Permalänk
Medlem

Spänning moderkort/minne?

Elo!

Är påväg att bygga en ny dator och har fastnat lite på en sak. Mitt moderkorts minnesplatser ligger på 1.5v medan minnet jag har tänkt köpa ligger på 1.7v, spelar det någon roll egentligen? Är 1.5v på moderkortet lågt? De flesta minnen verkar ju ligga på 1.65v.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja det kan ge dig problem.
Du behöver ta reda på vilka minnen och spänningar ditt moderkort stöder (står normalt i manualen). Det kan gå att köra högre specade minnen på ett lägre specat moderkort, vilket isåfall ger lite sämre timings, men det kan också göra att du inte kan boota ö.h.t.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk

Står det inte för att man inte ska köra minnena i minst 1.5V? Verkar väldigt konstigt annars eftersom jag inte stött på några minnen som körs i lägre spänningar än 1.65V vilket anses som väldigt lågt om jag förstått rätt?

Jag har beställt GA-P55M-UD2 och i specifikationerna står det "4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory" överst i "Memory" rutan. Betyder det alltså att jag borde (ska/måste?) använda minnen som körs i den spänningen?

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
Står det inte för att man inte ska köra minnena i minst 1.5V? Verkar väldigt konstigt annars eftersom jag inte stött på några minnen som körs i lägre spänningar än 1.65V vilket anses som väldigt lågt om jag förstått rätt?

https://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333...

Finns många minnen som bara är 1.5

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
Jag har beställt GA-P55M-UD2 och i specifikationerna står det "4 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory" överst i "Memory" rutan. Betyder det alltså att jag borde (ska/måste?) använda minnen som körs i den spänningen?

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Ofta är det så att man kan köra 2 minnen i 1.65-1.85 volt då, men moderkortet klarar inte av att köra 4 minnen i mer än 1.5 volt.
Jag vet inte om det är så i just det här fallet, men har hört om flera fall där det är så.

EDIT: Och till TS, och andra som är osäkra, maila datorbutiken ni handlar ifrån och fråga dom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
https://www.inet.se/artikel/5304315/corsair-4gb-2x2048mb-1333...

Finns många minnen som bara är 1.5

Ja det inser jag nu för jag har kollat på en hel del av de där minnena ett antal gånger... Aldrig lagt 1.5V på minnet dock!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ofta är det så att man kan köra 2 minnen i 1.65-1.85 volt då, men moderkortet klarar inte av att köra 4 minnen i mer än 1.5 volt.
Jag vet inte om det är så i just det här fallet, men har hört om flera fall där det är så.

Vore väldigt bra ifall fler kunde styrka detta!

Edit: Det var ju riktigt fyndigt! "Aldrig lagt 1.5V på minnet" när det handlar om minnen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imbauser123
Ja det inser jag nu för jag har kollat på en hel del av de där minnena ett antal gånger... Aldrig lagt 1.5V på minnet dock!

Ja, lätt hänt.
Jag trodde tvärtom, att dom flesta hade 1.5, inte tvärtom.

Permalänk

Det måste nästan vara som du säger Kilroy. Om man t.ex kollar på ett värstingkort som Gigabyte GA-P55A-UD6 så står det "6 x 1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 16 GB of system memory" i dess specifikationer och nog fan kan man köra minnen i högre spänningar än 1.5V i det?

Edit: Det viktiga i inlägget försvann (nämligen "6 x")!

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det hela kommer från att Lynnfield (och troligtvis även Bloomfield) har en specificerad minnesspänning på 1.5V. Det är 'standard', med ett maxvärde på 1.65V enligt Intel. Man kan ju dra slutsatsen att minnestillverkarna la sig så nära max som möjligt för att öht kunna släppa högprestandakretsar för DDR3, då det annars är/var vanligt med ~1.7-1.8V för minnena, och 1.5V helt enkelt blivit för lite. Därför är minnesplatserna på dessa plattformar officiellt 1.5V, med max på 1.65V.

Sen kan man fråga sig om 1.65V verkligen är max och hela helvetet brakar lös över denna spänning. Kanske. Många anser att det är en magisk gräns som inte får överträdas, typ som den magiska gränsen på 1.7V för Northwoods.

Det enkla svaret är helt enkelt: Köp minnen som är specifierade för 1.65V eller under, och det kommer bli bra.

Visa signatur

Nej är också service.