En liten känga till er nätaggstalibaner ;)

Permalänk
Keeper of the Bamse

En liten känga till er nätaggstalibaner ;)

Hej på er. Har sedan länge fört krig mot alla som rekommenderar nätaggregat med sinnessjuka effekter till datorer med medioker hårdvara. Jag menar, 650 watts effekt för att driva en Intel core I5 750 med ett 5770 t.ex.?

Jag har nu själv provat att driva en Intel core I5 750 @ stock, 8Gb DDR3-ram samt ett Radeon 5770 från Asus på ett Lite-on 300watt.

Resultatet?

Samt:

(ett av dessa):

Blir:

Jag satt sen och körde Dirt2-demot på högsta inställningarna, Crysis maxat (@1680x1050)

Visst varvade datorns alla fläktar upp, men en timme crysis med allt på very high, 4xAA osv, inga problem.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Re: En liten känga till er nätaggstalibaner ;)

Jag tror att du har missuppfattat det hela. Visst behövs inte 650W för i5 med 5770, det räcker med 300W MEN som du nämner så blir ljudnivån lidande. I värsta fall ryker ditt nättagg och tar med sig andra komponenter. Men jag håller med, et är effektshysteri på detta forum och de flesta har ingen aning om vad som behövs eller krävs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
TEXT

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

flesta datorer klara crysis på very high men ej me respektabel framerate så va låg den på? sen körde du första banan? för mitt 8800gt klarade första banan på very high i början @ 1680x1050 me runt 25-30 fps men de va ej spelbart.

men ja vet va du menar o vart du vill komma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiXeR
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Visst behövs inte 650W för i5 med 5770, det räcker med 300W MEN som du nämner så blir ljudnivån lidande. I värsta fall ryker ditt nättagg och tar med sig andra komponenter. Men jag håller med, et är effektshysteri på detta forum och de flesta har ingen aning om vad som behövs eller krävs.

Håller fullständigt med!!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Det som är det största problemet är väl att livslängden förkortas på nätagget när det belastas så hårt. Jag körde länge på ett 300W nätagg, men en dag så sa de PANG, å så blev det mörkt i lägenheten kan dock berott på någonting annat oxå

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett 750 watt agg till mitt system för att ha marginal till Crossfire senare i år samt lägre ljudnivå.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Givetvis klarar du det där på en 300W lågbudgetmärke. Men Crossfire kanske vore värre? Gjorde en egen liten undersökning för ett tag sen, och min dator drar långt under 150W..
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=974...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ang ljudnivån så var inte nätaggregatet särskilt högljutt, snarare var det CPU och GPU som väsnades. Vi får se hur länge agget håller.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ang ljudnivån så var inte nätaggregatet särskilt högljutt, snarare var det CPU och GPU som väsnades. Vi får se hur länge agget håller.

"Vi får ser hur länge nätagget håller". Nu vill jag inte skrämmas men det är verkligen inte rekommenderat att ligga på gränsen. Det är dumsnålt pga av ljudnivån som blir lidande, och en dag kan det säga *PANG!* när du minst anar det som Da´Russian Stallion nämner. Ett *PANG!* kan kosta många tusenlappar om andra komponenter stryker med, och det har hänt flera gånger här på SweC. Tänk att det är ungefär som att köra en motor utan olja.

Permalänk
Medlem

Min dator i sign drar 300W uppmätt vid väggen med GPU & CPU last, och det är ingen värsting dator, bara ett 3870-kor t ex. Det blir ca 250W till komponenterna (drygt 80% effektivitet i nätagget). Men om samtidigt några hårddiskar skulle vakna ur sleep eller nåt så kan man ju räkna med peakeffekter på upp till iaf 300W till komponenterna. Att då köra med 300W nätagg är idiotiskt, kan funka men risken för spänningsspikar är stor som skadar komponenterna i datorn. Och nätagget riskerar gå sönder såklart.
Däremot har det absolut ingen påverkan på prestandan, funkar datorn så har den full prestanda.

Att belasta nätagget mer än kanske 70% vi load är inte att rekommendera, viktigt med marginal, så för min dator är kanske ett bra 450W nätagg sweet spot. Jag valde 520W för att få modulärt och få lite extra marginal för att kunna ha även lite mer krävande grafikkort (ej dubbla GPU/grafikkort).

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Min dator i sign drar 300W uppmätt vid väggen med GPU & CPU last, och det är ingen värsting dator, bara ett 3870-kor t ex. Det blir ca 250W till komponenterna (drygt 80% effektivitet i nätagget). Men om samtidigt några hårddiskar skulle vakna ur sleep eller nåt så kan man ju räkna med peakeffekter på upp till iaf 300W till komponenterna. Att då köra med 300W nätagg är idiotiskt, kan funka men risken för spänningsspikar är stor som skadar komponenterna i datorn. Och nätagget riskerar gå sönder såklart.
Däremot har det absolut ingen påverkan på prestandan, funkar datorn så har den full prestanda.

Att belasta nätagget mer än kanske 70% vi load är inte att rekommendera, viktigt med marginal, så för min dator är kanske ett bra 450W nätagg sweet spot. Jag valde 520W för att få modulärt och få lite extra marginal för att kunna ha även lite mer krävande grafikkort (ej dubbla GPU/grafikkort).

Japp men du har en mer effektkrävande processor och grafikkort, "mina" komponenter är ju snåla som saten

Sen är det ändå inte nätagget som låter mest i denna konfig, utan processorn, med sin HP-brandade kylare.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

jag håller med om att det är en tokig hysteri angående wattmängden. Ett system med en processor, ett grafikkort och två hårddiskar drar aldrig över 300W oklockat och väldigt sällan kommer systemet upp i detta även med ordentlig överklockning. Däremot är det inte så klokt att köra på ett skäpagg och ligga nära belastningsgränsen. Visst fungerar det, men hur länge?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Nätaggets styrka har inget med vare sig ljudnivå eller livslängd att göra, de som tror så har inte tillräckliga kunskaper.
Att överdimensionera är bara ett "bonnigt" sätt att slippa dimensionera korrekt, rätt byggda aggregat tål specad last utan problem, med hög verkningsgrad och därmed låg ljudnivå och lång (specad) livslängd, det som åldras är kondensatorerna, de har en viss livstid och detta gäller oavsett styrkan på agget.
Herregud.... Tänk "serverbruk" inte f-n klämmer man in jätte grejjor för att det ska gå, man räknar ut vad som krävs o använder kvalitetsdelar så man kan köra 24-7 i åratal.
Börja tänka i termer av kvalitetsnivå i stället, storlek o kvalitet är INTE samma sak!
Det finns dåliga stora aggregat o en del MYCKET bra mindre aggregat.
Och hur kan man ens få en koppling mellan ljudnivå och effekten? Verkningsgraden bestämmer hur mycket som behöver kylas bort, inte uteffekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade en burk med ett 8800gts, en c2d e6600 och lite annat smått och gott som jag drev med ett FPS 250W. Man blev lite idiotförklarad... Annars håller jag inte riktigt med TS, tycker att vi här i nätaggsforumet har många insatta som inte rekommenderar saker helt uppåt väggarna. Men "wattoverkill kidsen" finns självklart, men dom är få, dom är dumma och dom är högljudda

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Nätagg som sitter i server burkar ha bra kvalitet på kondensatorerna, dvs med största sannolikhet inte kondensatorer ifrån kina.
Finns mycket att väga in om man skall kolla på nätagg.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

@mrqaffe

alt1. 1000w 80% verkningsgrad, kylning dimensionerad för att kyla 250w.
alt2. 500w 80% verkningsgrad, kylning dimensionerad för att kyla 125w.

System som drar 450w.

Alt1, fläkten/kylningen går på 45%
Alt2, fläkten/kylningen går på 90%

Påverkar detta ljudnivån?

Fo3

PS Servers lyssnar jag på så litet som möjligt DS

Edit: för tydlighetens skull...
Förordar inte onödigt stora nätagg, har själv 400, 430, 500, 550 wattare

Edit Edit, blandade ihop alt1 och 2, rättat.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
@mrqaffe

alt1. 1000w 80% verkningsgrad, kylning dimensionerad för att kyla 250w.
alt2. 500w 80% verkningsgrad, kylning dimensionerad för att kyla 125w.

System som drar 450w.

Alt1, fläkten/kylningen går på 45%
Alt2, fläkten/kylningen går på 90%

Påverkar detta ljudnivån?

Fo3

PS Servers lyssnar jag på så litet som möjligt DS

Edit: för tydlighetens skull...
Förordar inte onödigt stora nätagg, har själv 400, 430, 500, 550 wattare

Edit Edit, blandade ihop alt1 och 2, rättat.

1000W är möjligtvis mindre effektiv i detta fall (beroende på effektivitetskurva) och blir varmare vilket den överdimensionerade kylningen klarar men resultatet är att den blir mer högljudd för fläkten är gjord för att kyla mer och därmed snabbare rotation för ökat luftflöde. Det finns en anledning till att alla högwattare är mer högljudda än andra nätagg.

Liteon är dessutom inte så dåligt som t.ex. ACE så jag tror det håller en viss tid.

Ljudnivån är ett svagt argument för ett bra 400-450W nätagg som Nexus Value 430 har betydligt lägre ljudnivå än alla 650W nätagg utom X-650 som kostar 3 gånger så mycket. CX400 är inte det enda nätagget med lägre effekt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Om man räknar på vad agget ger på respetive lina så kommer man upp i 415w på Liton agget på bilden, så frågan är vilket man ska kolla på.

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett 3dmark resultat och ett "det funkar för mig" vara en känga?

Funkar det så funkar det men oj oj oj vad många sämre nätagg det är som smäller efter en tid. Måste dock säga att vanligtvis klarar sig komponenterna i och det räcker att byta nätagg.

Personligen köper jag numera bara kvalitetsagg, jag tycker inte det är värt att chansa helt enkelt. Någon med mindre budget kanske tycker det ÄR värt att chansa, det betyder inte att man rekommenderar det.

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk

hellre för mycket, än för lite.

Visa signatur

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree
@mrqaffe

alt1. 1000w 80% verkningsgrad, kylning dimensionerad för att kyla 250w.
alt2. 500w 80% verkningsgrad, kylning dimensionerad för att kyla 125w.

Vid ex 300W kommer alt1 med största sannolikhet dra betydligt mer än alt2 (samma tillverkare och märke etc) när du ligger och idlar vid 60-120W. Dvs de 80% verkningsgrad (vid 80+-märkning) du citerar gäller bara vid minst 20% belastning. En kvalificerad gissning är att du kan räkna med runt 60-70% vid nivåer under 10% belastning. => dyrare inköp/drift och högre ljudnivå..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ang ljudnivån så var inte nätaggregatet särskilt högljutt, snarare var det CPU och GPU som väsnades. Vi får se hur länge agget håller.

Jag tror att din känga sparkade tillbaka på dig

Det är klart att man KAN köra ett system med skitagg eller agg med låg watt men det är inte säkert att systemet går så länge.

Man måste veta vad man betalar för nät man köper att "bra" agg. Det är absolut inte bara watt som räknas så klart. Så enkelt är det inte.

Jag tror att de som lägger lite extra på nätagg (ett bra nätagg) gör det för att ligga på den säkra sidan. Vissa kanske gör det för att de inte vet bättre.

Summan av kardemumman är att det är inte speciellt bra att låta ett agg jobba hårt på gränsen för länge, speciellt inte ett "billigare" nätagg för det är bara en tidsfråga innan det går sönder, men det går...ett tag...ibland ett längre tag...

Så din känga vet jag inte om den gav så mycket men det ligger något i det du säger, det måste jag säga. Men man måste gå lite längre än att titta på Vilken wattstyrka agget har. Vet man inte hur man gör så köper man ett nätagg av bra märke helt enkelt och så klart inte köper att för klent agg heller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Hade en burk med ett 8800gts, en c2d e6600 och lite annat smått och gott som jag drev med ett FPS 250W. Man blev lite idiotförklarad... Annars håller jag inte riktigt med TS, tycker att vi här i nätaggsforumet har många insatta som inte rekommenderar saker helt uppåt väggarna. Men "wattoverkill kidsen" finns självklart, men dom är få, dom är dumma och dom är högljudda

Jag tyckte det var bra när du gjorde det så folk fick upp ögonen.

Här kör han HD5770 med en oklockad i5 på 300w, det är inga problem alls...stressar man datorn mycket så landar han kanske på ~250w rena watt som belastar nätagget, skulle han spela WoW tex så belastar han nätagget med kanske ~200w vilket betyder 65-70% av totala watten vilket inte är någon fara i längden sen om Lite-on är världens mest pålitliga nätagg är en annan femma men för ett kvalitetsagg är det här inget farligt...

Permalänk
Medlem

Ett exempel på skitagg som jag (väldigt klantigt att inte kolla vilket märke det var) fick byta igår och som tur var var det bara agget jag fick byta. Det var ett *trumvirvel*...................................... ACE som gick sönder. *POF* *PANG* ja något sånt ljud blev det. Jag kör bara en E4300 och ett lowendgrafikkort med två hårddiskar på det agget men ändå gick det sönder. Det satt i min HTPC och såg inte vackert ut vid lödpunkterna kan jag säga. Det luktade bränt och var totalt megatrasigt. 430W var det på, ganska ointressant i sammanhanget när det är ett ACE, då ett på 600W inte hade klarat sig i längden ändå förmodligen. Satte i ett zalmanagg istället nu så nu kan man vara lite lugnare, förhoppningsvis i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Inte imponerad, jag kör en kraftigt undervoltad i5 750, 2x2GB DDR3, SSD, 2,5" HDD, slim DVD samt ett HD5850 på en FSP 300W. Ett SFX-nätagg dessutom.

Hade det funnits nämnvärt bättre nätagg på marknaden hade jag bytt "igår". Nu gör det inte det och problemet bör lösas inom kort tack vare nya chassin.

Min dröm är ett HX 450W i SFX-format. Modulärt hade varit underbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det var ett *trumvirvel*...................................... ACE som gick sönder.

Woohoo!
Och de kallar sig för "Ace of Sweden". Undrar hur mycket vårt lands rykte sjunkit utomlands..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Ett exempel på skitagg som jag (väldigt klantigt att inte kolla vilket märke det var) fick byta igår och som tur var var det bara agget jag fick byta. Det var ett *trumvirvel*...................................... ACE som gick sönder. *POF* *PANG* ja något sånt ljud blev det. Jag kör bara en E4300 och ett lowendgrafikkort med två hårddiskar på det agget men ändå gick det sönder. Det satt i min HTPC och såg inte vackert ut vid lödpunkterna kan jag säga. Det luktade bränt och var totalt megatrasigt. 430W var det på, ganska ointressant i sammanhanget när det är ett ACE, då ett på 600W inte hade klarat sig i längden ändå förmodligen. Satte i ett zalmanagg istället nu så nu kan man vara lite lugnare, förhoppningsvis i alla fall.

Vad har det med watttalibaner att göra? Ace är skit och kommer troligtvis alltid vara det och det innebär risk för krasch oavsett belastning.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är väl hur burken mår efter en månad eller möjligtvis två.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag lovar att återkomma när/om någon av de fyra burkarna med exakt samma spec brakar pga nätaggregatet.

Vidare tror jag inte Lite-on är så himskans dåliga då HP skickar med det i samtliga businessburkar de säljer. Men men, inet.se säljer ju ACE-agg fortfarande

För övrigt heter det inte "watten" utan "effekten"

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Styrka har inget med ljudnivån att göra, sant MEN styrka + belastning har det. Ett bra video finns här http://www.youtube.com/watch?v=5vnXNyh9vIg , visserligen jemför han 2 kraftiga nätagg på en gamingburk men där ser man klart att bättre sepcade agg håller lägre ljudnivå vid belastning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Nätaggets styrka har inget med vare sig ljudnivå eller livslängd att göra, de som tror så har inte tillräckliga kunskaper.
Att överdimensionera är bara ett "bonnigt" sätt att slippa dimensionera korrekt, rätt byggda aggregat tål specad last utan problem, med hög verkningsgrad och därmed låg ljudnivå och lång (specad) livslängd, det som åldras är kondensatorerna, de har en viss livstid och detta gäller oavsett styrkan på agget.
Herregud.... Tänk "serverbruk" inte f-n klämmer man in jätte grejjor för att det ska gå, man räknar ut vad som krävs o använder kvalitetsdelar så man kan köra 24-7 i åratal.
Börja tänka i termer av kvalitetsnivå i stället, storlek o kvalitet är INTE samma sak!
Det finns dåliga stora aggregat o en del MYCKET bra mindre aggregat.
Och hur kan man ens få en koppling mellan ljudnivå och effekten? Verkningsgraden bestämmer hur mycket som behöver kylas bort, inte uteffekten.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Jag lovar att återkomma när/om någon av de fyra burkarna med exakt samma spec brakar pga nätaggregatet.

Vidare tror jag inte Lite-on är så himskans dåliga då HP skickar med det i samtliga businessburkar de säljer. Men men, inet.se säljer ju ACE-agg fortfarande

För övrigt heter det inte "watten" utan "effekten"

et inte vilka nätagg som sitter i konsument burkarna, men sådana har jag bytat på ganska många det senaste.
Brukarna är generellt lite mer än ett år gamla och inte uppgraderade något.
De som uppgraderat något har agget oftast smällt tidigare, men utnyttjat sin garanti för att få ett nytt agg.

De flesta datorer som säljs på el-giganten, onoss, siba och whatever är inte direkt gjorda för att uppgraderas.
De aggen är oftast plockade att räcka till just den modellen av dator.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com