Accelero Xtreme för Radeon HD 5870 och 5970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Köpte två Accelero Twin Turbo till mina 4890. Kylarna var bra, men blev till sist oanvändbara för att miniflänsarna till minnet och VREG hade för dåligt lim. De trillade av, minnet blev för varmt och datorn dog. I och med att jag inte orkade ta ut korten en gång om dagen och sätta tillbaka flänsarna sket jag till slut i det och satte tillbaka originalkylaren.

Synd, för de sänkte tempen på GPUn med sisådär 30-40 grader.

Rengjorde du kretsarna ordentligt först? Annars finns det inte en chans att de självhäftande kylflänsarna sitter kvar...
Själv använder jag isopropanol 99,5%, funkar kanon.

Alternativt använder man värmeledande epoxylim, sitter som berget.

Permalänk
Medlem

Blir nog att köpa till mitt 5870. Gillar inte att det idlar på 50c när den är nerklockad i windows.. vill inte veta vad den ligger på efter långa spelpass. Hade också oturen att beställa mitt grafikkort för att sedan se 2 dagar efter att xfx släppt en ny "revision" som hade större fläkt som var mittmonterad. Har också hört att det är ganska vanligt med reklamationer på dessa xfx kort. kanske också beror på värme?

Visa signatur

i5 750 2.66 @ 4.0ghz /Corsair H50/ XFX HD5870 / Cooler master Storm scout/ Cooler master silent pro 1000w/ 2x1tb Raid0 +1tb Wd green

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Kommer någon verkligen att köpa denna kylare till 5870 ? Den har ju en utmärkt originalkylare till skillnad från tidigare generationer

kylaren på 5870 är inte mkt bättre än förra gen ati kort, om man nu ser på det efter ljud/värme istället för prestanda/ljud, så det finns nog några, jag kommer troligt vis köppa den till mit 5870, vill iallafall att kortet ska bli minst lika tyst som mit 285gtx med stock kylare, skiljer ca 10c till ati kylarens fördel, men den låter också mer

med nv kylaren på 35% och ati kylaren på 20% så låter dom rätt lika o har typ samma temp, runt 30-35c idle o runt 60c load

så somsagt den kylaren är inte mkt bättre än tidigare, så det lär nog finnas en del som vill ha den, främst eftersom det lär räcka med att låsa den på 20% för att hålla kortet på 50c i furmark

om nu inte nya xtreme skulle vara sämre än den till 285

tipps till dom som köpper den och inte använder org plattan:
använd sudigum på minnena, alla kylflänsar på mit gamla 285 sitter fortfarande kvar efter 1år o den datorn var med om många lan

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Ser trevlig ut, kanske blir en sån då

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reo_swe
Rengjorde du kretsarna ordentligt först? Annars finns det inte en chans att de självhäftande kylflänsarna sitter kvar...
Själv använder jag isopropanol 99,5%, funkar kanon.

Alternativt använder man värmeledande epoxylim, sitter som berget.

Jag kan intyga att de medföljande kylflänsarna till twinturbon hade det sämst fasthäftande limmet på sig jag någonsin sett.

Problemet med vrm:erna blev ännu värre då det var en fläns för 3 moduler, så en stor aluminium bit med kanske 18mm2 fästyta hade inte en suck. Den lossnade bara jag vände på kortet trots rengöring.
Nästa gång trodde jag att den satt, men efter lite furmark nådde vrm:erna 150 grader. Den hade såklart lossnat igen. Efter den incidenten pep kortet lite vid användning, men dog iaf inte...

Funderade också på att använda värmeepoxyn jag hade liggande, men kände att jag inte ville göra den där lösningen så permanent. Efter att ha testat att använda originalbakplattan istället slog jag det helt ur hågen.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

de blir lätt en sån fläkt te mitt kort:) men hur kör ni era fläktar nu? manuell lr självstyrd?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Ligger på runt 36-37 grader idle med mitt XFX kort vilket har den första fläktmodellen. CM 932 gör ifs en ganska stor skillnad men funderar på att köpa till denna kylare ändå.

Köpte en CM kylare till ett gammalt XT1900 kan intyga att så länge man rengör innan man sätter på kylflänsarna med tex ett suddgummi så sitter de åt som fan.

Plockade av fläkten från 1900 kortet för 2 veckor sedan och de satt fan åt som fan, var mera noggrann när ni applicerar skiten så ska det inte vara några probs!

Permalänk
Medlem

Vilka kylare finns det till 5850 idag då? Jag hörde om Scythe Musashi (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354401) Men finns det några fler, för och nackdelar med dem isf? Finns det någon som fått Accelero S1 att funka med 5850? Tänkte mest då jag har ett sådant redan

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Jag som hoppades på kylare till 5850...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
inget till 5850

Finns ju en tredjepart till 5850 http://www.inet.se/artikel/6909445/scythe-musashi-vga-cooler

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Hmm, hur ser det ut med likheten mellan 4870x2 och 5970 ? Det går ju inte att få tag på accelero extreme 4870x2 längre.
Eller jo, det går om man kan tänka sig att köpa ett begagnat 4870x2 samtidigt men det verkar lite överdrivet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Finns ju en tredjepart till 5850 http://www.inet.se/artikel/6909445/scythe-musashi-vga-cooler

Har sett att du har en sådan på ditt 5850, behövde du modda något? Eller det passade direkt?

Såg nu att du inte behövde modda något, men tror du det även gäller för Gigabytes variant?

Permalänk
Medlem

Dem har ju redan en kylare till 5850 btw
http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=...

Extreme kylarna däremot designas bara till varma och högpresterande kort. Utom till nvidias 2** kort där fästena etc är identiska så det passar till flertalet.

Jarigan
Nej dem är inte kompatibla med varann, 4870X2 kylaren och 5970 kylaren skiljer det väldigt mycket på på undersidan så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Har sett att du har en sådan på ditt 5850, behövde du modda något? Eller det passade direkt?

Såg nu att du inte behövde modda något, men tror du det även gäller för Gigabytes variant?

inte en blekaste tyvärr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
kylaren på 5870 är inte mkt bättre än förra gen ati kort,

Jag ifrågasätter din erfarenhet av tidigare generationer av ATI kort

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Stora och fina

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Undra hur skillnaden är mot 5870 Vapor-X kylaren

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Montering

Hur monterar man en kylare som denna på ett 5870? måste man plocka loss något från kortet eller är de bara något som fästs på utsidan?

Permalänk

Du måste montera bort kåpan och kylaren

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POwER_Greven
Hur monterar man en kylare som denna på ett 5870? måste man plocka loss något från kortet eller är de bara något som fästs på utsidan?

Om du inte har den blekaste idén, ska du nog överlåta nån annan göra det åt dig isf.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POwER_Greven
Hur monterar man en kylare som denna på ett 5870? måste man plocka loss något från kortet eller är de bara något som fästs på utsidan?

Allt ska bort, sen ska du helst rengöra med en bra vätska sen på med nya kylaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Druttmeister
Sjukt nice kylare och säkert redigt bra kylning... Nästan så man blir sugen på att köpa ett HD5870 bara för att skaffa en sån här värstingkylare!

Om du tittar på Arctic Coolings site så kan du se att de funnits för andra grafikkort ganska länge nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Köpte två Accelero Twin Turbo till mina 4890. Kylarna var bra, men blev till sist oanvändbara för att miniflänsarna till minnet och VREG hade för dåligt lim. De trillade av, minnet blev för varmt och datorn dog. I och med att jag inte orkade ta ut korten en gång om dagen och sätta tillbaka flänsarna sket jag till slut i det och satte tillbaka originalkylaren.

Synd, för de sänkte tempen på GPUn med sisådär 30-40 grader.

Tricket vi Accelero S1/2-användare använder; att behålla metallramen för kylning i stället för de där fjolliga lösa kylarna, fungerar inte det med Twin Turbo?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
"Accelero Xtreme 5970 lanseras en månad senare med en prislapp på cirka 700 kronor inklusive moms."

Wow bara 700 spänn? Blir till att köpa 3 st på direkten då, eller nej förresten, jag köper 300 st och så säljer jag alla för 6000 kr per styck så blir jag miljonär.

Lycka till med den. Så kan det gå om man inte läser och förstår sweclockers nyhetsnotiser - omedelbar ekonomisk ruin!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tapz
Utmärkt är väl relativt. Orginal låter mer samt kyler sämre. Nuff said.

Orginalet värmer också upp resten av komponenterna i lådan MYCKET mindre.

Permalänk
Medlem

Litar ej på at AC kan göra kylare längre. Köpte en extreme gtx280 till min 280 och har bara haft problem sen dess. Sämsta lösningen på VRM skulle fästas med thermal pads av något slag som var knappt klibbiga låssna flera ggr undertiden jag skulle fästa resten av kylaren. En fläns fäste man med skruv resten var med kass lim eller pasta dom. Bakplåten var skruvlös den med satt ju inte fast alls med pads heller. Sluta med att jag fick limma fast allt. VRM flänsen var för kass för att kunna spela något spel som krävde lite mer tempen gick up i 150+ och kortet crashar.

Fick såga av en bit av stock kylaren (vrm kylar delen) och sätta fast den då gick det att spela fast tempen kan gå upp till 120+ väldigt lätt i spel som MW2 och AVP3 tex. Så jag har fortfarande problem måste köra chassi fläktarna på max för att hålla tempen nere och det låter fan så mycket mer än stock kylaren någonsin gjorde.

Överväger att köpa en vattenkylnings system bara för att slippa skiten men som sagt lägga ner ca 3k på kylning till en gtx280 kanske blir bättre att bara slopa denna och köpa ett nytt kort istället.

Väldigt missnöjd och kommer aldrig att köpa en AC produkt har väldigt svårt att lita på dom igen med de totalt korkade val de hade gjord med min kylare.

Visa signatur

Same Shit Differant day

Permalänk

hm, har samma kylare, lite lustigt att min funkar så bra, plåten på baksidan använder jag inte, och alla kylflänsar sitter fortfarande kvar efter ett år, utan nåt extra lim

såg nu, limmade du fast plåten?, den ska skruvas fast

aja, mit kort blev ca 60c i furmark, med kylaren på 20%, vrm tror jag inte har gåt över 70, man kan tilomed köra kylaren med fläktarna avstängda, och gpun blir då ca 87c i furmark,

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Fan va onödigt med en annan kylare än stockkylaren till ett 5870. Stockkylaren kyler ju riktigt bra och tyst är den med, 30c i idle och typ 70 i load. Slöseri med cash säger jag bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaggan
Fan va onödigt med en annan kylare än stockkylaren till ett 5870. Stockkylaren kyler ju riktigt bra och tyst är den med, 30c i idle och typ 70 i load. Slöseri med cash säger jag bara.

Inte om man är audiofil och vill ha ett tyst system...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Undra hur skillnaden är mot 5870 Vapor-X kylaren

Jag undrar samma sak, eftersom jag också har ett sådant.

Jag tvivlar på den här lösningen med tre 92mm-fläktar, jag tror inte den blir tillräckligt tyst.

Funderar istället på att skruva bort plastkåpan från Vapor-X och byta ut fläkten mot en eller två lågvarviga 120mm-fläktar av god kvalité. Har redan en hel bunt sådana fläktar över så det blir en gratismodd.

Edit: Arctic Cooling har uppenbarligen hittat ett enkelt sätt att dra in bra med pengar. Alla varianter de har på dessa grafikkortskylare är ju i princip identiska, så utvecklingskostnaden kan inte vara hög. Fläktarna kan omöjligt kosta mycket, och själva kylflänskonstruktionen måste också vara billig (speciellt med tanke på Arctic Coolings halvdana kvalité - jag har ett Accelero S1, den känns lite som ett fuskbygge).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag känner inget behov av en sån där till mitt 5870. Jag har Sapphires Vapor-X modell av 5870, direkt när jag stänger av ett spel som Team Fortress 2 eller Napoleon Total War så är temperaturen ca 56 grader Celsius.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

Ser ut att ta upp en sjuk plats den där kylaren.

Jag har för övrigt ett EK-block för HD5870 som ligger och skräpar.

Permalänk

tar inte upp så mkt mer plats än org kylaren

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Får hoppas den kommer till butikerna snart då längtar efter denna så min GPU kan hoppa ner till 40 grader.
Stör mig även på fläkten på stock, hoppar upp och ner i idle, sjukt störande när man ser på film :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10