Nytt hack låser upp cacheminne i Phenom II X4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Hehe, okej trevligt
Visste inte att man kunde göra så ens.. är de speciellt för den kortserien?

Jo det var väll 2004 eller nått kommer inte ihåg men det finns fler grafikkort som man kunde låsa upp avstängda pipes å grejer.

Att överklocka saker är ju samma sak igentligen.. Man fixar gratisprestanda men egentligen inte har betalt för... För att man kan!

Å det är väll svaret till alla skepptiker i den här tråden.. Anledningen är: "För att man kan!"

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
exakt

Poängen är ju att det inte alltid är trasigt, om AMD säljer mer PII 810 X4 än vad de har tillgång av proppar med trasigt cache så tvingas de låsa fullt fungerande.

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
exakt

Om AMD har efterfrån på säg... 10.000 x3or, men har bara 6000 trasiga x4or så kommer de tvingas att låsa en fullt fungerande kärna på sina hela x4or och sälja dem som x3 för att möta efterfrågan. Alltså kan du få en fullt fungerande x4 för samma pris som en x3a. Om du har tur.

Damn, dibbqwas för först.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Om data blir korrupt i cacheminnet så lär konsekvenserna vara exakt samma som när data blir korrupt i RAM-minnet. D.v.s. BSoD om man har tur.

Korrupt data i RAM kan man ibland ha tur och det fortsätter att funka ändå om det bara är enstaka adresser det krånglar på. Med ett korrupt cache-minne å andra sidan är det hopplöst att komma någonstans alls. Då blir minnesläsningar korrupta helt slumpvis och när som helst alldeles oavsett vilken adress man läser från. Förmodligen kommer man aldrig ens fram till Windows startup skärmen.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte medvetet ha lite eastereggs i alla produkter istället? Hade varit så mycket roligare för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Om AMD har efterfrån på säg... 10.000 x3or, men har bara 6000 trasiga x4or så kommer de tvingas att låsa en fullt fungerande kärna på sina hela x4or och sälja dem som x3 för att möta efterfrågan. Alltså kan du få en fullt fungerande x4 för samma pris som en x3a. Om du har tur.

Damn, dibbqwas för först.

ja visst men kan du tala om för mig hur roligt det är att köpa cpu´n... modda den och chansa att den kanske funkar och så är den moddade delen trasig. det är inte värt det tycker jag men visst det är coolt.

för ett bra tag sedan kunde man låsa upp ati´s grafikkort om inte jag har fel och kunde öppna mer "pipelines?" för att boosta kortet, där kan vi snacka om praktiska och verkligen nåt värt att "göra hemma"

jag undrar om det är så att om den fjärde cpu´n går att låsa upp men failar... kan man då inaktivera den och köra med tre eller bara resetta bios? i så fall är det nät att ha i "to do list"

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ARICE
ja visst men kan du tala om för mig hur roligt det är att köpa cpu´n... modda den och chansa att den kanske funkar och så är den moddade delen trasig. det är inte värt det tycker jag men visst det är coolt.

Um... finns folk som köper x3 för att de är billigare än en x4. Om de då kan låsa upp den till en fullt fungerande x4a så skadar det väl knappast? Folk är verkligen bra trångsynta ibland.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Herregud.

- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."
- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."
- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."
- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Um... finns folk som köper x3 för att de är billigare än en x4. Om de då kan låsa upp den till en fullt fungerande x4a så skadar det väl knappast? Folk är verkligen bra trångsynta ibland.

så om du personligen köper en x3 cpu och låser upp den till x4 och misslyckas för att det visar sig att den upplåsta kärnan va trasig så är det ok?

så mycket för att vara trångsynt va?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk

Efftersom det är en BIOS-upplåsning så är det bara att ändra tillbaka eller reseta BIOS.

Du förlorar max 2 minuter av dit liv!

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Avalanche
Efftersom det är en BIOS-upplåsning så är det bara att ändra tillbaka eller reseta BIOS.

Du förlorar max 2 minuter av dit liv!

det var det jag undrade, om man kunde återställa allt som det var. då tycker jag att det är nåt å testa. ska göra det på min cpu så fort det kommer upp nåt proper och tillgänglig

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-Lined
Herregud.

- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."
- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."
- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."
- "Men varför låsa upp nåt som är trasigt."
- "Men det är ju inte säkert att det är trasigt."

bra sammanfattning

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett buggigt c-program skrivet av nybörjare

Permalänk
Entusiast

Dags att lätta lite på dimman som vissa irrar omkring i:

Det som oftast är låst på en AMD-processor är delar som inte klarat av kvalitets-testerna.
Till exempel, i AMD's testriggar testas quadcore-processorer med full belastning under maximal "godkänd" arbetstemperatur under ett antal timmar.
Skulle en eller flera cores samt respektive cores cacheminne fallera under testet, antecknas detta och processorn får dem fallerande delarna "avstängda".

Notera att dessa kvalitetstester sker med maximal belastning och maximal temperatur.

Dessa "fallerande" delar kanske hade klarat sig utmärkt om man bara sänkte max-temperaturen nån enstaka grad.

När en Sweclockare sedan låser upp och kör processorns låsta delar, är sannolikheten att denne aldrig kommer upp i processorns maximala temperatur, där de låsta hemligheterna kanske skulle fallera, då processorn sitter under en smockfet effektiv kylfläns.

Så länge man inte når processorns maximala möjliga temperatur kan man oftast lugnt köra med dem "trasiga" delarna.

EDIT: Postade i "fel" nyhet. Men så fel blev det ändå inte...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)