Datorstyrt hem, jag renoverar. Brainstorm!

Permalänk
Medlem

Datorstyrt hem, jag renoverar. Brainstorm!

Håller på att färdiställa mitt renoveringsobjekt till hus.

Är tekninknörd så jag vill ha tips på vad man kan nyttja en server till i husväg, vad hade ni haft datastyrt?

Jag kan sätta in dektektorer av olika slag där jag vill, har gjort hela elsystemet själv (har bb1 och bb2 utbildning).

Golvvärme finns på hela nerevåningen uppdelad per rum och värme sköts av en L/L värmepump.
Spottar i tak, takkrona, stort fönster (2,7*3m) där det ska vara motorstyrd persienn.
Motorstyrd skärm för projektor.
Vanlig standard så som spis, ugn, micro, kylskåp, bubbelbad, dusch, 3 öppna spisar, lcd tv, speldator, radio, dörrar, fönster, väggar Tja, ett hus...

Uttag elr kabeldragning behöver ni inte tänka på, blir era ideer verklighet ska jag fixa det.

De jag vill är att ni brainstormar om vad man kan ha för kul/smidigt/coolt/fiffigt att få datorstyrt?

Give me your craziest ideas..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt in så mycket cat5 kabel jag hade haft råd med i väggarna.

Sedan hade jag installerat några DS18S20 på väl valda platser, alternativt i hela jävla huset så du kan rita temperaturkartor eller något annat spännande.

Kablage till persiennerna för att kunna styra via en server hade jag också planerat för. Även om man i dagsläget inte har tid/ork för ett sådant projekt. För alla mina sådana hära projekt faller oftast på tanken att man då måste dra kabel runt hela huset och hålla på. Hade det funnits kablage utlagt till de flesta ställen redan hade det varit grymt mycket smidigare.

Köksdator är också en självklarhet, en tunn klient med touchscreen som har ett enkelt skydd man kan torka av. Recept lagras på servern för enkel åtkomst till telefonen så man ser vad man ska handla. Vill du göra något häftigt så kan du få ta del av mitt framtida projekt. Det är i grunden en webbkamera i kylen som tar en bild varje morgon och kväll. Den här bilden hanterar servern sedan och via image recognition så ser den vad som står i kylen (ja det är väl den svåra delen) och sen skickar den listan till min android-lur som påminner mig om att handla när t.ex mjölken går under en viss mängd som jag sagt åt den att varna under.

Kolla in elektronikforumet.com, där finns det fler idéer om att styra hem. Nu måste jag iväg till jobbet...

Permalänk

Ventilation, belysning och uppvärmning som styrs automatiskt beroende på var man befinner sig i huset och dras ner/stängs av när man inte är hemma. Går att fixa med rörelsesensorer t.ex.

Musik kan ju följa personerna mellan rummen också men då måste man väl ha någon form av rfid-kort eller liknande på sig för att inte systemet ska blanda ihop personerna (om man är fler än en i hushållet).

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

vilka program är det man skulle kunna använda till belysning, uppvärmning och rörelsesensorer?

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

värme o belysning är väl det som jag hade velat kunna styra, sätta på golvvärmen några timmar innan man kommer osv.

BILDER!

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
värme o belysning är väl det som jag hade velat kunna styra, sätta på golvvärmen några timmar innan man kommer osv.

BILDER!

Golvvärmen lutar det mycket åt att jag vill kunna styra, dock har jag digital timer redan till all golvvärme som har veckoprogram så det går redan att styra exakt vilka tidpunkter den ska vara på och av =/

En av anledningarna till att jag gjorde denna tråden är att jag vill kunna ha en dator som styr en del, men jag har svårt att komma på saker den ska styra..

Har några bilder som jag kan dela med mig smidigt av, några när jag köpte huset och några efter två månader.. Huset gick från 34kvm till 110
Hygglig renovering...

Finns 300bilder jag pumpat upp på fb, och det som återstår på huset nu är kakel, klinkers, golv och tapeter.. Typ allt tråkigt.. Är jag och min bror som byggt det på lediga stunder, båda jobbar heltid med annat..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Jobbigt när någon av de 100 windowsburkarna får en BSOD ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xamin

Har några bilder som jag kan dela med mig smidigt av, några när jag köpte huset och några efter två månader.. Huset gick från 34kvm till 110
Hygglig renovering...

Ojoj ingen dålig renovering
Första tanken som slog mig, hade det inte varit lättare att jämna huset med marken och bygga nytt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Ojoj ingen dålig renovering
Första tanken som slog mig, hade det inte varit lättare att jämna huset med marken och bygga nytt?

Lättare absolut, men man får inte använda rot avdrag på nybyggen, bara för renovering och tillbyggnad. Nu betalar staten iaf hälften av min brors lön. Och arbetskostnaden på nybyggen brukar vara högre än själva matrialet kostar. Nu är inte min bror så dyr i drift, men ändå, staten har snart hjälpt mig med 80t.

Dock är det inte bara för rotavdraget jag valde att bygga om ett hus från 1890, jag tycker ett gammalt hus har en viss charm och även om jag ändrat nästan allt på huset nu finns de ändå en del av den charmen kvar.

Mitt nästa bygge får bli ett helt nytt hus, då är det mycket större som gäller

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Lust att länka till FB där man kan se fler bilder?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Lust att länka till FB där man kan se fler bilder?

Hus del 1

Del två

Håll tillgod

Ibland är det nån månad mellan bilderna pga kameran som går sönder när den hänger med mig på bygget (den är inne på sin 3:e lagning, benq dc t850). Sista bilderna kom upp för en månad sen och lite till har hänt sen dess. Alla väggar är färdiga att få antingen kakel, panel elr tapet på sig.
Denna helgen hoppas jag kunna Kakla och lägga klinkers i badrum, tvättstuga och hall där trappan ska stå.

Ni får hålla med om att det stora fönstret gör sig ut över vättern

Mvh Micke..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk

Kapar din tråd lite Ska själv börja renovera min lägenhet om ca 1 månad.
Vad finns det för smidiga grejer man kan tänkas göra när man ändå är i en process att riva allt.

Något jag gärna vill ha är att jag med en fjärrkontroll ska kunna styra ALL elektronik i lägenheten. Går det? Iaf kunna styra lampor/datorn/projektor. det väsentliga.

Rätt skönt att kunna stänga av all el i lägenheten med en knapp så att inget står i standby, kan spara mycket el på det

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Ser riktigt nice ut.

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk

Jadu, om du vill gå in på överkurs: övervakning av alla människor i huset, så att optimala inställningar alltid görs. Görs antagligen lättast med någon form av rfid-tagg och ett gäng sensorer. Självöppnande dörrar, ljus som startas/stängs av automatiskt, personliga hälsningar och så vidare.

Om du kör med rfid så är det ju också lätt att anpassa systemet för gäster: be dem bara ta en gäst-rfid-bricka. Återkommande gäster kan få personliga tags. Systemet bör såklart gå att ställa om på något enkelt sätt (varför inte på något superelegant sätt såsom en touchskärm uppsatt någonstans centralt i huset?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

KNX säger jag bara..

Du kan nog behöva en kurs.. men sen när du kan det är det hur kul som helst..

Styr belysning, värme, jalusi,larm, samt valfria belastningar allt med samma system.. Fantasin sätter gränserna.

Jag är KNX Certifierad montör och tycker det är riktigt kul att hålla på med

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Musikälskare

Soft med renoveringsobjekt, kommer lätt att göra nått liknande i framtiden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Styr du golvvärme med en Luft/Luft värmepump? Hur går det till?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Styr du golvvärme med en Luft/Luft värmepump? Hur går det till?

Nä, nu när jag läser mitt första inlägg kan jag förstå varför du trodde det, men golvvärmen går på el och är bara till för att få ett behagligt golv, medparten av värmen kommer från el L/L pump. Inget styrs av dator än.

Som sagt hade jag gärna styrt mycket med dator, dock försvårar det lite att jag bor på landet och strömavbrott händer, styr jag tex värmen i huset kan de bli kallt om jag e borta ett par dagar o strömen varit borta nån minut, för datorn sätt ju bara inte på när strömmen kommer tillbaka.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

Du kan ju i datorns BIOS aktivera "power on AC-loss", då kommer den igång igen när strömmen kommer tillbaka, sen är det ju bara att ha allt i autostart.
Alternativt kan man ta "Last state" då återgår den till det läget den hade innan strömmavbrottet, alltså på om den var på och av om den var av.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

Du borde ha någon ups eller dieselgenerator som går igång.
Bra o ha lixom, kanske blir krig eller vadsomhelst, bra investering.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se