Permalänk

internet vi parabol/satellit

Hej.
Finns det kvar internet via parabol/satellit eller har det dött ut, för hittar ingen leverantör som erbjuder detta.

Visa signatur

|| ANTEC NSK4480 380W || Asus P5W DH || E6600 @ 3.0 Ghz || CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME || XFX GEFORCE 9600GT 512MB || 500GB ||

Permalänk
Medlem

Förmodligen har det dött ut för vanliga konsumenter. Kostar i runda slängar 25000 kronor i månaden att ha en sådan uppkoppling och då är den långsam. Sen kostar nog utrustningen minst lika mycket.

IDG hade en artikel häromdagen om just sån uppkoppling.
http://www.idg.se/2.1085/1.296280/snabbare-internet-till-havs

Permalänk
Medlem

Han menar nog den formen med nedlänk via satellit, upplänk via modem. Kostade inte så farligt.

Ja den är död, mobilt bredband ersätter med lägre delay och högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Han menar nog den formen med nedlänk via satellit, upplänk via modem. Kostade inte så farligt.

Ja den är död, mobilt bredband ersätter med lägre delay och högre hastigheter.

offtopic men blev lite nyfiken här, varför vill man ha nedllänk via satellit om man ändå har uplänken via modem?

Permalänk
Medlem

Bandbredden kanske är större vid satelitlänken men sändningsutrustningen för att skicka data till satteliten är för dyr/osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Bandbredden kanske är större vid satelitlänken men sändningsutrustningen för att skicka data till satteliten är för dyr/osv.

men jag har för mig att man på de flesta fartyg som ansluter via satellit får <0.5megabyte per sekund i nedladdnings hastighet, och då borde man ju kunna få mer i kabel:confused:

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
men jag har för mig att man på de flesta fartyg som ansluter via satellit får <0.5megabyte per sekund i nedladdnings hastighet, och då borde man ju kunna få mer i kabel:confused:

Modem, alltså uppringt modem med med en upplänk på 56.6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
men jag har för mig att man på de flesta fartyg som ansluter via satellit får <0.5megabyte per sekund i nedladdnings hastighet, och då borde man ju kunna få mer i kabel:confused:

Det fanns en tid innan ADSL också

Det var 28k8 i upplänk och kanske 128kbit/s i nedlänk, roundtrip delay på >1 sek.

Permalänk
Medlem

jo det är klart att man inte kör fiber upp.
men så mycket fortare kan det ju inte gå att köra via satellit, och det är dyrt att köra via satellit.
men pris/prestanda har ju aldrig varit speciellt coolt (ser man ju i de flesta sweclockers medlemmars signaturer ).

Permalänk

Jag vet att tekniken fortfarande används i tyskland bland annat

det som görs är förfrågan att få en sida via modem.. och sedan får man bulken av informationen via satellit. funkar utmärkt och man har en hastighet som motsvarar ungeför 0,5-1mbit... beroende på...

var mycket utspridd förr men håller på att försvinna i tyskland.

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie