Sexkärnig AMD Phenom II för 199 USD

Permalänk

Verkar helt fantastiskt. Med en 6-kärnig lär ju prestandan för riktig multitasking bli enormt bra! Man blir ju bara mer och mer sugen på att planera en uppgradering av datorn när man ser hur tekniken går framåt på det här sättet.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

Jag är helt såld.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hoppas programmen och spelen utveckas snabbt för att utnytta alla cpu-kärnor.
Lika bra att utvecka för minst 8 kärnor på en gång kanske?

Har AMD hyperthreading?

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av birger72
Hoppas programmen och spelen utveckas snabbt för att utnytta alla cpu-kärnor.
Lika bra att utvecka för minst 8 kärnor på en gång kanske?

Har AMD hyperthreading?

inte än men buldozer har en smt funktion läste jag på anand som jag tycker verka vara en trovärdig sida..

är inte så insatt i det hela men amd löste det hela med en massa hårdvara...sök på anand om buldozer så hittar du nog den artikeln.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Avstängd

Eller 1500 Nok

Visa signatur

Harry

Permalänk
Inaktiv

Riktigt spännande. Hoppas AMD lyckas med denna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
Kan inte säja i siffror men skillnaden var stor. Framför allt var det väl att dittills hade AMD alltid legat (ganska hopplöst) efter Intel och sen helt plötsligt hade dom en produkt som var lika snabb/snabbare än intels dito som i regel dessutom var billigare än motståndarens.

Som jämförelse hade jag en AMDk6-2 500 samtidigt som en kompis hade en Intel P3 450 och hans dator kändes betydligt rappare i responsen (subjektivt men ändå)

Läste en tidnings artikel på den tiden om att AMD hade varit nära konkurs när Athlon släpptes, har ingen aning om det var så eller inte men det kittlar tanken lite.

Jag menar arkitektuella skillnader, inte prestandamässiga skillnader.

Men ja, innan K7 var AMD bara ett budgetmärke man köpte om man verkligen inte hade råd med Intel.
Med K7 blev man inte bara en prestandamässigt likvärdig konkurrent utan var ofta bättre och alltid bättre per krona ända tills Intel släppte sin Core-serie...

Permalänk
Avstängd

Tycker speltillverkarna får ta och göra så man kan använda hur många kärnor som helst nu när utvecklingen av fler kärnor tagit fart

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

Kostar den såhär lite lär den sälja som smör, speciellt i oem-datorer.

Tänk er bara

"Extremt kraftfull speldator med sex kärning CPU"

"..Geforce 210..."

Permalänk
Medlem

Intressant AMD, särskilt priset.

Men frågan är då: Om man inte kan göra den snabbaste CPU:n är det därför man gör fler kärnor istället? Kan det vara en medveten strategi, tro?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Intressant AMD, särskilt priset.

Men frågan är då: Om man inte kan göra den snabbaste CPU:n är det därför man gör fler kärnor istället? Kan det vara en medveten strategi, tro?

Varför AMD gör processorer med fler kärnor är inte för att de inte har någon high-end processor just nu. Det är för att fler kärnor är ett sätt att utveckla dem. Det är inte bara AMD som har processorer med 6 kärnor. Intel har redan släppt sin i7 980X. Både AMD och Intel planerar att göra processorer med fler och fler kärnor de nästkommande åren.

Om ett år får vi se om de kan komma med den snabbaste CPU:n. Åhh, vad jag längar till Bulldozer!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Men frågan är då: Om man inte kan göra den snabbaste CPU:n är det därför man gör fler kärnor istället? Kan det vara en medveten strategi, tro?

Jag förstår inte riktigt din fråga.

Men ja, det är en helt medveten strategi att börja använda flera kärnor istället för att köra på en.
Det är en strategi som har varit igång ganska många år nu från Intel, AMD, IBM och dom flesta andra processortillverkare.

Permalänk

Man har hel enkelt nått frekvens "taket", det är inte längre lika lätt att bara skruva upp frekvensen och samtidigt hålla förbrukningen på rimliga nivåer.

Det är därför (bland annat) som man tvingas att använda flera kärnor.

Sen är det inte speciellt enkelt att bara tråda upp sin applikation så blir den snabbare. Det finns mängder av problem som måste lösas i serie.

enkelt exempel på två ekvationer som är lätta att parallellisera:
a + b = c
d + e = f

enkelt exempel på problem som inte går att parallellisera.
a + b = c
c + d = e

Permalänk
Medlem

här hittade jag lite info om att leverera volymer så det är väll till våran fördel om det blir så att dom vill sälja flera billiga än några få dyrt
även om det nu inte handlar om just sexkärnig phenom
så kan vi ju hoppas att det är deras plan att sälja billigt

lite längre ner på sidan så står det lite om bulldozer och det är väll det mest spännande

men jag vill veta mer !!!
kanske inte den bästa av länkar men den som vill kan ju läsa ni andra får väll klaga på något som vanligt
http://blogs.amd.com/work/tag/bulldozer/

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Jag och dom flesta som kör FSX dräglar ju lite av dessa CPU, och om priser stämmer någorlunda kan jag nog gå över till AMD, slipper skaffa nytt minne också med en AM2+ planka.
Är det nått spel som gillar många kärnor så är det FSX, min q6600 är i klenaste laget när man börjar hänga på div addon.

Man ska ju inte glömma bort att intel snart också lanserar 6 kärninga (i9) till "konsumentpriser" dock kommer garanterat bli dyrare än dessa + som jag tex måste skaffa nytt minne

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
Kan inte säja i siffror men skillnaden var stor. Framför allt var det väl att dittills hade AMD alltid legat (ganska hopplöst) efter Intel och sen helt plötsligt hade dom en produkt som var lika snabb/snabbare än intels dito som i regel dessutom var billigare än motståndarens.

Som jämförelse hade jag en AMDk6-2 500 samtidigt som en kompis hade en Intel P3 450 och hans dator kändes betydligt rappare i responsen (subjektivt men ändå)

Läste en tidnings artikel på den tiden om att AMD hade varit nära konkurs när Athlon släpptes, har ingen aning om det var så eller inte men det kittlar tanken lite.

Håller med om det, men tror det berodde på sunkuga chipset och AMD´s FPU som fortfarande suger.
Har en burk med W98, K6 och 3Dfx kort för att köra glide api :).

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Hur går det med bulldozer då? Har knappt hört något om den. Den kommer ha 8 kärnor va?

Sen har man ju hört att amd jobbar med en teknik som fungerar som omvänt hyperthreading. Alltså att 8 kärnor tillsammans ska kunna jobba med ett entrådat program. Hur går det med denna?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag menar arkitektuella skillnader, inte prestandamässiga skillnader.

Ahh du menar så! intressant fråga, finns säkert info på nätet men kan inte låta bli att gissa lite, AMD tillverkade (licenstillverkade?) processorer åt Intel en gång i tiden men sen blev det nån fnurra på tråden och i stället började dom började göra egna cpu

Så gissningsvis var deras arkitektur snarlik/samma som Intels äldre modeller. Sen drog Intel ifrån med att utveckla SSE instruktioner tex, och AMD försökte hänga på med (hette det play now?) som svar. Tricket var bara att programmen behövde stödja dom nya instruktionerna och eftersom Intel var mest etablerade låg dom oftast bäst till. Även saker som "on die cache" eller ja nära nog on die (slot socket) var Intel före med, dröjde tills Athlon innan AMD hade samma.

Intel har alltid legat i framkant i tillverkningsteknik så förmodligen hade dom mindre ledningsbanor o dyl före AMD också.

