Sexkärnig Core i7 i österrikisk webbutik

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
misco visar den för 9838 men vi får väl se vad priset blir när den släpps, men som sagt när släpps den? vill inte sitta 3 veckor vid en laptop...

Eventuellt under Cebit-mässan.

EDIT: Struntsamma, står ju i artikeln.
"Leveransdatumet är angivet till den 14 mars."

Överväger du att skaffa en?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Eventuellt under Cebit-mässan.

EDIT: Struntsamma, står ju i artikeln.
"Leveransdatumet är angivet till den 14 mars."

Överväger du att skaffa en?

Skarpt faktiskt, men det beror på om jag kan få upp den till 4GHz med (till att börja med) h50. Fick ut semesterersättningen från i somras idag dessutom Sedan är det ju tre veckor och precis innan tentapluggtider... Hmm väntar kanske med att slita i sönder Viconia och bygga den andra riggen ett par veckor.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Skarpt faktiskt, men det beror på om jag kan få upp den till 4GHz med (till att börja med) h50. Fick ut semesterersättningen från i somras idag dessutom Sedan är det ju tre veckor och precis innan tentapluggtider... Hmm väntar kanske med att slite i sönder Viconia och bygga den andra riggen ett par veckor.

Har du råd och behov så kör hårt.
Det finns lite rapporter och försök till jämförelser i slutet av denna tråd: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=10733

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du råd och behov så kör hårt.
Det finns lite rapporter och försök till jämförelser i slutet av denna tråd: http://foldingforum.org/viewtopic.php?f=55&t=10733

Får se, finns ju alltid något bättre runt hörnet. En d0 är ju också en uppgradering för mig (har c0), lär väl komma ut andra sexkärniga så småningom. Vore skönt att ha igång datorerna snart (annars lär jag inte ha tid förens efter påsk), sedan tvivlar jag egentligen på att det gör så stor prestandaskillnad för mina applikationer (om det tar 2h eller 1:45 spelar inte så stor roll då jag inte kör det hela tiden). Alltid jobbigt att bestämma sig.

Permalänk
Inaktiv

En D0 bör bli en fin uppgradering bara det. Relativt billig med, speciellt om du får tag i en beggad (ser du har en annons ute).

Annars har du ju dubbelsocklat moderkort med Xeon-prollar. Bör vara lite mer kostsamt men ger mer prestanda. Frågan är då vad för moderkort (förutom EVGA's kommande) som går att klocka med. En av fördelarna med i7 980X är ju just att i princip samtliga X58-moderkort klarar den, och dessa processorer ska vara klockbara.

Det kan vara värt att kolla på denna ifall du missat: http://www.sweclockers.com/nyhet/10534-intel_pa_vag_att_slapp...
Fler är på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
En D0 bör bli en fin uppgradering bara det. Relativt billig med, speciellt om du får tag i en beggad (ser du har en annons ute).

Annars har du ju dubbelsocklat moderkort med Xeon-prollar. Bör vara lite mer kostsamt men ger mer prestanda. Frågan är då vad för moderkort (förutom EVGA's kommande) som går att klocka med. En av fördelarna med i7 980X är ju just att i princip samtliga X58-moderkort klarar den, och dessa processorer ska vara klockbara.

Det kan vara värt att kolla på denna ifall du missat: http://www.sweclockers.com/nyhet/10534-intel_pa_vag_att_slapp...
Fler är på gång.

Sedan kan man ju spekulera kring ifall de förbättrar tillverkningen (typ c0->d0) även med hexa coresen, och hamna i liknande sits som nu. Xeon med två prollar blir för dyrt, en hexa core hade inte varit fel men tror nog jag bygger datorerna som planerat i helgen så kan man ju alltid sälja av d0:an om ett halvår/år ifall man bestämmer sig för att uppgradera då (datorn är ju ett år redan, ganska "framtidssäkert" köp man gjorde då) eller nåt (sedan får man ju se vad för roligt komplett kör kampanj på imorgon också, kanske 80gb intel ssd raid0 + d0a ist så länge).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Sedan kan man ju spekulera kring ifall de förbättrar tillverkningen (typ c0->d0) även med hexa coresen, och hamna i liknande sits som nu. Xeon med två prollar blir för dyrt, en hexa core hade inte varit fel men tror nog jag bygger datorerna som planerat i helgen så kan man ju alltid sälja av d0:an om ett halvår/år ifall man bestämmer sig för att uppgradera då (datorn är ju ett år redan, ganska "framtidssäkert" köp man gjorde då) eller nåt (sedan får man ju se vad för roligt komplett kör kampanj på imorgon också, kanske 80gb intel ssd raid0 + d0a ist så länge).

