Tona rutor - Gör de själv eller lämna bort?

Permalänk

Tona rutor - Gör de själv eller lämna bort?

Tja.

Funderar på att tona rutorna på en bil på gården. har aldrig gjort det innan och har väl hört mycket illa om det.

Tex svårt att få tag på bra toningsfilm.
bakrutan är ett helvete att få till bra. bakdörrarnas rutor är lite problem med hur man löser att det sitter kvar när man kör upp o ner rutorna hela tiden..

Så ska man lämna in eller ska man göra det själv? stor penga skillnad?
Blir det bra om man gör de själv o hur får man till bästa resultat?

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det blir bra om man gör det själv och man gör det rätt! Blir billigare och är roligt att testa nya saker (imo). Se bara till att hålla det blött hela tiden så ska det inte vara så märkvärdigt!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

Jag har tonade rutor på min bil, det är gjort själv (av farsan) för ungefär 10 år sedan. Det såg snyggt ut då, och det kommer fortsätta se snyggt ut i ett par år. Nu, not so much. På avstånd ser man inga skavanker, men går man nära så kan man t.ex. se det här:
* Luftbubbla har bildats på höger bakdörr
* Luftbubbla har bildats på bakrutan
* Filmen har börjat släppa lite varstans

Så om du inte ska ha det så länge så lär det väl vara helt okej att göra själv, resultatet blir ju bra i ett par år. Vet dock inte om det håller längre om en firma gör det, men det känns väl som att det bör göra det.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

funderar också på att göra detta själv på min bil.
har inte heller gjort detta innan då ja är rädd för att de ska bli dåligt resultat, skulle aldrig klara av att ha ett halvbra resultat på bilen x)

har hört att man kan ta fint sandpapper å slipa ner filmen högst upp på dom rutor som man kan öppna, vissa lägger lite klarlack(nagellack) längs med kanten också.

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har ok film (inte biltemas billigaste) och har läst på lite innan så borde du klara det hyfsat. Allt beror ju på vilket resultat du vill ha, vad du är villig att betala och framför allt vad du har för bil. En Volvo 200/700/900 har ju inte så jättevälvda rutor vilket gör den relativt lätt att filma själv. Sen är det ju bara att räkna på om du känner för att betala de 3000-4000:- som en firma ska ta för att smälla på film, eller om du känner att du hellre sparar de pengarna och fixar själv.

Jag har själv satt film på mina två tidigare bilar och välvda bakrutor är inte någon lek om man inte gjort det förut. Gällande bakdörrarna så plockar du helt enkelt bort inredningen och själva listen mot fönstret, så att solfilmskanten hamnar under listen. Överdelen är jag osäker på exakt hur firmorna gör, men det finns säkert en hel del tips på nätet.

När jag bytte bil nu senast så valde jag att lämna in den till en firma för att få det hundraprocentigt. Som tur var så blev det väldigt billigt pga kontakter, men jag hade ändå varit beredd att lägga lite mer för att få det ordentligt gjort. Inte minst för att slippa vreden som blir när man trilskats med en ruta i 3 timmar.

Permalänk

Skoj med massa svar

Det är väl bakrutan jag oroar mig över.. de två mindre rutorna är så små så det bör inte gå att misslyckas

Så tips på vart man ska köpa bra film att tona med då?

Tvätta rutorna noga och ha de fuktiga och ha på såpa har jag hört?
Antar att det bara är att klippa ut någorlunda och sen fixa till med mattkniv om det är för mycket i kanterna.
Antar att man får vara 2-3pers vid bakrutan

EDIT: hittade en bosseguide

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article296922.a...
Verkar funka hyggligt. frågan är om man ska ge sig in på det elelr inte har all inredning bortplockad så det är ju gott om plats för bakrutan nu iaf

Tror banne mig jag ska ge mig in på det kan inte bli mer är skit
Sidorutorna klarar jag mig själv och dörrutorna plockar jag nog ur för att underlätta.

Så vad för solfilm rekommenderar ni som man kan köpa?

Meca? Mekonomen? behöver man köpa flera rullar ? lite jobbigt om man får en skarv på mitten eller på bredden.

EDIT: ska man vänta och tona tills det blir värmare eller ska man ta det nu i garaget där det kanske bara är 2grader utöver utetemp? iofs kan jag sätta igång värme fläkten ett par timmar innan så.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Keeper of the Bamse

har kompisar som använt http://www.soyafilm.se/ med bra resultat. Kan det vara något?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tonade rutorna på min gamla 242 själv, då använde jag Biltemas svarta film, funkade skit bra. Gjorde i princip som i Bosses guide, förutom att jag tog loss mina sidorutor helt, gör det för bästa resultat. Bakrutan lät jag däremot sitta kvar.

Jag tyckte att det blir skit bra, och filmen höll hela tiden under min ägo, inga luftbubblor eller släpp.

Permalänk

Ser ju fint ut ska kolla lite vad biltema tar för sin o vad de tar här i stan på meca osv..

Btw Du har ju fan haft Bosse till hjälp ju (spegelbilden)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hur mycket % tycker ni man ska ha? vill se lite ut men vill inte ha någon lilla/blå aktigt och svartaktig ska den vara för att få lite effekt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Ljusgenomsläpp på solfilm är en smaksak och varierar från person till person, så gå efter egen känsla istället för att fråga vad andra tycker. Jag valde 20% när jag fick min nuvarande bil filmad. Hade siktat på 30-35% men 20% var det ljusaste han hade så det var inte mycket annat att välja på, men jag är nöjd ändå. Vissa bilar passar med 5%, andra ser bara fel ut.

Edit: Baserat på dina krav så skulle jag säga 5-15%, beroende på hur mkt du vill se ut. På 5% ser du knappt in i bilen om du trycker näsan mot fönstret.

Permalänk

trodde % bettydde hur mycket det inte släppte in. dvs 80% är mörkt 100% är beckmörkt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Normalt sett så räknar man på ljusgenomsläppet och inte mörkheten. Så 5% är väldigt mörk solfilm medan 40% är riktigt ljus.

Permalänk
Inaktiv

personligen hade jag valt att ta ur rutorna helt ur bilen och göra det i ett varmt och skönt garage så att man dessutom kan få det rätt så mycket snyggare.

Permalänk

okey.. kan ju vara bra att veta så man får rätt film...

Ska ta ut de rutor som man kan men bakrutan får sitta kvar. för omständigt att ta bort och sätta dit.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Man får inte tona eller sätta plastfilm på framruta och främresidorutor. Kan vara bra att tänka på om du inte vill ha en bot...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Man får inte tona eller sätta plastfilm på framruta och främresidorutor. Kan vara bra att tänka på om du inte vill ha en bot...

får och får? framrutan får du väl tona de övre 10% hur mycket du vill eller hur är det? främre sidorutorna får väl ha en toning som är i stort sett obefintlig?

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
får och får? framrutan får du väl tona de övre 10% hur mycket du vill eller hur är det? främre sidorutorna får väl ha en toning som är i stort sett obefintlig?

Jo, den övre delen av framrutan får man tona hur mycket man vill. Däremot är jag osäker på exakt var gränsen går.

Gällande de främre sidorutorna så är de ofta såpass tonade från fabrik att man inte ens kan sätta genomskinlig film på dem utan att de blir för mörka. Med det menar jag inte att de är "mörka" från fabrik, utan att kravet på ljusgenomsläpp är rätt högt.

Permalänk

Vad jag läst mig till så ska man kunna sitta i bilen och ha ett A4a papper liggande och där vid går gränsen. Dock kan det säkert vara variationer hur stor ruta man har och vissa bilmodeller men 10-15cm högst upp får man tona eller sätta en dekal på hur mycket man vill.
De flesta bilar har ju ändå en mörkare del just där uppe.

Som nämts så 'kan' man inte tona främre sidorutorna då ljusinsläppet blir för litet och det finns nog inte så ljusa filmer så att det blir lagligt.. skulle vara på vissa bilmodeller där rutorna har bra ljus genomsläpp för att det ska 'bli' lagligt dock blir man säkert bötfälld för det av nitiska män.

Iaf ska ge mig på hur det blir med bakrutorna och rutorna i baksätet
Får ge någon bild sen isf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Vad jag läst mig till så ska man kunna sitta i bilen och ha ett A4a papper liggande och där vid går gränsen. Dock kan det säkert vara variationer hur stor ruta man har och vissa bilmodeller men 10-15cm högst upp får man tona eller sätta en dekal på hur mycket man vill.
De flesta bilar har ju ändå en mörkare del just där uppe.

Som nämts så 'kan' man inte tona främre sidorutorna då ljusinsläppet blir för litet och det finns nog inte så ljusa filmer så att det blir lagligt.. skulle vara på vissa bilmodeller där rutorna har bra ljus genomsläpp för att det ska 'bli' lagligt dock blir man säkert bötfälld för det av nitiska män.

Iaf ska ge mig på hur det blir med bakrutorna och rutorna i baksätet
Får ge någon bild sen isf

Det med A4 pappret är bara bull, stämmer inte för fem öre.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

går de inte ett litet sträck uppe i ena hörner på vindrutan som visar hur långt ner man får tona?

har iaf ett sådant sträck på min bil, vet inte om de sitter där av den annledningen men har funderat på om de kan vara så.

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte.90
går de inte ett litet sträck uppe i ena hörner på vindrutan som visar hur långt ner man får tona?

har iaf ett sådant sträck på min bil, vet inte om de sitter där av den annledningen men har funderat på om de kan vara så.

På vissa bilar är det så, långt ifrån alla!

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem

med tålamod får man det att hålla bra, ser man bara till att det inte är torra fläckar så. på med massor av såpa. sedan måste man se till att dra ut allt överflöd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lars Adaktusson
Det med A4 pappret är bara bull, stämmer inte för fem öre.

Nope, det stämmer faktiskt. Nu lyckas jag inte hitta den fakta jag söker hos bilprovningens hemsida eller transportstyrelsens.

Men jag var med en kompis när han skulle besikta bilen och besiktningsmannen använde ett a4-papper för okontrollera ifall bården på vindrutan var godkänd.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Nope, det stämmer faktiskt. Nu lyckas jag inte hitta den fakta jag söker hos bilprovningens hemsida eller transportstyrelsens.

Men jag var med en kompis när han skulle besikta bilen och besiktningsmannen använde ett a4-papper för okontrollera ifall bården på vindrutan var godkänd.

mycket möjligt att de har det som ett riktmärke, men ingen 'lag' på det! Jag får tona en viss del utav min framruta ÄVEN på min taksänkta 140, där hela framrutan är mindre än ett A4! Frågade hur mycket jag fick tona och det var några % av hela framrutan kommer inte ihåg exakt nu men...

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!