Nvidia tar stereoskopisk 3D till vardagsrummet

Permalänk
Medlem

shutterglasses kostar ju över tusenlappen styck att köpa. Polariserade glasögon 20 kr.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är inne på att bygga mig ett par clipons av de polariserade som jag fick när jag var på Alice 3D. Det är vanliga plastglas så det borde ju gå att skära till och fästa på en clipon-infästning. Det enda som behövs är clipon-fästet.

Glöm inte att göra ett galleri

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag menade ju dock de vanliga polariserade och liknande som man använder när man är på bio. Någonting säger mig att de inte hade tänkt att börja dela ut shutter-brillor för 1500pix styck på SF.

Jag hade inga problem med de jag fick när jag såg Avatar.

Men spela roll. Vissa tycker de funkar, vissa inte.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

jag undrar om man behöver en skärm som klarar av exakt 120 Hz eller fungerar det även med en t.ex. samsung 200Hz?

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

minimum är 120 hz.
Men egentligen så är det ointressant med små skärmar och 3D.
Du behöver ju sitta nära om du ska ha någon vidare upplevelse om du har en liten skärm.
LCD är en ganska dålig teknik i grund och botten när det kommer högre hz frekvenser. Panasonics kommande VT25 serie lär vara ganska grym. Men med tanke på avstånd till tevesoffan så bör man nog köpa 65 tum.
Det lär vara dyrt som fasen och andra generationen lär ge en dubbelt så bra grejer för samma peng.
Förmodligen ska man nog satsa på en 3D projje istället då det lär ge en mycket billigare pris per tum.
Kommer inte ihåg exakt. Men jag läste att bildytan ska minst vara 1.3/3 av avståndet till bilden för en bra 3D upplevelse. Det innebär 50 tum om avståndet är 3 meter. Sen bör du ju egentligen sitta i alla fall runt 3.5 meter ifrån för att teven ger bäst bild på det avståndet.
Då är man uppe på 65 tums bild och vad kostar inte dom i första ronden?
Jag har varit och kollat på 2 3D filmer på bio och jag kan säga att det var en jäkla skillnad och sitta på rad 5 än på rad 11 trots en duk på säkert 5 meter bred.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv

Jag inväntar riktig 3D istället. Detta är den löjligaste trenden på länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag inväntar riktig 3D istället. Detta är den löjligaste trenden på länge.

Trend är nog att ta i, iaf i PC-sammanhang. Snarast nVidia som försöker hitta på något snabbt eftersom Eyefinity (eller motsvarande nVidia-tugg) tar för lång tid pga hårdvarumässiga förändringar. De är tagna på sängen helt enkelt och kör sitt vanliga race för att få uppmärksamhet.

Edit: T.o.m Dimestam har ju fått för sig att 470/480-lanseringen den 26e mars kommer innebära större tillgänglighet på kort än ATi/AMDs förra hösten (5000-serien). Nog är de duktiga på marknadsföring alltid.;)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Trend är nog att ta i, iaf i PC-sammanhang. Snarast nVidia som försöker hitta på något snabbt eftersom Eyefinity (eller motsvarande nVidia-tugg) tar för lång tid pga hårdvarumässiga förändringar. De är tagna på sängen helt enkelt och kör sitt vanliga race för att få uppmärksamhet.

Edit: T.o.m Dimestam har ju fått för sig att 470/480-lanseringen kommer innebära större tillgänglighet på kort än ATi/AMDs förra hösten (5000-serien). Nog är de duktiga på marknadsföring alltid.;)

Fast 3D-tramset är ju, som tidigare nämnts i denna och andra trådar, inget nytt påfund utan gammal "teknik" som dammats av. Fast det var iofs det du också syftade på med ditt inlägg antar jag.

Kalla mig cynisk men jag är rädd för att konsumenterna är så pass korkade och lättlurade att detta tyvärr kan fastna denna gång. Nåväl, så länge jag inte tvingas använda "tekniken" så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
jag undrar om man behöver en skärm som klarar av exakt 120 Hz eller fungerar det även med en t.ex. samsung 200Hz?

Nej, eftersom som jag skrev tidigare krävs det att TVn också kan ta emot en 120Hz signal genom hdmi eller vga ingången. 100hz+ aparater idag har endast en interelaced Hz teknik som visar samma bilder flera gånger. En bra LCD tv ska kunna inerlaca "smart" och undvika 3:2 pulldown som man kan få mellan aparater. Därför är det alltid positivt att köpa en LCD TV med 100-200Hz.

Jag tycker det är lite lustigt när folk här skriver att tekniken är så gammal och därför inget att bry sig om, sådant hör man ofta från de som inte testat ett ordentligt Nvidia Vision system på senare tid. Självklart att dom har förbättrat tekniken sedan CRT tiden och även förfinat drivarna. Dock kan jag förstå dom som får problem och huvudvärk när dom använder det. Fast ger man det en ärlig chance kan man se att man kan ställa in djupet i 3D och långsamt anpassa ögat tills man når en nivå man orkar se en längre tid.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer