Nya högtalare/steroe Renault Clio 04

Permalänk
Medlem

Nya högtalare/steroe Renault Clio 04

Tjena allihop jag skulle behöva lite tips och hjälp angående högtalare till min lilla arbetsbil, just nu sitter där bara original högtalare på 4" samt ingen stereo alls.

Så vad jag skulle behöva hjälp med är helt enkelt tips på en vettig stereo med USB ingång så man kan docka iphonen till den, samt några trevliga högtalare på 4".

Pris upp till två tusen för alltihop, är det möjligt?

Lyssnar bara på rock såsom Iron Maiden och dylikt.

Kommer jag behöva ett slutsteg för att driva högtalarna?

Kommer jag behöva byta ut dom gamla högtalar kablarna som sitter original? Dom är väl kanske inte super kvalite på tänkte jag.

Totalt finns det fyra platser för högtalare i bilen, två fram i panelen och två därbak, Har inte bestämt mig för om jag ska byta alla fyra, jag sitter ju inte precis där bak och lyssnar så mycket, men det kanske behövs för att få lite mer fylligt ljud?

Tacksam för alla tips ni kan ge.

//S

Permalänk

Jo klart du ska byta alla högtalare till något maffigare.
Är inte så hemma på stereo osv, men kolla på en huvudenhet som klarar den watten som högtalararna driver på, samt Ohm osv.
Någon annan får fylla ut.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Du får ju inte mycket till huvudenhet för under 1000-lappen om du inte ska driva systemet med slutsteg, vilket ändå blir för dyrt om du ska ha nya högtalare...

Rekommenderar valfri passande Pioneer/Alpine/Blaupunkt/JVC-stereo med 4x50W-MOSFET förstärkare samt högtalare för resten... Börja så här, orginalhögtalarna kanske inte är så kassa som du tror

Problemet om du köper nya högtalare blir att du knappt kommer att få någon bas då de flesta eftermarknadshögtalare är designade för att kompletteras med en bashögtalare/låda, vilket skulle kräva ytterligare någon tusenlapp samt en hel del kabeldragning genom bilen, för att inte tala om att det tar upp värdefullt bagageutrymme i en såpass liten bil...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweZor
med 4x50W-MOSFET förstärkare samt högtalare för resten...

Jag undrar just hur de får ut 50W på fyra kanaler från en liten bilstereo. Det känns som att 12V inte räcker till det riktigt genom en högtalare med normal impedans, inte ens bryggkopplat. Och det kan väl inte vara linjära utgångssteg i dem? Det skulle bli enormt varmt om det var det...

Så jag gissar på att de har nån form av switchad DC/DC omvandlare och class D steg i dem.

Och att få plats med allt det tillsammans med CD spelare, mp3 spelare, radio och allt annat godis som finns i en modern stereo.

Jösses...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag undrar just hur de får ut 50W på fyra kanaler från en liten bilstereo. Det känns som att 12V inte räcker till det riktigt genom en högtalare med normal impedans, inte ens bryggkopplat. Och det kan väl inte vara linjära utgångssteg i dem? Det skulle bli enormt varmt om det var det...

Så jag gissar på att de har nån form av switchad DC/DC omvandlare och class D steg i dem.

Och att få plats med allt det tillsammans med CD spelare, mp3 spelare, radio och allt annat godis som finns i en modern stereo.

Jösses...

Man kan väl säga att i princip alla watt-betäckningar inom bilstereo är helt åt helsike. Tror man får runt 5W per kanal realistiskt sett var det nån som mätte upp.... Inte för att watt spelar någon större roll i dessa sammanhang. Viktigare är ljudbilden, men den går ju inte att mäta upp, och är högst subjektiv. Liknar hysterin kring megapixel på digitalkameramarknaden faktiskt... Öppnade upp en stereo köpt på teknikmagasinet en gång och hittade två styckna TDA2003or (tror det var något sånt, liknande iaf) som förstärkardel. Inte undra på att det lät skit när man drog på!

Vilket slutsteg som helst (undantaget Denversteget man hittar för runt 500kr ibland) ger dig betydligt bättre ljud med mer kraft, men då har du ju en hel låda kanske 4x så stor som CD spelaren som bara är gjord för att få ut ljudet genom x antal kanaler (ibland bara en, till skillnad mot fyra som är standard på huvudenheterna.

Hur som helst, se till att stereon har en lågnivåutgång (2x RCA ut på baksidan) om du någonsin vill sätta in ett slutsteg...

I mitt nästa bygge ska jag skippa huvudenheten helt och sätta in en pekskärm i utrymmet samt en dator under sätet eller bakom någon panel på nåt bra ställe, kopplas direkt till slutsteget.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Baslda är inget jag vill ha. Det finns ingen plats samt att jag inte tycker att en sådan borde kunna tillföra något i den musik jag lyssnar på. Har jag fel? Om vi säger så här då, på netonnet finns det ett par fyra tums högtalare för humana priser. Är dessa dugliga eller skräp? Länka gärna. Slutsteg och stereo tänkte jag försöka få tag på begagnat. Verkar finnas en del på marknaden. Vad borde jag titta efter på slutsteg o stereo? De kablar som är dragna i bilen original, byta eller behålla? Jag har inga problem med att plocka ut inredning, det har jag gjortånga gånger förr, tänker dock inte börja såga i den om vi säger så.

Tack för all hjälp så här långt

Permalänk
Medlem

Högtalarkablarna som satt som original duger så länge dom inte är avbrända eller söndertorkade eller nåt sånt annat... Du kan behöva kontaktera om dom däremot. Vet att vissa tillverkare kör specialkontater på både stereo- och högtalarsidan. ISO-kontakt vid stereon samt standard kabelskor (stor och mellan hona, flatstift) vid högtalarna.

Denna vore kanske något:
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/p...
Kollade in högtalarna, och de ser helt ok ut. Men man vet ju inte förrän man lyssnat på dom...
Kolla även in http://www.brl.se dom har väldigt mycket bilstereoprylar, och butiker i de flesta större städer! Kolla in paketen med huvudenhet 4" och 6x9" högtalare. 6x9"are är väl så nära bas man kan komma utan att skaffa ett riktigt baselement och sätta i en låda... kräver dock lite sågning i hatthyllan om inte bilen har uttag för dom...

Angående baslåda då... en baslåda tillför ofantligt mycket i en bil oavsett musiksmak. Oftast när man tänker på baslåda så tänker man ju på fjortisdunket, techno/trance eller hiphop-dunk, men det är så mycket mer än så. Jag lyssnar nästan uteslutande på rock och hårdrock idag, och jag skulle aldrig mer vilja ha en bil UTAN baslåda. Blir en helt annan dimension på ljudet.

Angående begagnat är det svårt. Vanligtvis är det inga större problem med beg prylar vad jag hört, så länge man köper rätt prylar, vilket är grymt svårt eftersom att det oftast är lite äldre prylar det handlar om, som inte längre finns så väldokumenterade på nätet. Märkesgrejer är väl det säkraste kortet... MDS och GAS är generellt budgetgrejer för fjortisar, Vet ingen som använder Blaupunkt, Sony eller JVC högtalare/slutsteg till seriösa byggen... DLS, Pioneer, Rockford Fosgate, JBL, Lanzar, Kicker och Infinity är alla bra grejer...

Nu känns det dock som att jag ör in way over my head.... fortfarande rätt så ny på detta, allt jag skrivit nu är bara sånt jag snappat upp under de senaste åren... Kanske finns det bättre hjälp i ljudforumet här på SweC eller i Minhembios bilstereoforum?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, det blir väl antagligen det där kitet från netonnet som du länkade till om ajg inte hittar något annat på brl. Får väl uppgradera senare om det blir allt för klent.

Du har säkert rätt angående baslådan, jag har ingen erfarenhet av det förutom bilar som rullar förbi o skramlar i takt med dunket.

Har iofs subbar i mustangens dörrar fram, men jag har dom ganska mycket nedskruvade när jag lyssnar på rock.

Men vi får se hur det blir, tack för hjälpen.