Intel Larrabee väntar på återuppståndelse

Permalänk
Melding Plague

Intel Larrabee väntar på återuppståndelse

Larrabee var tänkt att bli Intels första separata grafikkrets på mer än tio år, men efter flera förseningar lades projektet på is. Det betyder dock inte att processorjätten släppt planerna på ett intåg i grafikkortbranschen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot vad det kommer bli utav projektet

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

Men detta är främst för GPGPU-lösningar då, inget för gamers?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Kanske nästa generations konsol?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johii
Ser fram emot vad det kommer bli utav projektet

ser absolut inte fram emot att intel kommer in och dominera prestanda segmentet.... visserligen skulle nog en sådan produkt spränga intel.....
alla andra aktörer är dvärgar jämfört med intel

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
ser absolut inte fram emot att intel kommer in och dominera prestanda segmentet.... visserligen skulle nog en sådan produkt spränga intel.....
alla andra aktörer är dvärgar jämfört med intel

+1

om intel kommer in på grafikkortsmarknaden är världen körd

Permalänk
Medlem

De kommer aldrig komma någonstans med "Larrabee" eftersom det är ett urtöntigt namn. Vad kommer nästa heta, Dumbo?

Mer seriöst så är jag lite skeptisk men ändå förväntansfull, kan nog bli bra detta för oss konsumenter

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

He then put on his Captain Obvious-costume and flew away.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk

Hur kan detta bli bra för konsumenter? Nä låt Nvidia och AMD/ATI slåss på Grafikkorts marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Men detta är främst för GPGPU-lösningar då, inget för gamers?

Framtidens spel kommer att utnyttja GPGPU-funktioner en hel del tror jag, både för grafik, fysik och kanske AI.

Men det är omöjligt att säga var Larrabee kommer befinna sig, vad det kommer kosta, hur det kommer prestera och på vad osv osv osv.

Det är bara att vänta och se och jag är jävligt nyfiken på det hela.

Och mycket av Intels framtidsplaner är faktiskt ganska beroende av detta, det är inte lång tid kvar innan dom vill ha mycket bättre GPU-lösningar integrerade i processorn, och då duger inte deras nuvarande plattform.
Dom behöver Larrabee, eller något annat, relativt snart.

Permalänk
Medlem

Intel skulle iom att de hade en egen grafikkrets skapa plattformar likt AMD/ATI Dragon... Kan fan bygga en komplett dator med bara INTEL inuti snart. Skulle tror att de sätter ett fruktansvärt bra pris på en sådan burk.

98% av allt som säljs kommer att bli INTEL

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schkutt
Intel skulle iom att de hade en egen grafikkrets skapa plattformar likt AMD/ATI Dragon... Kan fan bygga en komplett dator med bara INTEL inuti snart. Skulle tror att de sätter ett fruktansvärt bra pris på en sådan burk.

98% av allt som säljs kommer att bli INTEL

Fruktansvärt bra pris - för att locka till sig kunder och ta över marknaden, för att sedan mer eller mindre skapa en monopolställning. Usch, det hoppas jag inte händer. Konkurrans är riktigt viktigt. Jag hoppas dock Intel lyckas med en bra GPU-enhet, som kanske främst kan användas i servermiljöer på universitet etc.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Uttalade de sig inte just om att projektet var nerlagt då de anser att grafikkortsmarknaden bara lockar en så liten skara?

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Biffa till kretsarna som redan finns. Så kanske dom kan slåss lite på low-mid till att börja med.

Permalänk
Citat:

Projektet lades på is och förvandlades till en plattform för mjukvaruutvecklare.

Så Larrabee har släppts, fast enbart för mjukvaruutvecklare?

Permalänk
Medlem

Läste något om att Sony funderade på att använda en intelprocessor och Larrabee i deras nästa konsoll. Kanske är där de siktar på att ta sig in först ? ^^
Hade nog iofs hellre sett ett Fermi eller generationen efter det i ps4 ^^

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kurai
Läste något om att Sony funderade på att använda en intelprocessor och Larrabee i deras nästa konsoll. Kanske är där de siktar på att ta sig in först ? ^^
Hade nog iofs hellre sett ett Fermi eller generationen efter det i ps4 ^^

Ingen dum ide.... Hade ju gjort att portningen av spel mycket lättare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Fruktansvärt bra pris - för att locka till sig kunder och ta över marknaden, för att sedan mer eller mindre skapa en monopolställning. Usch, det hoppas jag inte händer. Konkurrans är riktigt viktigt. Jag hoppas dock Intel lyckas med en bra GPU-enhet, som kanske främst kan användas i servermiljöer på universitet etc.

Du glömmer bort att Intel ständigt måste ha bäst priser för att ingen annan aktör ska komma in på marknaden. Börjar de höja priserna skapas plötsligt stora vinstmarginaler, och vad händer då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Hur kan detta bli bra för konsumenter? Nä låt Nvidia och AMD/ATI slåss på Grafikkorts marknaden.

Ja för färre aktörer är bättre.... eh.... suck

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

nu så får vi höra att intel köpt upp unlimited detail och att det endast kommer funka på larrabee

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Du glömmer bort att Intel ständigt måste ha bäst priser för att ingen annan aktör ska komma in på marknaden. Börjar de höja priserna skapas plötsligt stora vinstmarginaler, och vad händer då?

Då kan de köpa upp de mindre företagen och hålla folket låst till en enda plattform. Nej, men, jag hoppas verkligen det bara var överdrivet. Så länge ingen CPU-maffia finns så hoppas jag på fri konkurrans.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Ja för färre aktörer är bättre.... eh.... suck

sanning med modifikation....intel är ingen vanlig aktör...s3 var en vanlig aktör så som nv och ati...har inget emot nya aktörer men en aktör som skulle kunna sälja sina chip med 99% förlust är för mig lite skrämmande...
för övrigt så om jag fattade det hela rätt så är s3 en dal av via eller väldigt nära partner?

bla bla bla point been made!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Jag gillar Intel, jag köper alltid deras processorer, men jag hoppas verkligen inte att dem får monopol på någonting, för då påverkar det oss konsumenter negativt.

Skulle det visa sig att Intel börjar få för mycket makt, så kommer jag nog börja stödja deras konkurrenter genom att köpa deras produkter istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperTech
Sulle det visa sig att Intel börjar få för mycket makt, så kommer jag nog börja stödja deras konkurrenter genom att köpa deras produkter istället.

He he så du tycker inte att så är fallet för tillfället?
Med tanke på AMD:s status de senaste åren så skulle jag, utifrån din tankegång, slutat köpa Intels prollar för länge sedan.

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
He he så du tycker inte att så är fallet för tillfället?
Med tanke på AMD:s status de senaste åren så skulle jag, utifrån din tankegång, slutat köpa Intels prollar för länge sedan.

Punkt?

Nja, intel har ju betett sig som rövhål, men det är inte ute för AMD

Annars tja, intel är ju helt enkelt kassa på att göra grafikkretsar. Tror dock att det handlar bara om motivation.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Ja pengar är väl inget problem för Intel, om man bara hade tillräckligt med vilja skulle man kunna köpa in riktigt duktiga ingenjörer som kan få Larrabee att prestera riktigt bra. Men det verkar ju inte som om Intel kan komma ikapp det försprång Nvidia och AMD hur lätt som helst.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Troligtvis ligger de och trycker och väntar på att marknaden ska ge rätt tillfälle. Extremt lätt att det blir en flopp då det är inte speciellt lätt att konkurrera med nvidia och AMD vare sig pris eller prestanda. En prisvärd produkt och ta marknaden vid rätt tillfälle är nog ytterst viktigt. De har nog endast ett skott i magasinet, bommar de så är det kört.

Permalänk

Kan den där "one more thing"-grejen vara en puff på den kommande Liftarens guide till galaxen? ;þ

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ja pengar är väl inget problem för Intel, om man bara hade tillräckligt med vilja skulle man kunna köpa in riktigt duktiga ingenjörer som kan få Larrabee att prestera riktigt bra.

Det är väll precis det dom gjort?
Men det tar tid och med tanke på grunden till processorn så tar det kanske ett tag.
Och man är beroende av en mindre tillverkningsprocess än man har idag.

Permalänk
Inaktiv

Star Wars Episode V: The Empire Strikes Back, någon?

Personligen anser jag det vara fel att räkna Intel som en ny aktör då de redan är störst (om än inte på den lilla gamer-marknaden). Deras mer prestandainriktade grafikkort ses fram emot.