Permalänk
Medlem

4GB minnen mot 8GB

Hejsan! Ska nu köpa en stationär dator!

Procesor: i3 530
GPU: Raedon HD 5450 1GB

Så, nu undrar jag om jag ska ha 4GB internminne, kommer det räcka några år eller ska jag ta 8gb och betala mer än vad min budget orkar?

Kräver datorn mycket ram minne? Ska köra Windows 7, surfar mest, kanske ibland lite cs och wow eller hon.

Permalänk
Medlem

"surfar mest, kanske ibland lite cs och wow eller hon."

Du klarar dig på 2 Gb utan att risker fullt minne. Du klarar dig på 512mb i xp. Ännu mindre i linux.

Det är bara om man ska redigera stora filmklipp och bilder som datorn behöver massor med minne att lagra data i.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
"surfar mest, kanske ibland lite cs och wow eller hon."

Du klarar dig på 2 Gb utan att risker fullt minne. Du klarar dig på 512mb i xp. Ännu mindre i linux.

Det är bara om man ska redigera stora filmklipp och bilder som datorn behöver massor med minne att lagra data i.

Så 4GB minne kommer räcka i några år, för spel och surf. Redigerar inget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
"surfar mest, kanske ibland lite cs och wow eller hon."

Du klarar dig på 2 Gb utan att risker fullt minne. Du klarar dig på 512mb i xp. Ännu mindre i linux.

Det är bara om man ska redigera stora filmklipp och bilder som datorn behöver massor med minne att lagra data i.

mjo typ, 2gb är bra, men WoW drar upp till 2GB för mig, så program + 2GB stort WoW, 4gb, men än så behöver du inte

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hjälpsam

4GiB räcker mycket väl, nyttan med 8GiB är främst att program ofta startar snabbare.
Så eftersom budgeten är tajt, köp 4GiB, det går att köpa mer senare, när pengarna börjar bränna i fickan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

4Gb räcker bra till din budget/krav. Håller inte med om att 512 räcker bra för xp och att 2gb räcker bra. Men med 4Gb så räcker det till alla spel och blir en del över för Windows och annat.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Win7 Pro + Skype + nån eller några internet-fönster drar ca 40% på mina 4GB

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Köp 2x2 nu och sen, om du mot all förmodan skulle vilja ha mer, så är det "bara" att köpa ytterligare 2x2.

Enkelt. Går alltid att uppgradera.
Och som redan sagts så klarar du dig ganska bra på 4gb, själv hade jag det i flera år och gjorde allt möjligt med datorn utom redigering etc. Funkade finfint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjodden
Win7 Pro + Skype + nån eller några internet-fönster drar ca 40% på mina 4GB

hur kollar du upp det ???!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nobleman
hur kollar du upp det ???!

Aktivitetshanteraren / Task Manager.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kör på 4GB Ram och 40GB Intel SSD, då går det undan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Kör på 4GB Ram och 40GB Intel SSD, då går det undan.

jag med, 800mhz minnen som egentligen är 1066 fast inte vill upp dit :/ men om man bortser från den teoretiska hastigheten på minnena så går de j*kligt fort

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Min dator 2 i sign har 2gb i minne och räcker gott och väl för HoN, WoW och CS om du nu inte vill överstrida din budget (funkade bra med 1GB med).

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

jag köpte dessa när jag skaffade min i7 860:
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 DOMINATOR 1600MHZ CL8 (2X2GB)

Funkar klockrent, men håller på en del med photoshop och annat minneskrävande så funderar på att sätta i 2X2GB till. Nu har dessa gått upp ca 50% sedan jag köpte dem.

Någon som vet om jag kommer att tappa något i prestanda om jag köper ett par av annat märke som även då är 1600mhz CL8 1,65V?

Eller bör jag skita i att det stör mig att de kostar så pass mycket mer och köpa ett par likadana?

Visa signatur

ASRock Z97E-ITX, Intel i5 4690K, Asus GTX660, 16Gb HyperX Savage 2400 MHz. Corsair Force GT 240Gb, Fractal Design Node 304 White

Permalänk
Medlem

i3 530
HD 5450
sedan 8 gb ram...

det är en brutal överdimensionering av ramminne i perspektiv av resten av datorn.
du kommer lägga större delen av din budget på minne , korrekt sätt att bygga en speldator på är att lägga större delen av krutet på grafikkortet, sedan proccessor , sedan ram och resterande delar.

4gb klarar du dig mycket väl på. men du bör se över resten av komponenterna du valt, har en känsla av att ett 5450 inte grejjar wow särskilt smärtfritt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |