Helnöjd med budgetspellaptop för 7990:-

Permalänk
Medlem

Helnöjd med budgetspellaptop för 7990:-

Eftersom alla ställer samma frågor och ungefär samma datorer dyker upp vid en och samma tid som tips, så tänkte jag skriva kort recension på mitt senaste inköp, Packard Bell Easynote TJ75-JO-582NC 7990:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=565263

Spec:

Intel Core i5 430M 2,26 mhz
4 GB RAM DDR3/640 GB HD
15,6-tum, 1366 x 768 LED
ATI Mobility Radeon HD5650
4 USB, SPDIF ut

Datorn är till att börja med mycket prisvärd om man ser till prestanda. Det är bra fart i den när man jobbar och när man spelar spel. Det enda som känns osm en "flaskhals" är hårddisken som snurrar på 5400 rpm, möjligen hade det gått snabbare med en annan disk men det får duga.

Av de 640 gb så är endast 540 gb tillgängliga, har inte hittat var resten ligger, ska ta reda på det för det är irriterande. Antagligen nån partiation som heter Recovery eller nåt sånt.

Skärmen är bra men blank, något som kan vara irriterande vid sol. Det är ju iofs alla i denna nivå har jag märkt. Däremot upplevs upplösningen som bra och skarp, absolut inte den sämsta displayen i den här prisklassen iallafall.

Grafikkortet är suveränt! Den blir varm när man spelar och visst går kortets fläkt på max, men den är ändå inte lika högljudd som den HP DV6 jag hade hemma var. Den hade 4650 kortet och lät som en hårtork.

Grafikkortet driver utan problem min 42" plasma i 1366X768 och får även mkt bra bild på Samsung 19" skärm.
Kör alla inställningar på max i denna upplösning på CoD4. Har inte hunnit testa så många andra spel ska väl nämnas men det känns som om detta kort är en budgetvinnare!

Tangentbordet är "sådär", ganska "grunt" och tangenterna är plastiga, men jag tycker inte den är värre än HP eller Acer. Stod och tvekad mellan denna och Acer 5740, det faktum att den datorn inte fanns inne förra veckan och jag ville inte vänta längre avgjorde, denna fanns på hyllan i butik så jag åkte och köpte en.

Batteritden är sådär, gör man inget mer än slösurfar räcker batteriet ca 2,5 timme, men börjar man spela så räcker det typ 50 min.... dras ur vädligt snabbt när graffet får jobba.
Inget för den affärsresenären som behöver en som räcker en hel dag, men då jag har den som "flyttbar" i hemmet mest så stör det inte så mycket, räcker ju iallafall till en film på tåget eller i båten.

En annan stor fördel jämfört med HP är att det är riktigt SPDIF ut, det gör att jag kan köra äkta 5.1 ljud i stora stereon när jag spelar, samt köra Spotify med mycket bra ljud. Kör digitalt in i hemmabioreceivern som då tar hand om D/A-omvandlingen (mycket bättre DAC än den som sitter i datorn, hörbar skillnad) oavsett om man lyssnar i 2-kanalsstereo eller flerkanal.
Däremot är de inbyggda högtalarna sådär, ganska skräniga och utan bas, diskanten är helt OK, ren och klar, men i övrigt är både HP och Acer bättre på denna punkten, även om alla inbyggda högtalare är rätt värdelösa på laptops enligt min åsikt.

Alternativet för mig vad denna Asus X64 med i3 och HD5730 för 1000 kr mer:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574472

Den har jag ju inte testat med verkar vara mycket bra design och kvalitet, och ännu lite bättre spelprestanda, men som sagt jag är mycket nöjd med mitt köp iallafall.

Finns även en som är 1000 kr billigare och i övrigt samma fast med i3 och 500 gb, möjligen är den änu mer prisvärd, jag ville ha i5 och större hårddsik när jag ändå håller på, räknar med att ha samma dator i minst 3 år så det var lika bra. Men som sagt räknat per krona så är denna möjligen ännu bättre:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=565556

Om har några frågor så är ni välkomna att ställa dem!
Jag är iallafall nöjd och har ju dessutom jämfört med en annan dator "på riktigt" bara de senaste veckorna, klämma i butik räcekr inte för att få en känsla för en burk, man måste använda den några dagar för att få en klar bild, och jag har märkt att många "tycker" saker om modeller här på forumet utan att ha testat dem i verkligheten, så jag ville bara berätta hur jag upplever denna Packard Bell!

Länk till test där den bla jämförs med Asus X64:

http://www.notebookjournal.de/tests/notebook-review-packard-b...

edit: såg att länke till ASUS X64 var helt fel, nu har den dessutom gått upp 500 spänn på Komplett så den är väl inte riktigt lika prisvärd längre..... däremot samma oförändrade priser på Packard Bell, och ja, jag är fortfarande supernöjd!

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk

Tack så mycket för recensionen! Jag håller på och väger mellan PB TJ-75 och Sony Vaio i3.

Väntar nog ett tag till inann jag bestämmer mig

Visa signatur

"Pain is temporary, Glory is forever"

"Om man klonar en sjörövare, får man då en piratkopia?"

Permalänk
Medlem

Vad säger du om denna då:

+
Jag kan köpa den för 7000 ))))
den har 1,3 Mpixel webcam
Bättre grafikkort troligen, eller?
2 års kvalitet visar kvalitet och tro på ASUS
helt svart, blank snygg oxå

-
men inget bluetooth
sämre processor, eller, mkt eller??

ASUS K70IC PD 2.2 4GB/500 17.3#W7HP
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528886

Visa signatur

Q6600 2.4 MHz | Gigabyte DS4 rev 1.2 | 4 x 2 GB OCZ Reaper (CL4-4-4-15) | GeCube XHD3850 512 MB | Seagate Barracuda 7200.11 1000 GB + 500GB 32MB + 2 st HD| Corsair 550W VX | Antec P182 + Sony W4000 40 tums Full HD + Logitech EX110

Permalänk
Medlem

Det där grafikortet är otroligt mycket sämre än det i Vaio:n.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwoRdFiSh
Tack så mycket för recensionen! Jag håller på och väger mellan PB TJ-75 och Sony Vaio i3.

Väntar nog ett tag till inann jag bestämmer mig

Skulle lätt rekommendera sonyn då prestanda skillnaden på i3/i5 är i praktiken av akademisk art. Sony har även 2års garanti och erkänt bra kvalité.

Alternativt den packarden med samma spec som sonyn för 6990:-

Permalänk
Medlem

Än så länge är kvaliteten över förväntan iallafall, dvs allt sitter där det ska och funkar. Men jag kan hålla med om att Sony har bra kvalitet och en renare layout på tangentbordet. Ville ha i5 iallafall, så jag tyckte det var värt det. Motsvarande Sony kostar 9 och då har den bara 500 gb dessutom.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen, jag funderar på något liknande.

Kanske en Vaio eller Asus, men det verkar finnas några PB som ser bra ut på pappret även om en del i det här forumet verkar skeptiska.

Den här kanske kan vara något?

Packard Bell Easynote TJ75-JO-546NC
* 15,6-tums LED-skärm
* Intel Core i5 430M
* 6GB DDR3 RAM
* 500GB hårddisk
* ATI HD5650 1024MB
* Windows 7 Premium
* Blu-Ray-spelare

8 990:- på netonnet

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju exakt samma som jag köpt fast den har 6 gb RAM och Bluray istället. Tittade på den men behöver inte blueray på datorn och tyckte 640 GB HD var värt mer än 2 GB RAM till, tycker 4 GB duger till Windows 7.

Det är ju nästan bara att välja större hårddisk eller mer RAM och bluray?

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen !

Vilka spel har du mer testat ? Vad får du för fps på respektive grafik nivå?

Vad får du för poäng i 3dmark 06 och vantage ?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte kört 3Dmark, ska ladda hem och köra det. men länkade ju till en recension där de fick rätt bra värden. Jag är inte så hemma på det där.
Hittills har jag bara kört CoD4, men klarade det häromdagen så det blir väl till att köpa nåt nytt i helgen.... ARMA2 kanske?

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kelimutu
Jag har faktiskt inte kört 3Dmark, ska ladda hem och köra det. men länkade ju till en recension där de fick rätt bra värden. Jag är inte så hemma på det där.
Hittills har jag bara kört CoD4, men klarade det häromdagen så det blir väl till att köpa nåt nytt i helgen.... ARMA2 kanske?

Okej Eller nya Battelfield ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört gratis demoversion av 3Dmark 06, fick 7403 utan att göra några som helst inställningar.... Helt OK för en laptop tycker jag!!

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen.

Själv väljer jag mellan TJ75-JO-582NC och TJ75-JO-562NC.
Samma spec, 562 har 17" skärm(1600x900) men annars är det samma grejer och tom samma pris(7990 kr).
Vad tycker ni, 15,6"(1366x768) eller 17,3"(1600x900)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kelimutu
Nu har jag kört gratis demoversion av 3Dmark 06, fick 7403 utan att göra några som helst inställningar.... Helt OK för en laptop tycker jag!!

Tack ! ;D Ja det låter helt okej faktiskt, funderar starkt på en sådan här laptop eller om man ska satsa på en riktig värsting direkt och att man slipper grina över att man ångrade sig och så, Har funderat på MSI GX740 men det är ju några tusen lappar mer också. Vet inte om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Fler såna skulle vara skönt för de flesta tipsen kommer ju bara från hur det ser ut på papperet. Du säger att den låter vid spelande men det bryr jag mig inte så mycket om för då har jag headset. Men hur låter den när du bara skriver i word eller surfar tex? Ska ha den till studier så då vill jag inte ha en fläkt som går konstant och framförallt inte högljutt när jag skriver.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte den låter så mycket. Som sagt jämfört med HP så är den mycket tystare. Däremot går ju fläkten för fullt när man spelar.
Allt är ju relaitvt, men jag köpte en bärbar för att få ned volymen och jag är mycket nöjd.