Fram tills Athlons födelse passade AMD´s processorer på samma sockel som Intel, den sista var socket7, eller "super socket7" som var samma socket fast med snabbare buss/högre multiplar osv (den sista i stort sett endast för AMD eftersom intel gick över till slot redan vid P2 233?)

Det intressanta är väl igentligen att AMD en gång för alla bröt upp med gamla "apa efter Intel" vanor och verkligen lät sina ingenjörer briljera med sina kunskaper och släppa nåt nytt som verkligen var bra när dom skapade Athlon.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pawz
Är det inte uppenbart vad han menar? Är du verkligen så dum att du måste ha verifikation på det?

Antagligen är jag väl det då. Tack för dina varma ord.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
Ahh du menar så! intressant fråga, finns säkert info på nätet men kan inte låta bli att gissa lite, AMD tillverkade (licenstillverkade?) processorer åt Intel en gång i tiden men sen blev det nån fnurra på tråden och i stället började dom började göra egna cpu

Så gissningsvis var deras arkitektur snarlik/samma som Intels äldre modeller. Sen drog Intel ifrån med att utveckla SSE instruktioner tex, och AMD försökte hänga på med (hette det play now?) som svar. Tricket var bara att programmen behövde stödja dom nya instruktionerna och eftersom Intel var mest etablerade låg dom oftast bäst till. Även saker som "on die cache" eller ja nära nog on die (slot socket) var Intel före med, dröjde tills Athlon innan AMD hade samma.

Intel har alltid legat i framkant i tillverkningsteknik så förmodligen hade dom mindre ledningsbanor o dyl före AMD också.

Fram tills Athlons födelse passade AMD´s processorer på samma sockel som Intel, den sista var socket7, eller "super socket7" som var samma socket fast med snabbare buss/högre multiplar osv (den sista i stort sett endast för AMD eftersom intel gick över till slot redan vid P2 233?)

Det intressanta är väl igentligen att AMD en gång för alla bröt upp med gamla "apa efter Intel" vanor och verkligen lät sina ingenjörer briljera med sina kunskaper och släppa nåt nytt som verkligen var bra när dom skapade Athlon.

3D Now! hette AMDs svar på MMX/SSE...
MMX, så retro det känns!

Jag minns att jag störde mig rätt rejält på det där med olika standarder med SSE och 3D Now! och det verkar som att vi kommer få se något liknande nu igen med AMDs "SSE5" och Intels AVX.
http://en.wikipedia.org/wiki/SSE5
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa en direkt om den landar runt 2000:- hade egentligen tänkt försöka hålla ut till Bulldozer men pryljävulen i mig växer

Permalänk
Medlem

Efter lite VmWare stöd för 6 kärnor och virtuella operativsystem, kan bli hur bra som helst med denna CPU:n

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rullekorn82
Jag kommer att köpa en direkt om den landar runt 2000:- hade egentligen tänkt försöka hålla ut till Bulldozer men pryljävulen i mig växer

you have to be strong for al of us!

känner igen känslan...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Efter lite VmWare stöd för 6 kärnor och virtuella operativsystem, kan bli hur bra som helst med denna CPU:n

Finns redan VMWare Player 3 stöd för fler kärnor än 2st. 8st har jag personligen kört med som mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
3D Now! hette AMDs svar på MMX/SSE...
MMX, så retro det känns!

Jag minns att jag störde mig rätt rejält på det där med olika standarder med SSE och 3D Now! och det verkar som att vi kommer få se något liknande nu igen med AMDs "SSE5" och Intels AVX.
http://en.wikipedia.org/wiki/SSE5
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Vector_Extensions

Jag kan inte annat än hålla med om att två olika standarder eller mer för samma ändamål är onödigt. Viktigast är dock att intruktionerna i sig finns hos bägge processorerna. Det är ändå bara själva uppsättningen av dom som har ett namn. Risken finns att dom bägge kommer stödja AVX och SSE5 då dom har kontrakt att låna av varandra, vilket är bra

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]