Permalänk
Medlem

Snabbt Bios finns det?

Jag har altid försökt snabba upp windows så att det ska gå fort att boota och starta dom program/spel jag använder.
Tycker mig lyckats rätt bra efter installation av Win7 x64 på en SSD disk så känns det rätt ok..
Men..
Boiset känns numera som sirap!

Kan man på något vis få bios att ladda fortare?
Jag har stängt av minnesuppräkningen eller vad det heter och fixat å donat med bioset så gott det går..
Finns det Moderkort med bioser som är snabbare än andra?
Jag har aldrig sett på mobo tester att man mäter tiden från att on knappen trycks in till operarivet får klartecken att starta..

Mitt bios startar från att knappen på datan trycks in till win börjar ladda 12 sec.
Win7 tar sedan ytterligare 7 sec innan allt är laddat..

Permalänk
Medlem

datorn tar alltså ca 20 sekunder att ladda, e det verkligen så viktiga sekunder i ditt liv?? ;p

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem

Om det stör så mycket börja använda sleep/hibernate.

Permalänk
Medlem

stäng för guds skull av achi etc också... visst gårt det att få bättre snurr på diskhanteringen men vad är det mot att vinna ett par sekunder i bios&post

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sh4dy_05
datorn tar alltså ca 20 sekunder att ladda, e det verkligen så viktiga sekunder i ditt liv?? ;p

och i ditt liv så verkar det helt ok att slänga ut en skit komentar som inte hjälper.

OT: varför stänge du av datorn när windows 7 har en sleepfunktion som gör att det endast tar 3sekunder att återstarta

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Mitt mobo tar väldigt lång tid på sig att ens visa bios logo, kan ta emot upp 20sek =S Kanske är något som är galet?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte heller att bios är så långsamt och fult, men jag tror inte det är så mycket att göra åt. Sen ska ahci börja muppa efter bios väl är klart..

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

min i7 rigg tar lång tid på sig visa bios screen med.. e nog gigabyte moderkort som funkar så.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Jag gillar inte heller att bios är så långsamt och fult, men jag tror inte det är så mycket att göra åt. Sen ska ahci börja muppa efter bios väl är klart..

Det där är inte AHCI utan styrchipet för dina hårddiskar. Kanske skulle du ta och
läsa lite mer om AHCI och sånt innan du drar förhastade slutsatser.

Min dator startar långsammare om AHCI inte är aktivt då emuleringen av IDE är långsam. Vilket oftast har att göra med att om man kör AHCI så
kommer kontrollern köra i Sata300 istället för kompatibelt läge.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
och i ditt liv så verkar det helt ok att slänga ut en skit komentar som inte hjälper.

OT: varför stänge du av datorn när windows 7 har en sleepfunktion som gör att det endast tar 3sekunder att återstarta

din e väll fan lika mkt skit ditt smarto x) han frågade om kortare bios-tider, du säger stäng inte av datorn, du e en smart kaxig kille

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Det där är inte AHCI utan styrchipet för dina hårddiskar. Kanske skulle du ta och
läsa lite mer om AHCI och sånt innan du drar förhastade slutsatser.

Suck... Du fattar vad jag menar. När jag har AHCI aktiverat i bios tillkommer ytterligare en initieringsfas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

mitt Asus crosshair III formula Republic of gamers har en bios på kanske max 5 sec innan den börjar ladda windows!

Vet inte om alla asus rog moderkort är så snabba men kanske ger ngt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Mitt mobo tar väldigt lång tid på sig att ens visa bios logo, kan ta emot upp 20sek =S Kanske är något som är galet?

Så är det för mig emellanåt inte alltid.. Verkar skumt tycker jag..

Permalänk

Som föregående skribent, vem BRYR sig om 10 sekunder längre uppstart? Är väl viktigare att saker och ting är snabba inne i windows? Är såklart vad jag tycker, men annars stäng av ahci, andra controllers, finns säkert en funktion i bios som snabbar upp processen genom att skippa steg (finns i min iaf, har asus p6t deluxe), plocka ut hårddiskar som inte används alternativt cd/dvd som skall initieras, ta bort instickskort, skaffa program som lägger windowfiler i början av hdd (om du inte har ssd).. nog det jag kommer på.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Har du ställt in fast-boot i BIOS? (heter nog inte så men det skippar iaf vissa saker i POSTen.)

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
mitt Asus crosshair III formula Republic of gamers har en bios på kanske max 5 sec innan den börjar ladda windows!

Vet inte om alla asus rog moderkort är så snabba men kanske ger ngt

Nej. Har både Rampage II Extreme & Maximus III Formula & de bootar långsamt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte om det snabbar upp, men stänger alltid av diskettkontrollern samt seriellportarna vilka brukar finnas aktiva trots att det inte finns några fysiska portar. Sedan skiljer det nog mellan tillverkaren av BIOS:et. Har fått för mig att Phoenix är snabbare än till exempel AMI.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Nej. Har både Rampage II Extreme & Maximus III Formula & de bootar långsamt.

http://www.youtube.com/watch?v=4Krvfjg3AJM

Hans skärm e ju lite seg på att starta men ni ser ju iaf vad jag menar