Unigine uppdaterar Heaven till 2.0

Permalänk
Medlem

där är mina resultat

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ja Nvidia har ett finger med i det mesta som händer..bla, bla bla... Antagligen så är det Nvidias fel att Amd hade så bråttom att släppa ett DX11 kort så att dom inte fixade en av dom viktigaste funktionerna i DX11 ordentligt. Ja det är Nvidias fel att AMD's tesselerings prestanda suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ja Nvidia har ett finger med i det mesta som händer..bla, bla bla... Antagligen så är det Nvidias fel att Amd hade så bråttom att släppa ett DX11 kort så att dom inte fixade en av dom viktigaste funktionerna i DX11 ordentligt. Ja det är Nvidias fel att AMD's tesselerings prestanda suger.

vad är tesselisering bra till i dagsläget?
jag skulle gärna vilja ha namn på program och speltitlar som drar stor nytta av det, gärna så krävande att ati korten inte orkar med.
och nej jag försöker inte provocera jag har bara inte fattat nyttan än

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

amd har väll stött tesselering i flera generationer , t.o.m xbox 360 stödjer tesselering har jag för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
vad är tesselisering bra till i dagsläget?
jag skulle gärna vilja ha namn på program och speltitlar som drar stor nytta av det, gärna så krävande att ati korten inte orkar med.
och nej jag försöker inte provocera jag har bara inte fattat nyttan än

med

utan

med

utan

tesselering är bra på att göra saker mindre kantiga

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 20kr
vad är tesselisering bra till i dagsläget?

Du kan väl lika bra ställa frågan vad är DX11 bra till i dagsläget då.
Saxat från nyheten om det svenska DX11 benchmark programmet/spelmotorn:
"Tobias Persson på Bitsquid ger följande kommentar i pressmeddelandet.

With DX11 hardware becoming more readily available, we decided now would be a good time to highlight the advanced features of our engine, including DX11 and tessellation support. Tessellation adds an awful lot to the visual fidelity of the scene and is something that consumers can readily see for themselves. We are looking forward to seeing how games will take advantage of our engine."

Permalänk
Medlem

Haha vilka AMD nötter som skriver här.

Nu är det iaf klart, sluta använda alla benchmarks och spela spel så slipper vi andra höra på erat gnäll.

Tycker det är jättebra att dom uppdaterar programmet oavsätt anledning. Mer tessellation, jaha? Innan fermi var nära så var det ju så himla viktigt och bra, vad är problemet nu då? Jo visst ja, att nvidia gör det bättre.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ja vad är tesslation coh Dx11 bra för i dagsläget?! Ingen fråga som kom upp fullt så ofta när AMD var dom ända som hade grafikkort ute på marknaden med stöd för det, då var ju AMD helt överlägsna enligt dom flesta just på grund av detta och då fanns där inga Dx11 spel alls ute på marknaden. Nu finns där ju i alla fall ett par.

Undrar varför så många är med AMD och mot Nvidia. Ända anledningen till att AMD spelar lite schysstare är för att dom inte har råd till att spela fult.

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem

för er som tycker länken till installations filen går långsamt att tanka hem så ta denna ist http://www.techpowerup.com/downloads/1775/Unigine_Heaven_DX11...

Och välj tysklands mirrorn, går i runt 600-800 kb/s ibland snabbare. Lite bättre än den länken som är postad på artikeln.

Permalänk
Medlem

Dom lägger till mer Tesselering så att ATI kort får det svettigare/mindre poäng, medans Nvidia korten fixar det bättre. Detta vet vi alla om, Nvidia är bättre på tesselering.

Så att jämföra ATI vs Nvidia i detta testet är fel, tycker jag. Alla vet att Nvidias kort kommer att "utklassa" ATIs.

OT: Catalyst 10.3 WHQL, kommer den ikväll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Dom lägger till mer Tesselering så att ATI kort får det svettigare/mindre poäng, medans Nvidia korten fixar det bättre. Detta vet vi alla om, Nvidia är bättre på tesselering.

Så att jämföra ATI vs Nvidia i detta testet är fel, tycker jag. Alla vet att Nvidias kort kommer att "utklassa" ATIs.
OT: Catalyst 10.3 WHQL, kommer den ikväll?

Jaha så bara för att NVidia kan göra bättre ifrån sig än AMD så är testet inte rättvist. Visst om testet hade lagt in Physx efekkter så hade det inte varigt rättvist eftersom AMD inte kan utveckla sina kort för det, men i detta fallet så förstår jag inte vad orättvisan är?!
Det är precis som att säga att ett test är fel bara för att det inte använder sig av tesslation. Köper jag ett grafikkort så skiter jag totalt i om den får 200FPS i crysis på medium jag vill veta hur bra den är i MAXADE inställningar. Allt annant känns irellevant, precis som att allt annat än prestandan med tesslation och liknande känns irellevant då du om du inte bryr dig om detta klarar dig lännge med ett 5850

Det du påstår är att en benchmark inte är rättvis bara för att den använder sig av "senast grafiken" och att AMDs grafikkort inte är optimerade för detta.

Sedan så har nog Nvidia skyndat på på lanseringen av uppdateringen med förbättrad tesslation men även utan Nvidia så hade uppdateringen förmodligen haft samma inehåll.

OT: hade hällre sätt att dom lanserade en spelmotor än att dom uppdaterar sina demo hela tiden

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nembo
Dom lägger till mer Tesselering så att ATI kort får det svettigare/mindre poäng, medans Nvidia korten fixar det bättre. Detta vet vi alla om, Nvidia är bättre på tesselering.

Så att jämföra ATI vs Nvidia i detta testet är fel, tycker jag. Alla vet att Nvidias kort kommer att "utklassa" ATIs.

Så alla DX11 tests som görs nu ska ha lite tesselering annars blir det orättvisa tester? Om Nvidia nu slår ATI även i kommande Stone Giant är det också för att testet har "för mycket tesselering"? Saken är den att är det ett DX11 test så ska det väl testa DX11 funktioner, och om Nvidia råkar vara bättre på det än ATI så är det något man får ta. Om däremot Nvidia lägger sig i och betalar de som gör testerna är det en annan sak. Det hoppas jag verkligen inte är fallet.

Det verkar ju ändå som ATI inte behöver vara speciellt rädda för GTX 470/480, om de läckta siffrorna stämmer kan de äta upp försprånget med en 10% snabbare klockad 5890. Skulle tro att nästa generation ATI-kort även kommer att ha förbättrad tesselering.

Citat:

improved engine, introduced "moderate" and "extreme" tessellation modes

Enligt infon om Unigine Heaven 2.0 så finns det nu två lägen. Det innebär att testresultatetet med tung tesselering är ett separat test låter det som enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag blir så trött på alla gnällspikar. "Vad är tesselering bra för i dagsläget?" "Så lägligt att man uppdaterar med tesselering precis innan Fermi release" "Så lägligt att jag får sämre resultat med mina 5870 CF efter uppdateringen"

Allvarligt, ska vi sitta och göra så att utvecklingen går bakåt istället då? Vad ska vi med DX11 till överhuvudtaget, det utnyttjas ju inte fullt ut idag i alla fall.

Det är väl ganska rimligt att man uppdaterar sin benchmark för DX11 till att stödja dess funktioner så mycket som möjligt? Jag såg då inga gnällspikar som klagade på att DX11 benchmarks lanserades i samma veva som ATI lanserade sina dx11 kort.

För övrigt är det inte så konstigt att det blir 8% skillnad i 2.0 när dem har gjort benchmarken mer krävande.

När ska detta forumet återgå till att diskutera hårdvara och allt som rör datorvärlden istället för pajkastning?

Skärpning!

OT: Kul att utvecklingen går frammåt, ska bli intressant att se hur Fermi verkligen står sig mot AMD/ATI 5800-serien.

Permalänk

Extreme mode med allt maxat får mitt 5970 verkligen på knäna (OC 925/1250 24/7)

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt inte det är Nvidia som ligger bakom detta utan de känner för att satsa mer på tesselering i och med Fermi. Det är ett naturligt steg att ta även om Fermi tjänar på det.

Jag kan nästan garantera att AMDs nästa generation (som kommer i höst/vinter?) kommer ha mycket bättre stöd för tesselering. En teknik som verkligen lyfter trovärdigheten i grafiken.

Edit: timL - I second that
Edit 2: Skönt att se att många SweC-medlemmar börjar bli kritiska mot all pajkastning...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Tesselering är ju en riktigt trevlig grej jag gärna ser mer av._
Men när väl spel kommer använda så mycket som i unigine är ju frågan._
Som i metro 2033 och dirt 2 är det ju bara en bråkdel av unigine och ger än så länge ganska liten grafisk skillnad._
Ärligt talat tror jag inte vi kommer se så extrem tesselering i spel som i unigine på ett bra tag._

Och då frågan om man skall byta upp sig bara för den sakens skull då säkert ati och nvidia kommer släppa nya kort med ännu bättre stöd för t. då man verkligen behöver den.
_
Men lite sugen är man ju på en SLI config.
Mest pga av 3D stödet. Tesselering skiter jag i än så länge._

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Tesselering är ju en riktigt trevlig grej jag gärna ser mer av._
Men när väl spel kommer använda så mycket som i unigine är ju frågan._
Som i metro 2033 och dirt 2 är det ju bara en bråkdel av unigine och ger än så länge ganska liten grafisk skillnad._
Ärligt talat tror jag inte vi kommer se så extrem tesselering i spel som i unigine på ett bra tag._

Och då frågan om man skall byta upp sig bara för den sakens skull då säkert ati och nvidia kommer släppa nya kort med ännu bättre stöd för t. då man verkligen behöver den.
_
Men lite sugen är man ju på en SLI config.
Mest pga av 3D stödet. Tesselering skiter jag i än så länge._

Jag tror inte det är någon som säger att man ska uppgradera till Fermi bara för de är bra på Tesselering, det skulle jag till och med avråda från.

Däremot verkar Fermi vara ett mer komplett DX11-kort än AMDs 5000-serie på grund av deras styrka i just tesselering.

Jag skulle rekommendera se till tidigare Benchmarks-program för DX9 och DX10 om man är generellt intresserad av hur grafikkorten står sig i dagens spel. Vilket nog är fallet för de flesta...

Planerar man att sitta på kortet länge så kanske DX11-benchmarks är av intresse...

Det är också viktigt att förstå att bara för att spelutvecklare lägger in stöd för tesselering i ett spel så betyder inte det allt eller inget. Har man ett bra kort som klarar tesselering så kommer man säkert kunna styra detta i inställningarna också. Precis som kvaliteten på texturer etc. Där av är det mycket troligare att det kommer titlar med stöd för tesselering än en teknik som innebär att man måste ha specifika grafikkort för att spela spelet. Och så är inte fallet här...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Jag skulle rekommendera se till tidigare Benchmarks-program för DX9 och DX10 om man är generellt intresserad av hur grafikkorten står sig i dagens spel. Vilket nog är fallet för de flesta...

Planerar man att sitta på kortet länge så kanske DX11-benchmarks är av intresse...

Det är också viktigt att förstå att bara för att spelutvecklare lägger in stöd för tesselering i ett spel så betyder inte det allt eller inget. Har man ett bra kort som klarar tesselering så kommer man säkert kunna styra detta i inställningarna också. Precis som kvaliteten på texturer etc. Där av är det mycket troligare att det kommer titlar med stöd för tesselering än en teknik som innebär att man måste ha specifika grafikkort för att spela spelet. Och så är inte fallet här...

+1

Fast framför allt, kolla speltest för de spelen just du spelar och välj grafikkort, strunta i syntetiska testprogram...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av timL
Jag blir så trött på alla gnällspikar. "Vad är tesselering bra för i dagsläget?" "Så lägligt att man uppdaterar med tesselering precis innan Fermi release" "Så lägligt att jag får sämre resultat med mina 5870 CF efter uppdateringen"

Allvarligt, ska vi sitta och göra så att utvecklingen går bakåt istället då? Vad ska vi med DX11 till överhuvudtaget, det utnyttjas ju inte fullt ut idag i alla fall.

Det är väl ganska rimligt att man uppdaterar sin benchmark för DX11 till att stödja dess funktioner så mycket som möjligt? Jag såg då inga gnällspikar som klagade på att DX11 benchmarks lanserades i samma veva som ATI lanserade sina dx11 kort.

För övrigt är det inte så konstigt att det blir 8% skillnad i 2.0 när dem har gjort benchmarken mer krävande.

När ska detta forumet återgå till att diskutera hårdvara och allt som rör datorvärlden istället för pajkastning?

Skärpning!

OT: Kul att utvecklingen går frammåt, ska bli intressant att se hur Fermi verkligen står sig mot AMD/ATI 5800-serien.

Haha, älskar ironi...
Vet inte om du är ett troll eller bara total saknar självdistans, oavsett vilket tackar jag för humorn.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
verkar som folk får mycket score/fps i 2.0

Edit : slängde upp en torrent http://data.fuskbugg.se/skalman01/Unigine_Heaven-2.0.msi.torrent

Jag kommer seada minst 200% edit mest ryssar på denna.

Det finns ju tre lägen på hur mycket Tesselering man vill ha, för prestanda-jämförelser mellan HD5800 och GTX4800, är kanske alla tre intressanta.

Jag tycker att Tesslering är mycket bra, det viktiga är att det ser hyffsat ut även utan (vilket det iofs inte gör i Heaven), och att man kan välja hur mycket man vill ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

EDIT: misstog Physic för PhysicX. my bad...

Undrar dock vilken fysik motor som driver flaggorna...?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
Flaggorna är drivna med Physic "Physics-driven flags" har bara en känsla att GTX480 kommer ha 30% högre fps än ett överklockat 5970 i heaven 2.0...

Till de som säger att det är bara Physic på flaggorna så är det pricipen att testet ska vara oberoende och inte färgat med klara fördelar för ATI eller Nvidia. Att Physics finns kan vara toppen på isberget...

http://www.techpowerup.com/downloads/1775/Unigine_Heaven_DX11...

Du har nog missat något. Physic är engelska för fysik. PhysX är nVidias grejer.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
text

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
text

Det var inte det jag menade. Jag menade att Nvidia är bättre på tesselering, och ATI är mindre bra på det.
Det jag menade med att det var "fel" att jämföra ATI-Nvidia i detta testet var mest för att Nvidia kommer troligtvis vinna. Samma sak gäller Stone Giant testet, som säkert också kommer att vara kryddat med tesselation. Men, utvecklingen går framåt, och Nvidia är bättre på "framtiden". (tesselation)

Och jag är neutral när det gäller "fanboy"-saken.

Permalänk
Medlem

Så länge testprogram inte uppenbarligen görs för att framhäva ett kort tycker jag det är ok med nya versioner som ändrar testresultaten.

Blir intressant att se vad 3dmark kommer med så småningom, det är DX11 enbart.

Permalänk

Här är mina siffror vid maxade grafikinställningar och min skärms maxupplösning.
En test för version 1.0 och två för olika tesselerationsnivåer i version 2.0

Version 1.0 ger lite högre poäng än 2.0 vid 'normal' tessleration (som även testas i 1.0)
Observera att valet av drivrutinversion påverkar prestandan en hel del.

GPU model: ATI Radeon HD 5800 Series 8.712.3.0 1024Mb
Settings Render: direct3d11
Mode: 1680x1050 8xAA fullscreen
Shaders: high
Textures: high
Filter: trilinear
Anisotropy: 16x
Occlusion: enabled
Refraction: enabled
Volumetric: enabled
Replication: disabled

Heaven Demo v1.0
FPS: 28.9
Scores: 727

Heaven Benchmark v2.0
FPS: 28.2
Scores: 710
Min FPS: 11.6
Max FPS: 55.9
Tessellation: normal

Heaven Benchmark v2.0
FPS: 17.8
Scores: 449

Min FPS: 7.3
Max FPS: 46.5
Tessellation: extreme

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

några resultat med 5850 `?

Visa signatur

Lancool K-62 | ASUS P7P55D-E PRO | Intel i5 @3,2 | Corsair XMS3 8GB 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD 5970 | Corsair 750W
Samsung Galaxy S3, Cyanogenmod

Permalänk
Avstängd

Här kommer mina resultat

@Devildoll
Körde du x8 AA på extreme testet?

Standard inställningar

Max inställningar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64