Nvidia tar stereoskopisk 3D till vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Äkta 3D kräver stereoptisk seende, det som visas i videon är fortfarande 2D med 3D emulering. Hjärnan kommer se ett djup men inte uppfatta djupet. Dvs, intrycket blir detsamma om du tittar med ett öga som två.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monarchy
skillnaden är väl att HDTV är 2D och 3D HDTV är 3D...

Ehh.. köper inte det.
På sin höjd är det en illusion av 3D.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grumbledock
Hur många har ens 3D till datorn för spel?

Det är nog tillräckligt många för att det skall vara en lönsam affär. Jag tror inte Nvidia går minus på det i alla fall.

Det finns väldigt många människor som alltid skall ha det värsta om vi bara utgår från komponenter som grafikkort, processorer, skärmar med mera. Kolla bara hur många det är som köper laptops för 15000-20000 tusen för att surfa och hänga på facebook.

3D är inte det värsta utan 3D är en spelstil i din livsstil av hobby som även majoriteten gamers vill uppnå eftersom 3D är ett sätt att spela/se film på.
Problemet för majoriteten är pengar., men väldigt många människor har pengar i överflöd så det är förmodligen betydligt fler än vad du kan föreställa dig tror jag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
har du ens kolalt youtub länken åvan? Iden är enkel så det skrivker om det. Vem som helst kan begripa den. Samma teknik används mer eller mindre redan och säljs fast där använder man det för att spåra huvudets position i förhålladne till skärmen för att ändra kameravinkeln. Används bland annat i Microsoft Flith simulator för att man enkelt ska kunna titta sig om i kokpitten. När du vrider huvudet lite så vrider sig ditt synfält i spelt destomer. Så genom att titta på skäremn och vrida på huvudet så kan du titta ut åt sidan, up eller ner osv.

Samma sak har redan demonstrerats fast man ändra hela perspecktivet så det blir som du tittar ut genom rutan och ser gransnens hus sedan går du omkring och ser hur saker flyttar sig i rutan. Samma sak kan göras med en kamera och ett datorspel. Som sagt demos har funnits på konceptet i flera år. Och bevis fins. Enkel ide men den har inte slagit. Kanske är för att den är så billig att den i princip bara kräver en billig webcam do mfelsta redan har sedan är rästen mjukvara. Alltså företagens värsta mardröm att inte kunan sälja någon fysisk produckt.

I demot använder han wn we remote och 2st IR LED och en IR sensor. Borde bli väldigt billigt rent hårdvarumäsigt. Fins som sagt redan head tracking produckter dock används dom inte på detta visset redigt.
http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Jag har faktiskt i ett projekt på KTH prövat Johnnys Lees programvara, och någon 3D är det inte överhuvudtaget...inte mer än det du ser i vilken 3D-spelmotor som helst. Det är ingen 3D teknik, det är VR!!
Bara för att bilden anpassar sig efter vad du tittar på eller befinner dig, så löser det inte problemet med att dina ögon måste få två olika bilder till sig...

Precis som du säger, det används i Flight simulator för att ändra perspektivet, men var tusan kommer 3D:n in??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
Om man är ensam kan man ju faktiskt få 3D-upplevelse utan glasögon. Det enda som behövs är något som håller koll på var ögonen är i förhållande till skärmen. Med tanke på hur bra ansiktsigenkänningsmjukvara är numera så borde det inte vara ogenomförbart på en dator...
Annars har vi ju den här klassikern: http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Men jag håller med dig [/B]

1. Det finns inget stöd i spel/filmer för detta. Endast egen utvecklad mjukvara.
2. Det går absolut att sälja som en färdig produkt, men ingen skulle köpa det i dagsläget då inget stöd finns. Tveksam till att det skulle fungera på ett sätt som ger nöjda kunder genom att rigga upp en webkamera, färdig produkt skulle troligtvis bestå av något sort pannband? + kamera vid tvn.
3. Stereoskopisk 3d lurar hjärnan med två olika bilder för ögonen och därmed skapar ett 3drum, vilket skiljer sig från denna då den har samma bild för båda ögonen bara att man själv kan springa fram och tillbaka framför skärmen och därmed "styra" spelet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Fermi+3d tv+3d glasögon

Vilken 42" (eller större) tv ska man satsa på?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Fermi+3d tv+3d glasögon

Vilken 42" (eller större) tv ska man satsa på?

Projektor och sen skall duken vara 2/3 av avståndet mellan dig och där duken skall hänga (eller bestäm efter eget tycke)

tv är för nybörjare XD
Skojar (så ingen tar illa vid sig och startar krig)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Szandman
Jag har faktiskt i ett projekt på KTH prövat Johnnys Lees programvara, och någon 3D är det inte överhuvudtaget...inte mer än det du ser i vilken 3D-spelmotor som helst. Det är ingen 3D teknik, det är VR!!
Bara för att bilden anpassar sig efter vad du tittar på eller befinner dig, så löser det inte problemet med att dina ögon måste få två olika bilder till sig...

Precis som du säger, det används i Flight simulator för att ändra perspektivet, men var tusan kommer 3D:n in??

Visserligen sant att du inte ser från 2st perspektiv som du gör med 2 ögon men har då aldrig hört någon som är blind på ett öga klaga över att världen är 2D dimensionel ända som händer är att avståndsbedömnigen blir nåt stämmare därför vi har 2st ögon inte 1 eller 3st.

Faktum kvarstår att effekten blir fan så mö trevligare än alla nackdelar med Stereoskopiskt seende med shutter LCD glasögon.

Stereoskopiska teknikerna som finns i dag må visa två olika perspektiv, räknar vi bort nackdelar som att bilden blir mörkare eftersom LCD shutterglasses halva tiden blir bäcksvarta så har du nackdelen att hjärnan luras till att tro att du befinner dig ett vist avstånd från föremålen och därför försöker hjärnan fokusera synen mm på det. Men eftersom det inte stämmer får man snart en fet huvudvärk. Och jag har ägt ett par uppsättningar periskopiska glasögon och grafikkort då tekniken sålts sedan 3D korten mer eller mindre kom till PC. Och det SUGER. Samma skit nvidia kränger i dag. Igen skillnad bara fetare skärmar folk har och dom är LCD inte CRT och smidigare brillor men samma skit.

Kan snacka definitioner bäst fan man vill men i slutändan är det vad man upplever som mäst naturligt som avgör då båda metoderna går ut på att lura dig som tittare att det är frågan om 3D. Och precis som han säger så är detta fan mö trevligare än stereoskopiska metoderna som används i dag då dom dras med alla möjliga problem.

Bryr mig inte om vad dina KTH polare tycker i det läget då det för slutanvändaren inte spelar nån roll vad ni definierar det som. Stereoskopiska lösningar som finns i dag har igen marknad och kommer aldrig få. Dom ha försökt på 70,80 och 90 talet och nu på 2000 talet och det slår aldrig.
Dom är dyrare i utrustning, kräver mer prestanda och ger sämre färgåtergivning mm tack vara glasögonen.

IR lösnigen kostar nog inte mycket mer än 100Kr att implementera hårdvarumässigt och resten är mjukvara som inte bör kräva nåt märkbart utöver vad applikationen redan gör.

Tills den dagen holografiska skärmar kommer så är IR varianten som är "VR" lösning mycket trevligare. Hade hellre sett det än stereoskopiska lösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
TEXT

Jag sitter häldre med dom glasögonen än den som bygger på ir då det inte är mer 3d än utan. bara det att du men kroppen styr hur du vill se bilden.

Sen av dina uttalanden om at det blir mörkare och sämre färger at döma så antar jag att du inte testat tekniken.
Vart på bio senast och sett film i 3D? eller på DH och testat spelen där i 3D?
Färgerna är inget konstigt me (iaf på bio) mörkare blir det bara om du sitter framför en lcd men inte om du sitter framför en projduk.

Sen att det är samma skit som kom på 80talet där man inte såg 3d utan bara två färger stämmer verkligen inte. visst det bygger på samma princip men det är långt ifrån samma skit.

Om du har testat det så är du kanske en av dom som inte kan se 3D i denna formen. Om så är fallet beklagar jag och håller med om att du får vänta tills dina barnbarn sitter med holografisk 3D.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Äkta 3D kräver stereoptisk seende, det som visas i videon är fortfarande 2D med 3D emulering. Hjärnan kommer se ett djup men inte uppfatta djupet. Dvs, intrycket blir detsamma om du tittar med ett öga som två.

Det här är nog inte helt sant. Det verkar som om vi ser "djupet" och liknande mest baserat på jämförelse av objekts storlek och inte så mcyket för att vi har två ögon (då de ligger rätt nära varandra).

Efter allt du ser ju djup även med ett öga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Jag sitter häldre med dom glasögonen än den som bygger på ir då det inte är mer 3d än utan. bara det att du men kroppen styr hur du vill se bilden.

Tänk att titta skräckfilm och smygtitta bakom hörnet och se mördaren ^^

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jo nog har jag vart på bio alltid och det är ju polariserade glasögon. Både 3D film och lasershower. Det nvidia med flera kör på till PC är Shutter glasses som använder LCD displayer. LCD displyer som är transparenta när dom är strömlösa och helt svarta alltså ej transparenta när dom är spännigsata helt enkelt. Enbart ett öga i taget ser bilden på TV:n det andra blir helt enkelt blint. Därför det upplevs mörkare. Effekten blir den att ögonen utsätts för mycket mindre ljus eftersom halva tiden spenderar ögonen bakom en icke transparent LCD skärm.

Det ni kallar för VR varianten är billigare och trevligare än Shutter glasses annser jag. Ska man slösa pengar på nåt så hellre ett par hundra på VR tekniken då hårdvaran knappt kostar nåt där än att slösa par tusen på ett par nvidia trådlösa shutter glasses.

Och jo jag upplever 3D effekten mycket bra men den är LÅGT från perfekt. Det är kul i 5 minuter sedan är det roligare att sitta på en färja när det går 4 meter vågor.

Shutter glasses med LCD skärmar är bara överprisat skräp.

http://www.nvidia.com/object/product_GeForce_3D_VisionKit_us....
Samma skit jag haft med mina nvidia kort sedan 2000 bara att dom ser lite "modärnare ut". Körde 100Hz minimum på den tiden med eftersom vardera öga bara ser 50 bilder då.

Polariserade glasögon fungerar bra på film osv självklart. Men inget jag skulle vilja spela med då jag gjort det så det räcker och blir över för en livstid.

Citat:

Because the LCD shutter glasses are shutting out light half of the time, and are slightly dark even when letting light through, less light reaches the viewer's eyes from the display. This gives an effect similar to watching TV with sunglasses on, i.e. a much darker picture

http://en.wikipedia.org/wiki/LCD_shutter_glasses

Därför tar jag hellre VR varianten då jag anser att den i alla fall kostar extremt minimalt i förhållande till effekten och komforten den ger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Tänk att titta skräckfilm och smygtitta bakom hörnet och se mördaren ^^

Haha underbart ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Lite räckt hade det varit att kombinera VR tekniken med IR sensor osv med Stereoskopiskt seende. Då hade du fått "fönster" effekten och lite mer djupkänsla utöver det. Men jag väntar hellre på en riktig holografisk display även om jag ska vänta 50 år till eller dör före det uppfinns om det går.

Permalänk
Medlem

IR tekniken är ändå lite för begränsad tycker jag i och med att man bara kan vara en som tittar och i vardagsrummet är det lite illa (som topicen behandlar just i detta fallet) till spel tror jag den drar 50/50 med nvidias.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jo det sa jag med men fudnerar man på hur många som sitter framför en PC så är svaret i 99.99% av fallen en person. Framför TV:n och spelar på Xbox eller PS3 eller wi så är det nog 95% av fallen fortfarande en person. För film kan man ju ta fram ett par polariserade glasögon det är bra mycket billigare med.

Shutter glasses känns som det ska kosta för dom ska tjäna pengar inget annat. Glasögonen för kostade mindre till ett TNT2 eller GeFroce 2 eller GeFroce 3 än vad dom kostar i dag. Ändå är det exackt samma LCD teknik som används 10 år senare.

hela den här 3D grejen med TV apparater osv är ju bara för att sälja fler prylar. Det fins och fans redan DVD, bluray mm i 3D med polariserade glasögon innan HDTV standarden för 3D kom tilll.

Men nej nu ska vi köpa ny TV igen. Min 42" HD TV duger utmärkt som det är och kan utan problem användas till 3D med flera existerande tekniker om man så vill.

Folk är så lätta att lura på nya prylar bara för vi ska konsumera när det ej behövs.
Nu ska man snart förbjuda försäljning av nya prylar som kan skicak ut HD signal vida analoga compositkablar. Jo varför. För det går ju inte att kryptera alla HDCP så nu ska vi tvinga folk att köpa nytt antigen det behövts eller ej.
i bland måste man våga vägra teknik när den bara kommer till för att tjäna sitt eget syfte inte nåt annat.

Permalänk
Medlem

Jag har redan det här idag i princip. Jag kör Nvidia 3D vision glasögon på min Acer projektor i 3D på en 100' duk i vardagsrummet.

Enda skillnaden mellan HDTV idag och 3DTV är möjligheten att ta emot en 120hz signal via hdmi kontakten.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Nvidia 3DTV Play funkar på den här TVn? Eller måste det vara 120hz eller högre som för PC skärmar? Om jag förstår det rätt så halveras egentligen bildfrekvensen när man spelar upp i 3D, eftersom det visas två separata bilder samtidigt eller? Filmer är väl runt 30fps och då borde *egentligen* en vanlig 60Hz klara jobbet galant för filmvisning?

Många frågor på en gång där men det här verkar väldigt intressant när Avatar släpps på 3D

Permalänk
Medlem

Fungerar i teorin med 60Hz ja men som du säger det blir 30Hz då vardera öga ser 30 bilder var varje sekund. Du behöver ju producera en egen bild för varje öga för varje bild som egentligen visas. Eftersom du har två perspektiv. LCD shutter glasses börjar inte fungera vettigt förens vid 100Hz på skärmen alltså 50hz villket är ungifär lika behagligt som en gammal 4:3 50Hz TV på varje öga. Och inte ens 50hz är speciellt behagligt som sagt. 60hz börjar fungera rätt OK men ändå tycker inte det är så trevligt.
man brukar säga att 100hz upplever ögonen som flimmerfritt. Just abrupta skillnader mellan ljust och mörkt upplever ögat tydligare än färgskillnader så jag hade nog hellre sett 200hz på skärmen vilket get 100Hz per öga.

Men som sagt 60hz TV så blir det 30hz pär öga effektivt och det kommer flimra som ett stroboskop på ett diskotek. Bara ringa 112 och förvarna dom om ett epileptisk anfall om ca 5 minuter. Så dom skickar ambulansen i tid.

Permalänk
Medlem

60Hz duger inte när det handlar om Shutter glasses teknik. Du kan heller inte jämföra Bio film med film hemma på TV. Det ena är analoga bilder som byter platts och det andra digitala blinkande bilder.

En digital bild på lcd skärmar "stannar" inte kvar lika länge framför ögat som en analog bild på bio där 24 bilder /s räcker för att få en kontiuerlig bild.

För att det ska se lika rörligt ut på en lcd skärm krävs minst 60Hz per öga.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
samma stereoskopisk skit som fans för 10 år sedan till TNT2, GeFroce 2, GeFroce 3osv. Ända som skiljer är att glasögonen är rundare istället för fyrkantiga och dom är trådlösa. Samma skit. Mer utvecklat men samma skit.

kommer aldrig att slå förens man slipper glasögonen. Och det kostar mycket mer i dag än det gjorde för i tiden det är än mer konstigt.

Som sagt alla snackar om det men igen har det i princip.

Varför. Jo det är kul i 5 minuter. Efter en timma har man huvudvärk, bilden är mörkare, käns som att se på tv med solglasögon, det kräver mer av datorn osv osv. I slutändan är det mer man offrar för väldigt liten vinst.

Stereoskopisk 3D ska DÖ så är det bara. Dynga i ny förpackning.

Blir inte intresant fören riktiga holografisk 3D kommer där alla kan uppleva 3D effekten utan några glasögon.

En själsfrände.;)

Jag har skrivit exakt samma sak tidigare i lite olika forum. Holografisk 3D á la vad jag såg första gången på Philips museum i Eindhoven på 70-talet, annars får det vara. Sitter med mina 3D-glasögon från Asus till GF3 framför mig nu. Använda kanske 10min. Shutter-teknik precis som nu. Enda skillnaden är väl att alla måste köpa svindyra 120Hz plattskärmar (till PC alltså) eftersom den dessa inte klarar uppdateringsfrekvensen min CRT fixade utan problem för 10 år sedan, hehe.

Håller med samtliga dina inlägg efter det jag citerat.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jaja dags att börja spara till en 3d tv då, om 10 år kanske jag har råd, och jag som var så nöjd med min vanliga hdtv...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kan sålla mig till er som kört shutterglasses på Geforce 2 tiden, en gång aldrig mer.
Spyfärdig på mindre än 5 minuter och då körde jag ändå crt som klarade 120Hz, nä håller med pa1983 om att polariserade glasögon tillsammans med de ni andra kallar för vr är mycket mer intressant.

Till mitt Asus Geforce 2 följde glasögon med gratis om jag inte minns fel och det var inte heller så fasligt dyrt.
Idag ska man först punga massa extra för 3d skärm/tv/projektor och sedan betala för glasögonen och i Nvidias fall även för en struntprogramvara.

Till er som varit och sett på 3D bio så används där polarisering av bilden vilket är en helt annan teknik än att använda shutterglasses. Båda teknikerna låter ögonen se olika bilder men vid polarisering visas varje bild 3 gånger per öga (144 bilder per sekund) vilket gör att du upplever det på ett annat sätt och minskar risken för yrsel.
Har själv varit och kollat på Avatar i 3D och det var endast efteråt när man tog av sig glasögonen som det kändes konstigt.
Anledningen till att de valt att satsa shutterglasses vid 3D i hemmet är för att tekniken är bra mycket billigare, enligt min mening kunde de lagt alla pengar som de lagt på utvecklingen av shutterglasses och lagt det på att göra polarisering billigare.

Nackdelen med båda teknikerna är att en stor del av ljuset från bilden äts upp.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AxMi-24
Det här är nog inte helt sant. Det verkar som om vi ser "djupet" och liknande mest baserat på jämförelse av objekts storlek och inte så mcyket för att vi har två ögon (då de ligger rätt nära varandra).

Efter allt du ser ju djup även med ett öga

Jag utgick från vedertagen och allmänt erkänd vetenskap. Men du kanske har kommit på något som vi alla andra missat under alla dessa år?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jag utgick från vedertagen och allmänt erkänd vetenskap. Men du kanske har kommit på något som vi alla andra missat under alla dessa år?

Exakt. Sedan när ser man djup med endast ett öga?

Jag har sett dokumentärer där det ingående beskrivits hur tex duvor (alltså inte JHH ) med ett öga, kan agera utifrån att ett objekt närmar sig och blir större, alltså närmare betraktarens öga. Detta har dock ingenting med djupseende att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Exakt. Sedan när ser man djup med endast ett öga?

Innan någon uppfann begreppet läsförståelse?

Edit: Jag pratar om 3D seende. Hjärnans förmåga att avgöra inte bara djup, men även avstånd och ifall objekt är påväg eller emot och hur fort. Enögda personer kan utveckla en känsla för detta, men det bygger på erfarenhet och vetskap. Det är en viss fundamental skillnad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Trevligt att det även var med stöd för polariserande glasögon, då det känns lite bättre än shutter-glasögon. Jag hade också ett Asus GeForce 2 med shutter-glasögon, men det var inte så trevligt på en 120hz CRT. Kanske blir bättre på en LCD, eftersom 60hz på en CRT ser kasst ut men 60hz på LCD ser bra ut. Någon som har testat shutter-glasögon till en 120hz LCD som kan säga nåt om hur det upplevs? På CRT var det flimmer och smältning av hjärnan, fast rätt så bra 3d i vissa spel.

Något som liknar den där VR-tekniken som visades i youtube-klippet bör kunna utföras av Microsofts Natal och Sonys Playstation Move förhoppningsvis. Som någon nämnde så skulle det vara trevligt att kombinera stereoskopisk 3D (helst med polariserande glasögon) och positions-tracking.

Visa signatur

"Public transportation is for jerks and lesbians"
Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burt Gummer
Någon som har testat shutter-glasögon till en 120hz LCD som kan säga nåt om hur det upplevs? På CRT var det flimmer och smältning av hjärnan, fast rätt så bra 3d i vissa spel.

Det funkar bra, har inte upplevt någon huvudvärk förutom efter åtskilliga timmars spelande. Dock så "flyter" bilden över om man har ett ljus sak brevid någonting mörkt, pga av att glasögonen inte kan stänga ute ljus till hundra procent.

Nu var inte jag med på Gf2-tiden, men jag undrar hur glasögonen synkades med skärmen då?

Det där med huvudvärk är såklart individuellt, och jag tycker synd om de som får det efter en kort stund.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
+1
Dom på bio som skall passa bara glider av eller repar min glas jag har på mig :\
Clipons hade vart riktigt najs faktiskt.

Som en sa till mig, "men varför tar du inte av dig dina glasögon och tittar bara med 3dglasen, glasögon som glasögon"... borde jag svarat honom på det? jag ignorerade uttalandet och bytte ämne.

Läste att den skulle stödja 720p/60 och 50. betyder detta att 120hz inte är ett behov? samt en dum fråga till. Kommer en vanligt proj som epson tw700 (eller liknande) kunna spela upp tex avatar i 3d?

Om inte så blir det att börja planera ett byte till något trevligare i projväg :\

Jag är inne på att bygga mig ett par clipons av de polariserade som jag fick när jag var på Alice 3D. Det är vanliga plastglas så det borde ju gå att skära till och fästa på en clipon-infästning. Det enda som behövs är clipon-fästet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Jag kan ha nVidias 3D-glasögon över mina vanliga?

Jag menade ju dock de vanliga polariserade och liknande som man använder när man är på bio. Någonting säger mig att de inte hade tänkt att börja dela ut shutter-brillor för 1500pix styck på SF.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dell xps gen3 | p4 3.6 GHz | 2gb ram | Ati PowerColor HD 4830 |