Permalänk
Medlem

Kaffe i Macbook

Hej,

Min bror har spillt kaffe i sin Macbook och han är inte riktigt säker på hur han ska gå tillväga i nuläget. Han lät datorn torka i någon timma efter olyckshändelsen och testade sedan att starta datorn, och det fungerade bra en stund. Sedan ville datorn däremot inte starta när han försöker få igång den några minuter (eller timmar) efteråt. Problemet har alltså blivit värre med tiden.

Frågan är alltså hur han bör gå tillväga härnäst? Bör han ställa den på torkning några dagar, och i så fall i vilken ställning? Bör han ringa Apple-supporten? Bör han öppna datorn och försöka rengöra den på egen hand? Att betala för reparation är i alla fall inget alternativ.

Jag vet att det finns liknande trådar, men detta fall är lite annorlunda.

Tack för er uppmärksamhet!

Permalänk
Avstängd

Drulleförsäkring? Annars får du höra med Apple.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hehe, det var värst vad folk spiller på sina datorer

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Och varför ska folk försöka starta innan den torkat??

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Han testade för tidigt. Den har förmodligen fått kortslutning och är död.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

sen att man inte kan rycka ut batteriet snabbt hjälpte nog ochså till.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Mmm, lite dumt med inbyggt batteri ibland.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Den äldsta regel i datorvärlden är väl att aldrig ha en vätska nära datorn....

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Borde inte detta gå på garantin? Jag menar, är inte dessa Macintosh-apparater skyddade från spill direkt från fabrik med tanke på priset?
Känns som att man kan förvänta sig lite support\garanti och kvalité för de pengar folk plöjer ner i ski.. jag menar apparaten.

Hursomhelst, prova ta ut batteriet och skölj datorn med industriklassificerat avjonat vatten, sen slänger du in apparaten i torkskåpet på lämpligt gradtal.

Edit: Verkar som att man inte kan ta ut batteriet med lätthet, (vilken otroligt dum konstruktion.)

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Han startade den troligt för tidigt. Man ska plocka ut batteriet och låta den stå och torka där det är varmt i några dagar för att vara säker.
Någon drulleförsäkring?

Permalänk
Medlem

ta fram sugröret o börja suga ^^ annars blir de nog RMA om de änns täcker garantin om inte så hoppas jag på att hemförsäkringen funkar

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet

Permalänk

jag som är lite putt för jag spillde på min qck :<

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Han har ingen speciell försäkring för datorn, men han ska ringa både Apple och sitt försäkringsbolag imorgon ändå. Just nu funderar han på försäkringsbedrägeri men jag hoppas det bara är en tillfällighet i ren desperation. Problemet är att han studerar och inte har råd med någon ny dator, samtidigt som en dator är livsviktig för honom.

Är det någon idé att ta ut batteriet nu i efterhand? Ska han vänta innan han ringt kontaktat försäkringsbolaget och Apple först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Judici
Just nu funderar han på försäkringsbedrägeri men jag hoppas det bara är en tillfällighet i ren desperation. Problemet är att han studerar och inte har råd med någon ny dator, samtidigt som en dator är livsviktig för honom.

Är det någon idé att ta ut batteriet nu i efterhand? Ska han vänta innan han ringt kontaktat försäkringsbolaget och Apple först?

han behöver ingen hjälp vi stödjer inget sådant bedrägeri

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk

Bedrägeri skall inte uppmuntras, det är vi andra som får betala i form av högre premier på försäkringar.

Har han en drulle innan.

Folk vill inte ha försäkringar för att det kostar pengar, tänker skiter i det, händer bara andra klantar, sen när det sker så funderar de på försäkringsbedrägeri.

Iden är att skaffa & ha en försäkring ifall det händer & då betala för dem. inte efter & tänka "tänkte inte på det"

Man kan ha en drulle & den kostar inga enorma pengar i hemförsäkringen, man behver inta alltid ta värsta försäkringen från företagen man köppt vara, iom dubbelförsäkrad i onödan, försäkringar är en självklarhet iaf på hemmet mm & den kompleterar man med en drulle utifall att det skiter sig.

Permalänk
Medlem

Jag tog personligen inte hans förslag seriöst; jag ville endast demonstrera hans desperation.

Jag får se vad han får gör svar idag av försäkringsbolaget. Om han inte kan få någon ersättning, är nästa steg att försöka rengöra datorn? Är det ens någon idé när datorn inte startade senast han testade?

EDIT:
Jag läste om mitt förra inlägg nu och upptäckte att det kunde misstolkas. Som sagt, det var ett uttalande i ren desperation, sådant man säger i extrem förhållanden men inte menar. I mitt skriftliga inlägg tog jag ur meningen i sitt kontext vilket gav upphov till missförståndet. Jag får ursäkta om någon blev upprörd.

Permalänk
Medlem

Om han är en fattig student, varför i hela friden köper han en Macintosh-apparat? Rimmar väldigt illa.... (tyvärr får man ligga som man bäddade.)

Hursomhelst, var exakt har han spillt kaffe? Tangentbordet?

Om han har tur så klassar Macintosh-designers-corporation skadan som icke-hälsovådlig för reparatörerna (ni kommer väl ihåg cigarettskadade-iMac-dude-artikeln?) och de byter ut de felaktiga komponenterna gratis som Good-will.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Låt den vara några veckor.. Samma sak hände min syrra. Hon bad mig att titta om jag kunde fixa den ca. en månad efter olyckan. Tryckte på startknappen och den har fungerat 100% sedan dess. Förhoppningsvis blir det så för dig också, om du har tur i alla fall.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Om han är en fattig student, varför i hela friden köper han en Macintosh-apparat? Rimmar väldigt illa.... (tyvärr får man ligga som man bäddade.)

Hursomhelst, var exakt har han spillt kaffe? Tangentbordet?

Om han har tur så klassar Macintosh-designers-corporation skadan som icke-hälsovådlig för reparatörerna (ni kommer väl ihåg cigarettskadade-iMac-dude-artikeln?) och de byter ut de felaktiga komponenterna gratis som Good-will.

exakt. man kan säga mycket om apple men att deras service suger är inte ett av de.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur