danmark

Låter underbart:)
Du kan skippa ölen för min del och åka ner till tyskland å skaffa lite jägermeister (inget fan av öl;)).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Tänker mig att en trebuchet-variant borde fungera bättre, typ:

Picture of awesome trebuchet customized by using öresundsbron.

Awesome, kör på det:)

Kanske kan slava skåne så de kan lyfta bakänden på trebuchén?

men hur tänkte du där ? med att luftbomba dem med bockar och faluröda stugor ?

Permalänk
Medlem

Så sjukt oseriös tråden har blivit. Använda Öresundsbron som slunga? Gräva bort Skåne? Väx upp och mogna lite va? Ni har säkerligen inga som helst vettiga argument till varför man ska gräva bort Skåne.. Eller skicka föremål på Danmark..

Kan tyvärr inte själv tillföra mycket till tråden mer än att tycka synd om TS som får stå ut med sånt här nonsens.

Permalänk

Nått sånt skulle inte sitta fel. Billigt. lättbyggd. snabb reload

Visa signatur

I am Extrazz.