Geforce GTX 400: Skvaller från branschen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Det är GTX 490 som kommer att ha 512 cuda kärnor och det kommer att bli dyrt om den ens går att få tag på för svenskar.

hur vet du det? eftersom jag har tänkt att vänta på den om det är en single gpu är villig att betala lite över 6000 för en kanske 6300

Permalänk
Hjälpsam

Kanske är Tessla, som blir det enda kort, som får 512 kärnor, till en början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Det är GTX 490 som kommer att ha 512 cuda kärnor och det kommer att bli dyrt om den ens går att få tag på för svenskar.

GTX 490?

Om Nvidia följer sitt namnschema så borde en senare uppdatering heta GTX 485. Jämför man GTX 280 -> GTX 285 så var det en väldigt stor skillnad, då GTX 285 hade en die shrink. Skulle det vara aktuellt här så kommer GTX 485 dröja rätt länge till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Andersson
Det är GTX 490 som kommer att ha 512 cuda kärnor och det kommer att bli dyrt om den ens går att få tag på för svenskar.

Källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maltek
Skulle inte GTX 480 ultra ha 512 CUDA-kärnor samt ha högre klockfrekvenser?

Nej folk på forum kallade det för "ultra" bara för att ha ett namn på kortet liksom, observera citat tecknen..
Jag skulle tippa på att kortet kommer heta GTX 485

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg Charlie, nvidia hataren, och alla rykten han spred? Det tycks som han hade rätt på flera punkter trotts allt.

Det är dock lite synd eftersom det hade varit bra för konkurrensen och utvecklingstakten om nvidia hade kunnat mäta sig bättre i pirs och prestanda med ATI.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Kommer ni ihåg Charlie, nvidia hataren, och alla rykten han spred? Det tycks som han hade rätt på flera punkter trotts allt.

Det är dock lite synd eftersom det hade varit bra för konkurrensen och utvecklingstakten om nvidia hade kunnat mäta sig bättre i pirs och prestanda med ATI.

Eftersom vi inte vet något konkret om prestandan är det lite tidigt att otala dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Kommer ni ihåg Charlie, nvidia hataren, och alla rykten han spred? Det tycks som han hade rätt på flera punkter trotts allt.

Det är dock lite synd eftersom det hade varit bra för konkurrensen och utvecklingstakten om nvidia hade kunnat mäta sig bättre i pirs och prestanda med ATI.

Vilka punkter då?

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Vilka punkter då?

Förseningar, dåliga Yields och troligtvis prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
GTX 490?

Om Nvidia följer sitt namnschema så borde en senare uppdatering heta GTX 485. Jämför man GTX 280 -> GTX 285 så var det en väldigt stor skillnad, då GTX 285 hade en die shrink. Skulle det vara aktuellt här så kommer GTX 485 dröja rätt länge till.

Sedan när började Nvidia följa ett namnschema?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Sedan när började Nvidia följa ett namnschema?

Spelar ingen roll, GTX 490 är någon som hittat på och skrivit på nåt forum och sen har det snappats upp av andra.

Permalänk
Avstängd

kan någon säga helt säkert om det kommer en gtx 480 med 512 cuda cores i april

enligt sweclockers så är det sant det står inget om att det är ett rykte etc bara att det kommer i april

så jag skulle blir väldigt glad om någon som vet kunde säga om detta är säkert eller ej

Permalänk
Medlem

Det kan vara april, det kan vara augusti. Vi vet inte när nVIDIA körde igång med B1-skivorna.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

* The intended GF100 has 512 SP clocked at 725/1450/1050MHz with 295W TDP. It should still be released in the future but just not now. For this launch, GTX 480 has 480 SP with clocks lowered to 700/1401/1848MHz at 250W TDP.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Det kan vara april, det kan vara augusti. Vi vet inte när nVIDIA körde igång med B1-skivorna.

hoppas det är april som sweclockers säger eftersom jag har inte valfri tid att vänta eftersom jag har lovat mina subscribers (1800) på youtube och det skulle vara riktigt elakt och säga att det blir mer väntan

sålde min gamla dator oktober 2009 så det var 5 månaders väntan

så jag hoppas det blir april

Permalänk
Medlem

Swec är den enda siten som fått "512 SP följer senare" till att bli "...senare i April". Sannolikheten att det blir April är något större än obefintlig.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Nvidia kommer att hålla sej till 300W-gränsen när(om?) de kommer med sin dubbelmacka. Eftersom att (GTX485?) kommer att dra just under 300W-gränsen så kommer de nog inte kunna göra ett chip som är bättre än 485:an med dubbla GPU:er som drar under 300W.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Swec är den enda siten som fått "512 SP följer senare" till att bli "...senare i April". Sannolikheten att det blir April är något större än obefintlig.

varför ljuger dem då dem säger tydligt att det blir april

dem kunde sagt senare som alla andra men dem sa april istället

Permalänk
Medlem

26:e mars gäller bara recensionsembargot, men ingen förväntar sig nog att se kort i handeln innan april.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
26:e mars gäller bara recensionsembargot, men ingen förväntar sig nog att se kort i handeln innan april.

Så en papperslansering då förmodligen trots att det absolut inte skulle bli så...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici*
The intended GF100 has 512 SP clocked at 725/1450/1050MHz with 295W TDP. It should still be released in the future but just not now. For this launch, GTX 480 has 480 SP with clocks lowered to 700/1401/1848MHz at 250W TDP.

Du glömde referera vem som du citerade

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt dessa bilder http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1410497&postcount=41... så verkar toppkortet ha FEM 6mm heatpipes. Trodde först fyra eftersom det femte ligger dolt med plasten på.
Att sedan hela ovansidan och botten mot kretskortet är i gjuten metall för att stråla värme in i chassiet plus en 1,9A Deltafläkt säger en del om väntad strömförbrukning/värme.

Måste vara en mycket kostsam lösning för kylaren. Har personligen aldrig sett något lika enormt tidigare. Nästan lika långt som 5970, fattas någon/några centimeter. Stämmer de angivna priserna kommer nVidia idka välgörenhet för att ta sig in på marknaden.

Hoppas kortet blir bra. Man får iaf mycket kylare och chiparea för pengarna.

Edit: Ändrade till länk med fler bilder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Du glömde referera vem som du citerade

han citerade vrzone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Nästan lika långt som 5970, fattas någon/några centimeter.

Om alla bilder stämmer så kommer det vara ungefär lika långt som GTX 2**. Vilket iofs är ca 3 cm kortare än 5970 och ca 1 cm kortare än 5870.

Kylaren verkar onekligen rätt fet. Hoppas den är bra också.

Edit: Kollade på bilderna i länken(missade den först av nån anledning). Ja, den verka hamna mellan 5870 och 5970 i längd.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1410497&postcount=41...

som Multiman länka. Grym kylare och inovativt att göra toppen till en del av heatsinken. Undrar om kylaren är gjord gör 250w tdp eller 295w tdp, för om det är 250w så kan jag inte vänta och se hur GTX(485?) 295w versionen kommer att se ut!

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Kommer ni ihåg Charlie, nvidia hataren, och alla rykten han spred? Det tycks som han hade rätt på flera punkter trotts allt.

Det är dock lite synd eftersom det hade varit bra för konkurrensen och utvecklingstakten om nvidia hade kunnat mäta sig bättre i pirs och prestanda med ATI.

Haha, va skön du är!

När jag läste tänkte jag på en dramafilm. Typ att vi borde ha varit snällare mot Charlie medan han fortfarande fanns bland oss. Han var vis och hade rätt, fan vad dumma vi var som inte lyssnade. Nu är det för sent för att han är borta... HAHA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Jag skrev ju för fan att jag brjuder på den pga min felskrivning. Skrev 5790 och menade 5970.
Svårt att fatta lite humor eller?
Skrevs av en provmedlem vad menas med det? Ja vad fan när blev du medlemn. 2006.
Är du värd mer eller? lite självgod eller?

Anledningen till att jag blev provmedlem för många årsedan är för att jag utan problem vågar kalla idioter som dig för pucko.

Jag har inte trampat på dina tår så kom inte här och trampa på mina tår då får du svar på tal.

Joo jag fattade det med siffrorna där och ja jag fatta mig på lite humor. Men tydligen förstår du dig inte på lite humor när jag tycker de va kaxigt och lite småroligt att de va skrivet av en provmedlem...
Vi släpper de nu....

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Enligt dessa bilder http://forum.beyond3d.com/showpost.php?p=1410497&postcount=41... så verkar toppkortet ha FEM 6mm heatpipes. Trodde först fyra eftersom det femte ligger dolt med plasten på.
Att sedan hela ovansidan och botten mot kretskortet är i gjuten metall för att stråla värme in i chassiet plus en 1,9A Deltafläkt säger en del om väntad strömförbrukning/värme.

Fler bilder (från samma serie)
http://www.overclock.net/hardware-news/694031-arabhw-gtx-480-...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
De ja har läst mej till i EVGA's forum är att dom bara fnyser när en länk blir postad av VR zone/xbitlab. De verkar enligt dom (väldigt insatta lol) att all info till VR zone kommer från xbitlab, de skriver att dom är bekräftade av xbitlab, vilket dom inte är för xbitlav i sin tur tar info från NV zone å kallar de bekräftad.

Alltså dom 2 siterna bollar info med varann, å kalllar varandras info för "bekräftad"

Då ska man ta det med en stor grävskopa salt då asså....då kan ju gtx 480 tom bli 25-30% bättre än 5870....

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC