Mini ITX med USB 3.0 från Gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Mini ITX med USB 3.0 från Gigabyte

Taiwanesiska Gigabyte jobbar på ett nytt kompakt moderkort för Intel sockel LGA 1156. Bland finesserna syns stöd för USB 3.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ser trevlig ut, men samma problematiska sockelplacering som på ett par andra kort.

Känns som att ITX kommer växa starkt närmaste åren.

Permalänk
Medlem

Är så jäkla sugen på en mini-ITX spelburk med vatten skulle vara ganska jäkla coolt!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Är så jäkla sugen på en mini-ITX spelburk med vatten skulle vara ganska jäkla coolt!

Har du någon idé hur konstruktionen skulle gå till?

Vattenkylning tar en del plats och besegrar då syftet med att använda mini-ITX, om det isåfall inte finns en bra kompakt lösning på det.

ATX-standarden för kortstorlekar är inte ännu alls optimerad för att bygga speldator i mini-ITX. Slänger du på ett Radeon 5850 på det där lilla kortet skulle du få en väldigt knepig datorklump att försöka gömma i en låda.

Jag tror att det bästa du kan komma idag som liten spellösning är att köpa en Shuttle barebone med i7 cpu. Där för du plats för ett 5870 (tror jag) och så är burken liten. Se länk:

http://www.tomshardware.com/gallery/xpc_sx58h7_internal,0101-...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Har du någon idé hur konstruktionen skulle gå till?

Vattenkylning tar en del plats och besegrar då syftet med att använda mini-ITX, om det isåfall inte finns en bra kompakt lösning på det.

ATX-standarden för kortstorlekar är inte ännu alls optimerad för att bygga speldator i mini-ITX. Slänger du på ett Radeon 5850 på det där lilla kortet skulle du få en väldigt knepig datorklump att försöka gömma i en låda.

Jag tror att det bästa du kan komma idag som liten spellösning är att köpa en Shuttle barebone med i7 cpu. Där för du plats för ett 5870 (tror jag) och så är burken liten. Se länk:

http://www.tomshardware.com/gallery/xpc_sx58h7_internal,0101-...

/s

Vattenkylning har folk stoppat i Silverstones SUGO SG05 tidigare så det är inte något större problem. Jag har petat i ett HD5850 i mitt, i kommande SG07 kommer man kunna stoppa i grafikkort som är upp till 34cm långa.

Det finns färdiga system att köpa enligt specifikation: http://www.cyberpowerpc.com/system/LAN_Mini-H2O/

Någon som gjort ett hembygge: http://hardforum.com/showpost.php?p=1035143867&postcount=499

Shuttles är fin annars men väldigt dyr. Jag har för mig det är nya modeller på väg så det kan vara värt att kolla in dessa med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Känns som att ITX kommer växa starkt närmaste åren.

Håller med och det är inte konstigt. Formaten är liten men ger i princip samma prestanda som ett ATX system.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ser trevlig ut, men samma problematiska sockelplacering som på ett par andra kort.

Enklare att dra ledningar från CPUn till x16-slotten och H55-chipet till bakplåtskontakterna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Håller med och det är inte konstigt. Formaten är liten men ger i princip samma prestanda som ett ATX system.

Exakt. Rätt maffigt att faktiskt använda ett så pass litet och snabbt system. Speciellt när det, som du säger, inte är någon märkbar prestandaminskning. Nästan alla komponenter brukar gå att använda ihop med systemet dessutom vilket underlättar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Enklare att dra ledningar från CPUn till x16-slotten och H55-chipet till bakplåtskontakterna.

Klart, men jag lovar och svär på att det gör det krångligt att hitta kylare som passar. Normalt sett är det inget problem, men är man Sweclockare så nöjer man sig ju inte med Intels standardkylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vattenkylning har folk stoppat i Silverstones SUGO SG05 tidigare så det är inte något större problem. Jag har petat i ett HD5850 i mitt, i kommande SG07 kommer man kunna stoppa i grafikkort som är upp till 34cm långa.

Det finns färdiga system att köpa enligt specifikation: http://www.cyberpowerpc.com/system/LAN_Mini-H2O/

Någon som gjort ett hembygge: http://hardforum.com/showpost.php?p=1035143867&postcount=499

Shuttles är fin annars men väldigt dyr. Jag har för mig det är nya modeller på väg så det kan vara värt att kolla in dessa med.

Riktigt snygg vattenlösning. Fläkt på utsidan däremot ser ju lite billigt ut.

Intel x58 kräver så mycket plats idag så det verkar som mb-tillverkarna inte ens försökt skapa ett sådant i mini-itx. Känns nästan så man måste ta "shuttle-approach" och gå utanför standarden (avlångt anpassat moderkort) för att få en konkurrerande kompakt lösning. (plats med triple channel, nb/sb, miljoner uttag)

Nedbantade H55/P55 är räddningen men det är ju lite orättvist att jämföra med i7 1366. I många extrema fall är också mini-ITX strypta strömmässigt eftersom allt sitter så tajt och värmekoncentrationen är mycket högre och då är det lite tråkigt att max få använda en viss strömsparande cpu för att strömförsörjningen på mb'et inte klarar mer.

Det jag menar är att Shuttle-systemet gör verkligen något unikt som mini-ITX inte kan röra just nu.

Sen finns det fina mini-ITX lösningar men skulle jag personligen skaffa något mini-ITX så blir det för nätverkslösningar (router/filserver/htpc) och inget annat. Atom för hela slanten.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Riktigt snygg vattenlösning. Fläkt på utsidan däremot ser ju lite billigt ut.

Intel x58 kräver så mycket plats idag så det verkar som mb-tillverkarna inte ens försökt skapa ett sådant i mini-itx. Känns nästan så man måste ta "shuttle-approach" och gå utanför standarden (avlångt anpassat moderkort) för att få en konkurrerande kompakt lösning. (plats med triple channel, nb/sb, miljoner uttag)

Nedbantade H55/P55 är räddningen men det är ju lite orättvist att jämföra med i7 1366. I många extrema fall är också mini-ITX strypta strömmässigt eftersom allt sitter så tajt och värmekoncentrationen är mycket högre och då är det lite tråkigt att max få använda en viss strömsparande cpu för att strömförsörjningen på mb'et inte klarar mer.

Det jag menar är att Shuttle-systemet gör verkligen något unikt som mini-ITX inte kan röra just nu.

Sen finns det fina mini-ITX lösningar men skulle jag personligen skaffa något mini-ITX så blir det för nätverkslösningar (router/filserver/htpc) och inget annat. Atom för hela slanten.

/s

Tråkigt nog rapporterades det om att Shuttle skulle börja följa standarder med deras system i framtiden. Om det innebär att de börjar göra egna m-ITX och kanske rent av m-DTX-kort eller bara använda de kort som finns såg jag inget rapporteras om.

Jämför H55/P55 m-ITX med H55/P55 mATX/ATX istället då bara. Behöver man verkligen det X58 erbjuder så finns som sagt fortfarande Shuttles system.

EDIT: Här jag hörde om m-ITX-korten. Då det är lite oklart i filmen så kanske det inte gäller alla nya modeller.
http://www.sweclockers.com/nyhet/10697-video_shuttle_pa_cebit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Intel x58 kräver så mycket plats idag så det verkar som mb-tillverkarna inte ens försökt skapa ett sådant i mini-itx. Känns nästan så man måste ta "shuttle-approach" och gå utanför standarden (avlångt anpassat moderkort) för att få en konkurrerande kompakt lösning. (plats med triple channel, nb/sb, miljoner uttag)

Nedbantade H55/P55 är räddningen men det är ju lite orättvist att jämföra med i7 1366.

Enda fördelen med 1366 på ITX är att man får en mer överklockningsbar CPU, alternativt en 6-kärnig. Alla fördelarna med X58 över P55/H55 blir automatiskt borttappade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Enda fördelen med 1366 på ITX är att man får en mer överklockningsbar CPU, alternativt en 6-kärnig. Alla fördelarna med X58 över P55/H55 blir automatiskt borttappade.

Tja utan att dra igång ännu en debatt om 1156 vs 1366 så kan vi nog båda hålla med om att 1366 inte är samma som 1156. Vill man ha det värsta kan man alltså inte ta ITX före Shuttle.

Nu vill jag inte framstå som någon Shuttle-bög för det är jag verkligen inte. Skulle aldrig pröjsa de priserna, men ITX har en bit kvar att gå menar jag. Det är synd att man inte enklare kan överträffa de befintliga lösningarna för kompakta datorer genom att bygga och modda själv.

Ni som är ute efter att bygga en spelburk i storleksordning mini-ITX borde ju välkomna en standard med mera avlånga moderkort som Shuttle. Åt det håller kan man ju liksom bygga på då grafiken ändå sträcker sig dit. Synd bara att det blir för många standarder.

Hade det kommit en MXM-historia till ITX så hade det kanske varit intressant. Tänk dig en dubbelmacka med MB under och grafik över och så ett vattenblock mellan som kyler båda, eller luft. Det skulle vara coolt.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Tja utan att dra igång ännu en debatt om 1156 vs 1366 så kan vi nog båda hålla med om att 1366 inte är samma som 1156. Vill man ha det värsta kan man alltså inte ta ITX före Shuttle.

Hänger inte på forumet tillräckligt för att ha märkt av några såna debatter, men all den extra bandbredd mellan CPU och dess omvärld man har i 1366 försvinner ju med de begränsade expansionsmöjligheterna med ITX. Visst kan man i teorin lägga till en massa extra kretsar med SATA 6G, USB3.0 osv, men...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Tja utan att dra igång ännu en debatt om 1156 vs 1366 så kan vi nog båda hålla med om att 1366 inte är samma som 1156. Vill man ha det värsta kan man alltså inte ta ITX före Shuttle.

Nu vill jag inte framstå som någon Shuttle-bög för det är jag verkligen inte. Skulle aldrig pröjsa de priserna, men ITX har en bit kvar att gå menar jag. Det är synd att man inte enklare kan överträffa de befintliga lösningarna för kompakta datorer genom att bygga och modda själv.

Ni som är ute efter att bygga en spelburk i storleksordning mini-ITX borde ju välkomna en standard med mera avlånga moderkort som Shuttle. Åt det håller kan man ju liksom bygga på då grafiken ändå sträcker sig dit. Synd bara att det blir för många standarder.

Hade det kommit en MXM-historia till ITX så hade det kanske varit intressant. Tänk dig en dubbelmacka med MB under och grafik över och så ett vattenblock mellan som kyler båda, eller luft. Det skulle vara coolt.

/s

Vad är problemet? Det finns många som byggt både LGA775 och LGA1156-baserade m-ITX system som körs i små chassin med highend-grafikkort. En speldator har aldrig behövt en LGA1366-baserat system.

Behöver man HT så går i7 860 att köra med exempelvis DFI's Lanparty MI P55-T36. Det går till och med göra en lättare klockning upp till BCLK 150. 170 med i5 750. Triplechannel är bra men jag ser inte riktigt att det skulle vara så otroligt viktigt i ett så pass litet system. Behöver man det så finns, som sagt, fortfarande Shuttles system.

Avlånga moderkort skulle dock vara trevligt, PCB skulle gott kunna vara både lite längre och bredare i mitt SG05.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Har du någon idé hur konstruktionen skulle gå till?

Vattenkylning tar en del plats och besegrar då syftet med att använda mini-ITX, om det isåfall inte finns en bra kompakt lösning på det.

ATX-standarden för kortstorlekar är inte ännu alls optimerad för att bygga speldator i mini-ITX. Slänger du på ett Radeon 5850 på det där lilla kortet skulle du få en väldigt knepig datorklump att försöka gömma i en låda.

Jag tror att det bästa du kan komma idag som liten spellösning är att köpa en Shuttle barebone med i7 cpu. Där för du plats för ett 5870 (tror jag) och så är burken liten. Se länk:

http://www.tomshardware.com/gallery/xpc_sx58h7_internal,0101-...

/s

Har inte tänkt på det så jätte mycket för har inte pengar till det för tillfället
Men tanken var i så fall att bygga ett eget chassi från grunden
kanske något i stil med

http://www.lian-li.com.tw/v2/en/product/product06.php?pr_inde...

gillar utseendet på det som fan men kan nog bli lite tight att få in vatten i det

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad är problemet?

Problemet? Problemet är att det är svårt att bygga en storlekseffektiv prestandadator med mini-ITX. Grafiken och mb är helt osymmetriska.

Största genombrottet som skett för ITX måste nog varit denna lösning:
http://minipc.de/image_db/Morex_1610_Black.jpg

Det där är storlekseffektivt.

Titta på den bilden och sedan jämför med den närmaste respektabla ITX-speldatorn. Jo speldatorn är 10-20 gånger större volymmässigt.

Jämför situationen exempelvis med en bärbar dator. Jämför en liten sådan med en modern respektabel speldatorvariant. Ja då är det inte i närheten av 10-20 gånger volymskillnad.

ITX är coolt men potentialen hade kunnat varit mycket större än vad den är idag. Det behöver komma bra effektiva storleklösningar för seriösa nätagg, och en grafikstandard som är symmetriskt med moderkortet typ MXM.

Alltså jag förstår att ni jämför med stationära datorn och blir glada att ITX-burken är hyggligt snabb och är hälften så stor. Det räcker säkert för de flesta. Potentialen i storleken är dock mycket högre än så.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Inaktiv

Jag respekterar din åsikt. Dock anser jag att du jämför lite underligt. Visst, Morex chassit var ju fin, liten och klarar säkert lättare uppgifter bra. Men det är inget du drar igång några tyngre program på och de senaste spelen lär ju vara att glömma ens med låga inställningar.

Min Silverstone SUGO SG05 är liten (22cm bred, 17cm hög och 27cm djup) och klarar även att stoppa i prestandakomponenter. Visst, jag kan inte stoppa i en i7 980X och ett HD5970 men denna kombination har även vissa ATX-chassin problem med också.

Du jämför med en bärbar dator som är ett system där alla komponenter fått kompromissats på.

Vill man ha en pytteliten dator och inte bryr sig om att man får kompromissa på prestanda och funktionalitet så finns det både riktigt små ITX och även ännu mindre system att välja på. Även Netbooks och ultraporabla netbooks.

Det du vill se kan mycket väl komma i framtiden, jag skulle personligen gärna se en sådan utveckling.

Dags att återgå till ämnet tror jag. Detta kan nog diskuteras vidare i en lämpligare tråd om behov finnes.

Permalänk
Medlem

Vafa... Kom igen, dumpa stenåldern... VGA och PS/2 Släng dit några schyssta FW-portar eller liknande istället. I övrigt verkar det vara ett trevligt kort det där.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Vafa... Kom igen, dumpa stenåldern... VGA och PS/2 Släng dit några schyssta FW-portar eller liknande istället. I övrigt verkar det vara ett trevligt kort det där.

Nu var du allt rolig. Vad ska man med FW till när det finns USB och Esata?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.