Permalänk
Medlem

Vattenolycka

Igår klockan ca 22.30 råkade min klantiga vän hälla ut vatten över min relativt nya laptop(acer aspire 5942g). Det var inga gigantiska mängder, det mesta kom över mig, det som dock hamnade i datorn hamnade på höger sida. Om ni följer länken (http://www.apostol.hu/notebook_pic/acer_asp5942G.jpg) ser ni att det på den sidan är en liten ljudpanel för wmp och på sidan sitter cdrom enheten. Jag vände på datorn och stängde av den direkt och sedan dess har den legat på tork.
Frågan är nu hur stor chans har jag att den överlever och hur länge borde jag vänta med att försöka sätta på den?

Permalänk
Medlem

Du borde vänta 3 dagar för att vara helt säker, det är dumt att ta någon risk ÖHT. Ställ den varmt och välventilerat och vänta.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Ifall du fick stängt av den innan vattnet trängde sig ner till några komponenter så har du faktiskt en relativt god chans. Hoppas att du även tog ut batteriet.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ju längre du väntar att starta den ju säkrare är det.
3-5 dagar beroende på mängd vatten.
Ta ur batteriet för säkerhets skull också.
En del laptops har fuktsäkert tangentbord, men inte alla.

Permalänk

Den har goda möjligheter att klara sig.

Om du inte har dragit ur batteriet gör det snarast.
Du borde vänta flera dagar, kanske upp till en vecka med att försöka sätta på datorn om du inte försöker påskynda avdunstningen.
Det kan du annars göra genom att sätta in datorn i ugnen eller i ett värmeskåp på en låg temperatur i några timmar. Alternativt kan du försöka med en hårtork. Var bara försiktig så du inte har för hög temperatur så att du smälter någonting.

Permalänk
Medlem

inte riktigt samma sak men endå.

Min ipod nano g4 låg ute på slagen regnet i 2 dagar

Skärmen va helt vit och det rann vatten bakom skärmen.

La inn den i tvätt stugan och glömde bort den i typ 3 veckor där inne.

Tog ut den stoppa i ladd sladd och den fungerar klockrent!
Enda defekten som vart: 1 död pixel som inte ens syns

Permalänk
Medlem

Tack för svaren får väll låta den ligga ett tag och hoppas på det bästa, vågar nog inte köra in den i ugnen dock. Tror ni för övrigt att hemförsäkring kan täcka detta om den inte går igång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LilMax
Tack för svaren får väll låta den ligga ett tag och hoppas på det bästa, vågar nog inte köra in den i ugnen dock. Tror ni för övrigt att hemförsäkring kan täcka detta om den inte går igång?

Drulleförsäkring i sådana fall...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |