Preliminära prisuppgifter för Geforce Fermi

Permalänk
Medlem

Kan nästan garantera att kortet inte drar nära 300W. Totalt orimligt med en daul slot kylare på ett sådan kort.

Sedan så har ju bilder läckt ut senaste veckorna och bland annat på en låda från en tillverkare rekommenderades 600W nätdel. Jo vist blev ju ett jävla liv att fermi nu var ett monster till å dra kräm och HD5790 var så strömsnålt i gämförelse.

Men jag kickade på farsans HD5750 kartong. För CF setup av 2st relativt svala 5750 krävs 550W styckte dom.
jojo.

Kickade på 2st GTX260 kartoger jag har och det är 55nm varianterna dom idlar för mig på 50C sisådrär och gå inte upp mö load.

Rekomenderas 550W på dom med för ett kort. Så 600W reckomendation för Fermi tyder på att kortet drar lite mer än säg GTX260. Nvidia hävdar ju själva att det dra i slägarna av GTX285 och det låter rimligt. Jag tippar på 180-220W för Fermi GTX480.

Iget tyder på något annat av den info som läckt ut som kan annses relativt pålitlig så som kartonger mm som fotats som dom kommer säljas i.

Sedan att GTX470 kommer med 2s 6pins PCI-E säger nästan garanterat att Det ej går över 225W eftersom man gärna vill behålla kompatibiliteten med PCI-E 1.x villket tillåter max 75W via PCi-E utaget och sedan tillåter PCI-E 6 pins kontakterna bara 75W var. Så GTX470 kan inte dra mer än 225W även i värsta tänkbara senario.

Iget kort hitils har dimensionerats efter PCi-E 2.0 150W standarden för PCI-E kontackten i moderkortet.
I så fall måste man göra korten PCi-E 2.0 exklusiva. Det har inte hänt än från någon tillverkare.

Folk snackade om 250-300W kort med 8800GTX. Vad fick vi. 150W kort. 135W typisk användning. Jo hysterin är alltid i gång varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
kul att se hur ATI sidan propagerat för DX11 och allt vad det nu innebär, och hur fantastiskt bra detta är. men nu när Nvidia visar siffror som fullkomligt krossar ATIs 5 serie kort i tesselering är det inte så viktigt lägre då inga spel använder det i sån utsträckning m.m bla bla bla..

Ang priset, så är det väl inte så farligt som många tycker? man får ett kort med grym prestanda, som mosar i tesselering (som kommer bli mer o mer vanligt längre fram), som säkert kommer krossa i Folding om man nu gillar det. man får PhysX som det är sån uppståndelse om, m.m. vafan spelar några sketna hundralappar hit eller dit för roll när man tänkt lägga x antal tusenlappar på grafikkort.. förhoppningsvis får man även en produkt där drivrutinerna inte är halvfärdiga... och där problem i drivrutinerna inte tar månader att få åtgärdade.

DX 11 funktionerna är AWESOME!
Det vi säger att just nu behöver man inte lägga tusentals kronor extra när det inte är aktuellt alls, massa spel kommer att ha tess. men inte till Unigine nivån vilket betyder att om du sitter på ett 5870 kort är det inga problem alls.

Tycker det är lite synd att de inte kan sätta schyssta priser de sätter ju krokben för sig själva, speciellt när korten inte är så prisvärda om man tänker på prestandan vs pris.

Hoppas de ordnar till korten till nästa serie så vi får lite mer konkurrens från båda sidorna.

Permalänk

180-225w för GTX480... kanske om det var 6+6 pin men, nu är det 8+6 pin och det är i klass med 5970. GTX 470 med 6+6 pin kommer nog vara runt 190w till max 225w

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Jo visst det stämmer ju..Kolla deras vinster senaste tiden..Ingen liten verkstad det..

Då kollar vi nVidias bokslut.
2009 var ett förlustår.
2008 var ett förlustår.
2007 var ett vinstår.

Även ett förlustår kan ha enskilda kvartal med vinst. Förmodar att det är vad du syftar på.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Ja det är dom, men köper verkligen gemene man på reklam, kollar inte gemene man upp pris / prestanda?

"Hmm, vilket grafikkort ska jag ha? ATi eller nVidia? Just det, det var ju en nVidialogga i det där bra spelet! Jag tar ett sånt."

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Om en person inte gör det så är ju denne en fanboy.

Är du på riktigt?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Mamma Svensson besöker datorbutiken i jakt på födelsedagspresent till sonen.

-Sonen önskar sig ett ennvideo i födelsedagspresent. Ennvideo är snabbast säger han.
-Det snabbaste är GTX480, det kostar 5100:-
-Oj vad dyrt har ni inget billigare?
-För 3550:-har vi GTX470. Fortfarande för dyrt? 2800...1900...1200...För 996:- får ni ett GT220 med 1 GB ram, men i den prisklassen rekommenderar jag ett ATI Radeon.
-Han ville ha ennvideo, så jag kör på det sista du nämnde.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Mamma Svensson besöker datorbutiken i jakt på födelsedagspresent till sonen.

-Sonen önskar sig ett ennvideo i födelsedagspresent. Ennvideo är snabbast säger han.
-Det snabbaste är GTX480, det kostar 5100:-
-Oj vad dyrt har ni inget billigare?
-För 3550:-har vi GTX470. Fortfarande för dyrt? 2800...1900...1200...För 996:- får ni ett GT220 med 1 GB ram, men i den prisklassen rekommenderar jag ett ATI Radeon.
-Han ville ha ennvideo, så jag kör på det sista du nämnde.

Förstår inte riktigt vad du vill med inlägget.

Är poängen att barn är lättpåverkade och tror att något är bra utan att ha fakta om produkten? Sådant sker väl hela tiden när det gäller barn, då de är lite mer lättpåverkade. Det kan knappast vara begränsat till grafikkort och är nog rätt slumpartat i den kategorin. Med tanke på att ATI haft en bra 5000-serie och fått en hel del publicitet borde barn idag nog mer vara intresserade av kort från dem.

Eller menar du att Nvidia-fans är som småbarn och vill ha Nvidia fast AMD är bättre och billigare? Sen kan det förstås vara jag som saknar humor, det har hänt förut.

När det gäller de allra billigaste korten är ATI bättre, men är inte DX11 ett krav så har Nvidia några konkurrenskraftiga kort i en lite högre prisklass. Sen blir det ATI igen när priset ökar lite mer. Hur bra de nya GTX 400-korten är får man väl se snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio [/B]

Den som har snabbaste prestandakortet får per automatik kort sålda i de lägre segmenten, även om dessa budgetkort är sämre än konkurrenten.
Tack och lov är min karriär i datorbutik över. Det är frustrerande när en kund gör ett val på preferenser som inte har något samband med produkten han köper.

Exemplet ovan, nVidia har snabbaste highend-kortet, och därför vill kunden ha ett nVidia budgetkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Mamma Svensson besöker datorbutiken i jakt på födelsedagspresent till sonen.

-Sonen önskar sig ett ennvideo i födelsedagspresent. Ennvideo är snabbast säger han.
-Det snabbaste är GTX480, det kostar 5100:-
-Oj vad dyrt har ni inget billigare?
-För 3550:-har vi GTX470. Fortfarande för dyrt? 2800...1900...1200...För 996:- får ni ett GT220 med 1 GB ram, men i den prisklassen rekommenderar jag ett ATI Radeon.
-Han ville ha ennvideo, så jag kör på det sista du nämnde.

Hehe förstår vad du menar. "Oj, jävlar vad grymt nvidias gtx 480 är! Behöver ju nytt grafikkort. Hmmm vad får man i 1000krs-klassen? Hmmm, antingen ett Ati hd 4850, eller ett nvidia gt 220. Nvidia är ju bättre, är ju bara att kolla på deras 480gtx!!" Och så köper kunden ett nvidia, trotts att ati ger mest för pengen..

Nvidia tjänar nog ganska bra att ha värstingkortet på marknaden, även om det kostar som fan att få fram det. Ser ju betydligt bättre ut att ha det bästa kortet, då får de säkert mer sålt i de lägre klasserna, trots att de är dyrare

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Den som har snabbaste prestandakortet får per automatik kort sålda i de lägre segmenten, även om dessa budgetkort är sämre än konkurrenten.
Tack och lov är min karriär i datorbutik över. Det är frustrerande när en kund gör ett val på preferenser som inte har något samband med produkten han köper.

Tråkigt att det är så, men det stämmer nog till en viss del. Nvidia är bättre på att prångla sina produkter. Försöker att hålla mig neutral och köpa det jag verkligen får mest ut av när jag uppgraderar.

Permalänk
Medlem

Vet någon hur mycket watts Psu man behöver för fermi 470? Räcker det med mitt 500 watts? Antec sonata PSU på 500 watts, eller skall jag in handla ati 5870?

Visa signatur

GigaByte EP35-DS3 - Intel Core 2 Quad Q6600@2.44GHz - 8GB Corsair Dominator DDR2 PC8500 - 2x500 GB Hdd- XFX Radeon HD 5870 - Antec Sonata III - Svart (500w), Thoshiba HDTV 37"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sertaco
Vet någon hur mycket watts Psu man behöver för fermi 470? Räcker det med mitt 500 watts? Antec sonata PSU på 500 watts, eller skall jag in handla ati 5870?

Vänta till det dyker upp fulla specifikationer och recensioner. Om GTX 470 har 6+6 strömkontakter (som den läckta nakenbilden såg ut att ha) är det max 225W. Ett HD 5870 ligger på 188W och fungerar fint med 500W nätagg.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Varför börjar du rättfärdiga din brist på punkt- och kommatecken nu för? Det har ingenting med troll att göra utan dina klumpigt formulerade ensidiga idéer av ett varumärke får sig att uppstå på det sättet. Sedan varför du vill göra så snabba inlägg i ett forum som möjligt förstår jag inte, detta är trots allt inget chattrum.

Det är först när du börjar förklara varför du väljer ditt före datt som det blir problem. Speciellt när du insisterar på att undvika ett företags produkter pga. kosmetik som inte ens sträcker sig längre än referensmodeller.

Tolvåriga trollungar borde inte få skriva i forumet eller kommentera artiklar

lät som ett slag mot stavningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
180-225w för GTX480... kanske om det var 6+6 pin men, nu är det 8+6 pin och det är i klass med 5970. GTX 470 med 6+6 pin kommer nog vara runt 190w till max 225w

har du sett ett grafikkort hitils som ligger på gränsen till vad dess strömförsörjning pallar med
Menar fins inget fall HITILS!

Finns igen sund ingenjör heller som lägger nåt på gränsen.

Kan du räkna så vet du att 6+8 pin innebär att dom räknar med att kortet drar 226W eller mer. Men behöver inte dra ett dugg mer än det. Extremt osannolikt att det drar nära HD5890.

Som sagt denna hysteri varje gång och folk har alltid lika fel. Kommer bli tyst denna gången med precis som det blev med 8800GTX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaSvinto
Ni som har dualcore. Räcker det till bc2?

Jag har datorn i sign. och jag får ca 25-30 fps på high 1920*1200(inte nog för mig)
och 50-60 fps på medel i 1920*1200 (bra flyt)

Jag kör på medel men får drops till ca 38 fps ibland och peakar på 80 fps

*ingen aa el annat lull lull påslagen

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro