Permalänk
Medlem

Acer DVD region

Hello!

Acer 5739G

Acer har som ni kanske vet någon spärr så man endast kan byta region på DVDspelaren 5gr
Mitt problem är att jag har DVD filmer med olika regioner och hade tänkt använda min dator som dvdspelare.
Hur löser jag detta problem?
Och varför har dom ens gjort så? varför är den inte regionsfri?

/Nizz

Permalänk

Som du redan förstått så kan man endast byta 5ggr & det "bränns in" i DVD spelaren & sedan är det den sista regionen man e "stuck with", spelar ingen roll om man försöker formater maskinen osv.

En lösning är att du byter Firmware i din DVD spelare till en regionsfri sådan.

Sedan så finns tillägsprogram/patch som gör den mjukvaruru fri så man e inte beroende av att DVDspelaren ändrar sig dvs du kan ändra hur många ggr du vill, en del av dem kostar pengar dock.

sen så finns det en variant till men det är lite av en gråzon att diskutera på forumen då det innefattar bla DVD kopieringskydd/reg borttagning på filmerna mm

Varför det är så, Filmindustrin har bestämt att det skall vara så, kontroll & pengar i bakrunden.

Det lättaste är att du byter Firmware i DVD spelare, så slipper du allt framtida krångel.

Kika in på
http://forum.rpc1.org/portal.php
där kan du hämta hem modifierad firmware till din DVD spelare, tänk på att det finns risker med att flasha om firmwaren i DVD spelare
samt att garantin ryker på din DVD spelare i maskinen.
Så se till att Ta rätt Firmware till rätt Märke, Model & Revision.

Har flashat om ett otal DVDs med framgång.
tänk på att bestämmer du för det så är det på egen risk, det finns alltid en liten risk att det går fel.

Permalänk
Medlem

Tack för detta bra svar.

Jag har letar efter firmware till min DVD. GT30N heter den. Men det var inte så lätt att hitta. Några förslag?

Som du säger är det viktigt att vara 100på att det är rätt när man skall byta firmware. Dödade en router engång hehe=)

Tack för att du var så hjälpsam.

Permalänk

Kollade upp din spelare & mkt riktigt så fann ingen patchad firmware till det krasst :/.

Då återstår något patch program, googla lite

Permalänk
Medlem

Jag hittade något om att det var en firmware på g hoppas den kommer.

Tack än en gång för hjälpen.