Det kan iofs dröja ett tag innan en ny revision kommer.
X58 är ju en relativt framtidssäker plattform så du säger och det bör förhoppningsvis komma fler processorer till den framöver. Rätt synd att Intel varit rätt tama hitills.

Låter som ett bra val isåfall.

Nåja, nog oftopic för mig i denna tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
1099 EUR = 11 136,50 SEK eller kan man inte använda forex till detta?

Forex växlingskurs är lite högre än den faktiska kursen. Forex behöver ju få in pengar till löner etc.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

ingen privat person har behov av en sex kärnig prop....men att vilja ha kan ingen stoppa nån från..det går lika bra med en celeron så de så!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
ingen privat person har behov av en sex kärnig prop....men att vilja ha kan ingen stoppa nån från..det går lika bra med en celeron så de så!

Bara för att du inte har några behov av något snabbare än en Celeron så finns det andra som faktiskt kan ha nytta av möjligheterna med en hexacore.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Bara för att du inte har några behov av något snabbare än en Celeron så finns det andra som faktiskt kan ha nytta av möjligheterna med en hexacore.

eh! jag skämtade faktiskt...skulle aldrig skaffa en semp/cel personligen..
ny teknik fur allen! men men alt du kan göra på en 6core tror jag en celeron kan göra rätta mig om jag har fel:)

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
eh! jag skämtade faktiskt...skulle aldrig skaffa en semp/cel personligen..
ny teknik fur allen! men men alt du kan göra på en 6core tror jag en celeron kan göra rätta mig om jag har fel:)

Nej, Celeron saknar funktioner som mer påkostade processorer klarar av. Det är ju en strippad budget-CPU.

Även spel har börjat få nytta av fler kärnor än en, vissa spel kan idag till och med hantera quads. Hexacores glänser i flertrådade sammanhang, och där har en liten tvåkärnig budgetceleron inget att hämta.

Permalänk

på XS har dem ju fått upp denna cpu till 5.1ghz på vatten

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nej, Celeron saknar funktioner som mer påkostade processorer klarar av. Det är ju en strippad budget-CPU.

I grund och botten har han rätt. Det går att göra "allt" med en Celeron, det kommer bara ta längre tid. Realtidsapplikationer kommer drabbas av kvalitetsförluster, men "fungera" ska det ju. Sen "saknas" en del, eller snarare en del hårdvarukapaciteter för exempel virtualisering är avstängd i en Celeron, men faktum är ju att det går att virituallisera med en sådan CPU i alla fall... Det kräver bara än mer resurser.
Jag skulle inte rekommendera det dock.
Jag får "sparka / slå" reflexer när folk säger "jag vill ha en sån där Celeron."
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
I grund och botten har han rätt. Det går att göra "allt" med en Celeron, det kommer bara ta längre tid. Realtidsapplikationer kommer drabbas av kvalitetsförluster, men "fungera" ska det ju. Sen "saknas" en del, eller snarare en del hårdvarukapaciteter för exempel virtualisering är avstängd i en Celeron, men faktum är ju att det går att virituallisera med en sådan CPU i alla fall... Det kräver bara än mer resurser.
Jag skulle inte rekommendera det dock.
Jag får "sparka / slå" reflexer när folk säger "jag vill ha en sån där Celeron."
B!

Visa mig en Celeron som kör fler trådar än 2.

Permalänk
Medlem

Det är ju det som är grejen. Det spelar ingen jävla roll om den kör en skiten tråd i taget. Schema-läggaren ordnar så att det blir gjort, men det tar längre tid. Om något skulle man till Celeronens fördel kunna hävda att den slösar bort mindre resurser på att sitta och idla, just för att den har lägre kapacitet...

Celeron är helt enkelt inte ett alternativ, om man ska vara realistisk. Men vem är det?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Huruvida det spelar någon roll om CPU'n klarar 1 eller 100 trådar beror på vad den skall användas till. För mig skulle en Celeron inte klara av det min i7 920 används till. BIGADV-foldningen kräver en CPU som klarar minst åtta trådar. Så nej, allt går inte att göra med en Celeron.

Tillräckligt diskuterat för min del.

Permalänk
Medlem

Folding går utmärkt att köra på en ensam kärna. Det är ingen arkitektur begränsing, eller något tvång att köra simultana trådar som gör att man krävs på många kärnor för att köra BIGADV. Det är helt baserat på att det skulle ta för lång tid att göra på färre kärnor, så att resultatet skulle redan ha returnerats av någon annan.
Som sagt. Det är sällan, eller aldrig aktuellt att välja en Celeron över något annat men rent praktiskt kan den göra exakt samma saker. I realtidsrenderingar får du färre frames/s, i mer normala applikationer tar det längre tid att komma fram till exakt samma slutresultat. Med andra ord, Celeron fungerar, men är i praktiken olämplig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Folding går utmärkt att köra på en ensam kärna. Det är ingen arkitektur begränsing, eller något tvång att köra simultana trådar som gör att man krävs på många kärnor för att köra BIGADV. Det är helt baserat på att det skulle ta för lång tid att göra på färre kärnor, så att resultatet skulle redan ha returnerats av någon annan.
Som sagt. Det är sällan, eller aldrig aktuellt att välja en Celeron över något annat men rent praktiskt kan den göra exakt samma saker. I realtidsrenderingar får du färre frames/s, i mer normala applikationer tar det längre tid att komma fram till exakt samma slutresultat. Med andra ord, Celeron fungerar, men är i praktiken olämplig.
B!

Självklart går det köra på en enda kärna. Jag har inte sagt något annat, någonsin.
Nej, alla CPU's kan inte göra samma saker. Min Q8200 som ligger och dammar i garderoben saknar VT till exempel. Hur kör jag fler än en tråd i en VM med den anser du?

Ska vi köra med dina jämförelser så funkar det att köra Crysis med första DX9-GPU'n som kom. Resultatet kvittar så länge skiten går igång..

Jag förstår inte vad du vill komma fram till? Att en klen liten Celeron kan göra det mesta vet jag, men allt? Nej. Ge mig ett bevis på att Celerons kan göra precis allt en i7 920 kan göra alternativt en i7 980X som artikeln gäller.

Permalänk

min poäng var just det... du kan göra alt men hur fort/bra det går sa jag aldrig!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
min poäng var just det... du kan göra alt men hur fort/bra det går sa jag aldrig!

Självklart, men _allt_ går inte. Det jag försökt säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Självklart går det köra på en enda kärna. Jag har inte sagt något annat, någonsin.
Nej, alla CPU's kan inte göra samma saker. Min Q8200 som ligger och dammar i garderoben saknar VT till exempel. Hur kör jag fler än en tråd i en VM med den anser du?

Det är skönt när man redan har svarat innan frågan ställs...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Sen "saknas" en del, eller snarare en del hårdvarukapaciteter för exempel virtualisering är avstängd i en Celeron, men faktum är ju att det går att virituallisera med en sådan CPU i alla fall... Det kräver bara än mer resurser.

Med andra ord resultatet blir *ser förvånad ut* att det går långsammare. Shit, precis som alla andra realtidsprocesser då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ska vi köra med dina jämförelser så funkar det att köra Crysis med första DX9-GPU'n som kom. Resultatet kvittar så länge skiten går igång..

Fan, du verkar äntligen ha förstått. En trött Celeron och ett tidigt DirectX 9 kapabelt grafikkort är kapabelt att starta och driva realtidsappen "Crysis". Slutresultatet blir dock inte bra nog för att ge spelglädje, eftersom det saknas beräkningskapacitet för att täcka upp då brister i funktionalitet hårdvaran har. Men det fungerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ge mig ett bevis på att Celerons kan göra precis allt en i7 920 kan göra alternativt en i7 980X som artikeln gäller.

Ledsen om du tagit det som en förolämpning, men det är tyvärr inte så här det fungerar. Jag ska bevisa att "allt" fungerar, du behöver bara bevisa att en sak inte fungerar. Bevisningen är med andra ord rätt mycket enklare på din sida, och bevisbördan hamnar därför hos dig. Men du slösar bara bort din tid.
Det finns ingenting som du kan göra med din nya flashiga cpu som inte hade gått att göra på en gammal P3'a. Det fins massor med mjukvaror med articifiella begränsningar precis som i folding exemplet ovan, där man helt enkelt konstaterat att det tar för lång tid för att vara meningsfullt om man understiger vissa prestanda krav, och har satt en gräns, men det 'fungerar'. anledningen till begränsingen är inte funktion utan prestanda.
(Billiknelser, alla älskar billiknelser. Det finns "bilar" som är reggade som EU mopeder. stor varningstriangel bak, och gör drygt 45km/h. De får inte köra på motorvägar eftersom de inte fungerar där. Inte så att de slutar rulla, utan de är för långsamma och passar inte in i trafikrytmen vilket påverkar trafiksäkerheten negativt. Men om du skulle vilja prova att spärra av en bit motorväg och testköra så skulle du se att det fungerar utmärkt att köra där...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Det är _du_ som har ett behov av att trycka på mig _dina_ åsikter. Bevisa för mig att ditt snack stämmer. Bevisbördan ligger hos dig och hitills har det mest varit skitsnack och spydiga kommentarer.

Läs vad jag skrivit och återkom med svar på det jag söker eller leta någon annan att trolla med.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort mitt absolut bästa för att inte vara spydig. Faktum kvarstår att grunden i allt du hävdar att din så förbannat mycket bättre CPU är precis samma sorts beräkningar som en gammal häckig CPU från elektronikskroten utför. Det går fortare för att du har fler beräkningsenheter, effektivare beräkningsenheter, och eventuellt högre klockade beräkningsenheter. Det påverkar nytta, effektivitet, och är mått på hur praktiskt användbart det är. Även om måtten på praktisk användbarhet är 0, och intet är det inte det samma som att det inte fungerar. Det är en fullständig omöjlighet att bevisa att allt går att göra, eftersom då ska man sitta och göra allt, samt dokumentera det.
Däremot behöver du bara producera ett ensamt fall som inte går att utföra, vilket du hitintills har misslyckats med i dina exempel.

Det är _du_ som har ett behov av att trycka på oss _dina_ åsikter. Bevisa att ditt snack stämmer. Bevisbördan ligger hos dig och hittills har det mest varit missuppfattningar och spydiga kommentarer.

(Jag tog mig friheten att citera dig, men rättade till citatet så att det stämde bättre med verkligheten, och städade bort ditt personliga påhopp, eftersom jag inte tycker sånt har i en forumstråd att göra.)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
min poäng var just det... du kan göra alt men hur fort/bra det går sa jag aldrig!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Självklart, men _allt_ går inte. Det jag försökt säga.

Om du, Mr B, försökt läsa och förstå vad jag skriver så har jag ju inte direkt talat emot dig men påpekat att det finns ändamål som kräver funktioner en Celeron inte har. Virtualisering över flera kärnor, som jag redan nämnt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Realtidsapplikationer kommer drabbas av kvalitetsförluster, men "fungera" ska det ju. Sen "saknas" en del, eller snarare en del hårdvarukapaciteter för exempel virtualisering är avstängd i en Celeron, men faktum är ju att det går att virituallisera med en sådan CPU i alla fall...

Sluta tjata, det här har jag redan adresserat. Sen vet jag inte om jag ens tycker det är ett "problem" eftersom det finns Celerons med VT...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Sluta tjata, det här har jag redan adresserat. Sen vet jag inte om jag ens tycker det är ett "problem" eftersom det finns Celerons med VT...
B!

Jaha, men då var det något nytt för mig. Jag ber om ursäkt för att jag inte kollat vad som händer på Celeron-fronten.

Nöjd att du fått rätt nu?

EDIT: Vad gäller VT och Celerons dvs. Det var ju inte direkt så det kryllade av Celerons med VT...

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt var det spelar någon roll vem som har rätt eller fel. Det var och är aldrig det som kommer först i min värld. Det handlar om gemensamt lärande. Men om du tyckte att du förlorade prestige eftersom du kände att någon sa att du hade fel, förstår jag varför du tog det personligt.

Ur min synvinkel spelar det ingen roll om en Celeron har VT eller inte, den kommer fortfarande göra samma jobb, långsamt. VT i alla dess olika smaker och färger är funktioner för att förenkla, och effektivisera främst hårdvaruanrop så man slipper emulera, med kapacitetsförlust som följd. Det gör att utan VT går det utmärkt att emulera samma hårdvara, men man förlorar prestanda. Med andra ord fungerar, men mindre praktiskt användbart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Men jag har ju inte fel. Det enda fel jag hade var att jag missat att hålla koll på vad som händer på Celeron-fronten (my bad, det släpptes VT-Celerons under Q3 '09 vilket inte var så länge sedan).

Jag har aldrig sagt att Celerons inte kan göra samma sak utan att det finns saker dessa inte kan göra. Ja, självklart kan även Celerons försöka rendera. Detta är en självklarhet som redan var förklarad. Att Celerons inte av praktiska skäl inte duger till saker som kräver hög beräkningskapacitet är en självklarhet.

Fattar du ens att vi snackar om samma sak men ur olika synvinkel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag har aldrig sagt att Celerons inte kan göra samma sak utan att det finns saker dessa inte kan göra.

Bestäm dig, kan de, eller kan de inte göra det. Det är en jävla skillnad på att kunna och om det sen är gjort i ett tempo så att det är realistiskt användbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Fattar du ens att vi snackar om samma sak men ur olika synvinkel?

Det enda jag fattar är att du inte riktigt verkar se skillnaden i faktiskt förmåga, och den personliga bedömningen av vad som är meningsfull prestanda. Vilket var exakt vad jag försökte påvisa med den älskade bilanalogin.

Jag fortsätter hemskt gärna här, men jag är tyvärr inte i närheten av en dator förrens i kväll / morgon bitti, så du behöver inte ha någon brådska.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.