Hjälp med Asus laptop, vill fixa/formatera den

Permalänk
Medlem

Hjälp med Asus laptop, vill fixa/formatera den

Hejhej, har en Asus K50IN laptop. Den funkar väl ganska bra förutom att när den stått igång ca 3-4 timmar till 2-3 dagar så kan den bara hänga sig tvärt. Allt bara fryser fast.

Jag har nyligen kopplat min laptop så jag bara använder mig av en extern skärm och locket på laptopen är stängt. Innan hade jag datorn precis som man brukar ha en laptop och då har jag aldrig märkt av att datorn har hängt sig.

Jag är sugen på att formatera den till xp 64 bit men det funkar inte. När man sätter i skivan så trycker jag på valfri knapp, sen ska det normalt komma fram en blå ruta direkt, men istället blir den bara kolsvart.

Vill alltså ha hjälp med att fixa detta fryslagg, Även hjälp med hur jag ska få formatering att fungera

Jag har windows 7 home på den som följde med. Datorn köptes oktober 09

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

frysningar är ofta drivrutinsfel, uppdatera den hos tillverkarnas hemsidor, inte på windows update, ofta gamla drivare, hittar du inte W7 drivare, fungera vista drivare bra. W7 är ba mycket bättre än "gamla "XP

Permalänk
Medlem

Du nämner ju själv en möjlig källa till problem - locket. Provat att ha det öppet så det inte är värme-relaterat?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

ska testa detta ni sagt, ett annat märkligt problem är att min cd-rom inaktiveras varje gång jag startar om datorn. Så jag måste gå in i enhetshanteraren och aktivera den varje gång man startar datorn...

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat, drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Nej, drivrutinerna är sedan september 09 på hemsidan, där finns alltså inga nya för något, har uppdaterat grafikdrivrutinerna men det har inte hjälp.. Något som är riktigt skumt är att cd-rom läsaren inaktiveras varje gång man startar datorn :S

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig jag hjälpte en kund med just en sådan laptop och hängningar. Allt var tiptop förutom att BIOSet låg tre versioner efter. Uppdaterade det och han har iaf inte hört av sig än.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro