Permalänk
Medlem

Ersättning o.s.v.

Köpte för 5månader sen en Acer aspire 5739g, från komplett. den med 8700processorn.
Det var en Demo-vara, och när jag fick den var den trasig. (kostade 6750kr, istället för 9990kr).

jag fick beställa nya resetskivor dubbla gånger, utan att det började funka (komplett betalade för dom).
och sedan skickades datorn in på service till acer.

månader gick, den kom tillbaka. den funkade inte.

lämnade in den till komplett igen, och nu har dom fått bekräftat av acer att den faktiskt är trasig... härligt.

dom har erbjudit sig att ge pengarna tillbaka, men jag känner att det borde vara rimligt att kräva något mer?
Förtydligande, datorn betalades och anlände för 5månader sen. Har inte använt datorn en sekund än. Jag fick 400kronor i kompensation för 2 månader sen. Har ringt ett ex antal support samtal, röjt runt till posten och UPS;
Vad kan jag kräva?!?

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan du inte kräva mer än pengarna tillbaks.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Känns rimligt att få hela beloppet tillbaka
+ ersättning för alla fraktkostnader
(inkl emballage)

om du fått 400:- så är det en bonus.

Om butiken vore smart skulle de kompensera dig med typ presentkort eller något för att du ska komma tillbaka. Men det går inte riktigt att kräva. Det är upp till dem.

Alternativt att du får en ny/reparerad dator med motsvarande prestanda och funktioner, som utbytesprodukt. Det skulle nog gå att få till juridiskt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag tycker du bör kräva en ersättningsprodukt med minst samma prestanda eller bättre.
Men det kanske kommer vara svårt eftersom det var ett demo ex.

Men minst kredit på datorn+ fraktkostnaderna.
Begär även kompensation för att du inte kunnat utnyttja produkten du betalat för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Jag tycker du bör kräva en ersättningsprodukt med minst samma prestanda eller bättre.
Men det kanske kommer vara svårt eftersom det var ett demo ex.

Men minst kredit på datorn+ fraktkostnaderna.
Begär även kompensation för att du inte kunnat utnyttja produkten du betalat för.

Ja! det är det här jag tänkt mig också, som flera nämnt ovan, att jag borde försöka tvinga dom att ge mig en dator med samma prestanda.

Men de känns ju som att det är det självklara jag borde få, men sen att jag även borde få nån sorts ytterligare kompensation, för att jag inte kunnat röra mina 6800 jag betalade för 5månader sen liksom..

Tar och ringer dom igen nu, känner mig lite stärkt, nu jäklar

Permalänk
Medlem

ett samtal senare, tydligen var dom fast inställda på att jag bara skulle få pengarna krediterade. Varpå jag lite argt överklagade och berättade att jag isåfall ville ha någon form av saftig kompensation, eller ännu hellre en ny dator med samma prestanda.

grabben i support skulle ringa acer och höra.

man blir ju frustrerad på den här eviga väntetiden iaf.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan att du får skylla dig själv som "tar risken" och köper en demovara.
Anledningen till att priset är såoass nedsatt är väl inte enbart för att folk har "pillat" på den.
Det finns ju en risk att produkten kan gå sönder.

Permalänk

Håller med Yorgo__ du får nästan skylla dig själv lite, så pengarna tillbaka borde vara godtagbart.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Demovara eller inte så ska den ju fungera när man får den. Men ärendet är ju bedrövligt hanterat av säljaren.
Dessvärre har man inte rätt att kräva ersättning utöver att man kan få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Demovara eller inte så ska den ju fungera när man får den. Men ärendet är ju bedrövligt hanterat av säljaren.
Dessvärre har man inte rätt att kräva ersättning utöver att man kan få pengarna tillbaka.

håller med. men nej, aldrig mer en demovara efter dehär.

Jo, det kanske är så, sjukt surt iallafall. Tar väl förhoppningsvis kontakt med mig imorn så får vi se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Känns rimligt att få hela beloppet tillbaka
+ ersättning för alla fraktkostnader
(inkl emballage)

om du fått 400:- så är det en bonus.

Om butiken vore smart skulle de kompensera dig med typ presentkort eller något för att du ska komma tillbaka. Men det går inte riktigt att kräva. Det är upp till dem.

Alternativt att du får en ny/reparerad dator med motsvarande prestanda och funktioner, som utbytesprodukt. Det skulle nog gå att få till juridiskt.

Ibland kan man även kräva skadestånd i samband med att köpet hävs. Det förutsätter dock att butiken agerat uppenbart slarvigt (orimliga dröjsmål mm) Sen är det inte upp till butiken att häva köpet i första hand utan köparen.

Jag hade nog siktat in mig på att få en likvärdig och specenlig vara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
Jag tycker nästan att du får skylla dig själv som "tar risken" och köper en demovara.
Anledningen till att priset är såoass nedsatt är väl inte enbart för att folk har "pillat" på den.
Det finns ju en risk att produkten kan gå sönder.

Nu är det ju faktiskt så att en demovara inte nödvändigtvis behöver vara använd, den kan även ha sliten förpackning eller annat som kan dra ner priset. Dock så har dem väl full garanti på produkten och den är hävdad felfri (butiker säljer ju inte felaktiga produkter i normala fall) så ditt uttalande faller lite pladaskt här.

Jag är ingen jurist och kan mycket väl ha sakligt fel.

Permalänk
Medlem

Var glad att de inte gör en Dustinhome och erbjuder dig 500:- i rabatt för att behålla den trasig.

Permalänk
Medlem

Mjo, det är ju det som låter bäst, men iochmed, att om man ska köpa datorn ny så går den på 3250kr mer än jag betalade, och därför kan det bli svårt att få dom att ge mig en ny sådan. (och jag vill påstå att det inte finns nån med likvärdig prestanda för ett mindre pris).

Och nej precis, en demovara ska ju va undersökt och konstaterad helt felfri, annars ska det stå. Den som jag beställde saknade bara orginalemballage.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kräva skadestånd för orimligt dröjsmål, men vad som kan anses vara orimligt får du ta med konsumentverket.

Oavsett om produkten finns i demo eller ej så har du rätt att kräva en omleverans då du fortfarande vill ha produkten förmodar jag, annars så får de ge dig en likvärdig och då har egentligen inte priset någon betydelse för dig mer än om du häver köpet och får tillbaka pengar. Ni har ju ändå ett avtal som de har skyldighet att uppfylla. Sen har demoprodukter ingen särbehandling vid reklamationsrätt. Kräver du omleverans (om den inte ska lagas då)så ska du få en likadan produkt oavsett vilket pris du än fick betala för den.
I annat fall har jag för mig att du kan vända dig till konkurrenter och då får butiken stå för mellanskillnaden. Tänk på avtalslagen...

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna få en bättre dator idag för 6000 än en dator som kostade 9000 för ett halv år sedan? Spontant känns det så.
Dessutom kanske du slipper köpa en acer och kansker väljer ett märke med lite mer fokus på kvalité?