Permalänk
Medlem

Kortslutning?

Tjenare, är ny medlem här på sweclockers o kan behöva lite hjälp.
Bestämde mig för att uppgradera datorn för två veckor sen. Köpte nytt grafikkort, skärm, tangent bord o mus samt Windows 7. Allting fungerade fint tills min dator började starta om sig lite då och då. Jag kollade vad mitt nätagg låg på och den låg på hela 80 grader medans resten av datorn var kyld (runt 20-30 grader). jag läste på ett annat forum att gigabyte moderkorten kan avge en bugg som gör att läsningen för just nätaggen kan visas felaktigt så jag tänkte inte mer på det. Sedan sprakade det till ordentligt i nätagget o det började lukta bränt. jag öppnade sedan upp datorn och valde att trycka igång datorn igen. ut flög det en glödande plast bit från moderkortet o träffade mig mitt i pannan. Jag kollade om allt såg intakt ut, cpu, grafikkort, ram etc. inget verkade bränt utom just den där halva plastbiten som flög ut. Tror ni att moderkortet kan ha kortslutits? Datorn startar endast i 1 sec innan den dör, o jag tänker köpa ett kraftigare nätagg på minst 750w istället för 550w. Borde jag skaffa ett nytt moderkort med? Eller kan sådant hända (1 flygande plastbit)?

Permalänk
Medlem

Moderkort har ingen avläsning av temperaturen i nätagg.
Watt-märkningen på nätagg har ingen större betydelse. Det är kvalitén som är avgörande, och ditt nätagg uppvisade stora kvalitetsbrister.
Plastbiten du talar om kommer troligen från en sprängd ic. Hitta kretsen och du hittar den del som måste bytas ut, utöver nätagget.
bild på sprängd ic. http://www.agoraquest.com/viewtopic.php?topic=30205&forum=34

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Klart

Mm det var en sådan liten del som åkte ut. Jag monterade ner moderkortet och tittade på baksidan och det var helt kolsvart bakpå. Jag köpte en corsair 850w och ett Asus moderkort. Fungerar fint nu och jag tackar för bilden du skickade så jag kunde se exakt vad det var för något.

Permalänk
Medlem

Skicka gärna bild på moderkortet och specificera vilket nätagg det var.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.