2x2GB @ Dual channel VSn 2x2GB & 1x1GB @ Single chanel?

Permalänk

2x2GB @ Dual channel VSn 2x2GB & 1x1GB @ Single chanel?

Som rubriken lyder, vad är bäst av 2x2gb i dual channel eller 2x2gb & 1x1gb i single channel?

Det kostar inte mera att ha med 1gb, jag har den liggandes.

Permalänk
Medlem

Skippa engigaren, kör bara på 2x2GB.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Skippa engigaren, kör bara på 2x2GB.

Okej, men lär jag inte få mer prestanda och jag kör med det också?, eftersom jag får 5gb istället för 4gb?, fast jag förlorar ju dual channel på det.

Permalänk
Medlem

Dual channel bör ge mer än en extra GB.

Hade alternativen varit 1GB DC eller 2GB single channel hade jag sagt att en extra GB är bättre.

Beroende på vad du har för dator så kan det vara så att du får dual channel på de första 4GB och single channel på den sista gigabyten. Bland annat minneskontrollern i Phenom II fungerar på det viset om man kör i 'unganged mode'.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Dual channel bör ge mer än en extra GB.

Hade alternativen varit 1GB DC eller 2GB single channel hade jag sagt att en extra GB är bättre.

Beroende på vad du har för dator så kan det vara så att du får dual channel på de första 4GB och single channel på den sista gigabyten. Bland annat minneskontrollern i Phenom II fungerar på det viset om man kör i 'unganged mode'.

Okej, har en halvgammal dator så jag skippar nog engiggaren.

Tack för alla svar

Mvh Andreas