Powercolor släpper Radeon HD 5770 Eyefinity 5

Permalänk
Melding Plague

Powercolor släpper Radeon HD 5770 Eyefinity 5

TUL Corporation med varumärket Powercolor är först med Radeon HD 5770 som kan ansluta upp till fem skärmar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nice!
Ge mig nu bara 5 skärmar så köper jag en!

Permalänk
Medlem

Kommer det kortet att klara av att driva 5 skärmar med vettig FPS i något spel? Tvek på det...

Dessutom skulle jag gärna se ett kort med både DVI och mini displayport eftersom det skulle passa fint till min lilla idé-till-konfiguration som jag kom på här om dan.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vafan jag som precis köpte ett Matrox M9140LP för att driva fyra skärmar... detta kommer säkert kosta max 2000 spänn också

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Kommer det kortet att klara av att driva 5 skärmar med vettig FPS i något spel? Tvek på det...

Dessutom skulle jag gärna se ett kort med både DVI och mini displayport eftersom det skulle passa fint till min lilla idé-till-konfiguration som jag kom på här om dan.

800x600 på 4 24"-skärmar i kvadrat, låter ju coolt ...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Kommer det kortet att klara av att driva 5 skärmar med vettig FPS i något spel? Tvek på det...

Dessutom skulle jag gärna se ett kort med både DVI och mini displayport eftersom det skulle passa fint till min lilla idé-till-konfiguration som jag kom på här om dan.

Hur skulle ett grafikkort med 5st dvi uttag se ut? hahahah

Skulle ta minst 3 slots, och då utan mini displayport.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Kommer det kortet att klara av att driva 5 skärmar med vettig FPS i något spel? Tvek på det...

Dessutom skulle jag gärna se ett kort med både DVI och mini displayport eftersom det skulle passa fint till min lilla idé-till-konfiguration som jag kom på här om dan.

Bara att överklocka, Powercolor är klockvänliga.

Har bara haft Powercolor sen TNT2 tiden, då min TNT2 klockades från 125MHz till 185MHz OCH överlevde när kylaren lossna.

Körde dock med en annan välkänd märke på GF7800GTX men den balla ur efter 3mån med original klock.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Hur skulle ett grafikkort med 5st dvi uttag se ut? hahahah

Skulle ta minst 3 slots, och då utan mini displayport.

Vem sa att det skulle vara 5 stycken?
Ville bara ha ett grafikkort med en mini displayport och en DVI +ev. en HDMI.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Finns väl redan i vissa 5xxx kort?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Vem sa att det skulle vara 5 stycken?
Ville bara ha ett grafikkort med en mini displayport och en DVI +ev. en HDMI.

Adapters då?

Eller detta? http://www.webhallen.com/prod.php?id=107131

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bara att överklocka, Powercolor är klockvänliga.

De lär inte räcka, får lov o va rätt gamla spel, eventuellt väldigt lite ögongodis om de ska bli en vettig fps. De känns inte riktigt som ett flerskärmskort 5770.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Finns väl redan i vissa 5xxx kort?

Nej, inte enligt prisjakt iaf. Om du kan hitta ett så vore jag tacksam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Adapters då?

Eller detta? http://www.webhallen.com/prod.php?id=107131

Jag kanske var otydlig men jag ville ha mini displayport och det där kortet har displayport.
Jag kan inte heller hitta någon adapter mellan DP och mini DP, har t.o.m. skapat en tråd ang. detta som ingen har svarat på. Om du kan hitta en så vore jag tacksam också.

BTW: Jag ber om ursäkt för att detta blivit en diskussion om vad jag vill eller inte vill ha, men nu får det vara slut iaf.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hade suttit fint i flygsim. Men tvivlar på att kortet orkar med 5 skärmar i MS fligth sim och liknande dock Bättre med 2st HD5790 i CF i så fall. Men detta går ju fint om man inte sysslar med simulatorer utan annat arbeta som itne kräver tung 3D rendering.

Permalänk

De som har 5 DP portar ska ha stöd för EyeFinity 5

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Är väl bara MSRöj man kan köra på 5 skärmar med ett sånt kort.

Men kan tänka mig att det här är ett otroligt billigt alternativ för dom som vill ha många skärmar med mycket information för jobbet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Kan dom inte köra på 5 st HDMI istället, fan kommer ju kosta typ 900 kr/port för att kunna ansluta mot DVI/VGA vilket 90% av skärmarna idag har...

Permalänk
Moderator
Moderator

Fem skärmar på ett 5770 är minst sagt tveksamt om man ens kan uppnå grafikinställningar högre än låg i nysläppta spel (MW2, BCBF2, DIRT2 etc...). Helt klart funkar den ju för andra syften där man vill nyttja upp till fem skärmar.

Sedan har vi ju hela grejen med att välja storlek, pröva ställa upp fem 24" bredvid varandra, får ju vrida huvudet 75-80 grader för att se sidorna. I data spelandet så är det verkligen hela synfältet vi pratar om då.

Neh, detta kanske syftar till att driva fem 19" tro? Uppnår ju samma effekt och för samma pengr som tre 24" dock...blir inte helt klok på vilken gamer som skulle vilja ha detta. Någon som lyckas få tag på fem 19" på ett konkursbo för företag?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Fem skärmar på ett 5770 är minst sagt tveksamt om man ens kan uppnå grafikinställningar högre än låg i nysläppta spel (MW2, BCBF2, DIRT2 etc...). Helt klart funkar den ju för andra syften där man vill nyttja upp till fem skärmar.

Sedan har vi ju hela grejen med att välja storlek, pröva ställa upp fem 24" bredvid varandra, får ju vrida huvudet 75-80 grader för att se sidorna. I data spelandet så är det verkligen hela synfältet vi pratar om då.

Neh, detta kanske syftar till att driva fem 19" tro? Uppnår ju samma effekt och för samma pengr som tre 24" dock...blir inte helt klok på vilken gamer som skulle vilja ha detta. Någon som lyckas få tag på fem 19" på ett konkursbo för företag?

Tänk dig att du håller på med daytrading. Då kan du hålla reda på rätt mycket på 4 (2x2) skärmar och du behöver inte tabba mellan fönster.
Det lär bli rätt mycket enklare och effektivare och i det långa loppet en bra ekonomisk lösning som kommer spara in MYCKET pengar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Moderator
Moderator

För de som är intresserade och inte kan allt om Eyefinity redan, detta kortet kör alltså mini Displayport (inte vanlig 20 pins displayport) och kräver en adapter mini-till-normal DP adapter. Ska man köpa detta kort så bör man kolla vad som följer med. Blanda INTE ihop detta med aktiva adapters för DP till DVI.

I dagsläget finns följande monitorer med displayportanslutning.

Att köra med aktiva adapters för DP till DVI har visat sig fungera med tämligen varierande resultat. Inte helt krångelfritt, de flesta forumen pekar åt att det är långt enklare att köra direkt på DP port utan adapter.

Nu är ju census i denna tråden att denna GPU'n är tveksam till spel på fem skärmar och jag är böjd att hålla med. Skulle gissa att den har svårt att orka med ens fem 19" på låg-mellan grafikinställningar i spel släppta vintern -09.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Tänk dig att du håller på med daytrading. Då kan du hålla reda på rätt mycket på 4 (2x2) skärmar och du behöver inte tabba mellan fönster.
Det lär bli rätt mycket enklare och effektivare och i det långa loppet en bra ekonomisk lösning som kommer spara in MYCKET pengar.

Absolut, för kontorssyfte om man måste ha koll på mycket skärmyta så är detta en konkurrent för tex Matrox. Om man har DP anslutningar. Eller mycket pengar för DP-DVI.

Men som gamer, nja?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lan
Absolut, för kontorssyfte om man måste ha koll på mycket skärmyta så är detta en konkurrent för tex Matrox. Om man har DP anslutningar. Eller mycket pengar för DP-DVI.

Men som gamer, nja?

Då är 5 skärmar på ett 5770 lite väl tokigt. Tror det tom. är lite väl extremt även på dubbla 5770.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan få datorn att krasha om man kopplar in 5 skärmar och gör en markeringsrektangel på skrivbordet

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Jag är ingen anhängare av flerskärms-installationer men jag har bara en fråga. Hur fan tolkar man illustrationen på nyhetssidan som föreställer olika bildskärms-konfigurationer?

Edit: Fan vad jag hatar skriftspråket i svenskan på grund av dess villkorslösa strävan efter att skriva ihop varenda litet jävla ord. Att skriva ihop blir väl säkert "ihopskriva" på svenska. Typ "flickväns-kompis-morsas-väns-bror"... det är helt jävla loco! Till min kännedom så finns det inget skriftspråk i världen som skriver ihop ord lika ofta som man gör i svenskan. Det står helt i kontrast mot t.ex. engelskan för engelsmännen hatar att sammanskriva ord. Det finns bara inte i engelskan, de få gånger man sammanskriver två ord i engelskan så sätter man alltid bindestreck och inte ens det är lika vanligt förekommande som i svenskan.

Jag tror dock att jag klarar mig bra vad gäller skriftspråket i svenskan, men jag var tvungen att ta upp det här även om det inte var rätt forum för det för i vissa situationer stör jag mig så enormt på det där ett sammansatt ord blir så otroligt långt och svårläst. Det är så ologiskt. I det fallet, som i exemplen ovan, så sätter jag bindestreck emellan varje ord istället, precis som man gör i engelskan.

Jag fattar inte riktigt poängen med att inte sätta bindestreck mellan varje ord, om man nu ändå ska envisas med att man måste sammanskriva ord i svenskan. Det som jag stör mig ännu mer på är att man i de flesta fall blir "idiot-förklarad" när man SÄR SKRIVER. Det känns så "på-tvingande" att skriva på svenska.

Fan nu vart tjatet om svenska längre än "ursprungs inlägget". Aja...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att siffrorna på skärmarna indikerar vilken 'virtuell' skärm de tillhör. Tex 3 är en grupp om 2x2 skärmar och en separat

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Någon som verkligen kör spel på flera skärmar ens?

Kan tänka mig att det är ok i sådana spel man kan ha infodisplay på, men inte annars.

Hade stört mig något sjukt på kanterna.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Allmän rage om svenska språket

lite ontopic kanske?

Btw, svenskan är inte = engelska

Och jag anser att det är lättare när man skriver ihop orden.

Du gör det ju när du pratar ändå så, även i engelskan.

ex. bildäck uttalas bildäck

car tires uttalas ihop "cartires"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Fan nu vart tjatet om svenska längre än "ursprungs inlägget". Aja...

Är du full?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinfiskare
Någon som verkligen kör spel på flera skärmar ens?

Kan tänka mig att det är ok i sådana spel man kan ha infodisplay på, men inte annars.

Hade stört mig något sjukt på kanterna.

Jag gör och nej man stör sig inte på kanterna, inte så att du sitter och fokuserar på alla tre skärmar samtidigt utan det ska förstärka periferi seende. Visst de kan väl vara lite störande men inget man tänker på när man spelar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Edit: Fan vad jag hatar skriftspråket i svenskan på grund av dess villkorslösa strävan efter att skriva ihop varenda litet jävla ord. Att skriva ihop blir väl säkert "ihopskriva" på svenska. Typ "flickväns-kompis-morsas-väns-bror"... det är helt jävla loco! Till min kännedom så finns det inget skriftspråk i världen som skriver ihop ord lika ofta som man gör i svenskan. Det står helt i kontrast mot t.ex. engelskan för engelsmännen hatar att sammanskriva ord. Det finns bara inte i engelskan, de få gånger man sammanskriver två ord i engelskan så sätter man alltid bindestreck och inte ens det är lika vanligt förekommande som i svenskan.

Jag tror dock att jag klarar mig bra vad gäller skriftspråket i svenskan, men jag var tvungen att ta upp det här även om det inte var rätt forum för det för i vissa situationer stör jag mig så enormt på det där ett sammansatt ord blir så otroligt långt och svårläst. Det är så ologiskt. I det fallet, som i exemplen ovan, så sätter jag bindestreck emellan varje ord istället, precis som man gör i engelskan.

Jag fattar inte riktigt poängen med att inte sätta bindestreck mellan varje ord, om man nu ändå ska envisas med att man måste sammanskriva ord i svenskan. Det som jag stör mig ännu mer på är att man i de flesta fall blir "idiot-förklarad" när man SÄR SKRIVER. Det känns så "på-tvingande" att skriva på svenska.

Fan nu vart tjatet om svenska längre än "ursprungs inlägget". Aja... [/B]

OT men:
Varför hatar du det svenska språket så intensivt?

Bara för att engelska är vanligt med all amerikansk och brittisk konsumtionsmedia som prånglas ut dygnet runt i Sverige, samt i datorsammanhang så är det inte av naturen ett bättre eller mer logiskt språk.

Det finns skönhet i alla språk, även svenskan!

PS. Sammansatta ord är inte unika för svenska språket heller, det finns flera andra som har det och det upplevs där helt naturligt.

On Topic:
Jag klarar mig personligen bra med ett fåtal skärmar (max 3) men det är klart ATi vill väl konkurrera med Matrox t.ex.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
http://www.powercolor.com/Global/news_content_HTML/100318_HD5...

Jag tolkar det som att siffrorna på skärmarna indikerar vilken 'virtuell' skärm de tillhör. Tex 3 är en grupp om 2x2 skärmar och en separat

Jaså är det Skrivbord de menar egentligen. Det såg jag inte förrän nu när du sa det. Det vart bara en massa siffror som snurrade i mitt huvud. Du är duktig du Hardware guy.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111