Strömkabel = snubbeltråd = något gick sönder (LG T1)

Permalänk

Strömkabel = snubbeltråd = något gick sönder (LG T1)

Jag har en LG T1 Express Dual som jag är väldigt förtjust i. Den börjar bli gammal men fungerar bra och jag har därför planerat att behålla den ett tag framöver. Nu har dock olyckan varit framme; strömkabeln agerade snubbeltråd.

Datorn for lyckligtvis inte i golvet men kontakten rycktes ut med ordentlig kraft från datorn. Efter detta fungerar inte kopplingen mellan datorns uttag och kontakten på strömkabeln som den ska. Uttaget i datorn (hona) kan inte längre låsa fast strömkabelns kontakt/"propp" (hane), uttaget känns alldeles för stort och det "snäpper" inte till när man trycker in kontakten. Jag har testat med två olika strömkablar och får samma resultat med båda, problemet sitter alltså i min dator.

Och så till frågorna:
- Vad har mest troligt hänt i datorn?
- Går det att åtgärda och i så fall hur?

Bonusfråga:
- Är det någon som äger en likadan dator som har möjlighet att fota eller beskriva sitt strömuttag?
Eftersom uttaget numera känns så stort undrar jag om något har lossnat och farit i väg på golvet. Då jag inte dammsugit sedan olyckan finns det i så fall en viss chans att jag kan rädda ev delar.

Tack på förhand!

Permalänk

Om du har garanti kvar är det väll bara prova att lämna in den?

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Om du har garanti kvar är det väll bara prova att lämna in den?

Någon garanti har jag tyvärr inte kvar. Och reguljär service riskerar att kosta bra mycket mer än datorns värde, lite beroende på hur allvarligt felet är. Det är därför jag kollar här.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mauerpark
Någon?

Har du kollat så inte piggen e av i mitten?

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G