Det enda som jag inte tycker är klockrent är tangentbordet. Det är liksom lite för lite motstånd i det så när man skriver mycket så går det lite för lätt. Svårt att förklara och det är en vanesak men helt perfekt är det inte. Där tycker jag Asus eller Sony är bättre.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört BC2 ett tag också, funkar hur bra somhelst på medium iallafall. Har inte köpt en kylplatta en men ska nog investera i en, om inte annat för ergonomin, den blir ganska varm under men inga problem att köra 3 timmar i sträck....
Fortfarande mycket nöjd, reservation som ovan, tangentbordet är väldigt "klickigt", för lite motstånd, Asus och Sony är mycket bättre här. Acer ungefär samma nivå när jag provat i affärer.

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwoRdFiSh:

Tack så mycket för recensionen! Jag håller på och väger mellan PB TJ-75 och Sony Vaio i3.

Väntar nog ett tag till inann jag bestämmer mig

Ta asus direkt!

Permalänk
Medlem

är det single eller multiplayer du kör

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-4690K@3,5ghz
Grafikkort: Sapphire Radeon R9 290 4GB TRI-X OC
PSU: Silver Power SP-SS620M 620W
Moderkort: MSI Z97 Gaming 3 | Ram: 8gb Crucial DDR3 1333MHz
Chassi: Corsair Carbide 500R

Permalänk
Skrivet av SwoRdFiSh:

Tack så mycket för recensionen! Jag håller på och väger mellan PB TJ-75 och Sony Vaio i3.

Väntar nog ett tag till inann jag bestämmer mig

Efter att ha läst endel i tråden om Vaio E här på forumet så skulle jag inte rekommendera en Vaio E-serie. Kolla själv i tråden, det är problem med tickande hdd, högfrekventa ljud från datorn, högljudd fläkt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivern3:

är det single eller multiplayer du kör

Kört igenom hela single nu, är neewbie på multi och fattar inget men har kört lite grand bara för att testa!! Kul!

Visa signatur

Kelimutu

Permalänk
Medlem

Välskriven Recension manar till köp!

Väldig välskriven Recension! Kollat runt på andra kommentarer just kring denna burken. Har tidigare lidit av ett enormt förakt för just Packard Bell men jag veknar sakta. Denna kommer nog bli mitt nästa köp. Skall plugga till hösten och den verkar ha bra prestanda i förhållande till priset om man nu inte är en riktig "gamer" vilket jag inte är.

Men en teknik nörd är jag i sinnet! I5 processorn verkar prestera bra och ja .. jag kanske inte utnyttjar den till fullo men den verkar Ja väldigt trevlig!

Avgörandet kommer när jag varit och petat och klämt på den och fått utvärdera den på närmsta stormarknad.

Trolig beställning från netonet.

Btw är det någon som har någon bra input kring märket Packard Bell? Samt netonet som affär?

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen=) väldigt bra att du skrev såpass mycket om grafikkortet. Har haft en del frågor kring det. Asbra!

Permalänk
Medlem

Sitter nu med en PB TJ75-JO-822NC och är riktigt nöjd förutom den flaskhalsade hårddisken. Nästa månad blir det dock byte av hårddisk som verkar vara en baggis då jag redan har öppnat upp datorn och tagi ut den gamla hårddisken. Tänkte mig en sån här: Hårddisk
Spec:

i5 430m
6gb ram
Ati HD5650
15.6" Led 1366x768 Glossy (Funderar på att byta den till en matt, på egen hand)
500gb 5400RPM 8mb (Bytes till en 500gb 7200rpm/4gb ssd 32mb cache)
DVD+RWDL
SPDIF

Köpte denna på kampanj på mediamarkt för 6990:- och tyckte att det är det bästa priset jag skådat!

Så sammanlagda priset på datorn slutar på ca 8000:- med en prestanda hårddisk på 500gb.

2 saker som är lite till en besvikelse:

Bios - finns inga direkta intressanta alternativ men trots allt så är det ju visserligen en laptop vi pratar om.

och

Alla skit program som följde med i datorn. (Men efter att letat fram ett Win7 64bit homepremium så formaterade jag allt och använde mig av datorns nyckel och då var allt prima!!! )

Lycka till alla med era datorköp!!!!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

acer timeline x 3820tg?

13,3" skärm 1366x768
Intel Core i5 450m
Ati Radeon HD 5650 1gb
4gb ddr3
320gb HDD
8h batteritid

Kan det bli bättre?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Hej kelimutu,
jag köpte samma burk på netonnet här om dagen, tänkte kolla med dig om du har problem med Anti-aliasing(kantutjäming AA) i spel, t.ex. Half-life 2, Heroes of newerth. nu vet ju jag att du kanske inte spelar dom men om du har problem med Anti-aliasing i andra spel?

Permalänk
Medlem

Är det någon som installerat XP än?
Med tanke på att PB inte har några särskilda drivrutiner till XP kanske detta kan bli svårt?