Permalänk

Fulaste moderkorten?

Förr i tiden kunde man inte riktigt urskilja vilka moderkort som var fula eller inte. Alla såg ändå likadana ut. De hade grön PCB, eller ibland gulbrun, och vita, svarta eller bruna portar. Men när komponenterna idag ska designas till det yttre, så finns de i alla möjliga färger och utformningar. Ibland vet man verkligen inte hur tillverkaren tänkte.

Så här är de enligt mig fulaste moderkorten:

#3: DFI Lanparty UT-X58

DFI brukar kunna pressa ur sig ganska stilrena kort, till exempel i sin Lanparty-serie. Några av dem brukar vara svarta, röda, eller svarta och gröna. Inte så jätteskrikiga, men lagom. Däremot gick det lite underligt till med UT-X58.

Kortet får mig att tänka på banancola. Svart PCB som knappt syns under portarna som är gula och gröna. Som grädde på moset går det heatpipes från NB-kylaren ut genom I/O porten till en en heatsink som ska finnas utanför chassit. Om det gjorde någon faktisk skillnad vet jag inte. Men fult som attan blev det. Det irriterande var att det faktiskt blev ett bra kort. Men sålde dåligt. Man kan ju undra varför.

#2: Gigabyte GA-MA790X-UD4P

Gigabyte gör fula kort. Det har jag som tumregel, efter som jag aldrig sett ett Gigabytekort som inte är bebisblått eller framkallar epilepsi. Jag tror inte de har ett enda "normalt" färgat moderkort i sitt sortiment. Men det här kortet, blev fulare än genomsnittet. Blå PCB, retension-lock bracket i komplementfärgen orange, gula SATA-portar, olikfärgade PCIe, den ena i bebisblått och den andra i orangerosa, två lila SATA-portar, ATA i mysigt grön och DIMM i rött och gult.

Kort sagt är det här inget moderkort. Det är en platt clown.

#1 Elitegroup KA3 MVP

När jag trodde att det inte kunde bli värre än ljusblå PCB så hittade jag det här. Lila. Lila, av alla färger att ha på en PCB. Det toppas med en retension-lock bracket i orange, lika lika DIMM bredvid två orangea sådana. Av någon anledning väljer Elitegroup att göra en av PCI-portarna gul. Komplementfärg till lila ser ju så charmigt ut där. Knallgrön ATA dessutom.

Usch och blä.

Så vad tycker ni? Vilka är de fulaste moderkorten någonsin?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

Intressant tråd eftersom man sitter å glor på sitt MB hela dagarna

Permalänk
Avstängd
Permalänk

jag tycker DFI blood iron p45 är sjukt fult men bara namnet får mig att vilja ha ett..
http://www.gresouth.com/catalog/images/BI%20P45-T2RS.jpg

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Gigabyte moderkorten tycker jag överlag är de som ser bäst ut!

det du visade tycker jag ser snyggt ut!

Jämför ett budget asus "gulf fult" moderkort med ett skönt blått gigabyte!

Permalänk
Medlem

Nä, 3:an är ju värst, fy fan vad ful. Pride version?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Gigabyte moderkorten tycker jag överlag är de som ser bäst ut!

det du visade tycker jag ser snyggt ut!

Jämför ett budget asus "gulf fult" moderkort med ett skönt blått gigabyte!

Haha, jag håller med dig! Har ett gigabyte-mb nu. det är så färgglatt och snyggt helt enkelt

Permalänk

Det här tycker jag är apfult. Så trista färger.

Permalänk
Medlem

Själva hjärtat i hårddisken.....

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av typewriter
[B]Det här tycker jag är apfult. Så trista färger.

Snyggt imo ;> Det man får tänka på innan man skäller ut tillverkarna är att de ofta färgar portar olika för att newbies ska kunna skilja dem åt. Sen hade de kunnat välja snyggare färger helt klart

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Lite offtopic men... Var sitter Nordbryggan och Sydbryggan på det kortet ovanför t.ex... Kom att tänka på det nu och har helt glömt det :S är det nordbryggan som är där mittemot ram-minnesplatserna? Och sydbryggan på det chipset som är längre ner där heatpipen slutar under den kylflänsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Det här tycker jag är apfult. Så trista färger.

Jag har det moderkortet, bland de snyggaste moderkorten idag ju De enda som enligt mig är snyggare är EVGAs kort och Asus ROG-serie. Svart+rött > svart+blått för att sistnämnda är så uttjatat.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Det här tycker jag är apfult. Så trista färger.

http://img91.imageshack.us/img91/3105/mgd7004pe0.jpg

fan ett av dom snyggare moderkorten ju

sen förövrigt tkr jag Gigabytes moderkort har fina färger ist för gul lr röd som inte är särskilt läckert :/

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.