Permalänk

Min laptop blir brännhet

Någon som vet varför min Amilo Xi 1554 blir så förbannat brännhet efter ett tag?
Har kört Speedfan 4.0 och enligt den så blir mina processorer 95° och det har jag väldigt svårt att tänka mig är bra.

Jag har även kört Process Explorer och vad jag kan se av den är inget onormalt där.

Finns det något man kan göra? Är van stationära datorer, men inte laptops.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk
Inaktiv

Ja, det är en hel del för varmt.
Igentäppta fläktar?

Permalänk
Medlem

Antagligen inget konstigt. Vi snackar antagligen om en dålig kylningslösning i kombination med komponenter med förhållandevis stor energitörst, vilket naturligtvis resulterar i höga temperaturer.

Finns inte så mycket konkret att göra åt, men det finns kylplattor till laptops att köpa - men de lägger ju till extra vikt och yta, samt oljud.

Permalänk
Medlem

Garanti.

Annars underklocka så sänks tempratruren, guide finns här nånstans

Permalänk

Speedfan brukar inte ge så exakta temperaturer, prova runt med lite olika program före du börjar köpa eller klocka.
Ett bra program är Everest Home Edition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjo1
Garanti.

Annars underklocka så sänks tempratruren, guide finns här nånstans

Nog för att jag kan rätt mycket om datorer, men klockning har jag aldrig hållt på med . Men det låter som att min dator ska måsta tappa prestanda för att få ner värmen där.

Ska dock kolla om det är massa damm o skit i vägen.

Har köpt en kylplatta på coolstuff.se, den ska avge kyla i 3-5tim, men det är ren dynga för 500kr ink frakt.

tack för alla svar, ser gärna fler

Permalänk
Medlem

testa undervolta med rmclock och dammsug vid alla öppningar
låter otrevligt, inte knävänligt iaf. bror min hade problem med sin bärbara att den blev brännhet, var en fujitsu siemens, den lämnade han in och fick en ny likadan som var svalare.

Permalänk
Medlem

http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-Siemens-Xi-1554-G... ? Isåfall så är något fel, det är inga superduperdelar i den som måste ha jättebra kylning, faktum är att 95 grader låter lite konstigt.

Tanka Coretemp och återkom med temperaturen som du får i det programmet

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-Siemens-Xi-1554-G... ? Isåfall så är något fel, det är inga superduperdelar i den som måste ha jättebra kylning, faktum är att 95 grader låter lite konstigt.

Tanka Coretemp och återkom med temperaturen som du får i det programmet

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Det är precis en sådan jag har, ska kolla det programmet och temperaturen så får vi se:D

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn? Bärbara datorer har oftast en fläkt som blåser på en kylfläns som sedan är "dragen" till grafikkort, processor och andra värmeutvecklande komponenter. Om denna kylfläns börjar täckas igen av damm vilket den ofta blir efter en längre tid så minskar dens kapacitet att kyla datorn vilket leder till att datorn blir varmare.

Öppna upp och rengör skulle jag göra.

Nu verkar datorn inte vara så pass gammal men ju dammigare miljö maskinen används i desto snabbare uppstår det ovannämnda.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
http://www.notebookcheck.net/Review-Fujitsu-Siemens-Xi-1554-G... ? Isåfall så är något fel, det är inga superduperdelar i den som måste ha jättebra kylning, faktum är att 95 grader låter lite konstigt.

Tanka Coretemp och återkom med temperaturen som du får i det programmet

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Resultatet av 2min spelande eller film tittande är:

Core #o 96°C Low 71°C High 100°C Load 5%
Core #1 96°C Low -27°C High 100°C Load 1%

Vet inte hur man gör för att få med en bild här

Permalänk

Det är på tok för högt, undrar hur varm grafikkortet är när cpu är sådär varm.

Med största sannolikhet så är datorns kylning full med damm precis som andra skrivit. Innan du plockar isär så kan du prova att blåsa ut damm med tryckluft på burk, och som någon skrev att dammsuga vid alla kylöppningar. Att blåsa med vanlig kompressor brukar inte rekommenderas eftersom luften ur en sån kan vara full av skit.

Undervoltning påverkar inte prestandan, man bara sänker volten så mycket det går utan att sänka klockhastigheten. Oftast är volten tilltagen i överkant från fabrik, det kan göra en hel del för att sänka temp.

Men i ditt fall är det något fel med kylningen, fläkten går va? Den kanske har stannat helt, men då borde den bli ännu varmare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Det är på tok för högt, undrar hur varm grafikkortet är när cpu är sådär varm.

Med största sannolikhet så är datorns kylning full med damm precis som andra skrivit. Innan du plockar isär så kan du prova att blåsa ut damm med tryckluft på burk, och som någon skrev att dammsuga vid alla kylöppningar. Att blåsa med vanlig kompressor brukar inte rekommenderas eftersom luften ur en sån kan vara full av skit.

Undervoltning påverkar inte prestandan, man bara sänker volten så mycket det går utan att sänka klockhastigheten. Oftast är volten tilltagen i överkant från fabrik, det kan göra en hel del för att sänka temp.

Men i ditt fall är det något fel med kylningen, fläkten går va? Den kanske har stannat helt, men då borde den bli ännu varmare.

Jag har aldrig hört eller upplevt att kompressor luft skulle vara skitig... Dock kan "luft på burk" även spraya en del vätska om man sprayar med burken upponer (har jag hört). bäst att man testar först så att man inte fuktar/blöter kretskorten och sätter på datorn :P.

En sak att tänka på vid alla slags former där man suger/blåser på/i fläktar är att med något stoppa fläkten så att man inte drar upp den i 8000rpm och har sönder den. Kan säkert komma upp i den hastigheten med en redig kompressor ^^.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Jag har aldrig hört eller upplevt att kompressor luft skulle vara skitig... Dock kan "luft på burk" även spraya en del vätska om man sprayar med burken upponer (har jag hört). bäst att man testar först så att man inte fuktar/blöter kretskorten och sätter på datorn :P.

En sak att tänka på vid alla slags former där man suger/blåser på/i fläktar är att med något stoppa fläkten så att man inte drar upp den i 8000rpm och har sönder den. Kan säkert komma upp i den hastigheten med en redig kompressor ^^.

Tacksam för alla svar och förslag, ska ge mig på att göra rent och blåsa ur med burkluft. Bra tips ang att låsa fläkten.

Permalänk
Medlem

Fungerar alldeles utmärkt med att suga bort dammet med dammsugare också bara man är försiktig så att fläktarna inte börjar snurra för fort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rbu
Fungerar alldeles utmärkt med att suga bort dammet med dammsugare också bara man är försiktig så att fläktarna inte börjar snurra för fort.

Inga av mina fläktar har gått sönder med damsugare,: D

Gick inte ens sönder efter jag testade med kompressor. då dom fungerade helt utmärkt efter och snurrade i normal hastighet efteråt.

kan ju vara så att du har tappat din lilla laptop eller bara fabriks fel och cpu kylningen inte sitter åt ordentligt vilket ger dålig kylning. eller behövs byta ut kylpasta

Men min Dell XPS m1730 ligger i 70Grader idle och runt 80 full load.

Och min fars HP något ligger i runt 90 grader idle och 105 load det är en Prescott P4 som är värma men löste det med en bordsfläkt underdatorn då den gick ner till 80 load efter det. (dock den var inte så varm när han köpte den) och det finns inget damm i den .. den är bara lustig =D

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

skit

Herregud säger jag då bara. Nog för att jag har hållit på mycket med stationära datorer och man har tyckt att det varit trångt om utrymme, men alltså detta tar då fan alla rekord, öppnade upp min bärbara för att söka damm. Där fanns inget damm men ett jytter av komponenter

Blir nog till att följa rådet ang underklocka/undervolta.
Har läst lite här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Men finns det en risk att man förstör datorn? Vill inte gärna ge mig på saker jag aldrig har gjort om risk finns för att jag förstör datorn.

