Permalänk
Medlem

Fästmetod för svärdsskida

Hej! Är såhär att jag ska på maskerad om några veckor, och jag hade tänkt komma som en ninja, lagom seriöst sådär (och billigt) Men mitt problem är att lösa en fästanordning till mitt svärd..

Har en modell typ http://www.angelsword.com/photos/favorites/av-katana.jpg, utan något som man direkt kan fästa i.
Någon som har koll hur man smidigast löser en fästanordning? Försökt leta lite efter vettiga metoder, men men skills är uppenbarligen inte tillräckligt bra.

Smidigast måste väl vara att fästa vid höften, även om det vore tufft att ha på ryggen så lär det väl bli betydligt mer avancerat. Fördelaktigheten är lösningen även så billig som möjligt

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Re: Fästmetod för svärdsskida

Citat:

Wikipedia
En katana fästs inte i bältet på samma komplicerade sätt som tachin, den sticks helt enkelt in i bältet, med eggen uppåt.

alternativt att du gör en ögla som du drar runt fodralet och limma lite på baksida och sedan fäster i öglan i bältet.

Permalänk
Medlem

Att bara sticka i den kan nog bli svårt, då den är klarlackad, och glider således väldigt bra mot tyget. Kanske man får dra åt bältet galet hårt, hmm.. >< Får testa lite mer helt enkelt.

Glömde säga, men om möjligt så vill jag undvika ev. metoder som skadar på något sätt, då jag i normala fall har svärdet som prydnad..

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Hmm, japanernas traditionella dräkter är ju mer eller mindre bara massa tyg och bälten som de sticker in svärdet i. Kan dock förstå om det kanske blir svårt. Jag hade nog försökt binda fast skidan på ryggen. Katana på ryggen = ballt.

Permalänk
Avstängd

Tejpa fast den på insidan av bältet med silvertejp.

Permalänk
Medlem

Smidigaste jag känner till borde bli detta

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

kan ju bli lite svårsvårt att ta sig in på klubben om du har ett svärt (som visserligen troligen är slöslipat) men ändå är ett potentiellt vapen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
kan ju bli lite svårsvårt att ta sig in på klubben om du har ett svärt (som visserligen troligen är slöslipat) men ändå är ett potentiellt vapen..

Fast det kanske är en hemmafest? ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
kan ju bli lite svårsvårt att ta sig in på klubben om du har ett svärt (som visserligen troligen är slöslipat) men ändå är ett potentiellt vapen..

En ninja har väll inga problem med några vakter?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

En ninja hade väl sitt svärd bakom ryggen. En samuraj höll väl skidan till sitt svärd i handen.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
En ninja har väll inga problem med några vakter?

Made my morning

Har du en symaskin så kan du ju sy dit kardborreband som Belga länkade till, på ryggen alltså.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
Made my morning

Har du en symaskin så kan du ju sy dit kardborreband som Belga länkade till, på ryggen alltså.

De är självhäftande
Har en rulle av dem här som är rätt bra att ha ibland.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ja, det är en hemmafest, och skulle förflyttning ske kan ju alltid svärdet lämnas kvar på föregående plats. Får dra med mig kast-stjärnorna till klubben isf

Det där med kardborreband låter helt klart intressant, förutsatt att det orkar hålla upp svärdet. Var ju inte särskilt dyrt, så får nog bli att testa det.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Musikälskare

När jag blir stor ska jag bli ninja!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
När jag blir stor ska jag bli ninja!

Och när jag blir stor ska jag bli robot-pirat, så du måste ju bli minst zombie-ninja för att vara lika cool

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen ide men tycker du kan lova att lägga upp en bild på dig utklädd i denna tråd

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Ett par magneter insydda kanske funkar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och när jag blir stor ska jag bli robot-pirat, så du måste ju bli minst zombie-ninja för att vara lika cool

Ninja eller robot-ben

Men vi har inte den tekniken än...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Alla vill ju klä ut sig till ninja, men tänk över det riktigt ordentligt en gång till innan du kombinerar ett fucking SVÄRD med alkohol.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Alla vill ju klä ut sig till ninja, men tänk över det riktigt ordentligt en gång till innan du kombinerar ett fucking SVÄRD med alkohol.

Ja det kan bli väldigt häftiga scener om han spelar in allt också!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Alla vill ju klä ut sig till ninja, men tänk över det riktigt ordentligt en gång till innan du kombinerar ett fucking SVÄRD med alkohol.

HAHAHHAA

Det är ju då man "blir" ninja efter några öl

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Folk brukar ju få "Karatefyllor" så varför inte en "Ninjafylla"?
2000-talets blodbad.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Ninjor är väl immuna mot alkoholens negativa effekter? Och bara blir bättre av det Om inte annat så kan ni ju hålla koll på nyheterna om två veckor ^^

Ska testa med kardborrebanden när den här tenta-p:n är över. Lovar bilder till vem det nu var som var intresserad när det börja närma sig!

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Kardborren låter som en bra idé är du orolig för klisterrester så kan du ju först lägga ett lager maskeringstejp på den sidan av svärdsskidan som du sen klistrar kardborren över. Borde kunna fungera.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Skippa skidan! Kör svärdet genom benet, stoppa blödningen och bit ihop. En ipren kanske kan vara bra också

Permalänk
Medlem

gör två små hål genom svärdskidan och dra tyget/snöre igenom och fäst var som helst på kroppen sen.

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Alla vill ju klä ut sig till ninja, men tänk över det riktigt ordentligt en gång till innan du kombinerar ett fucking SVÄRD med alkohol.

Håller med. Var på en fest när nån viftade omkring med en stor jävla dolk. Hade med lite otur kunnat gå illa.

Permalänk

Som sagt det är lätt hänt att skada svärdet, speciellt om du har en oslipad variant där stålkvaliten inte är den bästa.
http://www.youtube.com/watch?v=v2EQWCpnIR8

Sedan har vi knivlagen, även om en oslipad katana är ganska så ofarlig, så ser den ut som ett "riktigt" svärd.

Annars så tycker jag fätsordning för din skida blir svår om du ska kunna röra dig utan att svärdet åker ner, det blir att du får lägga svärdet någonstans och så får du oroa dig över att någon idiot springer rund med denna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jo det känns inte helt stabilt med ett svärd på en fest. Gäller att inte dricka så mycket att du kan få för dig att imponera på någon med dina svärdkonster eller liknande.

Kanske behövs en till trådl "Festmetod med svärd".

(Göteborgare får skriva fler dåliga ordskämt utan att bli utslängda)

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06