SSD AHCI vs IDE mode?

Permalänk
Medlem

SSD AHCI vs IDE mode?

Jag har försökt att hitta skillnader när man har AHCI/IDE, men hittar inte. Någon som kan länka eller berätta skillnaderna?

Det är nämligen så att mitt nforce 570 inte stöder AHCI, och funderar på att uppgradera, men skulle hellst vänta till sommaren med det.

Permalänk
Medlem

+1
Vill veta samma sak.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Om jag förstår den rätt så har AHCI ingen inverkan på en ssd.
eller har jag fel?

Förklara gärna hur det kommer sig att en ssd kan dra nytta av detta.
Vill gärna lära mig om ssd etc då jag inte haft kollpå det värst mycket.
Googlar jag får jag upp allt ifrån att AHCI kan få disken att frysa sig till oförändrad till bättre verklig prestanda samt att det bara påverkar benchmarks. Någon sa till och med a random read writes blev bättre medans sequential blev sämre.

Kan någon med kunskar räta ut detta trassel tack.
Google är inte min vän idag så att säga :\

Tror nog TS vill veta också ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med artikeln, jag upplever artikeln som lite för gammal. Sedan är jag väldigt intresserad av ett ett mer genomgående test mellan Microsofts, Intels och Nvidias drivrutiner.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jag har ett problem med artikeln, jag upplever artikeln som lite för gammal. Sedan är jag väldigt intresserad av ett ett mer genomgående test mellan Microsofts, Intels och Nvidias drivrutiner.

mm håller med känns som om det inte ens fungerar på en ssd så som den är uppbyggd så det blir ju då även mitt intryck.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

"More interestingly, the controller supports Native Command Queuing (NCQ)—a new trick for SSDs. NCQ was developed to reduce the performance impact of mechanical latency found in traditional hard drives, so it's might seem like an odd choice for a solid-state drive with no mechanical parts. According to Intel, its SSDs are so fast that NCQ helps to compensate for latency encountered in the host PC. Even today's fastest systems take some time (time is relative in the microsecond world of the SSD) between when a request is completed and another one is issued. Queuing up multiple requests can keep a solid-state drive busy during this downtime, and the X25-M is capable of stacking requests 32 deep."

Jag får definitivt bättre resultat i bench med ahci vs ide.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Ja precis som föregåpende skribent; ahci är ett måste för NCQ vilket ger lite extra fart på diskar med mycket småfiler, typ windows, speldisk etc.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

hittat nån som testat:http://gskill.us/forum/showthread.php?t=2753

sedan ska man inte glömma att trim funkar endast under ahci

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Jag får definitivt bättre resultat i bench med ahci vs ide.

fint. hur får jag igång AHCI utan att få bluescreen då?

Mobo ga-ma790x-ud4
om jag skall laddar windows (7 ultimate jag fått låna tills vidare) så bluescreenar burken så snart laddningsskärmen försvinner.
När jag skulle installera windows så hänger sig allt så fort den söker efter skiva.

Saknas något (misstänker jag måste uppdatera bios men enligt senaste update så är det bara cpusupport som utökats)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
hittat nån som testat:http://gskill.us/forum/showthread.php?t=2753

sedan ska man inte glömma att trim funkar endast under ahci

AHA därför jag inte får igång TRIM.
Tack, underbart super
Nu måste jag bara lyckas få igång AHCI >.>

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Kolla google... står allt där hur du fixar till ahci i efterhand. Du måste gå in i regedit vet jag iaf, kommer inte ihåg vad nyckeln heter dock.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
fint. hur får jag igång AHCI utan att få bluescreen då?

Mobo ga-ma790x-ud4
om jag skall laddar windows (7 ultimate jag fått låna tills vidare) så bluescreenar burken så snart laddningsskärmen försvinner.
När jag skulle installera windows så hänger sig allt så fort den söker efter skiva.

Saknas något (misstänker jag måste uppdatera bios men enligt senaste update så är det bara cpusupport som utökats)

Snabb googling:
http://windows7themes.net/switch-to-ahci-after-install-window...

Ang XP så måste du nog ha drivrutinerna på skivan (nLite) eller på diskett när du installerar. Det går inte att byta efter install på XP tror jag.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Kolla google... står allt där hur du fixar till ahci i efterhand. Du måste gå in i regedit vet jag iaf, kommer inte ihåg vad nyckeln heter dock.

Jag är lite ovän med google idag då jag bara hittat gröt hela dagen men skall ge ett försök på det du nämner.
Tack

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Snabb googling:
http://windows7themes.net/switch-to-ahci-after-install-window...

Ang XP så måste du nog ha drivrutinerna på skivan (nLite) eller på diskett när du installerar. Det går inte att byta efter install på XP tror jag.

Underbart!
Tackar och bockar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Okej, bra med lite fler fårgor och svar

Om jag inte får igång TRIM pga avsaknaden av AHCI, vad är det då för fler fördelar med w7 framför winxp? När det gäller SSD då, allt annat är irrelevant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Okej, bra med lite fler fårgor och svar

Om jag inte får igång TRIM pga avsaknaden av AHCI, vad är det då för fler fördelar med w7 framför winxp? När det gäller SSD då, allt annat är irrelevant.

