Khronos Group avslöjar OpenGL 4.0

Permalänk
Melding Plague

Khronos Group avslöjar OpenGL 4.0

Specifikationerna till den senaste versionen av OpenGL presenteras av Khronos Group på Game Developer Conference i San Francisco. Nytt är bland annat utbyggda funktioner för tesselering och optimeringar för moderna grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har Amds 5xxx serie stöd?

Permalänk
Medlem

Jag vill se mer titlar i OpenGL... Det kommer gynna spelmarknaden för PC (förrutom MS).

Hur som helst kul att det blir framsteg

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Har Amds 5xxx serie stöd?

nej 3.1

Permalänk

äre inte kronos group som håller i cl? och jag hörde nånstans att gl är bloatad av bakåt kompabilitet som industriella intressen står bakom.är väll bara carmack som kör OpenGl, som har lämnat pc för konsolerna :X

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Har Amds 5xxx serie stöd?

Ja, hårdvarumässigt borde de ha det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
äre inte kronos group som håller i cl? och jag hörde nånstans att gl är bloatad av bakåt kompabilitet som industriella intressen står bakom.

Det har börjat ske stora förändringar sedan version 3.1 då man började rensa bort gamla funktioner ur specifikationen. Som det ser ut nu så är framtiden ljus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BiffenL
nej 3.1

Är du verkligen 100% säker på det? Att det är 3.1 som gäller nu ja vet vi men kompabilitetsmässigt så borde tillexempel 5870 kunna använda sig av OGL 4!?

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Har Amds 5xxx serie stöd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BiffenL
nej 3.1

OpenGL 3.2 sedan Catalyst 9.12. Hurvida 5000-Serien kan stöda OpenGL 4.0 fullt ut har inte AMD svarat på än officielt. Men det borde den kunna i.o.m. att OpenGL 4.0 och DX11 är rätt 'lika'. Fast från http://fireuser.com/blog/opengl_release_breathes_new_life_int...
Kan man läsa att en från AMD snackar om att OpenGL 4.0 samt GLSL 4.0 ger access till ny hårdvara så som Radeon HD 5000-series. Indirekt uttalande att den stödjer 4.0, men frågan är hur mycket och när AMD släpper en uppdaterad drivrutin för det. Samma gäller Nvidia, de har utannonserat fullt stöd men inget datum för när drivrutinen kommer ge access till OpenGL 4.0 samt GLSL 4.0.

Pressreleasen http://www.khronos.org/news/press/releases/khronos-unleashes-...

Permalänk
Medlem

Säkert något som fattas för ATi för full 4.0 support skulle inte förvåna mig...
Då sitter alla nya på 5k serien redan på uråldriga kort & fermi klarar sig galant pga både dx11 & gl4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton SleeperDå sitter alla nya på 5k serien redan på uråldriga kort & fermi klarar sig galant pga både dx11 & gl4.

Sarkasmen flödar ikväll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Säkert något som fattas för ATi för full 4.0 support skulle inte förvåna mig...
Då sitter alla nya på 5k serien redan på uråldriga kort & fermi klarar sig galant pga både dx11 & gl4.

Ja för utan gl4 så blir graffekorten såååå värdelösa... haha lame

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Säkert något som fattas för ATi för full 4.0 support skulle inte förvåna mig...
Då sitter alla nya på 5k serien redan på uråldriga kort & fermi klarar sig galant pga både dx11 & gl4.

..medans alla sitter på fermi och känner sig blåsta när de betalt dubbla priset för samma prestanda;)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Säkert något som fattas för ATi för full 4.0 support skulle inte förvåna mig...
Då sitter alla nya på 5k serien redan på uråldriga kort & fermi klarar sig galant pga både dx11 & gl4.

OpenGL i särskilt stor utsträckning är en bit bort. Förmodligen kommer både HD6000 och GF100v2 vara ute innan det blir aktuellt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Citat:

Det nya gränssnittet är den främsta utmanaren till Microsofts DirectX 11 och bygger på öppen källkod

Är det rätt att säga att OpenGL bygger på öppen källkod? OpenGL är väl bara en öppen specifikation och inget annat?

Permalänk
Medlem

Hoppas fler spelutvecklare använder OpenGL i framtiden....så många som tror DirectX är nåt slags överlägset super krafs...medans det egentligen är tvärtom.

Allt det häftiga som Fermi korten lovar har funnits ganska länge inom OpenGL på ett eller annat vis, samma sak med DX 10 och 11.

Men för många utvecklare behöver väl pengarna dom får när dom använder MS saker istället....

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Bara att hålla tummarna för OpenGL, så att spel kommer till fler plattformar än Windows..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer-Duck
Är det rätt att säga att OpenGL bygger på öppen källkod? OpenGL är väl bara en öppen specifikation och inget annat?

Open Graphics Library
Även om du inte tillför någon "ny grundläggande funktionalitet" utan bara använder befintlig funktionalitet, så kan du ju bygga "mallar", moduler osv osv vilket är kod, öppen i det här fallet.

Dvs, säg att du har en metod drawOpenGlRectangle(red) som ritar upp en rektangel enligt OpenGL-speficikationer så har du ju kod för metoden.

Nu har jag dock inte programmerat mot OpenGL, jag tror dock jag har rätt

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Trevlig information och man hoppas på att OpenGL blir mer användbart och mer accepterad standard i framtida datorsystem.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer-Duck
Är det rätt att säga att OpenGL bygger på öppen källkod? OpenGL är väl bara en öppen specifikation och inget annat?

Mm, jag fastnade på samma mening. Det är ju fel, men jag antar att man läste in sig för mycket på Open.... GL.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithen2
Hoppas fler spelutvecklare använder OpenGL i framtiden....så många som tror DirectX är nåt slags överlägset super krafs...medans det egentligen är tvärtom.

Allt det häftiga som Fermi korten lovar har funnits ganska länge inom OpenGL på ett eller annat vis, samma sak med DX 10 och 11.

Men för många utvecklare behöver väl pengarna dom får när dom använder MS saker istället....

Enligt nyheten så låter det som att OpenGL försöker matcha Dx11. Jag har inte läst hela speccen men det som nämns är double, uint64, tessellation och bättre stöd mot OpenCL.

microsoft betalar knappast studios för att de ska utveckla på deras platformar. Det är oftast tvärtom. SDK kit för xbox 360 kostar ca 100.000 kr samt varje spel tas en licensavgift på ca 200kr per spel. (Därför kostar konsollspelen oftast 200 kr mer än en motsvarighet till PC.)

Anledningen till att man använder DX är enkelheten. (Enligt mig. inget jag har bekräftat.)
Kom ihåg att DX är inte bara grafik API utan ett paket som innehåller grafik, ljud, input osv..
Jag har programmerat både med OGL och D3D och ärligt talat så föredrar jag sistnämnda, lite av personliga erfarenheter.

Sålänge majoriteten av kundbasen kommer att bestå av windows ägare så kommer vi fortfarande att se de flesta kommersiella spel som använder sig av DX.

Jag vet att PS3 använder sig av en OpenGL variant, men för att ta del av andra platformar som OSX, Linux osv.. som har OpenGL, så krävs det för investorer att se att det lönar sig att utveckla mot dessa baser. Nej, det går inte bara att copy-paste'a all kod. Även om OpenGL är ganska plattformsoberoende, så finns det allt något som inte kommer att fungera out of the box. Dvs mer underhåll och utvecklingskostnader.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är galet hur få stora utvecklare som använder OpenGL med tanke på vilka fördelar man får med. Men å andra sidan är det inte så svårt att byta API jämför med annat. Exempeltvis är formatbyte betydligt mer jobb på större spel än byte av API. Du har spelmotorn som är skriven i kod som faktiskt kan köras på "alla" maskiner. En del av koden säger hur du ska rita ut det hela, denna bit går översätta till exempelvi OpenGL-språk med relativt lite jobb, speciellt för ett stort programmeringsteam.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Senast jag hörde hade Carmack bytt över till DirectX-lägret. Men jag kan mycket väl ha hört fel, jobbigt med vänner som är mytomaner och älskar att överdriva, mitt filter börjar nog bli överbelastat.

OT: Trevligt att se att OpenGL rör sig framåt, det verkar sällan hända saker där men det är alltid trevligt när det väl rör sig. Det är bra att de börjar optimera för modern hårdvara, precis som någon sa så är OGL ett råttbo av legacykod och features till industrier (CAD). Det finns ju varianter som har skalat bort mycket av det gamla, bland annat den PS3:an använder men som jag nu glömt namnet på.

Det största problemet med OGL är att de vägrar gå utanför sitt lilla hörn. T.ex. att kunna öppna egna fönster, det är tragiskt hur bökigt detta är (eller var, har inte kodat i OGL på ett tag och det kan ha ändrats). DirectX var nice, man drog ner det, lade in i sitt projekt och vips så hade man grafik, ljud, nätverk, IO, gui och annat utan strul. För att ådstakomma samma sak med OGL och andra öppna alternativ behövde man fippla med 10 olika öppna projekt och pilla ihop dem till något sodomerat som man ändå dolde bakom allt för att slippa se det när det väl var uppsatt. Visst, eventuellt slänger folk default-sakerna i DX och tar in andra tredjepartslibbar för hantering av saker, men då har de redan kommit en bit in i utvecklingen, och det är mycket lättare att ta sådana smällar lite i taget istället för allt i början, kodare vill koda, inte sätta upp projekt och libbar.

OGL behöver ha ett paket med allt man behöver som utvecklare, något bundlat med andra öppna saker, gärna med ett trevligt plugin till eclipse så man kan göra "make game project" och vara igång och koda sin spellogik på under 60 sekunder. Det faktum är att det är slött och bökigt att komma igång med är dess undergång, samt att Microsoft i princip slänger supportavtal på alla som väljer DX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Bara att hålla tummarna för OpenGL, så att spel kommer till fler plattformar än Windows..

IAA

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
id tech 5 som används till Rage använder både OpenGL och DirectX. Den stödjer Windows, Mac, Linux, 360 och PS3. id har sagt att de har försökt göra det så enkelt som möjligt för utvecklare att stödja flera plattformar med motorn.

Tänkte mer på Carmack själv som individ, och då menar jag inte att han endast gör saker i DirectX, utan bara att han numera föredrar det framför OpenGL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inian
Det största problemet med OGL är att de vägrar gå utanför sitt lilla hörn. T.ex. att kunna öppna egna fönster, det är tragiskt hur bökigt detta är (eller var, har inte kodat i OGL på ett tag och det kan ha ändrats). DirectX var nice, man drog ner det, lade in i sitt projekt och vips så hade man grafik, ljud, nätverk, IO, gui och annat utan strul. För att ådstakomma samma sak med OGL och andra öppna alternativ behövde man fippla med 10 olika öppna projekt och pilla ihop dem till något sodomerat som man ändå dolde bakom allt för att slippa se det när det väl var uppsatt. Visst, eventuellt slänger folk default-sakerna i DX och tar in andra tredjepartslibbar för hantering av saker, men då har de redan kommit en bit in i utvecklingen, och det är mycket lättare att ta sådana smällar lite i taget istället för allt i början, kodare vill koda, inte sätta upp projekt och libbar.

OGL behöver ha ett paket med allt man behöver som utvecklare, något bundlat med andra öppna saker, gärna med ett trevligt plugin till eclipse så man kan göra "make game project" och vara igång och koda sin spellogik på under 60 sekunder. Det faktum är att det är slött och bökigt att komma igång med är dess undergång, samt att Microsoft i princip slänger supportavtal på alla som väljer DX.

Nåja, så knepigt är det inte att komma igång med OpenGL. Det tog någon timme eller så att komma igång för mig med Visual Studio inklusive skriva kod som drog upp ett fönster och gav mig ett Opengl-context att börja rita i. Använde ett lib som heter SDL för att öppna fönstret (går snabbt att installera).

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Jo, jag använde SDL på min tid också, men sen har man allt annat man måste komma prega in också, t.ex. OpenAL för ljud, samt IO-hantering och nätverk, och kanske något vettigare sätt att läsa in texturer, osv.. Det är en rätt dryg process innan man är igång med något vettigt.

Permalänk
Medlem

"glfw" är ett trevligt sätt att komma igång snabbt med OpenGL. (fixar fönster, input osv mycket snabbt) Sen är det väl orättvist att jämföra DirectX med OpenGL, det rätta är väl att jämföra Direct3D med OpenGL?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Det nya gränssnittet är den främsta utmanaren till Microsofts DirectX 11".

Så vitt jag vet är OpenGL den främsta utmanaren till Direct3D 11.
DirectX är ett API-paket, Direct3D är ett grafik-API.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

De större spelen som kommer till xbox/pc och ps3 brukar stöda 3-5 olika renderings APIn. D3D9-liknande APIt till xbox360, DX9/10/11 till PC och ett väldigt lågnivå API till PS3. PS3 har även PSGL, en moddad variant av OpenGL ES 1.1 med shaders inklämda men används av få eftersom lågnivå-APIt erbjuder mer prestanda om det används på rätt sätt.

Blizzard brukar ha OpenGL stöd i sina spel, t.ex. Wow på Mac. Går att aktivera i windows också med lite command line argument.

I slutändan spelar det inte så stor roll vilket grafik API som används eftersom det ändå bara är en ganska liten del av en hel spelmotor. De flesta spelmotorer har en abstraktionsnivå för rendering som sedan kan implementeras med flera olika grafik-APIn och vilket som används beror på platformen och drivrutinsstöd. Blizzard kör t.ex. inte med OpenGL i Windows eftersom drivrutinerna fortfarande är lite sämre jmf med D3D. Så de har implementerat båda även om OpenGL i teorin hade räckt.

Permalänk
Medlem

Glad att se att det enda vettiga 3D API fortfarande lever!