Permalänk
Avstängd

Spelproblem med ny laptop.

Hoppas jag har lagt tråden i rätt forumdel.

Hur som helst, köpte en ny laptop för 8 dagar sedan.
http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=184...B+Win+7+64+bit

Har spelat F.E.A.R, World of Warcraft och andra enklare spel problemfritt ändå tills idag. Nu så fryser spelen i 2-3 sekunder och det sker minst en gång per minut, händer oftast när det är något som händer (någon fiende eller liknande dyker upp).
Även FPS'en har blivit betydligt lägre i de flesta spelen och är ospelbara i de flesta fallen.

Jag har provat att göra en systemåterställning till ett datum då datorn fungerade bra, men hjälpte inte. Nya drivrutiner till grafikkortet och uppdaterat DirectX har jag också gjort.

Provade att spela tibia (ett simpelt 2D-spel) idag, även det var ospelbart (hög FPS men fryser snabbt var tredje sekund ungefär)

Så nu hoppas jag att få hjälp här, känns ju lite surt att det ska börja krångla redan efter en vecka!

Edit: Har kollat upp temperaturerna i datorn och de är normala.

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som värmeproblem, vilket/vilka program har du kollat temperaturer med? Vad jag vet så kan det vara svårt att kolla temps på laptops.

Permalänk
Avstängd

SpeedFan och PC Wizard.

Borde inte datorn fungera bra precis när man startat den och inte hunnit bli varm?

Edit: Om det skulle vara ett temperaturproblem alltså.
Datorn känns inte heller varm vad jag känner (om man nu kan känna det på utsidan, har inget koll på sådant.)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpan91
SpeedFan och PC Wizard.

Borde inte datorn fungera bra precis när man startat den och inte hunnit bli varm?

Edit: Om det skulle vara ett temperaturproblem alltså.
Datorn känns inte heller varm vad jag känner (om man nu kan känna det på utsidan, har inget koll på sådant.)

Jag vet inte vad det är för dator du har, eftersom din länk är trasig, men SpeedFan och PC Wizard är inga bra program. Testa med CoreTemp för CPU, för GPU vet jag tyvärr inte vilket program som rekommenderas för laptops.

Det spelar ingen roll om datorn har varit igång i 30 sekunder eller 30 timmar, en processor hinner bli varm på några sekunder.

Jag tycker det låter som att någon kylfläns inte sitter som den ska, just eftersom datorn inte känns varm. Det skumma är i så fall att fläkten/fläktarna inte varvar upp när kretsarna börjar bli för varma.

Permalänk
Avstängd

Okej, ska testa att mäta temperaturerna med dem.

http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=184418362&itemName=Acer+Aspi...

Där har du en fungerande länk (tror jag )

Permalänk
Avstängd

http://img251.imageshack.us/img251/4400/temp1b.jpg

Fick detta resultat med CoreTemp.

Edit: Provade att mäta med WoW igång, då gick Core 0 upp till 58 grader som högst.

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, då verkar det inte som värmeproblem med processorn i alla fall. Nästa steg är att kolla temps på grafikkretsen (GPU). Testa med RivaTuner och/eller HWMonitor.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ju okej ut, men du måste testa när du spelar också. Idle-temps är inte intressanta egentligen.

Permalänk
Avstängd

Ingen större skillnad när jag spelade, bara en grad eller två.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simpan91
Ingen större skillnad när jag spelade, bara en grad eller två.

Då är det nånting som inte stämmer, så länge inte fläkten börjar gå upp i fruktansvärt höga varv så fort du spelar. Temperaturen borde gå upp rejält om du drar igång ett 3D-spel.

Jag börjar få slut på idéer tyvärr. Som ett sista förslag så tycker jag att du ska formatera om och installera om Windows för att totalt utesluta mjukvaruproblem.

Permalänk
Avstängd

Senaste timmen har fläkten/fläktarna gått nästan hela tiden, det har aldrig hänt förut!

Det har väl troligtvis något med mitt problem att göra?

Edit: Och då spelar jag inte eller gör något krävande.

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det är värme problem, hade samma på min HP.

Permalänk
Avstängd

Om det är ett värmeproblem, är det något jag kan fixa själv?