Plast i framtidens processorkylare

Permalänk
Melding Plague

Plast i framtidens processorkylare

Forskare på Massachusetts Institute of Technology har tagit fram en plast med mycket speciella egenskaper. Materialet har dessutom god värmeledningsförmåga och kan vara lämplig för framtidens processorkylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräckt, men vad menar de med att materialet endast leder värme i en riktning?

Edit: Hade missat det där med effektivt, tänkte ju att bara kunna leda värme åt ett håll är omöjligt

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

häftigt detta har inte våran professor sagt nåt om på föreläsningarna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Fräckt, men vad menar de med att materialet endast leder värme i en riktning?

Leder endast värme längst med fibrerna.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Schyst, leder värmen från processorn så hela processorkylaren blir inte varm bara den bortre änden. Känns ju som att denna teknik kanske dyker upp om 6-10 år, men det är ändå bra att det går framåt!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Leder endast värme längst med fibrerna.

eller i en enda riktning...
Dagens heatpipes kan leda värme åt båda riktningarna, vilket gör att kylaren inte kan ta tillvara på all värme cpun avger, lite värme återvänder ner mot cpun...
så i praktiken så kommer cpun stanna några grader ovanför rumstemp... antar jag?

Permalänk
Sötast

Ja, det låter billigare att gå ner på atomnivå och processa plasten där, än att ha 100gram koppar..... verkligen! ingen ironi alls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
eller i en enda riktning...
Dagens heatpipes kan leda värme åt båda riktningarna, vilket gör att kylaren inte kan ta tillvara på all värme cpun avger, lite värme återvänder ner mot cpun...
så i praktiken så kommer cpun stanna några grader ovanför rumstemp... antar jag?

Oj, då missuppfattade jag helt, kanske därför man kugga just plasttentan då :/

Visa signatur

citera!

Permalänk

är det bara jag som tänker på dom fejkade I7 prollarnas kylare?
låter spännande

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
eller i en enda riktning...
Dagens heatpipes kan leda värme åt båda riktningarna, vilket gör att kylaren inte kan ta tillvara på all värme cpun avger, lite värme återvänder ner mot cpun...
så i praktiken så kommer cpun stanna några grader ovanför rumstemp... antar jag?

Nej, längs med fibrerna i båda riktningar. Något annat skulle bryta mot termodynamikens lagar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Nej, längs med fibrerna i båda riktningar. Något annat skulle bryta mot termodynamikens lagar.

Ahh ok... misstolkade vad de skrev i artikeln,

"men det mest uppseendeväckande är att materialet endast leder värme effektivt i en riktning."

Tackar för rättning!

Permalänk
Medlem

Coolt att ha en kylare med plast som inte är skit.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Celcius
eller i en enda riktning...
Dagens heatpipes kan leda värme åt båda riktningarna, vilket gör att kylaren inte kan ta tillvara på all värme cpun avger, lite värme återvänder ner mot cpun...
så i praktiken så kommer cpun stanna några grader ovanför rumstemp... antar jag?

Men skulle man reglera värmeöverföringen till en riktning så innebär detta fortfarande inte att kylaren "kan ta hand om" all värme en processor avger.

Tänke på en annan sak. I nyheten skrivs följande:
men det mest uppseendeväckande är att materialet endast leder värme effektivt i en riktning. Det gör plasten särskilt lämplig till användningsområden där värme ska transporteras från en punkt till en annan, exempelvis bort från en processor.

I originalformuleringen ser det ut som att man kommit på en effektivare kylmetod, när det snarare handlar om en mer kostnadseffektiv kylmetod. Eller?
För jag har svårt att tänka mig att ledningsförmågan är så pass bra tvärs över fibrerna. Endast längs dessa fibrer kan man komma upp i bra överföringsvärden som jag förstod det.
Sedan är det väl så att man i samtliga fall av kylanordningar tänkt sig att flytta värme från en plats till en annan ;). Så formuleringen att plasten gör sig särskilt lämpad för dessa ändamål är ju ganska intetsägande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skönt om kylare inte blir 1Kg+ Vågar inte ta med datorn någonstans pga kylarnas vikt och storlek.

Permalänk

Hoppas det kommer vara miljövänligt/nedbrytningsbart också. Vi behöver verkligen inte mer plast som inte kan brytas ner.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Mycket fint, nästan en sak som jag kunnat läsa i illustrerad vetenskap, hoppas hoppas.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det kanske var av det materialet som dom cpu erna som Newegg sålde

tilverkade av (expriment cpu)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrooK
Skönt om kylare inte blir 1Kg+ Vågar inte ta med datorn någonstans pga kylarnas vikt och storlek.

Instämmer i det här, det vore skönt med en tyst och riktigt effektiv kylare som inte börjar närma sig kilot, jobbigt att plocka bort cpu-kylaren bara för att våga bära med sig datorn mer än till ett annat rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dalkon
Det kanske var av det materialet som dom cpu erna som Newegg sålde

tilverkade av (expriment cpu)

Fick exakt samma tanke här

Permalänk
Medlem

Billigare kylning

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

MIT ligger inte på latsidan i alla fall..

Permalänk
Medlem

Ja, området kylning på datorsidan är något som finns goda utvecklingsmöjligheter även i framtiden trots mot förmodan en allt effektivare och strömsnålare processorer i framtida datorsystem.

Frågan är hur de har löst en långsiktig hållbarhet i olika temperaturförhållanden/väderleksförhållanden och hur blir det med brandskyddet d.v.s. hur hög värme tål den nya plasten samt vid brand vad blir det för gaser (gifter?) av plasten. Sedan finns det en undran hur väl produkten kan återvinnas den dag den har tjänat ut. Miljötänkandet är en viktig beståndsdel att ha med i framtida produkter.

Det finns således en del saker att fundera över med ett förslag på ny eller nya produkter i ett nytt ämne till ett nytt användningsområde.

/Saint25

Permalänk

Blev lite besviken igår att det inte kommit så mycket nyheter på swec om forskning den senaste tiden... och inom ett dygn kommer det här, NAJS!

Nu har jag säkert fått saken om bakfoten som alla andra men jag tolka det som att man med plasten effektivare kan få värmen ut till flänsarnas ände, vilket blir perfekt för fläkten.

EDIT* Kanske vi inom 5-10år får se TRUE som plastversion och 75% billigare med liknande prestanda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Schyst, leder värmen från processorn så hela processorkylaren blir inte varm bara den bortre änden. Känns ju som att denna teknik kanske dyker upp om 6-10 år, men det är ändå bra att det går framåt!

Det är klart att kylaren kommer blir varm! Och den kommer _givetvis_ vara mer varm _närmare_ processorn. Hur tror du annars att det skulle fungera? Värme strömmar spontant från kallare till varmare? Nope.

...

Det är med "bara i en riktning" ska läsas "bara i ett plan". Det är ju inte direkt så att de byggt in Laplaces demon i kylaren... Riktning/direction är ett olyckligt ordval som i sämsta fall tolkas som brott mot termodynamiken. Observera att det dock inte i sig är ett brott att ha en företeelse som är bättre på att transportera värme i en riktning än i antiriktningen; bara det att temperaturdifferensen fortfarande är normal. Men detta material transporterar värme bättre i en orientering än en annan. Det är ingen "temperaturdiod".

Rent krasst handlar detta om en kylare som är nästan, men bara nästan, lika bra som koppar, men vid en mycket lägre vikt och kanske också framöver lägre pris. En kopparkylare är fortfarande bättre på kylning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

@MBY
Skönt att ha någon allmänbildad som orkar skriva inläggen som man inte orkar börja formulera.

Ett annat sätt att se det hela på är att plasten fungerar lite som en isolerat koppar stång, bra på att transportera värme längs stången men dålig tvärs isoleringen. Så kanske man bättre förstår vad den kan vara användbar till

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Avstängd

lideri: Precis, ett knippe med isolerade kopparstänger/trådar är en bra liknelse!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Koppar is the shit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
lideri: Precis, ett knippe med isolerade kopparstänger/trådar är en bra liknelse!

Jag fattade inte alls det exemplet. I fallet isolerade kopparstänger, så fungerar plasten som isolator, till skillnad från kopparen som leder betydligt bättre.

Imho, så är en optisk fiber en betydligt bättre jämförelse, då den leder ljus i sin längdriktning (åt båda hållen), men betydligt sämre i nån annan riktning.

/J

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JugsteR
Jag fattade inte alls det exemplet. I fallet isolerade kopparstänger, så fungerar plasten som isolator, till skillnad från kopparen som leder betydligt bättre.

Imho, så är en optisk fiber en betydligt bättre jämförelse, då den leder ljus i sin längdriktning (åt båda hållen), men betydligt sämre i nån annan riktning.

/J

Jag fattar inte vad det är du inte fattar? De flesta plaster isolerar så visst kan man isolera med plast, men ingen har faktiskt påstått att vi ska isolera med plast utan vi talade bara om isolerade - i största allmänhet - kopparstänger. Plasten läste du in i budskapet själv. Det lideri skrev var bara att man kan jämföra den plast vi diskuterar i tråden med isolerade kopparstänger, helt utan att gå in på vad isoleringen består av. Och hans jämförelse var mitt i prick; just så är det.

Eftersom ett knippe isolerade kopparstänger kommer leda värme bättre i kopparns riktning än tvärsöver och det faktiskt är just värmeledning, så är det väl en mycket bättre jämförelse än optisk fiber? Men visst, den analogin fungerar också, även om det nu är en analogi och inte en rak jämförelse, som fallet med kopparstänger är.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag fattar inte vad det är du inte fattar? De flesta plaster isolerar så visst kan man isolera med plast, men ingen har faktiskt påstått att vi ska isolera med plast utan vi talade bara om isolerade - i största allmänhet - kopparstänger. Plasten läste du in i budskapet själv. Det lideri skrev var bara att man kan jämföra den plast vi diskuterar i tråden med isolerade kopparstänger, helt utan att gå in på vad isoleringen består av. Och hans jämförelse var mitt i prick; just så är det.

Eftersom ett knippe isolerade kopparstänger kommer leda värme bättre i kopparns riktning än tvärsöver och det faktiskt är just värmeledning, så är det väl en mycket bättre jämförelse än optisk fiber? Men visst, den analogin fungerar också, även om det nu är en analogi och inte en rak jämförelse, som fallet med kopparstänger är.

Det jag inte förstod var hur det var en bättre jämförelse/liknelse med koppar som var isolerad än en optisk fiber.

Valfritt material + en isolator är helt enkelt en sämre jämförelse pga att det är två material med, som du säger, olika egenskaper. Man missar då poängen med att materialet var utformat på ett speciellt sätt för att få en viss egenskap.

Det jag gjorde var att göra en jämförelse med ett annat material som har liknande egenskaper. Ett enda material. Precis som i artikeln. En bättre jämförelse av en liknande egenskap helt enkelt.

/J