FAQ: Megabit eller Megabyte? Vadå, är inte det samma sak?

Permalänk
Sötast

FAQ: Megabit eller Megabyte? Vadå, är inte det samma sak?

Megabit eller Megabyte? Vadå, är inte det samma sak?

Det är inte helt ovanligt att personer helt och hållet missuppfattar skillnaden på Megabit och Megabyte.
Mycket troligt på grund av de snarlika namnen och inte minst förkortningarna! (Exempel: mB, MB - kb, kB)

Här och var så undrar personer, varför de inte laddar ner i de 10Megabyte/s de borde kunna med sin 10Megabyte lina?
Svaret är enkelt: De har ingen 10Megabyte lina, utan de har en 10Megabit lina.

Jaha! Men vad är skillnaden på en bit och en byte då?

bit - dvs Kilobit (kb), Megabit (Mb), Gigabit (Gb) och så vidare är enheter för informationsmängd som överförs från en plats till en annan.
byte - dvs Kilobyte (KB), Megabyte (MB) Gigabyte (GB) och så vidare är enheter för informationsmängd som finns lagrat (eller ledigt) på t.ex din hårddisk eller ett usbminne.

Skillnaden på enheterna är stora och kan skapa stor förvirring om man använder dem fel.

1 byte är 8 bitar och med denna kunskapen är det lätt att räkna ut en teoretisk hastighet (vilket nästan aldrig är det samma som i verkligheten, åtminstone borde vara snarlikt)

Exempel : Kilobytes till Megabits
Jag laddar ner i 273 kB/s (kilobyte/s) hur snabbt laddar jag då ner i enheten Megabit/s?
273*8/1024~2.1
273 kilobytes/s gånger 8 (1byte=8bitar) = 2184 kilobit/s delat på 1024 ~ 2.1Megabit/s

Ännu enklare är att att använda färdiga konverterare som t.ex:
http://hotpot.se/Mbps.htm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vanliga enheter är alltså:

[font=courier new] Beteckning Namn Storlek ---------- ------- --------- kbit, kb kilobit 1000 bit Kibit, Kib kibibit 1024 bit Mbit, Mb megabit 1000 kbit Mibit, Mib mebibit 1024 Kibit Gbit, Gb gigabit 1000 Mbit Gibit, Gib gibibit 1024 Mibit byte, B byte 8 bit kbyte, kB kilobyte 1000 byte KiB kibibyte 1024 byte Mbyte, MB megabyte 1000 kbyte MiB mebibyte 1024 Kibyte Gbyte, GB gigabyte 1000 Mbyte GiB gibibyte 1024 Mibyte Tbyte, TB terabyte 1000 Gbyte TiB tebibyte 1024 Gibyte [/font]

Fler behöver man sällan. Ofta blandar man de binära och decimala varianterna friskt (och säger till exempel megabyte när man menar mebibyte), men det är ett oskick. Och "mb", som rimligen betyder millibit, menar man förmodligen aldrig.

Här har ni en mycket trevlig överblick ifrån Elgot!

(Det har varit en lång dag och denna minifaq blev ett plötsligt ryck så om jag missat en bokstav eller något hamnat snett så får ni gärna skicka ett PM!)

Permalänk
Medlem

men spelar det så stor roll vad man skriver då? alla förstår ju vad man menar ändå...

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hesjana
men spelar det så stor roll vad man skriver då? alla förstår ju vad man menar ändå...

Här har du ett bra exempel på vilken kaos det kan bli och även bevis på att inte alla förstår vad man menar:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Det finns väl ingen anledning att göra fel, även om andra förstår om man kan göra rätt från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

[...]

[/B]

Jag vet inte hur "hård" denna FAQ ska vara men...

Både "bit" och "byte" definierar datamängd oavsett om det gäller överföringshastighet eller lagring.
Däremot är det oftast förekommande att företag/personer som riktar sig mot slutkunder (typ ISP, hårddisktillverkare, butiker) använder "bit" för att beskriva data vid överföringar och "byte" vid lagring.
Annars så använder hårddisktillverkare "bit" för att beskriva lagringsmängd, dock ej riktad till konsumenter i första hand.

Det är för övrigt data som överförs, inte information. Detta för att i detta generella fall saknar informationen sammanhang och tolkning, alltså är det data. I detta fall är det inte jätteviktigt att göra denna skillnad, men jag poängterar det ändå.

Jag skulle även vilja tillägga att även fast man får beteckningarna rätt så kan det fortfarande bli fel vid tolkning från mottagaren. Den okunnige kan ju tolka det som byte även fast man skriver Mb, etc (kanske för att personen i fråga inte har läst denna FAQ). Det finns olika benämningar av "kilo", "mega" etc. IEC, JEDEC och SI har lika prefix, men olika betydelser. Enklast är att använda "byte" och "bit" istället för "b" och "B", tycker jag.

En till konverterare är Google. Sök på "10 megabit to megabyte" (utan citationstecken) så får ni resultatet "1.25 megabyte".

Edit: Det blev en ful citering förut.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

xkcd saves the day.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

tycker det är fler som blandar ihop Data och Dator

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag vet inte hur "hård" denna FAQ ska vara men...

Både "bit" och "byte" definierar datamängd oavsett om det gäller överföringshastighet eller lagring.
Däremot är det oftast förekommande att företag/personer som riktar sig mot slutkunder (typ ISP, hårddisktillverkare, butiker) använder "bit" för att beskriva data vid överföringar och "byte" vid lagring.
Annars så använder hårddisktillverkare "bit" för att beskriva lagringsmängd, dock ej riktad till konsumenter i första hand.

Det är för övrigt data som överförs, inte information. Detta för att i detta generella fall saknar informationen sammanhang och tolkning, alltså är det data. I detta fall är det inte jätteviktigt att göra denna skillnad, men jag poängterar det ändå.

Jag skulle även vilja tillägga att även fast man får beteckningarna rätt så kan det fortfarande bli fel vid tolkning från mottagaren. Den okunnige kan ju tolka det som byte även fast man skriver Mb, etc (kanske för att personen i fråga inte har läst denna FAQ). Det finns olika benämningar av "kilo", "mega" etc. IEC, JEDEC och SI har lika prefix, men olika betydelser. Enklast är att använda "byte" och "bit" istället för "b" och "B", tycker jag.

En till konverterare är Google. Sök på "10 megabit to megabyte" (utan citationstecken) så får ni resultatet "1.25 megabyte".

Edit: Det blev en ful citering förut.

Jag tackar för lärdomen, är som du märkte knappast någon yoda i ämnet själv så meningen var mer att nå upp från bottennivån iallafall

Och håller helt klart med dig, bäst är att skriva ut hela ordet, men IRL blir man ännu mer skrämd, folk som kopplar sin (uttalat) "ROYYTÖR till sitt modem så dom får flera megabajt till internet"

Till en början så berättade man hur det egentligen låg till, men NIX! Inte en chans... sånt visste de bättre

Permalänk
Medlem

Haha, fin bild Orici vill minnas att kb (Intel versionen) var ett starkt argument för motorola back in the days. 68040 vs Pentium närmare bestämt.

Permalänk
Medlem

Ska man vara riktigt petnoga är inte en byte definierad till att betyda 8 bitar även om alla datorsystem i dag antagligen har bytes som är just 8 bitar.

Detta är anledningen till att man i många standarder och liknande använder ordet octet istället för byte då den förstnämnda är definierad till 8 bitar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Det är fan skrämmande att s.k. "datornördar" av idag inte vet skillnaden mellan bit och byte...

Ännu mer skrämmande är folk som propagerar för Mebibyte och andra nymodigheter... Det senare då det bara finns två typer av folk som använder Mebibyte... 1) Samma folk som installerar Linux och tycker dom är såååå coola och värsta hackarna (och storebrorsvarianten som gått över till BSD och dissar Linuxanvändarna) 2) Asbergerbarn som inte kan rå för det själva

Heh, nu blir jag flamad

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det är fan skrämmande att s.k. "datornördar" av idag inte vet skillnaden mellan bit och byte...

Ännu mer skrämmande är folk som propagerar för Mebibyte och andra nymodigheter... Det senare då det bara finns två typer av folk som använder Mebibyte... 1) Samma folk som installerar Linux och tycker dom är såååå coola och värsta hackarna (och storebrorsvarianten som gått över till BSD och dissar Linuxanvändarna) 2) Asbergerbarn som inte kan rå för det själva

Heh, nu blir jag flamad

Jag kan hålla med dig om användningen av "mebibyte". Jag vet inte om jag kan hålla med om anledningarna däremot.

Det hela beror ju på vilken standard man går efter. Enligt JEDEC betyder "megabyte" samma sak som IEC "mebibyte". Med andra ord så har man inte fel när man säger "megabyte" istället för "mebibyte". Det gäller att ha tungan rätt i mun. Drygt med olika standarder men på det sättet så är väl IEC rätt bra, då deras termer skiljer sig en aning ifrån SI- och JEDEC-termerna.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ännu mer skrämmande är folk som propagerar för Mebibyte och andra nymodigheter... Det senare då det bara finns två typer av folk som använder Mebibyte... 1) Samma folk som installerar Linux och tycker dom är såååå coola och värsta hackarna (och storebrorsvarianten som gått över till BSD och dissar Linuxanvändarna) 2) Asbergerbarn som inte kan rå för det själva

Eller 3) de som jobbar i en miljö där man ofta kommer i kontakt med de så kallade SI-enheterna, där mega- och liknande prefix är tiopotenser. Att man har infört mebi- & co. beror på att man inte vill att de vanliga prefixen ska ha olika värde beroende på sammanhang, vilket är oerhört vettigt. Ett konsekvent system är mycket lättare att hantera.