Intel tar fram fristående krets för USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Intel tar fram fristående krets för USB 3.0

Halvledarjätten Intel ger sig i kast med USB 3.0, men inte med nya styrkretsar utan med en fristående kontrollerkrets som bland annat kan användas på moderkort och instickskort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite efter tycker jag har varit sugen på http://www.inet.se/artikel/5401438/kontrollerkort-pcie-usb-3-...
sen jag byggde min dator och den har funnits sen december minst då. :S

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk

"...den nya standarden..."

Undrar vad som menas med det lite grann. Är det när NEC femdubblade eller vad det nu var den maximala hastigheten på USB 3.0, dvs runt 25 Gb/s?

Annars är det väl helt OK. Inte så intressant förräns det blir integrerat i styrkretsarna imo.:)

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vad gör integrationen i styrkretsarna till skillnad från hur det är idag?

Och varför är alla usb 3.0 blå? haha

Permalänk
Medlem

billigare att integrera allt i ett chip. Billigare PCB för moderkorten. Så separat chip blir dyrare moderkort än chip med det integrerat.

Permalänk

HAH! Nu kommer Intel töntarna här och ger sig in i leken. Good morning Intel!

Intel har beslutat sig att utveckla en egen USB 3.0 krets först efter att ha läst om framgångarna Gigabyte och NEC haft med det nya gränssnittet, som jag så ofta talat om. Nåväl Intel, det är bättre sent än aldrig. Välkomna till klubben! Ni på VIA och ASMedia ska också känna er mycket välkomna! Det är hedersvärt att se när mindre aktörer än Intel ger sig in i ett sånt här vågspel. Ni kommer inte att bli besvikna, USB 3.0 är framtiden redan idag.

Att vi får flera USB 3.0 kretstilverkare kommer att gynna oss alla, såväl kretstillverkare, moderkortetillverkare, systemintegrerare, tillbehörstillverkare, och så oss nördar som bygger egna datorer. Det blir inte en dyr extra feature längre att ha USB 3.0 på moderkortet, inte länge till, så priset kommer att gå ner på dessa kort.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Vad fan menar redaktören med att lägga upp en bild på ett USB 3.0 expansionskort från ASUS som någon slags splashscreen eller premiummärke för USB 3.0? Vad har det med Intel och den här nyheten att göra?

Används Intels chip på det kortet kanske?! Nej, det gör det inte, exakt, så ta bort den då. Nyheter kan vara intressanta även utan bilder om tanken var att höja lässuget.

Bild i fråga: http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Usb3_l-3001.jpg

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Ganska stort misstag:P
Det står ju till och med NEC på kretsen:O

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vad fan menar redaktören med att lägga upp en bild på ett USB 3.0 expansionskort från ASUS som någon slags splashscreen eller premiummärke för USB 3.0? Vad har det med Intel och den här nyheten att göra?

Används Intels chip på det kortet kanske?! Nej, det gör det inte, exakt, så ta bort den då. Nyheter kan vara intressanta även utan bilder om tanken var att höja lässuget.

Bild i fråga: http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Usb3_l-3001.jpg

tar du illa upp eller ? Det är ett bra exempel på hur ett instickskort kan se ut ? onödig kommentar.. precis som min.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Kanske inte finns någon bild på det ännu och då är ju denna bild bättre än ingenting alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
HAH! Nu kommer Intel töntarna här och ger sig in i leken. Good morning Intel!

Intel har beslutat sig att utveckla en egen USB 3.0 krets först efter att ha läst om framgångarna Gigabyte och NEC haft med det nya gränssnittet, som jag så ofta talat om. Nåväl Intel, det är bättre sent än aldrig. Välkomna till klubben! Ni på VIA och ASMedia ska också känna er mycket välkomna! Det är hedersvärt att se när mindre aktörer än Intel ger sig in i ett sånt här vågspel. Ni kommer inte att bli besvikna, USB 3.0 är framtiden redan idag.

Att vi får flera USB 3.0 kretstilverkare kommer att gynna oss alla, såväl kretstillverkare, moderkortetillverkare, systemintegrerare, tillbehörstillverkare, och så oss nördar som bygger egna datorer. Det blir inte en dyr extra feature längre att ha USB 3.0 på moderkortet, inte länge till, så priset kommer att gå ner på dessa kort.

Det är inte så att det är Intel som tagit fram USB 3.0? Det är inget ovanligt att Taiwaneserna eller Japanarna är före dom. De har andra prioriteringar och det är inte dom som utvecklat specifikationen, de behöver bara lägga resurser på att implementera den. Asiaterna måste satsa på ny teknik det är därför de gått om på många områden.

Riktiga skiftet kommer dock när USB3.0 är integrerat i chipset. De med separata chip kommer som vanligt att försvinna. Vågspel är det inte, efterfrågan finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Riktiga skiftet kommer dock när USB3.0 är integrerat i chipset. De med separata chip kommer som vanligt att försvinna. Vågspel är det inte, efterfrågan finns.

En annan viktig del i skiftet tror jag handlar om att chassin har USB3 kompatibla portar på framsidan osv så att man inte behöver gräva runt bakom datorn för att koppla in sin kamera/mp3-spelare/externa hårddisk/whatever...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Vad fan menar redaktören med att lägga upp en bild på ett USB 3.0 expansionskort från ASUS som någon slags splashscreen eller premiummärke för USB 3.0? Vad har det med Intel och den här nyheten att göra?

Används Intels chip på det kortet kanske?! Nej, det gör det inte, exakt, så ta bort den då. Nyheter kan vara intressanta även utan bilder om tanken var att höja lässuget.

Bild i fråga: http://www.sweclockers.com/imagebank/200911/Usb3_l-3001.jpg

Fortsätt gärna i den stilen. Jag och säkert många andra tycker dina inlägg och tuffa och intressanta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
En annan viktig del i skiftet tror jag handlar om att chassin har USB3 kompatibla portar på framsidan osv så att man inte behöver gräva runt bakom datorn för att koppla in sin kamera/mp3-spelare/externa hårddisk/whatever...

Vilket inte kommer hända fören de billiga moderkorten OEMerna kör har USB3 inbyggt i chipset. Dvs något år bort.

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer fler alternativ, NEC chippen har hög strömförbrukning och generellt brukar deras kretsar ha dålig prestanda så att VIA och Intel kommer med egna kretsar är bara positivt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Vilket inte kommer hända fören de billiga moderkorten OEMerna kör har USB3 inbyggt i chipset. Dvs något år bort.

Ja, tyvärr.
Men värre är att det är svårt att som entusiast hitta chassin med USB3 protar i fronten...

Permalänk
Medlem

USB 3.0 är inte intressant för min del förens den finns integrerad i styrkretsen. Om jag inte missminner mig helt fel så har jag för mig att jag läste någon artikel här på swec om att dagens kretsar inte utnyttjar USB3:s fulla potential. Orkar inte leta upp artikeln. Men det kanske är åtgärdat.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w