Köpa grafikkort till en gammal Dell Dimension 8000?

Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort till en gammal Dell Dimension 8000?

Jag har en gammal Dell Dimension 8000 (kan vara något annan 8000-modell). Efter att jag drog igång något spel med aningen för höga inställningar i höstas har grafikkortet betett sig underligt och i torsdags la det av helt. Det syns väldigt konstiga färger när jag startar och jag kommer fram till inloggningsskärmen för XP för att sedan mötas av en blåskärm där det gnälls på ati2dvag.

Jag rengjorde grafikkortet (ett ATI Radeon X850XT 256 MB om jag kommer ihåg rätt) från typ 1 kg damm idag, men det blir samma problem när jag startar så jag antar att kortet är dött.

Nu undrar jag därför om ni kan rekommendera mig ett billigt kort som håller tills resten av datorn är redo att kasseras? Det nuvarande kör PCI-Express. Inget fancy, men något som spelar i samma division som annan hårdvara. Det vill säga P4 3,6 GHz, 1024 MB DDR2... Jag planerar att spela lite enkla spel och så där.

Hjälp en newb i nöd!

Permalänk
Inaktiv

Ett sånt här kanske skulle passa: http://www.inet.se/artikel/5408606/powercolor-radeon-hd4730-5...
Ditt nätagg borde räcka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Ett sånt här kanske skulle passa: http://www.inet.se/artikel/5408606/powercolor-radeon-hd4730-5...
Ditt nätagg borde räcka

Det verkar ju trevligt, fast 812 kr är aningen dyrt för mig, men jag måste ju ha ett grafikkort så...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Usch, det där var ju aningen värre för plånboken... Är det verkligen så mycket man måste punga ut för ett någorlunda dugligt kort? Och agerar inte resten av datorn som flaskhals för ett sådant kort?

Permalänk
Medlem

Håller kelt klart på ett 4770 jag med. ger riktigt bra med prestanda i förhållande till hur varmt det blir samt hur mycket ström det drar.

det är ett mycket strömsnålt kort som skulle passa riktigt bra i en äldre dator..

Jag vet, jag har ett i min gammla dell från 2003.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p_stman
Håller kelt klart på ett 4770 jag med. ger riktigt bra med prestanda i förhållande till hur varmt det blir samt hur mycket ström det drar.

det är ett mycket strömsnålt kort som skulle passa riktigt bra i en äldre dator..

Jag vet, jag har ett i min gammla dell från 2003.

Hm, ok. Det verkar dock som om min gamla CRT-skärm bara har VGA-anslutning och den verkar inte gå att ta av. Då måste jag kirra någon form av konverterare också - verkar som att kortet endast har DVI-kontakter?

Är det förresten lika mycket av en dammagnet som mitt nuvarande kort? Det här är faktiskt det andra kortet av samma modell som jag förbrukat sedan 2005...

Permalänk

Detta skulle kunna vara ett alternativ:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=578920
Inte riktigt lika kraftfullt som 4770, men är strömsnålare (kräver ingen extra ström uttöver vad PCI-E kan leverera), svalare, tystare, har DX11, stöd för HD-ljud, samt att det är lite billigare.
Om du är ute efter mest prestande i spel för dina pengar, ta ett HD4770, men 5670 är mer all around och kanske lite framtidssäkrare.
Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Hm, ok. Det verkar dock som om min gamla CRT-skärm bara har VGA-anslutning och den verkar inte gå att ta av. Då måste jag kirra någon form av konverterare också - verkar som att kortet endast har DVI-kontakter?

Är det förresten lika mycket av en dammagnet som mitt nuvarande kort? Det här är faktiskt det andra kortet av samma modell som jag förbrukat sedan 2005...

Om jag inte misstar mig medföljer en DVI-VGA adapter. Värt att notera är att kortet jag föreslår har en VGA-port utan att behöva några adaptrar

Permalänk
Medlem

4670 kan du få för 600kr på netonett om erbjudandet finns kvar men 4770 är mest prisvärt tycker jag:)

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defaultusername
Edit:
Om jag inte misstar mig medföljer en DVI-VGA adapter. Värt att notera är att kortet jag föreslår har en VGA-port utan att behöva några adaptrar [/B]

Aha. Ja, jo, jag såg det. Det var ju lite billigare också. Jag kräver ju inte heller någon mastodontprestanda, bara att kunna få igång de spelen som jag kunde köra i början: Half-Life 2, Far Cry, Battlefield 2 och övriga i den eran, samt att kolla på 720p-material.

Det är ju snart dags att köpa ny burk, men det vore ju kul om lillebror kunde få en gammal hyfsat fungerande dator i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
4670 kan du få för 600kr på netonett om erbjudandet finns kvar men 4770 är mest prisvärt tycker jag:)

Verkar finnas kvar. Men det är ju nästan dubbla priset? Gör det dyrare kortet verkligen så mycket för min gamla burk?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Det följer oftast med en adapter till vga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just nu lutar det åt 4670 för 600 kr, på grund av priset då. Lär det hålla sig flytande ett tag eller är det en sådan bra investering att köpa ett av de här tusenlappskorten? Jag har ju lite sparpengar, men så är jag väl också lite av en snåljåp.

Permalänk
Medlem

Är inte 4770 lagom overkill?
Jag ids inte kolla upp vad det är för hårdvara i dellen, men min p4@3.6ghz kan inte ens utnyttja hela mitt x1950xtx's potential, så jag är ytterst tveksam till att han behöver ett 4770, jag skulle nog ha köpt i princip det billigast kortet du kan hitta, möjligen passivt kylt när man ändå är i svängarna.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Just nu lutar det åt 4670 för 600 kr, på grund av priset då. Lär det hålla sig flytande ett tag eller är det en sådan bra investering att köpa ett av de här tusenlappskorten? Jag har ju lite sparpengar, men så är jag väl också lite av en snåljåp.

Jag vill mena att det är ett bra val. Som ovanstående talare säger, om ingen ytterligare hårdvaruuppgradering är pågång har du föga glädje av ett häftigare kort.

Permalänk
Medlem

Annars så tycker jag att detta kortet verkar optimalt för dej.

De har VGA port.

De har ingen fläkt som kan damma igen.

och de är extra ström snålt.

http://indomo.se/index.php?mode=item&id=6643&show=311&mini=31...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

ELLER, så köper du ett begagnat 8800GT / 4850 eller liknande på tradera för max 500. Det hade jag gjort, finns massor.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defaultusername
Jag vill mena att det är ett bra val. Som ovanstående talare säger, om ingen ytterligare hårdvaruuppgradering är pågång har du föga glädje av ett häftigare kort.

Nej, ingen mer uppgradering, möjligtvis ett par stickor RAM till bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Annars så tycker jag att detta kortet verkar optimalt för dej.

De har VGA port.

De har ingen fläkt som kan damma igen.

och de är extra ström snålt.

http://indomo.se/index.php?mode=item&id=6643&show=311&mini=31...

Att det inte har någon fläkt låter ju trevligt för det nuvarande kortet blev ju direkt packat med damm.

Jag hade tänkt dra en beställning imorgon så jag får väl bestämma mig snart. Vägled mig gärna ytterligare - jag tycker att ni drar åt lite olika håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
ELLER, så köper du ett begagnat 8800GT / 4850 eller liknande på tradera för max 500. Det hade jag gjort, finns massor.

+1

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581183

Agp x8 om det är intressant.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Nu har jag samlat ihop alla tips på kort jag fått i den här listan på Prisjakt. Jag tror att alla kort är med förutom det på NetOnNet.

Jag är dock fortfarande väldigt osäker på vilket kort som är det rätta för mig. Jag skulle ju titta på specifikationerna om jag kunde mer, men nu är det ju mest prislappen som kallar på uppmärksamhet.

Hur är det förresten med PCI Express 2.0? Jag vet att jag har en PCI Express-port, men...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=581183

Agp x8 om det är intressant.

Jag har PCI Express i burken - det är väl att föredra? Det är på den platsen som det nuvarande brända kortet sitter.

Permalänk
Medlem

Har du en så begränsad budget, så snälla köp begagnat.

Permalänk

Du har pci express 2.0, jag vet, har haft en 8400 ett antal år. Kolla mina gallerier för specs kör med ett 9600GT och det funkar prima!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warzius
Har du en så begränsad budget, så snälla köp begagnat.

Ah, så begränsad är den inte - jag har lite sparat undan. Jag pallar inte med böket som är Tradera om det inte är absolut nödvändigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zekkexavior
Du har pci express 2.0, jag vet, har haft en 8400 ett antal år. Kolla mina gallerier för specs kör med ett 9600GT och det funkar prima!

Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått tummen ur och beställt då jag är osäker på vad jag behöver. Vad ska prioriteras? Svala och dammfria kort, säger väl jag, men i övrigt? 256, 512 eller 1024 MB? Kom ihåg mina specifikationer på datorn: P4 3,6 GHz, 2 GB RAM (fick två stickor av en snäll snubbe). Jag vill ju inte köpa prestanda som jag inte kan använda då jag inte planerar att uppdatera datorn i övrigt? Här finns korten jag tittar på mig, hjälp mig!

Och Blocket och Tradera vill jag inte, jag köper ett nytt. Tack ändå!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spinxen
ELLER, så köper du ett begagnat 8800GT / 4850 eller liknande på tradera för max 500. Det hade jag gjort, finns massor.

Var finns dessa? För 500 spänn köper jag ett och kör crossfire.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som en formatering snarare än ett nytt grafikkort.
4850/8800gt är way overkill för en trött gammal prescott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Jag tycker det låter som en formatering snarare än ett nytt grafikkort.
4850/8800gt är way overkill för en trött gammal prescott.

Alltså, bara kommandoprompten innan jag kommer in i Windows ser helt åt helvete ut. Plus att jag inte har kunnat starta ett spel på ett halvår (efter formatering) för att färgerna blir konstiga och allt fryser.