Skulle väl vara detta,
http://www.sweclockers.com/nyhet/10733-storre_sektorer_ger_sa...

Dock ligger det väl inte runt hörnet just nu men det kommer.
Inte ssd endast men antar att det kan vara värt att påpeka.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Okej, bra med lite fler fårgor och svar

Om jag inte får igång TRIM pga avsaknaden av AHCI, vad är det då för fler fördelar med w7 framför winxp? När det gäller SSD då, allt annat är irrelevant.

Hur är det med alignement'en tex? Borde man använda en w7 installationsdisk för att formatera SSD'n och sen installera xp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
Hur är det med alignement'en tex? Borde man använda en w7 installationsdisk för att formatera SSD'n och sen installera xp?

Jag fick rådet här på SweC att pationera och formatera med en windows7 skiva även om jag skulle köra XP.

Slutade upp med att jag körde windows 7 i slutändan.
Windows 7 skall visst aligna vilket tydligen inte XP gör alls (om jag förstod rätt.)
Någon får rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

En hel del svar på era frågor finns redan här på Sweclockers forum.

Till exempel här i vår lilla SSD G2 guide

EDIT:

@rosaluxenburg

TRIM fungerar även i IDE mode, utan problem.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Fick igång allt igår och måste säga att uppstarten av datorn tar kanske 10sec längre tid med AHCI emot ide
Sen tycker jag att det går snabbt när man väl är inne men det är marginellt.
Dock så uppfattade windows disken som en ssd och anpassade os efter det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

gick från 7.4 till 7.7 i aero samt från 250 till 419 i ssd benchmark när jag gick från IDE till AHCI så visst gör det skillnad.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Återupplivar denna gamla tråd istället för att skapa en ny.
Kör nu win 8.1 på min kingston sa400 ssd samt en mekanisk samsung hd103 som lagringsbackup, kör dessa nu i IDE-läge men funderar på att konvertera dem till AHCI. Hur mycket tjänar jag på att köra AHCI egentligen då jag får väldigt blandade uppgifter när jag läser runt. Har nyligen krämat ur det sista ur min CPU samt GPU och skulle gärna få lite mer kräm i ssd:n med, de och att jag är trött på att skifta mellan Ide och AHCI pga hackintosh-projekt.

Är det värt att konvertera eller till och med installera om Windows i AHCI, har ingen extra hårddisk att säkerhetskopiera på ifall det skulle skita sig

Visa signatur

CPU: I9 13900k
GPU: RTX 3060
Och lite godis därpå

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raysed:

Återupplivar denna gamla tråd istället för att skapa en ny.
Kör nu win 8.1 på min kingston sa400 ssd samt en mekanisk samsung hd103 som lagringsbackup, kör dessa nu i IDE-läge men funderar på att konvertera dem till AHCI. Hur mycket tjänar jag på att köra AHCI egentligen då jag får väldigt blandade uppgifter när jag läser runt. Har nyligen krämat ur det sista ur min CPU samt GPU och skulle gärna få lite mer kräm i ssd:n med, de och att jag är trött på att skifta mellan Ide och AHCI pga hackintosh-projekt.

Är det värt att konvertera eller till och med installera om Windows i AHCI, har ingen extra hårddisk att säkerhetskopiera på ifall det skulle skita sig

Det behövs ingen konvertering eller ominstallation utan att du installerar ahci drivrutinen manuellt för det skedde åtminstone inte i win 7 per automatik om det inte var inställt före installationen men den kanske alltid är installerad direkt i win 8.1.
Skillnaden i prestanda är inte stor. du aktiverar NCQ som gör att cacheminnet på disken kan användas smartare och så kan du använda hotswap av diskar...

Eftersom det handlar om drivrutiner så lär det inte påverka en hackintosh alls utan saknar du drivrutiner där så gör du det oavsett hur du gör i andra operativsystem, enda anlednigen till att köra idemode på sataanslutna enheter är på optiska enheter för de stödjer inte ahci kommandon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det behövs ingen konvertering eller ominstallation utan att du installerar ahci drivrutinen manuellt för det skedde åtminstone inte i win 7 per automatik om det inte var inställt före installationen men den kanske alltid är installerad direkt i win 8.1.
Skillnaden i prestanda är inte stor. du aktiverar NCQ som gör att cacheminnet på disken kan användas smartare och så kan du använda hotswap av diskar...

Eftersom det handlar om drivrutiner så lär det inte påverka en hackintosh alls utan saknar du drivrutiner där så gör du det oavsett hur du gör i andra operativsystem, enda anlednigen till att köra idemode på sataanslutna enheter är på optiska enheter för de stödjer inte ahci kommandon.

Okay du, får fundera lite på det där

Visa signatur

CPU: I9 13900k
GPU: RTX 3060
Och lite godis därpå