Gigabyte läcker klockfrekvenser för Phenom II X6

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mildew
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Sockets

Visst är det smidigt med AMD:s system att kunna slänga in en ny processor på ett äldre moderkort, men frågan är om den stora massan av användare egentligen utnyttjar det, eller om det bara är en liten klick datorentusiaster (typ folk här på Sweclockers).

Jag klagar dock inte. Har sparat många slantar på att slippa köpa nya moderkort

Tror det är rätt många. Själv kör jag 955 (Am3) på mitt am2+

Skitsmidigt och sparade mig ett par tusen.

Permalänk
Avstängd

FAN får besluts ångest Vattenkylning eller Thuban till julafton?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
FAN får besluts ångest Vattenkylning eller Thuban till julafton?

Båda som en riktig sweclocker?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Inaktiv

Ska bli intressant att se dessa testas. Personligen är jag mer intresserad av en Octacore då dessa klarar kraven för BIGADV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoozy
Hmm, jag är rätt säker på att den hette 378, men jag sätter inte mitt liv på det! Minnet har en tendens att bli lite klent med stigande ålder.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_370

Fisn träfar på 378 men det är bar forumlänkar och producktinformation från 3:e parts. Finns igen referens till intel, moderkort eller liknande. Handlar om typos då folk blandar i hop 370 och 478 socklen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Hoppas priset blir bra och att den kan utmana i7 950/870.

Riktigt så kul blir det nog inte gissar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Tror det är rätt många. Själv kör jag 955 (Am3) på mitt am2+

Skitsmidigt och sparade mig ett par tusen.

Är ju inte så många om man räknar med alla oem-datorer. De flesta slänger ju ut datorn när deras "Dell-speldator" Med en I7 och ett nvidia gt220 med hela 2 gb gddr2 ram inte hänger med längre. De flesta uppgraderar ju faktiskt inte datorn utan köper en helt ny.

Btw. Alla tror att denna processorn ska bli ett under. Det är ju en Phenom II med 6 kärnor?!? Okej, kanske presterar bättre än en phenom II x4 i flertrådade program. Men i spel kommer ju en Phenom II x4 ed högre frekvens prestera bättre, då det är samma processor. Därav kommer thuban prestera betydligt sämmre än I7 i allt förutom flertrådat, där tror jag dock I7an vinner endå, men kanske jämnare?

Hoppas bulldozer med sin nya arkitektur blir grym dock!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

4 kärnig nyttjar inga spel ändå. GTX IV slutar skala efter 3 kärnor i princip.

Dom som köper 6 kärnor köper det för annat än primärt spel. Fins gött om 3D rendering, encoding apps mm som kan nytja 6 kärnor. Där kommer en X6 regera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
4 kärnig nyttjar inga spel ändå. GTX IV slutar skala efter 3 kärnor i princip.

Dom som köper 6 kärnor köper det för annat än primärt spel. Fins gött om 3D rendering, encoding apps mm som kan nytja 6 kärnor. Där kommer en X6 regera.

Tror dock att I7 med sina 4 betydligt snabbare kärnor kommer krossa ändå. De har även hyperthreading ju.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Krossa i vad? GTA IV? Spela roll det är ett DATOR SPEL.

Sitter på i7 920 själv. Lätt jag tat en Phenom II X6 över det om det funnits då och dessutom funnits ett vettigt SLI moderkort. Men det är en annan femma.

Kör dubbla opteron genom åren och som sagt skalar rätt fint i fletrådade applikationer dom med. Så 6 kärnor på en X6 kommer definitivt i flertrådade applikationer ger i7 a Run for its money.

Och jag vet pricis hur HT fungerar och varför det ger en boost i bland och i bland inte. Men HT kan inte konkurerar med en ricktig fysisk kärna. Det är bara ett dubblet sett av register. Helt enkelt delar 2 sett av register processorns olika enheter som ALU, FPU med mera. Blir Effektivare med HT vid koreckt optimerad mjukvara men det är igen motsvarighet till fysiska kärnor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_370

Fisn träfar på 378 men det är bar forumlänkar och producktinformation från 3:e parts. Finns igen referens till intel, moderkort eller liknande. Handlar om typos då folk blandar i hop 370 och 478 socklen.

Hmm, vad hette då sockeln till min gamla Intel Pentium 200 MMX? Jag hittade ett gammalt kvitto för några år sedan för den processorn.... kostade mig då 4500:- Helt sjukt!

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snoozy
Hmm, vad hette då sockeln till min gamla Intel Pentium 200 MMX? Jag hittade ett gammalt kvitto för några år sedan för den processorn.... kostade mig då 4500:- Helt sjukt!

socket 7 skulle jag gissa på

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
FAN får besluts ångest Vattenkylning eller Thuban till julafton?

Du kan ju fan inte tänka så långt framåt, skaffa ett sommarjobb och köp båda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
socket 7 skulle jag gissa på

Det är socket 7.
Socket 5 innan dess för tidiga pentium.

Sedan fans det socket 8 för Pentium Pro dock inget som slåg hårt. giet man hittade i hemdatorn precis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Generellt så har väl AMD fler olika socklar än vad INTEL har?

AMD
Socket A
774
939
AM2 AM2+
AM3 AM3+

INTEL
437
775
1156
1366

Missat nåt?

Du glömde Slot 1 för Intel. Innan dess var det väl Socket 7 som både AMD och Intel körde på. AM3 är ju bakåtkompatibel med AM2+ och i bästa fall med AM2

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

AMDs Socket A hängde med rätt länge, sen kom 754/939 där dom fick rejält med kritik för att det krävdes olika sockets och dom lärde sig läxan. AM2/+/3 är samma socket och det gör att man kan laborera rätt friskt om man har flera maskiner och som familjefar med ett gäng maskiner i huset så är det en grym fördel att kunna byta runt mellan maskinerna om så skulle behövas.

Tar man 2000 och framåt för desktop så ser det ut så här:

.........Intel..........AMD
2000 423...........A
.........478
2003..................754
2004 775...........939
2006 .................AM2
2007 ................(AM2+)
2008 1366
2009 1156 .......(AM3)

Har satt de två sista AM socklarna inom parentes då dom är kompatibla med AM2, men i slutändan så är det rätt hugget som stucket när det gäller socklar, däremot så har Intel ändrat en hel inom en socket så ny cpu inneburit nytt moderkort fast det är samma sockel (läs 775) medans AMD gjort tvärtom framförallt de senaste åren.

Intel har idag 3 aktiva okompatibla socklar, AMD har 2 som är kompatibla.

AMD har en AM3 rev 2 i planeringen (AM3+?) som är planerad att släppas med bulldozer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oskarh
Vad tror ni priset kan tänkas hamna på?

Varför har du länk till virus i din sig för? Bara undrar

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!