OCZ släpper SSD-enhet för tusenlappen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed

Köp 10 SSD och raida? Hehe. Kidding.

Grejen är just att allting känns mycket mer responsivt, oberoende av program. Jag älskar direktrespons, att kunna dra igång vilket program som helst och få det slängt i ansiktet innan jag hinner blinka. Lovely!

Jag väntar nog till 22nm teknik och flera bitars lagring per cell blir vanligt för SSD's. Men det känns så klart väldigt lockande att uppgradera redan nu.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Jag väntar nog till 22nm teknik och flera bitars lagring per cell blir vanligt för SSD's. Men det känns så klart väldigt lockande att uppgradera redan nu.

Flera bitars lagring per cell = MLC, vilket ju är den vanligaste SSD-typen, eller missförstod jag nu?

Jag skulle säga tvärtom - jag önskar att SLC skulle bli vanligt och billigt, eftersom den tekniken är betydligt mer robust på flera sätt (klarar 10 ggr så många skrivningar per cell, har betydligt högre feltolerans m.m.).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Flera bitars lagring per cell = MLC, vilket ju är den vanligaste SSD-typen, eller missförstod jag nu?

Jag skulle säga tvärtom - jag önskar att SLC skulle bli vanligt och billigt, eftersom den tekniken är betydligt mer robust på flera sätt (klarar 10 ggr så många skrivningar per cell, har betydligt högre feltolerans m.m.).

MLC betyder visserligen flera bitar per cell, men idag är det bara 2 bpc (bitar per cell) som används i SSD. Intel/Micron har nyligen avblåst sin 3bpc-satsning efter problem med prestanda och tillförlitligheten, Sandisk har sagt att de kommer använda 4bpc i kommande minneskort (men det har de sagt sedan 2007 om jag inte minns fel). Fler bitar innebär lägre pris, men oxå lägre prestanda och sämre tillförlitlighet (krävs mer ecc).

Intel/Micron har oxå MLC-minnen som klarar 3x (30,000) så många skrivningar som tidigare.

Jag ser hellre att de fokuserar på att få ned linjebredden och upp bpc-värdet på MLC-minnen. För den som stirrar på antalet erase/write cycles tror jag det är enklare att säga att de ska vänta på PRAM istället.

Permalänk

den disken skulle funka jätte bra för mig

Sitter på 2gb PATA disk just nu xD
o 47Gb för lagring av filmer, en på 12 för bilder o musik o en 10gb disk för install EXE för program jag vill ha + lite bakup på Firefox bokmärken

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
MLC betyder visserligen flera bitar per cell, men idag är det bara 2 bpc (bitar per cell) som används i SSD. Intel/Micron har nyligen avblåst sin 3bpc-satsning efter problem med prestanda och tillförlitligheten, Sandisk har sagt att de kommer använda 4bpc i kommande minneskort (men det har de sagt sedan 2007 om jag inte minns fel). Fler bitar innebär lägre pris, men oxå lägre prestanda och sämre tillförlitlighet (krävs mer ecc).

Intel/Micron har oxå MLC-minnen som klarar 3x (30,000) så många skrivningar som tidigare.

Jag ser hellre att de fokuserar på att få ned linjebredden och upp bpc-värdet på MLC-minnen. För den som stirrar på antalet erase/write cycles tror jag det är enklare att säga att de ska vänta på PRAM istället.

Ok, det köper jag.

Förstår att 3 bpc orsakar problem - 8 spänningsintervall kan inte vara särskilt enkelt att få tillförlitligt. 4 bpc, 16 spänningsintervall... heh... tja... jag skulle inte våga mig på det, men det var ju jag det.

Jag oroar mig inte så mycket för erase/write-utnötning av MLC (jag har en MLC SSD själv), men samtidigt vore det skönt att aldrig ens behöva tänka på det. I dagsläget har jag t.ex. swappen avstängd för att undvika onödigt skrivande.

PRAM hade jag faktiskt missat, det ser ju otroligt lovande ut, även om det förstås kommer dröja ett bra tag innan det kommer lagringsenheter för konsumentbruk, och till vettigt pris.

Visa signatur

5950X, 3090