Permalänk
Medlem

q6600 flaskhals? val o kval

tjaba

sitter o funderar på om de är värt att uppgradera från min kära q6600 som tickar på i 3.5ghz som ja lyckades clocka den till igår.

de ja har i sikte är core i5 eller i7 och varför ja vill uppgradera är för att de känns som att min q6600 flaskar mina 5850 litesådär.
har ett p5q pro som moderplatta ifall nån undrar.

alla spel ja testat än sålänge funkar ju perfekt tom crysis @ very high, men när de kommer till de spelet ja spelar mest vilket är wow så är de ju bara pinsamt att ja inte ens klarar 25manna raids me default settings utan AA. ligger på runt 25-40 fps i fight vilket stör mig o då vill ja inte nämna ony 25 när alla ska aoea adds. o vad jag har kommit fram till är att wow inte belastar Gkorten sådär jätte mkt om man jämför med andraspel.
så ja de känns som min dåliga ryttare håller mina 2 hästar tillbaka.

lutar mest åt core i5 750 då prestanda skillnaden inte är sådär jättestor att motivera 3 extra tusen för en i7.
så frågan i sig är ju är de värt att göra denna uppgradering? eller ska man hålla sig lite till?

vill mest ha personliga åsikter om va ni tycker för tester behöver ja inte länkar till för ja vet deras ungefärliga prestanda men jag behöver hjälp med att bestämma mig så personliga åsikter uppskatas!

/mvh
Jonathan

Permalänk
Medlem

Aldrig spelat wow och inga planer på det.

Men wow är stenålder. Det har fått dual core stöd men mja nyttjar det knappt. Sedan lite googlande så kör ju folk HD4850 och C2D E8400 och liknande med 60fps i 1920x1080 med 60fps i Vsync i Ultra high.

Systemkravet är ju 800Mhz pentium 3 typ. Tror inte du vinner något på en ny CPU. Snarare försöka klura ut varför det går så långsamt på det befintliga systemet villket troligen är mjukvaru relaterat.

Permalänk
Medlem

Vad har du för HDD, Drivrutiner, ram-minne? Jag körde WoW på en Q6600 i 3.2 med ett 4870 och jag hade inga problem alls någonstans med maxade settings. (Ej heller i IF/Shatt/vf den nya staden i wrath nu hette).

Permalänk
Hedersmedlem

Med den burken borde du kunna köra med allt på max/Über/jätte-högt, så jag säger som föregående, du måste ha något annat som stoppar dig, troligtvis mjukvarumässigt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ATI är kända för att fungera dåligt med wow. Kör du windowed? Jag hade problem med att kortet klockades ner med windowed då den ser wow som en 2D app. Fick skapa en profil med högre klock på 2D inställningar.

Hur fungerar spelet om du inte kör windowed? _

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

byt grafikkort eller mer internminne(wow slukar internminne) för spelande så har det absolut ingen betydelse ,(förutom crysis då kanske)( tänkte på processorn då) men har du pengar så ,om du ska märka nån skillnad så måste du nog köpa en 920+ eller den sexkärniga eller vänta på nästa omgång processorer ,men som sagt blir ingen större skillnad med en liten uppdatering av prollen
(största skillnaden jag märkt är alltid uppdatering utav grafikkort +ssd) prollar märker man inte så mycke av från amd bla bla 2,4opteron bla bla till q6600 så märkte man skillnad men annars kan jag inte säga att jag märkt nån större skillnad dom sista 5 åren(eller ere 10) ( min processorserie ser ut som följande spectrum atari cyrix 150 mhz ) p2 ??mhz, p3 733, p4 3,0 amd 2,4 opteron(dubbel cashe) p4 3,0, p4 3,2(från rambus till ddr) q6600, qx9650 + en liten 9400s avaktar minst till dom sexkärniga själv nästa gång (Från början så var det stor skillnad , annars kan jag säga att dom enda stora uppdateringarna har varit p3 733 & q6600 annars mindre skillnad)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Quad 3.5Ghz.....alles ok...du är bara trött på cpun...den ÄR SNABB..spendera 500kr på ny musik får dig på andra tankar

det finns inga kraftigare cpus på marknaden än din oc prolle....den ska ta 5850 leeet....min Q9650 @ 4.2 e lagom imo för mina GTX 260 SLI...hade jag enbart ett gpu: ser att högre cpu höjer fps, men det är BANALT: det var redan 100fps innan...så.....

edit// MÄRKER DU AV låg cpu kraft (ex med två nya grafikkort): slå på allt som du kan..8xAA,16xAF etc...detta tar mycket gpu power vs 0xAA(mindre gpu o massor mer cpu)

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

ATI har problem med wow, där har du problemet.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

tack för svaren.

har en vanlig 7200 rpm hdd nån seagate och kingston hyperX 1066mhz minnen. o win 7 ulti 64 bitars :/

får luska runt lite i ati settings då. återkommer

Permalänk

fins rätt mycket om wow och 2d clocks.. bara googla runt så hittar du

lycka till

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Avstängd

Sådana här frågor kommer ofta här och i nästan alla fallen så är det ingen som ber frågeställaren att helt enkelt mäta cpulast under spelandet. Det kommer bara mer och mer kreativa förslag som gör frågeställaren mer förvirrad än hjälper honom/henne.