Permalänk
Medlem

Min nya bärbara piper!

Tjena tjena,

Det är så att jag köpa mig en ny bärbar dator hos netonnet gick till deras lager i malmö. Köpte följande dator:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=565556

En packard bell helt enkelt som jag ska använda till media, surf och lan nån gång i månaden.
Första dagen fungera allt perfekt dock satt jag inte länge på den eftersom jag var på bio senare på kvällen. Dagen efter satt jag och surfa en längre stund och det var knäpp tyst i mitt rum.
Då hörde jag ett litet och tyst pip, som liksom "skärde" i örat. Tog upp min bärbara o satte örat mot "processorn" där var luft kommer ut från fläkten. Och de visade sig att ljudet kom från datorn.

Och än idag (4dagar senare jag köpte datorn) låter det ett tyst pip ljud när man sitter en längre stund på datorn. Någon som vet vad det beror på?
Och om man borde lämna in den och få en ny? Funderar på att lämna in den då ljudet gör så de känns obehagligt med pip i örat.

Ge gärna tips.

Permalänk
Permalänk
Medlem

jo jag läste den men var inte samma problem då. Min dator startar som den ska men som sagt, men efter ett tag användning börjar den låta. Låter lite som en hund visselpipa kan inte förklara bättre men ett skärande ljud helt enkelt. Min kusin har liknande ljud problem på sin stationära men i hans fall kommer det från hans nätagg :/

Permalänk

Kan vara kondensatorerna som ger ifrån sig ljud. Du kan testa ändra energischema och se om det hjälper: Start-->Kontrollpanelen--->Energialternativ

Permalänk
Medlem

har testat ändra energialternativen hjälpte inte mkt, den började endå låta efter en tags data sittande :P...

Permalänk

Låter som ett sånt irriterande ljud som elektronik kan ge ifrån sig. Jag skulle skicka tillbaks datorn då såna ljud stör mig nåt fruktansvärt i längden.

Permalänk
Medlem

Jo det är riktigt irriterande när man skriver arbeten på kvällen när det e knäpp tyst och man hör ett iiiiiiiiiiiiiii ljud :P... har skrivit till netonnet om mitt problem ska se vad de säger. hoppas de något lätt o fixa. (:

Permalänk

Annars kan du ju använda din ångerrätt, 14 dagar tror jag det är som minst.

Finns sony vaio med samma spec. för 7500:-(med studenrabatt på dustinhome)

Har du nån koll på hur temperaturen är i datorn? Är det samma sak om du kör på battriet bara? Har du jordat el-uttag? En tanke som slog mig bara..

Permalänk
Medlem

jaha okej men tar samma dator igen om tycker den är riktigt bra. Ingen koll på temperaturen faktist, första gången ja har windows 7 så vet inte var man kollar det.

Det är samma sak om den körs på batteri eller direkt ström från vägg utag. Bara man sitter en längre tid på den börjar den pipa. jordat el-uttag har jag nog. Bor i lägenhet, är inte gammal lägenhet också så gissar det e de

Permalänk

Nyttja ångerrätten och köp sedan en ny likadan, skickar du den på reparation är nog risken stor att ångerrätten har gått ut. Och vem vet om dom har fixat det när den kommer tillbaks.

Permalänk
Medlem

Ja tack det är nog smartast ska nu gå på ångerrätten istället. Orkar inte heller vänta på datorn när den är på reperation.

så här står på netonnet's hemsida:

Hur får jag använda produkten? För att kunna ångra ditt köp får du endast använda produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den, vilket normalt är en gång. Du får självklart öppna produktförpackningen om det behövs för att undersöka varan.

"normalt är en gång" har användt min bärbara i 5 dagar nu. Men skrev till netonnet kundtjänst direkt dagen efter jag hade köpt den. Det räknas efter det eller?

Permalänk

Om dom frågar om du använt den mer än en gång så säg att du enbart använt den en gång

Så länge den inte är betydligt förändrad, tex du har formaterat disken och lagt in ubuntu eller varaktigt förändrat datorn så kan dom inte säga nåt. Hänvisa isåfall till konsumentköplagen.

Du har laglig rätt att lämna tillbaks den om du inte är nöjd. Skulle absolut lämna tillbaks då jag har hört en hel del inte så bra saker om netonnets kundservice vad gäller reparationer osv.

Permalänk
Medlem

Ja dom vill ha 700kr som återställningsavgift om jag lämnar tillbaka den. Så lämna tillbaka den kan jag glömma, hade knappt råd att köpa datorn för 7000kr sen att lägga ut 700kr till för den finns inte.

Får bli jag skickar den på reperation istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
Ja dom vill ha 700kr som återställningsavgift om jag lämnar tillbaka den. Så lämna tillbaka den kan jag glömma, hade knappt råd att köpa datorn för 7000kr sen att lägga ut 700kr till för den finns inte.

Får bli jag skickar den på reperation istället.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den.

I med återställningsskivor och formatera och installera om W7 (om du nu fick med sådanna skivor, men det får man väl med de flesta datorer)

Permalänk

Fan va illa, tror dom ligger på gränsen till vad som är lagligt att kräva. Men hade inte förväntat mig ngt annat av netonnet. Kunde nästan vara värt att kontakta en konsumentrådgivare och höra vad som gäller i praktiken.

Tex om man ångrar sig på en mobiltelefon, och har lagt in massa kontakter och ändra teman osv. Bullshit! Vill minnas att varan inte får vara varaktigt förändrad, dvs att det inte går att återställa den till ursprungsskick.

Avinstallera alla program och rensa alla personliga filer och användarkonto typ, måste väl duga?

Annars är det väl bara att formatera och ominstallera W7.

Permalänk
Medlem

tyckte också de, men orkar inte gå genom konsumentrådgivning och allt sånt, fick ett telefon nummer till packard bell från dem som jag kunde kontakta om reparation på datorn.

Btw fick inga skivor med datorn den var redan installerad och klar. Men behöver 3 dvd-skivor för att göra en säkerhetskopiering. antagligen finns win 7 och andra drivrutiner i datorn som det är mening man bränner över på skiva så man kan installera datorn senare... saknar gamla tiden när man fick alla skivor som behövdes till datorn.

Gick in på min tråd nu för jag satte mig precis vid datorn när det är knäpp tyst hemma och höll på att bli galen av detta pip ljudet. Känner mig som en hund som hör en sån där låg ljuds visselpipa ....

Permalänk

Vafan va illa, är det nåt fel så är det ju dom som ska sköta det. Inte ska du behöva kontakta packard själv osv. Illa!

Jag skulle avinstallera alla program som inte följde med och bara knalla ner med datorn och säga att ja ångrat mig.

Men man kan väl trycka F10 eller ngt när datorn startar och köra återställning direkt från återställnings partionen. Inget brännande med skivor eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Jag ringde packard bell o de sa jag skulle ringa netonnet eftersom jag inte haft den 1 vecka ens.
Ringde netonnet och frågade om man kunde återställa datorn själv så man slipper betala återställningsavgiften på 700kr och hon jag pratade med sa hon inte visste.
Sedan sa hennes kollega att de inte kan avgöra över telefon om den kommer bli "bra" återställd eftersom man måste göra något i bios. Hon sa man kan återställa den hemma sen ta den till butiken och se om dem godkänner den.

Har återställt den nu, och när man startar den står det dens startas för första gången osv. Ska ta den till butiken nu i detta skick så när de startar den står det att den startas för första gången. Återställde den i BIOS hur lätt som helst, gick att välja återställa till fabriksinställningarna, tog bara 30min.
Ska ner till netonnet nu, tack för tipset "thereal_twisted" skriver sen hur det gick.

Permalänk
Medlem

Hade samma dator fast i 17" versionen ,hade exakt samma problem som dig så jag lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka (hade den 4 dagar).Dom sa inget om återställnings avgift till mig men en kille som jobbade i service avdelningen sa att jag skulle hålla mig borta från packard bell det vara bara massa strul med dessa.
Köpte en samsung istället(lite sämre spec än Pb) och jag kan säga stor skillnad på kvalite och ljudnivå!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aneell
Jag ringde packard bell o de sa jag skulle ringa netonnet eftersom jag inte haft den 1 vecka ens.
Ringde netonnet och frågade om man kunde återställa datorn själv så man slipper betala återställningsavgiften på 700kr och hon jag pratade med sa hon inte visste.
Sedan sa hennes kollega att de inte kan avgöra över telefon om den kommer bli "bra" återställd eftersom man måste göra något i bios. Hon sa man kan återställa den hemma sen ta den till butiken och se om dem godkänner den.

Har återställt den nu, och när man startar den står det dens startas för första gången osv. Ska ta den till butiken nu i detta skick så när de startar den står det att den startas för första gången. Återställde den i BIOS hur lätt som helst, gick att välja återställa till fabriksinställningarna, tog bara 30min.
Ska ner till netonnet nu, tack för tipset "thereal_twisted" skriver sen hur det gick.

Ja alltså säg att du inte använt den bara, sen får dom säga vad dom vill. Tar dom inte tillbaks den så följer dom ju inte konsumentköplagen. Acceptera inte ett nej, och säg att du inte alls använt den typ.

Jäkligt illa av netonnet asså.

Skulle rekommendera dig att inte handla med dom nåt mer.

Detta att man måste återställa datorn är bara BS från netonnets sida, stå på dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Ja alltså säg att du inte använt den bara, sen får dom säga vad dom vill. Tar dom inte tillbaks den så följer dom ju inte konsumentköplagen. Acceptera inte ett nej, och säg att du inte alls använt den typ.

Jäkligt illa av netonnet asså.

Skulle rekommendera dig att inte handla med dom nåt mer.

Detta att man måste återställa datorn är bara BS från netonnets sida, stå på dig!

Nä det gick rätt bra igår hade återställt datorn så när man startade den kom rutan upp att man startade datorn för första gången. Killen som stod i service disken frågade ba om de var något fel på den och vad jag ville göra.
Sa bara kort o gott ja inte var nöjd med den för datorn gav ifrån sig ett högfrekvent ljud hela tiden. Han frågade om ja ville byta den eller få pengarna tillbaka. Tog bara direkt en sony vaio med samma spec men lite dyrare. Sjukt nöjd är jag fast jag var osäker att ta sony då en kompis haft mycket strul med vaio.

Tyst är min vaio nu och hur bra som helst. Tack alla för svaren och hjälpen