Permalänk
Medlem

Min laptop klabbar

Hejsan, jag har blivit ombedd att "laga" en några år gammal laptop som tillhör en familjemedlem, såvitt jag vet har detta alltid varit en problemdator.

Denna datorn kom med vista, men jag har en känsla om att den inte alls klarar detta. De saker som det har klagats över är att efter man har använt den ett tag, sen låtit den vara och sen börjat använda den igen så reagerar den så slött att man tror den hängt sig. Man har försökt starta om datorn men den reagerar ändå slött efter ett tag.

Speccs på datorn är detta:

Intel Celerom Processor 530 1.73Ghz

(Inbyggt grafikkort, kan ta reda på info men tror inte detta är relevant)

512MB DDR2

Vill att ni ska veta att jag inte någon gång tidigare har bytat hårdvaror osv i en laptop, så att fixa datorn utan att gå in i den vore bra.

Öppen för alla förslag, tack på förhand!

// SouaX

Permalänk

Att byta hårdvara i en laptop är inget alternativ, det går oftast inte. Förutom hårddisk och ramminne.

Vad är det för dator? märke? modell?

Kör virusprogram och tex spybot, ccleaner och rensa datorn från onödigt skräp. Defragmentera hårddisken.

Permalänk
Medlem

Det är en Acer, Extenza 5220.

Permalänk

Det enda vettiga är att slänga in XP i den Datorn är alldeles för klen för Vista

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Det var va jag tänkte med, men ska se om jag kan göra nått innan XP blir min sista utväg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av souax
Det var va jag tänkte med, men ska se om jag kan göra nått innan XP blir min sista utväg.

Egentligen känns det helt bortkastat att försöka få ordning på Vista i den Men du kan börja med att byta ut minnet från 512MB till 4GB

EDIT: Det är inte ens säkert datorn klarar 4GB + att 4GB minne kostar egentligen mer än hela datorn är värd

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Hmm antagligen... det enda som oroar mig är att jag inte kommer få tag på alla drivers. Kan man lita på windows update med inbyggda hårdvaror? (A)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av souax
Hmm antagligen... det enda som oroar mig är att jag inte kommer få tag på alla drivers. Kan man lita på windows update med inbyggda hårdvaror? (A)

Nu vet ju inte jag exakt vilken XP version du har
http://www.acercomputer.se/acer/service.do?LanguageISOCtxPara...

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Prova att trycka in windows 7 annars. Det är ju rätt resurssnålt. En förklaring till att laptopen segnar ihop efter ett tag kan vara att kylningen av CPU'n är för dålig, varvid den når max-temp och då throttlar, klockar ner sig själv om du är bekant med uttrycket.

Jag har fått plockat isär både min syrras, min farsas och min egna laptop faktiskt, för att plocka bort damm som satt igen kylflänsarna till CPU-kylaren totalt. I samtliga fall var det en "vägg" av damm så man förstod att datorerna betedde sig som de gjorde Dock är demontering av laptops ett riktigt dundermeck i de flesta fallen; i mina fall var man tvungen att ta isär i stort sett allt som gick att ta isär för att komma in till kylaren, och allt ska gärna ske i en specifik ordning med. Men med tålamod och lite finurlighet så går även den nöten att knäcka

Permalänk
Medlem

Re: Min laptop klabbar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av souax

512MB DDR2

Tur att resten av sweclockers såg dethär, inser ni inte själva vad det här gör med en laptop som troligtvis har en 5400RPM hdd? I dont even...

OT: Det är alldeles för lite RAM i datorn, du kan inte göra speciellt mycket åt det mer än att köpa mer.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Som jag sagt innan så har jag aldrig öppnat en laptop, men den kan nog inte vara så svårt att bara öppna och kolla. Har ju mycket erfarenhet av stationära datorer. Skulle inte förvåna mig om de faktiskt fanns en vägg av damm där inne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ovard
Tur att resten av sweclockers såg dethär, inser ni inte själva vad det här gör med en laptop som troligtvis har en 5400RPM hdd? I dont even...

OT: Det är alldeles för lite RAM i datorn, du kan inte göra speciellt mycket åt det mer än att köpa mer.

Det kan ju göras iaf, nån aning om hur lätt/svårt det är att kolla moderkortet för att se om de finns plats till ett ram till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av souax
Det kan ju göras iaf, nån aning om hur lätt/svårt det är att kolla moderkortet för att se om de finns plats till ett ram till?

Om det inte är en helt efterbliven modell så sitter det en lucka på undersidan med direktåtkomst till minnena. Det går nog att googla modellnamnet+RAM upgrade.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Hittade information om det, finfint då kan man ju se om mer ram kan fixa de+lite av-dammning hehe.

Permalänk

Ja skicka i 2gb eller vad den nu klarar som max, och bort med allt damm. Så blir det skillnad. Sen är ju XP att föredra i ett såpass klent system.

Skulle inte lägga mer än 500kr, mer än så så är de bättre att köpa ny.

Permalänk
Medlem

Arbetat med datorn ett tag nu och märkt att efter ett tag så segnar den ihopa till att jag inte ens kan göra nått, installerade Spybot och sen gick den och hängde sig, startar om nu i hopp om att de ska bli bättre. Kollade på ram minnet och detta var va jag fick fram.

512MB 2RX16 PC2-5300S-555-12

Vill bara vara säker, men jag antar att detta är typ samma, fast bättre.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331437

hittade en på webhallen också

http://www.webhallen.com/prod.php?id=56913

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Permalänk

Ser rätt ut Men jag rekomenderar fortfarande ominstallation med XP Knappt värt att lägga 500:- för ett minne Själva datorn är värd en 1000lapp ungefär Och den kommer aldrig funka riktigt bra med Vista
Celeron 1.73Ghz är en riktig budgetprocessor som också är för klen egentligen

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag skaffar mer minne, funkar de inte ändå så kan jag lägga xp på den, mer minne kommer inte göra skada.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av souax
Jag skaffar mer minne, funkar de inte ändå så kan jag lägga xp på den, mer minne kommer inte göra skada.

Ja det är en bra början Jag hade själv en HP 6310 tror jag den hette Och också 512MB ram i orginal Och så fanns en liten lapp som det stod att den va Vista kompatibel Jag bara garvade åt det Eftersom det är ju rena rama lurerierna

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Hehe, samma visa här dådå. : )

Permalänk
Medlem

Vista på 512gb ram hur tänkte acer? Jag hade börjat med att blåsa den ren från dam och sedan installerat xp.

Permalänk
Medlem

Hehe, för att vara ärlig så var där knappt nått damm i när jag öppnade den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Vista på 512gb ram hur tänkte acer? Jag hade börjat med att blåsa den ren från dam och sedan installerat xp.

Det är flera andra märken som tänkte lika galet.. inte bara Acer tyvärr Personligen skulle jag inte installera Vista i nån dator oavsett minne Tycker Vista är ett slött och ostabilt operativsystem

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Ville bara tacka för alla svar, fick hem ett 2 gig ram och kör med endast den och alla problem är borta.

SouaX.