Permalänk

Turbo boost

Har införskaffat en HP envy nyligen och undrar när den väljer att klocka upp sig (turbo boost) från 1,6 till 2,8? Har försökt stressa den med 3dmark vantage men verkar sitta still på 1,6.
Finns det möjlighet att säga åt den att alltid köra på turbo boost?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Är funktionen aktiverad i Bios?

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk

Den kommer upp i riktigt höga frekvenser enbart när bara en kärna är belastad.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Precis. Turbo boost används när alla kärnor inte används.

Permalänk
Medlem

Det finns bara en Turbo Boost!

Permalänk
Medlem

Hehe

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk

Jag har läst att den behöver aktiveras i BIOS, dock hittar jag inget sådant alternativ i mitt BIOS, version f.18 nånting. Så finns det något bra program för att stressa upp kärnorna rejält?

@Merrimaq säker på att den där har turbo ?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Som sagt. När alla kärnor använda så går det inte att använda turbo boost. Testa något program som bara använder en kärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
@Merrimaq säker på att den där har turbo ?

Japp http://www.youtube.com/watch?v=arL04K3HLMw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
Jag har läst att den behöver aktiveras i BIOS, dock hittar jag inget sådant alternativ i mitt BIOS, version f.18 nånting. Så finns det något bra program för att stressa upp kärnorna rejält?

@Merrimaq säker på att den där har turbo ?

I wPrime kan du sätta thread count till 1, då ser du att turbo boost kickar in när du kör benchmarket.

På Envyn är turbo boost aktiverat default i BIOS, och kan inte stängas av, vilket en del tycker är negativt...

Permalänk

Turboboost är bara en funktion som ska locka kunder som inte riktigt vet hur det funkar egentligen. Man kan ju jätt tro att cpu helt enkelt övecklockar sig när det behövs(när den är lastad 100%) men tvärt om så klockar den upp sig när den inte är max lastad endast. Mao helt meningslöst i praktiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thereal_twisted
Turboboost är bara en funktion som ska locka kunder som inte riktigt vet hur det funkar egentligen. Man kan ju jätt tro att cpu helt enkelt övecklockar sig när det behövs(när den är lastad 100%) men tvärt om så klockar den upp sig när den inte är max lastad endast. Mao helt meningslöst i praktiken.

Turbo boost kommer till sin rätt med singletrådade applikationer. Väldigt många applikationer är fortfarande singletrådade, så visst är turbo boost bra.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Som sagt är funktionen med turbo boost använd när bara datorn belastar en eller två kärnor tror jag.

Sen finns det tygligen en bug i envy som gör att turbo boost inte kickar in om du kör den på batteri eller med en för svag AC-adapter. Om jag inte missminner mig måste man ha 120w-modellen för att få Quad-Core, HT och turbo boost samtidigt

Lång historia kort, batteriet har inte den effekten som krävs för all mumma som envy har

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.