USB 3.0 en bra affär för NEC

Permalänk
Melding Plague

USB 3.0 en bra affär för NEC

Trots svalt intresse från Intel och AMD ökar populariteten för USB 3.0 lavinartat. Den höga efterfrågan får tillverkaren NEC att lägga i överväxeln i kretsfabrikerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var en stor och plötslig ökning... 3 miljoner på ett halvår till 2 miljoner per månad.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hur tänker de med "usb 2.0 täcker behoven"? Öh, jag vill gärna ha 3.0 till mina usb-pinnar och externa hårddiskar. Går ju pisslött idag!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hur tänker de med "usb 2.0 täcker behoven"? Öh, jag vill gärna ha 3.0 till mina usb-pinnar och externa hårddiskar. Går ju pisslött idag!

Det hela är väl rätt avancerat, men jag kan anta att 'de' resonerar som så att vanliga användare inte behöver mer än 35MB/s, och behöver man det så kör man FW/eSATA. Problemet med det resonemanget, hur rätt de än må vara, är att man aldrig riktigt förutse hur sheeple beter sig. Helt plötsligt finns det en snabb och ny USB-standard, och ingen vill sitta kvar i den gamla 2.0-båten längre. Så folk kan lägga massa extra pengar på ett moderkort med 3.0-stöd, trots att man inte ens har några tillbehör som går i 3.0. Så AMD/Intel har säkert rätt egentligen, det är inte många som verkligen behöver USB 3.0 (då dessa klarar sig på FW/eSATA). Men det betyder ju inte att folk kommer nobba USB 3.0 för det, tvärt om. Alla vill ha det

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

USB 3.0 är väll bakåt kompatibel med USB 2.0?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Det hela är väl rätt avancerat, men jag kan anta att 'de' resonerar som så att vanliga användare inte behöver mer än 35MB/s, och behöver man det så kör man FW/eSATA. Problemet med det resonemanget, hur rätt de än må vara, är att man aldrig riktigt förutse hur sheeple beter sig. Helt plötsligt finns det en snabb och ny USB-standard, och ingen vill sitta kvar i den gamla 2.0-båten längre. Så folk kan lägga massa extra pengar på ett moderkort med 3.0-stöd, trots att man inte ens har några tillbehör som går i 3.0. Så AMD/Intel har säkert rätt egentligen, det är inte många som verkligen behöver USB 3.0 (då dessa klarar sig på FW/eSATA). Men det betyder ju inte att folk kommer nobba USB 3.0 för det, tvärt om. Alla vill ha det

precis. köper du en dator för flera tusen idag så vill man ha usb 3, oavsett om man behöver det eller ej.

Permalänk

För att jag ska vara riktigt sugen så vill jag gärna se stöd för fler än bara två USB 3.0 portar. Samma gäller SATA 6 Gb/s kretsarna från Marvell. Helst vill jag ju ha USB 3.0 på alla USB portar och SATA 6 Gb/s på alla SATA portar. Men så länge NEC inte höjer ribban och Intel och AMD ser ointresserat på utvecklingen så lär det inte hända inom snar framtid.

Även AMD 890GX chipsetet som introducerades i mars och som sägs ha nativt stöd för USB 3.0 har egentligen inget nativt stöd utan använder något hjälp-chip eller liknande. Det är möjligt att kommande Intel X68 och P65 chipset har de här nya gränssnitten, och det är först då det lär slå igenom helt. Intel X68 väntas komma under kvartal 3 och P65 väntas komma under kvartal 1 nästa år.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Tillverkare av USB3-tillbehör gnäller över att det inte finns styrkretsar för det i datorerna.
Tillverkare av styrkretsarna gnäller över att det inte finns tillräckligt med tillbehör för USB3
Men om man nu har USB3 i datorn redan så lär ju tillbehören också öka.
Just nu är det i princip enbart externa hårddiskar som kan utnyttja hastigheten.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en netbook/laptop med usb 3.0. Som inte drar uber mkt ström och inte kostar skjortan. Tills dess väntar jag.

Permalänk
Medlem

fattar inte finns det en ny standard vill väl alla ha den som köper ny hårdvara

Permalänk
Medlem

Tur för NEC att alla moderkortstillverkare inte är lika innovativa som Asrock

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Finns det några planer från AMD eller Intel när man tänkt integrera USB3?
Är det stora licensavgifter eller annat som gör det dyrt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Finns det några planer från AMD eller Intel när man tänkt integrera USB3?
Är det stora licensavgifter eller annat som gör det dyrt?

2011 (nästa år). Källa

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Finns det några planer från AMD eller Intel när man tänkt integrera USB3?
Är det stora licensavgifter eller annat som gör det dyrt?

"Det är möjligt att kommande Intel X68 och P65 chipset har de här nya gränssnitten, och det är först då det lär slå igenom helt. Intel X68 väntas komma under kvartal 3 och P65 väntas komma under kvartal 1 nästa år."

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
2011 (nästa år). Källa

DATE:2009-10-26

Din källas bäst före datum har utgått.

Den Japanska sajten ASCII var ute med information om just Intel X68 och P65 för inte så länge sedan. Sweclockers snappade också upp nyheten strax därefter, så det finns att söka här på Swec. Det de skrev har jag redan upprepat nu två gånger, men jag kan väl skriva det en gång till. Intel X68 väntas komma under andra kvartalet det här året och P65 under första kvartalet nästa år.

Även om Intel inte har bekräftat det här så har de inte avfärdat det heller, och nog ligger det något i det. Till exempel tiden för när de båda företagen - AMD och Intel - planerar att integrera USB 3.0 ligger ju helt i linje med det som ASCII har rapporterat om, dvs. under år 2011. Jag vet inte om det är så troligt att X68 kommer under andra kvartalet redan i år, men i början på nästa år definitivt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jag vet inte om det är så troligt att X68 kommer under andra kvartalet redan i år, men i början på nästa år definitivt.

Alltså 2011 (nästa år)
X68 intresserar mig inte så mycket, Core i7 P55 har bättre performance/watt jämfört med Core i7 X58.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Alltså 2011 (nästa år)
X68 intresserar mig inte så mycket, Core i7 P55 har bättre performance/watt jämfört med Core i7 X58.

Okej. Så den trenden tror du håller i sig till nästa generation av P55/X58 chipset?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111