OS i Vancouver kör Windows XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
[B] Jag sa bara att det inte finns några skäl, inte att industrin plötsligt börjar bli nytänkande. Det räcker att läsa dina inlägg för att se hur påhejarna säkrar status quo!

Självklart finns det skäl, t.ex. kostnaden blir oftast för stor. Påhejar vet jag inte om jag är. Visst jobbar jag nära Microsoft, men med många andra leverantörer också. Och framförallt open source då det finns en rejält stor marknad för det.

Du verkar dra lite för stora växlar utifrån den informationen du har, som vanligt. Och ber man dig styrka något så börjar du klaga på det. Stort!

Citat:

SSTP. Jag ser dock lite slarv i mitt inlägget du kommenterar. Jag skrev felaktigt att klienten ska vara Windows 7, men det räcker ju naturligtvis med Vista. I övrigt har du rätt, men bagatelliserar den totala kostnaden. Med så frikostiga kalkyler kan vi ju ifrågasätta att de överhuvudtaget valt en lösning med så hög totalkostnad att uppgraderingar i den här nivån inte skulle vara ett problem.

Nu hänger jag inte riktigt med. Vilka lösningar har hög totalkostnad och vilka har låg? Utveckla gärna, och sluta gnälla om att man vill ha mer fakta, du vräker ofta ur dig saker som verkar vara tagna ur tomma intet.

Citat:

Nu är du tillbaka till dina gamla "presentera fakta" takter, som om alla utom du själv talar i nattmössan. Nej, jag har inte samlat på de MS presentationer som jag läst och sett. Du erkänner ju själv problemet direkt därefter, och jag har inte påstått att MS självt på något sätt saboterat detta, utan det är snarast problemet du dras med i den proprietära världen. Så presentera du istället fakta som stöder ditt tvivel.

Jag baserar mitt tvivel på 16 års bråk med drivrutiner och nära sammarbete med större skrivartillverkare när det gäller test och utveckling för fleranvändarmiljöer (t.ex HP). På senare tid har jag jobbat nära Dipritech och med deras hjälp ställt krav på tillverkare (då dom ofta vill skylla ifrån sig). Jag tar även fram testprocesser för företag när det gäller större inköp av skrivare där vi är väldigt grundliga gällande testerna. Det är det vanligaste problemet i SBC-världen, och kommer förmodligen att fortsätta vara det även om du har bättre möjlighet till att hantera drivarna avgränsat nu för tiden. 30% är för högt, rejält för högt, men problemen finns där och kommer fortsätta finnas där. Men det handlar inte om OS utan bristande intresse ifrån tillverkarna och Microsofts totala oansvar när det gäller deras hårdvarucertning. Du skulle häpna om du visste mer.

Citat:

Jag bryr mig inte så mycket om hemskrivare, men problemet med x64 drivrutiner har jag kämpat med länge. Inom *nix världen slipper jag dock det problemet, så det är väl inte så konstigt att jag ser det som ett problem som är kopplat till valet av plattform.

På vilket sätt slipper du det i *nix världen? Det skulle vara intressant att höra mer om. Vad gör det bättre i *nix-världen? Och igen, gnäll inte på att jag vill veta mer.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du verkar dra lite för stora växlar utifrån den informationen du har, som vanligt. Och ber man dig styrka något så börjar du klaga på det. Stort!

Jag vet inte riktigt vad du är irriterad på. " " är just en indikation på att det var sagt med glimten i ögat. Vad det gäller "presentera fakta" får du faktiskt vara lite självkritisk.

Citat:

Nu hänger jag inte riktigt med. Vilka lösningar har hög totalkostnad och vilka har låg? Utveckla gärna, och sluta gnälla om att man vill ha mer fakta, du vräker ofta ur dig saker som verkar vara tagna ur tomma intet.

En retorisk lek med begrepp. Ifall en investering anses billig är det i förhållande till något som är dyrt. Det som intresserar mig är SSTP. Visst är implementeringen den tunga biten, jag har inte ifrågasatt den biten. Jag hade tänkt skriva att det är korrekt precis som att open-source lösningar inte är gratis.

Citat:

Du skulle häpna om du visste mer.

Om dina meriter eller om industrins bristande intresse? Skämt åsido, men du argumenterar om något jag återigen inte ifrågasatt. Jag nöjde mig att skriva att det är den proprietära världens dilemma. Ideologin är jag ointresserad av, men vi är ju egentligen här tillbaka till det som fick Stallman att revoltera: ointresset ifrån industrin att tillhandahålla drivrutiner som kan modifieras och förbättras. Oavsett vems ansvaret är, och hur the blame game spelas, ger val av OS olika förutsättningar, där det blir till att acceptera vissa för- och nackdelar. Jag tror knappast att våra åsikter i den frågan går isär.

Jag vill inte ta strid om de 30%, speciellt eftersom jag inte har möjlighet att verifiera hur undersökningarna gjordes. Å andra sidan förstår jag inte varför just den detaljen ger dig hicka, förutom att det kanske känns som din hemmaplan, när tanken inte var direkt annorlunda än din egen. Just därför kändes det som déjà vu ifrån tidigare års trådar, eller så är jag allergisk mot det berömda "get the facts" som var allt annat än vad som utlovades.

Citat:

På vilket sätt slipper du det i *nix världen? Det skulle vara intressant att höra mer om. Vad gör det bättre i *nix-världen? Och igen, gnäll inte på att jag vill veta mer.

Den här är väl ändå ganska självklart? Ifall du håller dig till säkra tillverkare av t ex bra skrivare vilka har bra stöd i bl a Linux, blir frågan om 32bitar och 64bitar ointressant, eftersom i princip allt som finns för 32bitar finns för 64bitar. Övergången till 64bitar har helt enkelt varit snabbare. Om jag jämför det med de större utmaningarna jag haft med t ex Windows Server 2003 x64 ser jag det som en fördel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Den här är väl ändå ganska självklart? Ifall du håller dig till säkra tillverkare av t ex bra skrivare vilka har bra stöd i bl a Linux, blir frågan om 32bitar och 64bitar ointressant, eftersom i princip allt som finns för 32bitar finns för 64bitar. Övergången till 64bitar har helt enkelt varit snabbare. Om jag jämför det med de större utmaningarna jag haft med t ex Windows Server 2003 x64 ser jag det som en fördel. [/B]

Hmm kanske, fast håller man sig till säkra skrivare har man aldrig problemet, problemet brukar dock ligga i företags oförmåga att inhandla på lång sikt och föja sina policys.

Är det något i *nix-världen som gör att t.ex. skrivartillverkaren inte behöver vara lika noggran när det gäller utvecklingen för att funktionaliteten skall bibehållas? I så fall borde MS titta mer på det.

Hade ett case för ett par månader sedan, tänker inte hymla om att det handlade om HP's drivrutiner (dessutom en universal driver vilket gör det värre). Drivarna var certade av Microsoft. Normalt sett så brukar detta fungera out-of-the-box. I detta fallet gick inte änns installationen att genomföra. Tyder på att HP inte änns testat paketet men än värre, efter det så har Microsoft certat drivarna... Snacka om att man har högt förtroende efter det.

För mig är det dock guld. Det är extremt svårt att få företag att inse hur kass skrivarvärlden är och hur mycket pengar det kostar. Således tycker dom inte att det är vidare viktigt att lägga pengar på tester. Nu är det lätt att komma dragandes med ett helt nytt case som påvisar kostnaderna om man ersätter en drivare för 3000+ printköer genom att enbart lita på MS hårdvarucert.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Är det något i *nix-världen som gör att t.ex. skrivartillverkaren inte behöver vara lika noggran när det gäller utvecklingen för att funktionaliteten skall bibehållas? I så fall borde MS titta mer på det.

Jag förstår inte riktigt din fråga, men självklart krävs noggrannhet oavsett plattform. Fast vi kan ifrågasätta huruvida hårdvarutillverkaren alltid är bäst på mjukvara för sina egna produkter. Eftersom de inte alltid är bäst tror jag mer på en öppnare modell, att de helt enkelt släpper specifikationerna och drar nytta av expertis utifrån. Det är här jag ser ser *nix (med öppen källkod) fördel, då satt i motsats till den proprietära modellen. Jag har svårt att se att det skulle vara ett större risktagande eftersom kunden främst är intresserad av produktens maskinella funktionalitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag förstår inte riktigt din fråga, men självklart krävs noggrannhet oavsett plattform. Fast vi kan ifrågasätta huruvida hårdvarutillverkaren alltid är bäst på mjukvara för sina egna produkter. Eftersom de inte alltid är bäst tror jag mer på en öppnare modell, att de helt enkelt släpper specifikationerna och drar nytta av expertis utifrån. Det är här jag ser ser *nix (med öppen källkod) fördel, då satt i motsats till den proprietära modellen. Jag har svårt att se att det skulle vara ett större risktagande eftersom kunden främst är intresserad av produktens maskinella funktionalitet.

Problemet är nog oftast att kunden vill ha någon som kan ta ansvar för utvecklingen och inte göra det själv. Dom flesta tillverkarna är ganska öppna att hjälpa till så länge man drar i dom på rätt sätt (eller har rätt företag bakom ryggen). Därav kommer också OS köra MS-prylar nästa OS =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

w
i
n
2
k

thats is the shit of the shit det var ett OS som jag verkligen älskade, tror jag över gick till xp när vista var på väg ut på marknaden..

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Lite kuriosa: Windows XP:s arbetsnamn innan det bestämdes att de skulle heta XP, var just Whistler.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag skiter väl i vad andra tester säger. Jag har jämfört tester på min dator och det är det som gäller för mig

Pah...jag litar nog mer på såna tester än såna som dig

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lille7
Om vi sätter det här i sitt sammanhang, vilken modern hårdvara används under OS som inte XP kan utnyttja?

Uppenbarligen har dom valt det operativsystem som dom anser ska fungera bäst, vilket i detta fall är windows xp.

Tror jag inte ett dugg på, snarare ligger sanningen i att dom programvaror och sådant dom använder är gjorda för, och vältestade i, XP, och därför använder dom just det istället för att chansa på att det är kompatibelt med Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
du har så jäkla rätt, xp var efterblivet. eller ja det var inte lönt att uppgradera från 2000 innan sp1 kom. sp2 det var då xp fick sin riktiga genomslagskraft. sp3 som du säger är knappt 2 år gammalt och xp sp3 är det system som går smidigast. även om w7 är strålande bra så håller jag med dem att det är inte prövat för sånna här ändamål, möjligen vore det riskabelt om det inte släpptes uppdateringar men ja. men det handlar inte om pris iaf (tror jag) är väl lika dyrt ändå.

Är Vista Business eller W7 Pro med nedgraderingsrättigheter som burkarna kör. Exakt samma kostnad för OEMen (som donera burkarna).