Permalänk
Medlem

Re: skit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CitroFrukten
"kan ju vara så att du har tappat din lilla laptop eller bara fabriks fel och cpu kylningen inte sitter åt ordentligt vilket ger dålig kylning. eller behövs byta ut kylpasta"

Min pappa hade värme problem med sin Sony Vaio i över ett år. Han fick betala 1,5k i frakt 3-4ggr för att skicka den till Sony's enda ställe där dom fixar sina datorer, i Frankrike. När den kom dit så sätter dom på den, säger att den funkar o skickar tillbaks den. Att man bränner sig på ett ställe några centimeter ovanför tangentbordet efter att ha belastat datorn ett tag var inget dom brydde sig om att kolla upp.

3 år efter att skiten började så fick jag äntligen lägga händerna på datorn, öppna upp... Fläkten till kylanordningen var inte ipluggad, den måste ha setat dåligt och lossnat med tiden (problemet var ej från början). Plugga i och efter 20 minuter i mina händer så var datorn som ny igen då jag blåste rent den med kompressorn. Sålde sedan datorn till 16% av det den hade köpts för 3-4 år tidigare, var inte värd mer men aldrig Vaio för min del :P.

Min polares farsa köpte en Vaio, fick nys om det dagen efter köpet och frågade varför dom inte frågar mig innan dom köper något i datorväg... TVÅ dagar efter att han fått datorn så lägger skärmen av ^^.

Är man ute efter en laptop med bra skärm så är det enligt mig förjävligt för Vaio datorerna spelar i sin egen klass. Kvaliten på grejerna är antagligen bättre än vad som framstår men har man utsatts för det så får man dålig smak i munnen när man säger deras namn.

vad jag säger är: kolla att fläkten sitter ipluggad, man vet aldrig.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Re: Re: skit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Min pappa hade värme problem med sin Sony Vaio i över ett år. Han fick betala 1,5k i frakt 3-4ggr för att skicka den till Sony's enda ställe där dom fixar sina datorer, i Frankrike. När den kom dit så sätter dom på den, säger att den funkar o skickar tillbaks den. Att man bränner sig på ett ställe några centimeter ovanför tangentbordet efter att ha belastat datorn ett tag var inget dom brydde sig om att kolla upp.

3 år efter att skiten började så fick jag äntligen lägga händerna på datorn, öppna upp... Fläkten till kylanordningen var inte ipluggad, den måste ha setat dåligt och lossnat med tiden (problemet var ej från början). Plugga i och efter 20 minuter i mina händer så var datorn som ny igen då jag blåste rent den med kompressorn. Sålde sedan datorn till 16% av det den hade köpts för 3-4 år tidigare, var inte värd mer men aldrig Vaio för min del :P.

Min polares farsa köpte en Vaio, fick nys om det dagen efter köpet och frågade varför dom inte frågar mig innan dom köper något i datorväg... TVÅ dagar efter att han fått datorn så lägger skärmen av ^^.

Är man ute efter en laptop med bra skärm så är det enligt mig förjävligt för Vaio datorerna spelar i sin egen klass. Kvaliten på grejerna är antagligen bättre än vad som framstår men har man utsatts för det så får man dålig smak i munnen när man säger deras namn.

vad jag säger är: kolla att fläkten sitter ipluggad, man vet aldrig.

Oj ja det var värst.
Skäms nu men vart fan sitter fläkten då? Det enda jag såg när jag öppnade upp var fläkten på grafikkortet.=/

Permalänk

Det kan vara Heatpipes till Cpun från Grafikkortet eller åt andra hållet så det är bara en fläkt som kylar båda delarna.

Har du tillgång till Kamera så får du gärna ta en bild eller 2 och visa hur det ser ut.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

annars kan du prova blåsa rent fläkten o så försiktigt alternativt damsuga den

Permalänk
Medlem

Fläkten har sitt insug undertill på datorn. Under datorn är det flera hål för luften som sugs in, använd en ficklampa för att se innanför hålet om det är en fläkt där. Sätt på datorn o lyssna där du sett fläkten om det låter något, det gjorde det inte för mig på Vaio'n :P.

Annars kan du ta bilder o ladda upp dom på tex www.geting.se och sedan kopiera URL länken som nämns som "forum länk" och klistra in länken så här "

"

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Bästa är ju att köra kompressor genom hålen och blåsa ut allt skit...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Fläkten har sitt insug undertill på datorn. Under datorn är det flera hål för luften som sugs in, använd en ficklampa för att se innanför hålet om det är en fläkt där. Sätt på datorn o lyssna där du sett fläkten om det låter något, det gjorde det inte för mig på Vaio'n :P.

Annars kan du ta bilder o ladda upp dom på tex www.geting.se och sedan kopiera URL länken som nämns som "forum länk" och klistra in länken så här "URL-till-länken"

såhär ser skiten ut
http://www.geting.se/viewimage.php?image=225405-DSC00003.JPG

Permalänk

Finns inte mycket jag kan guida dig till Ser väldigt simpelt byggt ut. dock så snålade dom med kylning ser man.

Man kan ju Iaf förstöra plasten lite snyggt där cpu:n sitter och sen köpa en kyl platta som blåser rakt in. (om du tycker datorn är värd det)
Sen kan man köpa en lite bit Nät på Feltema och sätta över hålet så det ser lite snyggare ut + så slipper det åka in större saker i datorn.

Eller någon annan på SC har ett bättre förslag.

Man kan ju klippa å klistra hur man vill när garantin gått ut då det är skitsamma. men har du garanti kvar skulle jag skickat in den och klagat på Värme problem

kolla också om Fläkten snörar när du har på datorn (dock så hör man ju det på nästan alla bärbara)

Föresten hur är Grafik korts värmen ?
Går kolla med Gpu-Z
Eller Everest
Kanske till och med går med MSI afterburner

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
Jag har aldrig hört eller upplevt att kompressor luft skulle vara skitig... Dock kan "luft på burk" även spraya en del vätska om man sprayar med burken upponer (har jag hört). bäst att man testar först så att man inte fuktar/blöter kretskorten och sätter på datorn :P.

En sak att tänka på vid alla slags former där man suger/blåser på/i fläktar är att med något stoppa fläkten så att man inte drar upp den i 8000rpm och har sönder den. Kan säkert komma upp i den hastigheten med en redig kompressor ^^.

En borstlös fläkt är ganska svår att pajja på så vis. Förutsätter att ingen är dum nog att göra detta när datorn är igång.

Det bildar kondens i kompressorer, i större kompressorsystem använder man filter/renare för att rena luften. Ta en titt i ett sån renare, full av svart skitigt vatten. Kompressor tankar har en plugg i botten för att tömma ut kondensvatten, så nog blir det skit i dom alltid.

Bra luft på burk är att rekommendera, vill inte rekommendera ngn att blåsa med kompressor med risk att pajja datorn då jag inte vet vad personen ifråga har för kompressor och hur ren/skitig den är.

Permalänk

När jag kör everest står det på nått ställe något om 64-bit....mitt windows står att det är 32-bit. Kan nått vara fel där som gör att datorn får arbeta mer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av verkarlurt
När jag kör everest står det på nått ställe något om 64-bit....mitt windows står att det är 32-bit. Kan nått vara fel där som gör att datorn får arbeta mer?

Ja en Core 2 duo som du har i laptopen är 64bit. lika så är nog det grafikkortet .
Men det är inte det som gör att din dator blir varm iaf.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Ajfan.
Nåja har varit i kontakt med supporten ang datorn och mina värmeproblem och de tyckte inte alls att det lät bra. Så nu ska jag packa ner skiten och skicka iväg den på service. 10 arb.dagar får man räkna med, men jag har en polare som jag vet fick vänta 4-6mån.....måtte detta inte hända även mig.

Tack alla för era snabba svar och tips!

Permalänk

Ta också ur batteriet när du har addaren i!