Permalänk
Medlem

Nytt W7 på "gammal" XP Dell?

Snabb fråga här.
Är det möjligt att installera 64-bitars W7 på en Dell laptop som nu har 32-bitars xp?

Har för mig att Dell och andra företag inte gillar att man pillar med "deras" datorer och tänkte fråga ifall moderkortet är låst till just den versionen av XP. Om det är så, går det då att kringgå "låset"?

Permalänk
Medlem

Ja det går bra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

drivrutinerna till datorn kanske bara ee gjorda till xp så om du hittar drivrutiner till W7 så ee de ba o köra på!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

windows 7 har marginalt högre hårdvarukrav än xp. om det inte är en pentium 2 mk1 så kommer det flyta fint.

kör själv win 7 på en evo n110 med celeron 1000 mhz och 320mb ram.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

drivrutinerna kanske inte finns. vad är det för modell samt hårdvara?
Ring och kolla med dell om drivrutiner finns eller surfa in på deras hemsida

Permalänk

Skulle tro det kommer funka bra W7:an brukar ju själv hitta dom flesta drivrutinerna på Microsoft Update

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Skulle tro det kommer funka bra W7:an brukar ju själv hitta dom flesta drivrutinerna på Microsoft Update

Jojo men om inte dell har gjort några drivsar för sina moderkort till w7 så lär de ju bli svåra att hitta. Varför skulle de göra win7drivsar om de bara sålde datorerna med winxp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jojo men om inte dell har gjort några drivsar för sina moderkort till w7 så lär de ju bli svåra att hitta. Varför skulle de göra win7drivsar om de bara sålde datorerna med winxp?

Tror knappast Dell tillverkar sina egna moderkort Nee jag tror fortfarande inte det kommer att bli några problem

EDIT: Självklart beror det ju också på hur gammal dator han har Är den från början av 1900talet kanske det blir lite problem

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Är inte min dator så jag har inte koll på specsen. Vet att det är en Dell XPS, 2-3 år gammal. Tror säkert inte det är några problem prestandamässigt med W7.

Kikade runt på supportavdelningen på Dell och även om jag inte vet exakta modell-koden på just denna, hade nog samtliga stöd för Vista vilket borde funka lika bra.

Ville bara vara säker på att vi(jag) inte får blåskärm vid uppstart av ett nytt operativsystem på en s.k. företagsdator.

Permalänk
Medlem

vista drivare fungera utmärkt med W7, då dessa OP är kompatibla