Permalänk

Plasma eller LCD? Vad passar mig bäst?

Tänkte göra mig av med min tjockis och skaffa en ny TV i plattare utförande.
LCD eller Plasma?
Blir helt förvirrad av alla trådar gällande ämnet.
Tycker ofta det mest blir pajkastning i trådarna.

Användningsområden är främst:
Vanligt tv tittande
Ser mest på komprimerad film/serier i DivX format.
Vill kunna koppla dator till TVn.
Spelar ibland Nintendo wii och Xbox 360, kanske blir en PS3a i framtiden.

Har fattat det som att Plasma är bättre för vanlig TV/film och LCD är valet om man spelar mycket och kopplar datorn till TVn.

På något sätt känner jag att jag hamnar mittemellan dom båda varianterna
och vet inte riktigt vad jag ska välja.

Har en budget på 5000-10.000:-

Storlek 40-46

Vad väljer man??

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

Finns inget som motiverar plasma längre, LCD är bättre på 9 av 10 punkter.

Speciellt om du har en med LED.

Köp valfri full HD Samsung LCD 40 tum hundra hertz tv och var nöjd

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Hej och tack för ditt svar..
Har kikat lite på denna som fått hyffsade recentioner..
SAMSUNG LE-40B650 40# LCD-TV FULL-HD
Är det bra grejer?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Finns inget som motiverar plasma längre, LCD är bättre på 9 av 10 punkter.

Speciellt om du har en med LED.

Köp valfri full HD Samsung LCD 40 tum hundra hertz tv och var nöjd

Skulle vara riktigt fint om du berättade vilka dessa 10 punkter är också.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertr81
Hej och tack för ditt svar..
Har kikat lite på denna som fått hyffsade recentioner..
SAMSUNG LE-40B650 40# LCD-TV FULL-HD
Är det bra grejer?

Pappa ar faktist den tv:n och den blir du nog inte besviken på. Det jag skulle rekommendera är att köpa TV:n på el-giganten och pröva hemma.

Där har du öppet köp oavsett bruten förpackning eller ej.

Jo, jag är en sk flm entusiast, och vi (Jag och far min) köper jämnt hem alla nya värsting apparater för att testa va som är bäst, och vi har kommit fram till att LCD, har mycket skarpare bild, bättre närvaro, bättre kontrast (LED), bättre kyla (I bilden vilket ger skärpa), Bättre för spelande, bättre för AVI filmer, Bättre för Blu-Ray filmer, Bättre för DVD filmer, ingen risk att bränna fast bild, sämre för analog signal (Dvs, vanlig tv, ej digitalbox).

Jag har haft 20 apparater hemma detta år.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Det låter bra men tyvärr är det så att jag har analog signal där jag bor. Finns dock comhem uttag så jag får i så fall skaffa en box elelr något. Kollar mest på TV och är det film är det oftast i DivX format..

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

LCD-apparater lider väldigt ofta av mycket inputlag, och lämpar sig därför inte till spelande. LED-bakgrundsbelysning är mer eller mindre bara ett säljsnack och har fortfarande väldigt mycket problem i form av "clouding" och dyl.

LCD vs Plasma är självklart lite av en smaksak men de kunniga är (för det mesta) överens om att Plasma ofta är det bättre valet. Jag rekomenderar att vänta och se vad som händer nu när Panasonic släpper sina nya modeller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Finns inget som motiverar plasma längre, LCD är bättre på 9 av 10 punkter.

Speciellt om du har en med LED.

Köp valfri full HD Samsung LCD 40 tum hundra hertz tv och var nöjd

Ah, vi får inte glöma LED. LED ska det va. LED gör hela tvn så mycket bättre.

Sa jag att det skulle vara LED? Njee, så bra är inte LED, och i mångt och mycket är det som med allt annat bara till för att förvirra kunden. Men sure, det är inte så viktigt med korrekta färger på en tv utan de skarpare färgerna det ofta ger uppskattas troligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertr81
Det låter bra men tyvärr är det så att jag har analog signal där jag bor. Finns dock comhem uttag så jag får i så fall skaffa en box elelr något. Kollar mest på TV och är det film är det oftast i DivX format..

Tja, en kedja är aldrig starkare än sin svagaste länk finns det ett ordspråk som lyder och det ligger mycket i det. Jag skulle ta och teckna ett abbonemang hos Comhem, antingen med en gång eller så väntar du nåt halvår så har både trean och femman lanserat sina HD-kanaler.
Sen spelar inställningarna stor roll också, du kan inte bara köpa en tv och ändra lite på ljusstyrkan och tro att det är bra sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Pappa ar faktist den tv:n och den blir du nog inte besviken på. Det jag skulle rekommendera är att köpa TV:n på el-giganten och pröva hemma.

Där har du öppet köp oavsett bruten förpackning eller ej.

Jo, jag är en sk flm entusiast, och vi (Jag och far min) köper jämnt hem alla nya värsting apparater för att testa va som är bäst, och vi har kommit fram till att LCD, har mycket skarpare bild, bättre närvaro, bättre kontrast (LED), bättre kyla (I bilden vilket ger skärpa), Bättre för spelande, bättre för AVI filmer, Bättre för Blu-Ray filmer, Bättre för DVD filmer, ingen risk att bränna fast bild, sämre för analog signal (Dvs, vanlig tv, ej digitalbox).

Jag har haft 20 apparater hemma detta år.

Sniff, sniff.. nåväl, folk har olika preferenser men man kan inte låta bli att undra över vilka plasmor ni testat. Nåja, har ni testat 20 apparater borde ni ju haft de bästa plasmorna från respektive tillverkare med.
Vi kan väl nöja oss med att säga att det är många som inte delar din och din fars uppfattning.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterg
LCD-apparater lider väldigt ofta av mycket inputlag, och lämpar sig därför inte till spelande.

Tycker själv det funkar alldeles utomordentligt bra att spela på min LCD-tv som dessutom är tre år gammal (kan inte tänka mig att de nyare generationerna skulle prestera sämre än den).

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker plasma har bättre bild, bättre svärta, klarare färger. Dock jämför jag med s.k. LCD-tv inte LED (ja det är LCD med men ni fattar).

Dessutom är det super skönt att riskera inputlag.
Jag har ägt både LCD och Plasma.
Har fått uppfattningen av att plasma kom ikapp efter ett tag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

input lag på lcd är obefintligt på alla nyare LCD apparater testat 5 olika LCD tv mellan 40 och 52" av märkerna samsung och LG och har aldrig märkt det minsta lagg. och då spelar jag quake1 vilket borde säga en hel del. samt många andra fps titlar.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Köpte under förra året 3 st tv apparater.
Vara av
1 st LG 42" plasma HD-redy
1 st Philips 42" LCD Full-HD
1 st Samsung 22" LCD Full-HD

42"'arna var i samma prisklass (strax över 10 k) och den lilla kostade ungefär 7 k

Jag föredrar faktiskt Plasman framför de två LCD'arna. Mycket skönare färger och klarare bild. Full HD upplever man fördelen av när man går närmare men från TV soffan har jag svårt att se nån större skillnad.

Svårt att riktigt sätta fingret på det där med plasma, men jag gillar det (y)

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk

En bra plasma att rekommendera under 10.000 då?
Läst att panasonic ska vara bra
Blir nästan tokig när det gäller vad man ska välja..

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertr81
En bra plasma att rekommendera under 10.000 då?
Läst att panasonic ska vara bra
Blir nästan tokig när det gäller vad man ska välja..

In i butiker och provkolla och lek med fjärrkontrollen.

En bra TV är inte enbart bilden den ger, utan även stilen och designen.

Permalänk

Har varit runt och kollat en del och det gör nästan bara saken svårare. Svårt att göra en rättvis bedömning i en sådan miljö där det är en vägg av tv apparater. Sen är det väl som andra skriver och säger att inställningarna är väldigt viktiga med. I affärerna pillar och rattar ju alla kunder på inställningarna hela tiden så det är alltid olika.
För mig är det ändå bilden som är viktigast framför allt

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Jag kan starkt rekommendera att faktiskt ta med en film som du själv vill ha som referens och be att få prova massor med olika tvapparater i butiken. Både plasma och lcd modeller.
Alla har olika syn och jag kan bara säga att mellan alla modeller jag tittat på så tycker jag personligen att en BRA plasma knäcker en motsvarande lcd i både svärta, bildkvalitet (inte lika vass som en LCD).
Men jag tittar nästan bara på tv och film väldigt lite tvspel blir det vid den.
Men som sagt mitt tips är att ge sig ut på en provar runda gärna med en butik med stort urval så blir det lättare att se skillnader.
Lycka till med ditt val nu.
edit. Såg att fler han före. Jag har bara bra erfarenheter av Panasonic, men som du säger så e det ett helsike att avgöra i butiken. Men jag tror att om du kostar på dig och åker till butiker som är lite mer nischade på TV apparater så kan du få ganska bra hjälp.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk

I de flesta trådar jag läst förespråkar majoriteten Plasma av märket panasonic..
Precis som dig cbrkungen så använder jag tvn mest till tv och film. Brukar dock somna med tvn på väldigt ofta och är lite rädd för att grafik ska bränna fast Hade inte varit så gött med SVTs testbild fastbränd i bilden.. hehe

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

46" Sharp Aquos Led Lcd FullHD
LC-46LE600S

Ta en titt på en sådan. köpte mig en sådan i Torsdags och jag är mer än nöjd

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbrkungen
Jag kan starkt rekommendera att faktiskt ta med en film som du själv vill ha som referens och be att få prova massor med olika tvapparater i butiken. Både plasma och lcd modeller.
Alla har olika syn och jag kan bara säga att mellan alla modeller jag tittat på så tycker jag personligen att en BRA plasma knäcker en motsvarande lcd i både svärta, bildkvalitet (inte lika vass som en LCD).
Men jag tittar nästan bara på tv och film väldigt lite tvspel blir det vid den.
Men som sagt mitt tips är att ge sig ut på en provar runda gärna med en butik med stort urval så blir det lättare att se skillnader.
Lycka till med ditt val nu.

Det roliga i kråksången är ju att det är relativt kasst att kolla i butik ändå, eller ja, ifall man får ställa in färgerna så kan det bli bra, annars så blir det långt ifrån en rättvis bedömning.

Permalänk

Jag har en Panasonic 42" plasma som faktiskt har snart 7 år på nacken och frugan har somnat (ja det går inte att räkna hur många ggr), barnen brukar glömma sina underbara tv-spel påslagna jag vet inte hur länge.
Men peppar peppar så har vi inga tendenser till inbränningar. Så snart börjar jag tro att det är en myt.
Så det tror jag e ett väldigt litet problem.

Mvh Robban

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertr81
I de flesta trådar jag läst förespråkar majoriteten Plasma av märket panasonic..
Precis som dig cbrkungen så använder jag tvn mest till tv och film. Brukar dock somna med tvn på väldigt ofta och är lite rädd för att grafik ska bränna fast Hade inte varit så gött med SVTs testbild fastbränd i bilden.. hehe

Är ju bara att ställa in en timer i TVn som stänger av TVn efter x antal minuter, den funktionen har nästan alla.

Permalänk

Har en Panasonic Plasma som används till Xbox360, laptop med divx etc, dvd, tv.

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?ReturnUrl=%2faspx%2...

Var osäker när jag skulle välja men är väldigt nöjd med plasman till allt..fina färger och billig..har sett på en LG lcd med PS3 och det var med bra men färgerna på plasman gillar jag bäst.

Den bränner inte, finns skjermsparer funktion som dimmer bilden både på tvn og i xboxen och om dvdn står på med test bild så dimmer tv sig själv.

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk

Vet inte hur det ser ut nu, men när jag köpte min TV så kollade jag upp grundligt. Jag testade alltså inte 20 TV apparater hemma med min far, utan läste recensioner av kunnigt folk.
Då kom jag fram till att en av Panasonics plasma TV var bäst just då i min prisklass (max 10k för 42"). Nu kan det vara annorlunda, men med rätt inställningar så var iaf plasma då överlägset för vanligt filmtittande och liknande.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Tycker själv det funkar alldeles utomordentligt bra att spela på min LCD-tv som dessutom är tre år gammal (kan inte tänka mig att de nyare generationerna skulle prestera sämre än den).

Här måste jag flika in. Jo, det är precis så det är. Problemet med inputlag beror inte på teknologi utan på alla bildbehandlings kretsar man kopplar in mellan källan och panelen. Det är ingen hemlighet att det bara blir mer och mer bildbehandlingsfunktioner i framförallt TV'n men även datorskärmar och därför blir det också högre och högre inpulag för varje år, rent generellt altså det finns fortfarande en del TV'n med riktigt lågt inputlag men dom är nu mycket få, i alla fall på LCD sidan.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Mycket bra info från er alla.. Lutar åt plasma faktiskt men är lite osäker på om jag behöver HD ready eller full HD. Känns ganska B att inte köra full HD när jag ändå ska köpa ny. Spelar det stor roll? Har ju tänkt att koppla till datorn och då är det väl bra med högre upplösning? Läste också någonstans att det blev bättre bild när man kollar tex blu ray med fullHD. Funderar även över detta jag läste på en sida.

"Så om man ska se på högupplösta filmer från Bluray eller HD-DVD bör man se till att TV:n:

•Klarar av att ta emot 24 bildrutor per sekund (24p)
•Klarar av att visa 24 bildrutor per sekund genom uppdateringsfrekvensen (120hz)"

120Hz? Har bara sett 100hz som mest,är 120hz nödvändigt? Vill ju inte att det ska hacka eller så när man kollar..

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Har du ca 10000:- så køp full HD och 400Hz, 3D filmer/briller kommer snart vilket det ser ut som så då är minimum 120Hz.
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=1268...

Har en HDready (720p) 100Hz och det funkar ju väldigt bra men så är det kanske 4000:- billigare..

Mitt val, om det nu är av intresse, är att LED tv börjar ta över och 3D tv (ja utan brillor men i 3D) är det som ska bli standard innom snar framtid.
så om kanske 5-10 år så ser nuvarande platt-tv ut som klossar och kan inte visa filmer eller spel på skärmen som då är standard..altså dags för byte igen så då har jag "sparat" några slantar.

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbansvenske
Har du ca 10000:- så køp full HD och 400Hz, 3D filmer/briller kommer snart vilket det ser ut som så då är minimum 120Hz.
http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=1268...

Har en HDready (720p) 100Hz och det funkar ju väldigt bra men så är det kanske 4000:- billigare..

Mitt val, om det nu är av intresse, är att LED tv börjar ta över och 3D tv (ja utan brillor men i 3D) är det som ska bli standard innom snar framtid.
så om kanske 5-10 år så ser nuvarande platt-tv ut som klossar och kan inte visa filmer eller spel på skärmen som då är standard..altså dags för byte igen så då har jag "sparat" några slantar.

Men men men men men men, hur jävla lurad är du av reklamen? För att tvn ska klara av 3D så måste du få 60hz per öga, inte någon fejkhz som det är på tvarna idag. Suck.

Permalänk

Vet inte så mycket om det här med 3d tv. För övrigt verkar den där panasonicen intressant, bra pris med. Finns även i 46 tum Panasonic TX-P46S10E. Är detta ett bra köp? Vad står "E"et för?

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertr81
Vet inte så mycket om det här med 3d tv. För övrigt verkar den där panasonicen intressant, bra pris med. Finns även i 46 tum Panasonic TX-P46S10E. Är detta ett bra köp? Vad står "E"et för?

Panasonic gör bra Plasmor så kanske är den också bra. Vet inte om den är så intressant, HZ är "fejk" den dynamiska kontrasten skit. Det som drar upp är att det är en panasonic.